Connect with us

Prin Oras

Nu se mai face Kaufland în Florești. Boc le ia terenul în valoare de 6 milioane euro ca să facă tren metropolitan și metrou

Alex Campian

Published

on

Nu se mai face Kaufland în Florești. Boc le ia terenul în valoare de 6 milioane euro ca să facă tren metropolitan și metrou

Kaufland va da în judecată, cel mai probabil, Primăria Cluj-Napoca după ce administrația publică locală a aprobat, în noiembrie anul trecut, o Hotărâre de Consiliu Local privind Studiul de Fezabilitate pentru construirea trenului metropolitan și metroului. În urma acelei hotărâri, Kaufland va rămâne fără terenul de 30.000 mp din Florești (de pe locul fostei ferme de pui) pe care l-a cumpărat, în 2020, prin licitație, pentru a construi un supermarket.Traseul trenului și metroului (mai exact organizarea de șantier pentru una dintre stații) trece și peste terenul Kaufland așa că autoritățile locale ar trebui să exproprieze compania. Șantierul de pe terenul companiei va fi activ cel mai probabil până în 2028.Proprietarii terenului nu sunt de acord cu exproprierea și au formulat o plângere prealabilă către Primăria Cluj-Napoca prin care solicită revocarea în tot și în subsidiar, revocarea în parte a Hotărârii de Consiliu Local care prevede realizarea trenului metropolitan și pe terenul companiei.Reprezentanții companiei au estimat valoarea terenului la 6 milioane euro, suma cu care l-au cumpărat la licitație.„O eventuală procedură de expropriere ar presupune suportarea costului exproprierii (probabil exclusiv din bugetul local al UAT Florești, în condițiile în care terenul Kaufland se află în afara zonei minime de siguranță a trenului metropolitan). Cu titlu preliminar, arătăm că despăgubirile datorate de expropriator sunt formate din două componente, anume valoarea reală a imobilului și prejudiciul suferit de expropriat ca urmare a exproprierii”, au transmis reprezentanții Kaufland prin societatea de avocați Mușat & Asociații.În ședința de Consiliu Local din 18 ianuarie, va fi discutată acea plângere prealabilă. Primăria consideră însă nefondată solicitarea Kaufland, ceea ce înseamnă că se va merge mai departe pe cale juridică.„Acest studiu de fezabilitate confirmă, pe de o parte, intenția autorităților publice de a expropria terenul Kaufland în vederea amplasării organizării de șantier aferente trenului de suprafață ce va traversa comuna Florești (i.e. Stație Teilor), situată în imediata lor proximitate, iar pe de altă parte, cuprinde și modificarea încadrării funcționale a terenului Kaufland în sensul includerii în zonă mixtă, pentru care regulamentul local de urbanism aferent instituie interdicția utilizării sale pentru comerț en detail în clădiri independente de tip supermarket, hypermarket (big box), mall etc., ce va constitui – în caz de nerevocare a acestei hotărâri – un obstacol în continuarea procedurii de autorizare a lucrărilor de construire a centrului comercial inițiate de Kaufland”, scrie în plângerea prealabilă transmisă de Kaufland prin societatea de avocați Mușat & Asociații.Pe o foarte mare suprafață din terenul Kaufland ar urma să aibă loc organizarea de șantier pentru stația Teilor. Avocații companiei au propus Primăriei trei alte zone pentru organizarea de șantier, pe care le consideră mai ieftine și mai potrivite din punct de vedere social.„Mai exact se vor amplasa un generator cu rezervor de motorină, barăci pentru birouri, sala de mese, dormitoare, se vor amenaja parcări și o zonă de depozitare elemente din beton. Celelalte componente ale organizării de șantier nu sunt pe terenul Kaufland. Considerăm că pentru componentele de pe terenul Kaufland se pot găsi alternative și mai mult, din expertiza noastră tehnică, recomandăm ca acestea să nu fie amplasate chiar la intersecția străzii Eroilor cu strada Cetății, care reprezintă centrul localității Florești. Acestea pot fi amplasate mai retras conform propunerilor noastre. Aceste propuneri vin atât în sprijinul respectării calității vieții cetățenilor din zonă pe timpul șantierului metroului, cât și în sprijinul economiei banului public estimat a fi cheltuit pentru acest proiect”, se mai arată în plângerea prealabilă.Reprezentanții Kaufland consideră că le este încălcat grav dreptul la proprietate. De asemenea, ei susțin că Primăria nu a respectat Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică și că nu a anunțat intenția de a realiza acea hotărâre de Consiliu Local.Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca spun însă că este neîntemeiată plângerea prealabilă și propun respingerea ei în totalitate. Au arătat lista tuturor dezbaterilor publice care au avut loc și anunțurile prin care au fost anunțate dezbaterile.În ceea ce privește cele trei variante de teren propuse de Kaufland pentru organizarea de șantier, reprezentanții autorităților locale afirmă că în studiul de prefezabilitate au fost puse în discuție și analizate mai multe variante de traseu ale magistralei de metrou și a fost ales traseul optim care apare în Studiul de Fezabilitate.„Variantele de traseu alternative propuse de Kaufland Romania Societate In Comandita vizează în principal aspecte de natură tehnico-economică cu referire strictă la proiectul de dezvoltare propus de societate exclusiv în interesul său, elementele avute în vedere fiind limitate doar la proiectul Kaufland, fără a analiza însă impactul pe care variantele alternative propuse îl vor avea asupra întregului obiectiv de utilitate publică”, au precizat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.Referitor la încălcarea dreptului de proprietate despre care vorbesc avocații Kaufland, reprezentanții administrației publice locale spun că totul se desfășoară legal.În octombrie anul trecut când proiectul Kaufland a fost discutat în ședința Comisiei de Urbanism a Consiliului Județean, membrii comisiei au precizat că ar fi indicat ca investitorul să facă un studiu pentru a se corela cu traseul trenului și al metroului. Atunci, reprezentanții companiei au afirmat că au aflat despre o posibilă expropriere abia după ce s-a ajuns la al doilea studiu de oportunitate, când ei deja cumpăraseră terenul.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom