Connect with us

Prin Oras

AUR și dorul colectiv de sinucidere

Alex Campian

Published

on

AUR și dorul colectiv de sinucidere

de Petre M. Iancu – preluare de pe editia romana a Deutsche Welle De ce lansează un partid radical de dreapta mesaje negaționiste? Din impuls sinucigaș, într-o civilizație îngrozită de negaționism? Sau pentru că o urăște, cot la cot cu extrema stângă pe care pretinde a o combate?AUR s-a ”învrednicit” să facă un nou deserviciu românilor. Liderii acestui partid extremist de dreapta au prejudiciat imaginea Parlamentului românesc. Nu s-au mulțumit să-i jignească iar pe evrei, catalogând Holocaustul, căruia i-au căzut victimă în România și în teritoriile controlate de români peste 300.000 de oameni, drept o ”temă minoră”. Or, ea e majoră pentru istoria întregii Europe, nu doar pentru a germanilor și a urmașilor foștilor lor aliați români din al Doilea Război Mondial, o conflagrație, în care antisemitismul a constituit motorul principal al declanșatorilor ei. Sau cel puțin unul din ele.Astfel, dindărătul imunității lor, liderii AUR au ofensat întreaga lume apuseană, pe care o oripilează pe drept, în covârșitoarea ei majoritate, negaționismul, implicat de ieșirea lor. Și, cot la cot cu extremiștii de stânga care domină parte din elita occidentală au lovit și în spiritul legilor românești și europene, și în democrație, și în civizația iudeo-creștină, pe care ultraprogresiștii, antisemiți, de regulă, ca marxiștii, naziștii sau islamiștii, n-o urăsc mai puțin decât extremiștii de dreapta.   Stalin ca simptom al dorului de suicidScriitorul rus Eugene Vodolazkin a conceput un personaj de roman care se întreabă dacă Stalin n-a fost expresia, sau mai precis ”instrumentul unei aspirații sociale la suicid” (colectiv). Într-un eseu intitulat ”Era concentrării”, Vodolazkin elaborează, admițând că geneza unei astfel de aspirații e greu de înțeles. Dar, se întreba el, în 2017, cum se explică ”grupurile de balene care se aruncă (să piară) pe plaje”? Mintea umană ”conține elemente iraționale și înspăimântătoare care o pot antrena spre adâncimi sinistre”, mai estima el, încercînd să explice metafizic setea de sânge a terorii staliniste…Îmi pare clar că stihiile psihismului colectiv există și se manifestă cel puțin uneori, în anumite segmente debusolate ale națiunilor, ca o forță oarbă, irațională, violentă, destructivă, barbară. E legitim să ne întrebăm cum de e posibil ca, într-o țară europeană, ieșiri preponderent sau exclusiv gregare și barbare, să se bucure, fie și în segmente marginale, de popularitatea șoșocismelor? Ce noapte a minții îi face pe unii să le admită fără să li se pară instantaneu și definitiv vomitive? Ce aberație indicibilă îi apucă pe alții să-și dea votul unor partide conținând persoane care le emit?Să ne înțelegem. Spre a-l parafraza pe Voltaire, dacă n-ar fi existat liderii AUR, ei ar fi fost, din păcate, inventați. Astfel de malodorante personaje politice apar cu necesitate, parcă, în momentele de cotitură ale istoriei și în cele de vertiginos declin al unei culturi.Varianta extremistă de stângaRațional, neovadimismele nu sunt explicabile decât ca reacție viscerală, subconștientă, nu doar la eșecul modernizării democratice a propriei societăți, ci și la deriva și derapajele nu mai puțin iraționale ale acelei părți a emisferei occidentale, care alunecă și ea în bezna unui nou ev mediu inchizitorial. E un univers global, edificat în numele zeului progresului și al semizeului știință pe ruinele civilizației iudeo-creștine și ale drepturilor și libertăților naturale. Ca orice ev mediu, operează cu cenzura și cu ruguri pentru idei și eretici, predați flăcărilor nu în persoană, ci doar în efigie, spre a li se lua proscrișilor ”platforma”, dreptul de a fi și comunica într-o piață publică numită social media, dacă și-au exprimat dubii privind validitatea decretelor marilor inchizitori.Acest fel de ”totalitarism soft”, generator de conformism, nu e, ce-i drept, acut periculos pentru viața omului, precum nazismul sau stalinismul, ci poate doar pentru mintea și sufletului lui. Ca în totalitarismele clasice, îndărătul lui e un grup relativ restrâns, dar hotărît și crunt de inițiați, care mizează totul pe putere și o vor absolut și absolută. Dar majoritatea nu e nevinovată dacă asemenea grupuri marginale, extremiste din unghiul etosului apusean, ajung atât de influente încât să devină marii preoți ai unei religii secular-mesianice, utopice, amenințând nu doar tradițiile popoarelor și democrațiile liberale care s-au dovedit mai apte să asigure libertatea și să producă bunăstare decât toate celelalte, ci, vai, chiar și civilizația pe grumazul căreia s-au instalat.Natura civilizației detestate de extremiștiOmul datorează acestei civilizaţii eradicarea foametei și a sclaviei, a privării femeilor de drepturi, libertatea sa politică și libertățile individuale, care contează mai mult decât toate. Îi datorează accesul la cultură, educație, adevăr. Îi datorează anihilarea rasismului și ideea ecologică, progrese tehnologice fără egal, precum și drepturile pe care le anihilează extremismul și când ridică pretenții la putere în numele lor. Ce să fie deci demolarea ei, în numele unor ipotetice drepturi minoritare, care le distrug pe toate celelalte în folosul unor scelerați care-și zic ”woke” și mimează lupta pentru oprimați, doar ca să-și asigure puterea totală, dacă nu o formă de sinucidere colectivă?Profetică, în acest context, pare vorba din 1769 a iluministului Voltaire, potrivit căruia, ”dacă Dumnezeu n-ar exista, ar trebui inventat“, căci ”religia este un frâu împotriva sceleraţilor“. Problema e că sunt ușor de inventat ideologii colectiviste cuplate religiilor clasice, precum legionarismul, sau disociate de ele, care să smintească, să fanatizeze și să cenzureze inchizitorial.  E oare orice ”ascensiune” (toate parcă de neoprit) ”a lui Arturo Ui” rezultatul secularizării galopante sau al reacției la ea? Sau expresia unui dor colectiv de suicid? Sau a lenei de a gândi, a lașității în fața derbedeului cu aplomb, a fricii de a intra în acțiune, a trândăviei, pasivității și inerției generate de o viață prea dulce, a confuziei iscate de schimbări tehnologice prea ample și rapide?Perdanta carte a extremismelor Neovadimismele românești țin, desigur, din unghiul unei analize Durkheimiene, de marea dezintegrare socială indusă (și) între români de comunism și agravată de postcomunism și de emigrarea în masă. Depeizarea și pierderea rădăcinilor n-avea cum să nu aibă urmări funeste. Un rol de seamă în nașterea lor revine, probabil, degringoladei normelor religioase, una accelerată de inadecvarea unei părți substanțiale a elitei culturale și a ierarhilor BOR, dar și de nevoia multora de a se adapta unei modernității occidentale pe care au crezut-o (nu fără temei) ca fiind de mare succes. Și la care (fals) au crezut că trebuie să-și aducă jertfă propriile credințe și tradiții.De aici și din alte cauze, naturale, economice, sociale, culturale, ținând de globalizare, dar și de litigii vechi și adânci, pe care le putem urmări cel puțin până la cearta dintre nominaliști și realiști, dar poate chiar până la finele epocii proorocilor, s-a produs în epoca postmodernă o amplă dezintegrare socială, segmentele atomizate fiind numai bune de manipulat de mișcările totalitare.A apărut ceea ce se prefigura din zorii modernității, iar Durkheim (mult și pe drept elogiat de psihologul moral american Jonathan Haidt) numea ”anomia”, o amplă și persistentă confuzie privind codexul normelor sociale și etice, ca temei al comportamentului deviant.Hipermoralismul extremei stângi contemporane, criticat de Haidt, care deplânge din 2015 încoace instituționalizarea la universitățile americane a cenzurii, în numele politicilor identitare și al corectitudinii politice, s-a ivit parțial din această extinsă anomie. Care numai inofensivă nu e, de vreme ce Haidt prezicea încă din 2019, pe baza urmărilor ei, riscul mare ca democrația americană să se prăbușească și să avem, ”în următorii 30 de ani, un eșec catastrofal al democrației”.Nu e obligatoriu ca acest apocaliptic naufragiu politic să aibă loc. Cert e doar că extremismul, un virus periculos și pentru infectați și pentru toți ceilalți, care nu va întârzia să producă reacții imunitare violente, e o carte perdantă nu doar pentru democrație, ci și pentru extremiștii înșiși. Componenta socială a suicidului individual și colectivCum acționează dezintegrarea și atomizarea socială asupra tendinței spre sinucidere? A evaluat-o genialul Emile Durkheim, cercetând familii catolice și protestante. A găsit că suicidul e o decizie individuală, dar un fenomen social. A mai descoperit că o tendință mai accentuată spre sinucidere manifestă oamenii solitari și educați, cupluri fără copii, protestanții mai degrabă decât catolicii și evreii cu relații familiale puternice, militarii mai degrabă decât civilii, oamenii pe timp de pace, mai degrabă decât în război, izolații, mai degrabă decât cei ale căror legături sociale sunt intacte.E posibil un transfer al acestor date asupra unor colective naționale sau culturi întregi? Se sinucid ele când intră în faze de acută dezagregare socială, precum cea generată de urbanizarea și migrația în masă prescrise românilor de comuniști prin distrugerea elitelor, demoralizarea, secularizarea și industrializarea forțată, iar apoi de postcomuniști prin mineriade și alte mârșăvii ori trișuri conexe? Nu e clar.Pare însă limpede că a pune umărul la salvarea națiunii, democrației și civilizației presupune, ca tratament al maladiilor pishice colective, întoarcerea la adevăr (și universalii). Înseamnă a rezista negaționismelor și altor mituri deconstructiviste, polarizatoare și antidemocratice. Implică lupta eficientă împotriva minciunii ideologice și contracararea extremismelor, cu tot cu pretențiile lor presupus științifice sau religioase. Include demontarea colectivismelor și alianțelor tiranice, inclusiv globale, de tip postmodern. Și nu se poate lipsi de coeziunea, solidaritatea și reagregarea socială, condiționate de refacerea unității prin reconsolidarea aderenței la un set de străvechi și neperisabile valori comune.

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

Drive-Thru în Mănăștur: Gata să deschidă porțile! / “Au muncit până la 6 seara chiar și înainte de Florii

Stefania Heinz

Published

on

În ultimii ani, Mănășturul s-a transformat vizibil. Primăria a făcut investiții semnificative în zona de la Terenuri, iar apoi a demarat demolările chioșcurilor insalubre de la stația Minerva. Acum, atenția se îndreaptă către inaugurarea Drive-Thru, unde renovările au fost finalizate într-un timp record.

După ce chioșcurile de la stația Minerva din Mănăștur au fost demolate și zona a fost reamenajată de către municipalitate, lucrările de modernizare au început și la McDrive.

La începutul anului 2024, restaurantul McDonald’s din Mănăștur a intrat în șantier pentru a fi adus la standarde noi. “Am fost temporar închis, dar veți fi încântați de rezultat!”, au scris reprezentanții McDonald’s pe un banner.

Chiar și în Duminica Floriilor, muncitorii au lucrat intens la restaurant, pregătindu-l pentru deschidere.

Locuitorii din Mănăștur își exprimă îngrijorarea pe pagina de Facebook “Trăiesc în Mănăștur” în legătură cu impactul renovării asupra traficului din zonă, mai ales că zona se intersectează cu coborârea autovehiculelor din benzinăria Petrom, situată la câțiva metri distanță de Drive-Thru.

Municipalitatea se pregătește să modernizeze și Parcul Primăverii din Mănăștur, urmând să desființeze benzinăria MOL din zonă. Acest proiect include amenajarea și revitalizarea Parcului Primăverii și a străzilor adiacente, precum str. Ion Meșter, str. Emil Cioran și str. Almașului.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Surpare de Asfalt pe Strada Uliului din Grigorescu, Capturată într-o Imagine Fascinantă de pe Dronă

Stefania Heinz

Published

on

Într-o captură de senzație realizată de fotograful Sergiu Razvan, o imagine din dronă arată o surprindere neașteptată pe strada Uliului din cartierul Grigorescu. Un segment de asfalt și teren par a fi suferit o surpare spectaculoasă, evidențiindu-se impactul fenomenelor naturale sau al condițiilor de infrastructură asupra mediului urban.

Surparea, care pare să fi afectat și împrejurimile, este un semn al fragilității infrastructurii locale și poate avea consecințe asupra siguranței și confortului locuitorilor din zonă. Imaginile capturate de drone devin din ce în ce mai importante în detectarea și monitorizarea unor astfel de evenimente, oferind o perspectivă amplă și detaliată asupra situației.

Autoritățile sunt probabil alertate cu privire la această situație și se așteaptă să ia măsurile necesare pentru a remedia surparea și pentru a preveni astfel de incidente în viitor. În același timp, această imagine oferă o oportunitate de reflecție asupra importanței investițiilor în infrastructura urbană și în gestionarea adecvată a resurselor pentru a menține orașele noastre în siguranță și în stare bună de funcționare.

 

 

Foto: Constantin Covaliu

Foto: Constantin Covaliu

Foto: Constantin Covaliu

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Explorând Farmecul Primăverii: Culoare, Vitalitate și Relaxare într-o Galerie Foto Inspiratoare

Diana Petrescu

Published

on

Primăvara este momentul în care natura se trezește la viață, iar orașele se transformă în adevărate locuri de bucurie și energie. Străzile devin mai aglomerate, iar parcurile își deschid porțile pentru a primi oamenii dornici de relaxare și plimbare, sub razele calde ale soarelui.

În acest sezon, investițiile în zonele verzi din orașele României devin mai vizibile, iar pe rețelele sociale abundă postările cu cele mai frumoase parcuri. De exemplu, pagina de Facebook Iulius, companie cunoscută pentru implicarea în proiecte ce includ grădini urbane, invită la un tur virtual prin parcurile Palas Iași, Iulius Gardens din Iulius Town Timișoara și Iulius Parc din apropierea Iulius Mall Cluj.

La Iași, parcul din centrul orașului, parte integrantă a proiectului mixed-use Palas, strălucește în splendoarea primăverii, oferind un spectacol natural de neuitat. Verdele crud al vegetației, combinat cu albastrul cerului și culorile florilor, îmbracă peisajul într-un cadru pitoresc, atrăgând privirile și inimile vizitatorilor. Aici, prunii roșii, azaleele, cameliile și glicina transformă parcursul prin parcul Palas într-o experiență unică, potrivită atât pentru relaxare, cât și pentru sesiuni de fotografie creative.

În Iulius Parc din apropierea Iulius Mall Cluj, sălciile de pe malul lacului Gheorgheni și restul arborilor strălucesc în verdele lor cel mai frumos din an. Aici, pietonalul suspendat deasupra lacului, pista de ciclism, cea de alergare și aleile încântătoare devin destinații preferate pentru oamenii dornici de mișcare și recreere. Și câteva broaște țestoase și-au găsit aici un adăpost, bucurându-se de soare și liniște în timp ce ies din când în când să se bucure de razele sale blânde.

În Timișoara, Iulius Gardens strălucește în lumina primăverii, transformându-se într-o oază de frumusețe și energie. Culorile verzi dominate, atât în zonele amenajate cu gazon, cât și în jurul lacului sau pe alei, creează un cadru perfect pentru plimbări relaxante și momente petrecute în natură.

Potrivit site-ului www.iuliuscompany.ro, Iulius a investit în parcurile din Iași, Cluj-Napoca și Timișoara peste 18 milioane de euro, grădinile fiind elementul definitoriu al proiectelor sale. La Cluj-Napoca, o nouă grădină va fi amenajată în cadrul proiectului de pe fosta platformă Carbochim, acoperind peste 5 hectare de spațiu verde. Aici, peste 700 de copaci și 100.000 de plante decorative vor încânta privirile, iar o grădină japoneză va aduce aroma sakurei chiar în inima orașului, oferind un spațiu seren pentru plimbări și meditație.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite