Connect with us

Prin Oras

Mobilitate urbană a la Cluj, desenată școlărește: biciclete cu garaj, autobuze cu hidrogen și metrou cu tren metropolitan

Alex Campian

Published

on

Mobilitate urbană a la Cluj, desenată școlărește: biciclete cu garaj, autobuze cu hidrogen și metrou cu tren metropolitan

Proiectul de buget al municipiului Cluj-Napoca pe anul 2022, publicat pe site-ul municipalității, conține și slide-uri prin care ne sunt prezentate, școlărește, prioritățile bugetare pentru acest an.La capitolul „mobilitate urbană durabilă” vedem, în prim plan, bicicleta, pe pistele verzi din Centru, pe cele roșii de autobuz și, probabil, în cartiere, pe pistele discontinue sau inexistente.Aflăm, din desenele Primăriei, că la finalul anului 2022 vom avea noi locuri de depozitare pentru biciclete în spații securizate, în cartierele Grigorescu, Între Lacuri, Mănăștur și Hașdeu, garaje pentru biciclete care vor fi realizate în unele „locații care pot fi identificate după finalizarea procedurii de desființare pe cale administrativă a garajelor propuse pentru 2022, cel puțin 500 de locuri”.Asta va însemna, în mod firesc, mai puține locuri pentru mașini, fiindcă tot aveau clujenii prea multe locuri de parcare pentru autoturisme!Pentru cei care nu pot pedala, din rațiuni de sănătate sau de vârstă înaintată, Primăria va oferi „autobuze cu pile de compresie pe hidrogen”, pentru care anul acesta sunt alocați 1 250 000 de lei, autobuze electrice autonome, fără șofer, pentru care sunt alocați, în 2022, 2 400 000 de lei, și autobuze electrice articulate și nearticulate, pentru care bugetul local de anul acesta va fi „articulat” cu 5 000 000 de lei.„Însă problema la noi este producerea hidrogenului, care se face doar la Onești, iar apoi hidrogenul trebuie să fie transportat la Cluj. Soluția este mai scumpă decât cea bazată pe autobuze electrice.Chiar în aceste zile, orașul Montpellier a anulat o comandă făcută pentru 50 de autobuze cu hidrogen după ce autoritățile au realizat că este mai ieftin să utilizezi autobuze electrice”, scrie cluj24.ro, însă la noi „problema” este văzută drept o oportunitate de a câștiga voturi, așa că nu este o problemă reală!În timp ce Emil Boc ne anunță că vom avea autobuze fără șofer, Clujul are șoferi fără autobuz, mulți locuitori fiind obligați în prezent să se deplaseze cu mașina personală pentru că nu au deloc linii de transport public în zonele în care locuiesc, ori pentru că liniile existente sunt insuficiente.În loc să îmbunătățească eficiența transportului public existent, clujenii bulucindu-se în autobuze și în tramvaie, la orele de vârf, în plină pandemie, Primăria va investi în autobuze fără șofer, care vor avea o capacitate redusă de transport și vor încurca mai mult traficul. În plus, autobuzele fără șofer pot fi de-a dreptul periculoase.Citiți mai multe detalii aici:Dilemele morale ale viitoarelor autobuze fără șofer din Cluj: pe cine omoară, când nu pot evita un accident?Cireașa de pe tortul (sau de pe coliva) mobilității urbane va fi metroul, ale cărui șantiere vor bloca traficul ani de zile, și trenul metropolitan, pe care îl vom lua, când ne vom coborî din metrou la podul IRA, pentru a ajunge la Aeroport.

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

Record pe piața imobiliară: IULIUS și Atterbury Europe atrag 400 milioane de euro pentru reconversia urbană RIVUS din Cluj

Tudor Calinescu

Published

on

Proiectul RIVUS Cluj-Napoca, dezvoltat de IULIUS și Atterbury Europe, marchează un moment istoric în industria imobiliară din România, prin obținerea unui credit sindicalizat record de 400 milioane de euro – cea mai mare finanțare acordată vreodată unei noi dezvoltări real-estate din țară. Finanțarea este asigurată de patru instituții de prestigiu: Erste Bank (Lead Arranger), Banca Comercială Română (BCR), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și BRD Groupe Société Générale.

Un proiect mixt cu impact major pentru oraș

RIVUS redă comunității clujene 14 hectare de fostă platformă industrială (Carbochim), transformate într-un ansamblu multifuncțional cu o diversitate unică în România: spații de retail, office, cultură, entertainment și zone verzi. Valoarea totală a investiției depășește 500 de milioane de euro, iar proiectul este în prezent în faza de obținere a autorizației de construire.

Viziune urbană sustenabilă și integrată în oraș

Proiectul de reconversie urbană transformă un teren brownfield într-un nou pol de dezvoltare urbană, cu o arhitectură semnată de renumitul birou internațional UNStudio. Conceptul pune în valoare râul Someș, care va deveni accesibil publicului, și integrează armonios fosta zonă industrială în țesutul orașului.

RIVUS va include o grădină urbană de peste 52.000 mp, cu peste 700 de arbori (mulți salvați de pe platforma existentă) și 100.000 de plante decorative. Fațadele clădirii principale vor fi înverzite, cu acoperișuri verzi și chiar o grădină japoneză pe acoperiș.

Un proiect verde, certificat internațional

Creditul de 400 milioane de euro este o finanțare verde, acordată datorită respectării celor mai înalte standarde de sustenabilitate – LEED Platinum și EDGE Advanced. Întregul proiect este gândit pentru a respecta principiile de eficiență energetică, mobilitate alternativă și protejare a biodiversității.

RIVUS va include clădiri nZEB (nearly Zero Energy Buildings), materiale naturale, lumină naturală maximă, alei permeabile pentru apă, energie regenerabilă și infrastructură dedicată transportului ecologic. Se vor construi aproximativ 4.800 locuri de parcare, dintre care 900 vor avea stații de încărcare electrică, și 2.500 spații pentru biciclete.

Contribuții majore în infrastructura publică

Prin contract cu municipalitatea, IULIUS și Atterbury vor realiza investiții semnificative în infrastructură, inclusiv:

  • un nou pod rutier peste Someș,

  • două poduri pietonale,

  • modernizarea străzilor din zonă,

  • infrastructură pentru biciclete.

Toate acestea vor susține conectivitatea și mobilitatea verde a orașului.

Cifre-cheie RIVUS Cluj-Napoca

  • 142.000 mp suprafață totală de retail

  • Peste 400 de magazine (inclusiv premiere naționale și regionale)

  • Peste 30 de restaurante și cafenele orientate spre Someș

  • 15.000 mp de birouri premium

  • 2 clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și servicii

  • Cinematograf de ultimă generație & open-air cinema

  • Centru dedicat live arts – o premieră în România

Declarațiile partenerilor

„Suntem încântați să coordonăm această finanțare verde pentru un proiect atât de ambițios și sustenabil precum RIVUS. IULIUS este un partener de încredere, cu o viziune clară de regenerare urbană responsabilă.”
Marko Brekič, Senior Client Executive, Erste Group Bank AG

„Acest credit continuă seria premierelor pentru IULIUS în domeniul finanțărilor verzi. RIVUS reflectă misiunea noastră de a dezvolta proiecte cu impact economic și social pozitiv, care transformă orașele din România.”
Marius Perșenea, COO IULIUS


Despre RIVUS: Viitorul urban începe la Cluj

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, dezvoltat pe o platformă industrială utilizată anterior în proporție de doar 30%. Fabrica Carbochim a fost relocată și modernizată cu o investiție de peste 7 milioane de euro, pentru a face loc acestei dezvoltări urbane de ultimă generație.

Proiectul se află în faza de autorizare, după ce Planul Urbanistic Zonal a fost aprobat de Consiliul Local Cluj-Napoca în 2023.

Descoperă mai multe detalii pe www.rivus.ro și urmărește noutățile pe:
📷 instagram.com/rivuscluj
📘 facebook.com/rivuscluj

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

La o cafea cu un polițist: Clujenii, invitați să vorbească deschis despre siguranța rutieră ☕🚔

Maria Costea

Published

on

Cum ar fi să discuți față în față, la o cafea, cu un polițist despre problemele din trafic? La Cluj-Napoca se poate. În fiecare marți, într-o cafenea din centrul orașului, clujenii sunt invitați să stea de vorbă deschis cu oamenii legii, într-un cadru relaxat și prietenos.

Astăzi, întâlnirea a fost una specială: alături de polițiști s-au aflat motocicliști experimentați și piloți de raliu. Tema principală? Cum putem reduce împreună incidentele din trafic.

Concluzia a fost clară: atenția la volan salvează vieți. Participanții au subliniat că telefonul mobil și gadgeturile nu au ce căuta în mâinile unui șofer în mișcare, iar viteza trebuie adaptată și menținută în limitele legale, indiferent de experiența la volan sau tipul de vehicul.

Inițiativa „La o cafea cu un polițist” își propune să apropie comunitatea de autorități și să creeze un dialog sincer, pentru un oraș mai sigur.

📍Marțea viitoare, aceeași oră, aceeași cafenea. Ai ceva de spus? Polițiștii te ascultă.

Sursa: TVR Cluj

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin judet

Cluj: Zonele afectate de întreruperea apei timp de 3 zile, începând de marți, 20 mai 2025

Diana Petrescu

Published

on

Lucrări majore pe conducta Cluj-Gherla-Dej: Zeci de localități și cartiere din Cluj rămân fără apă între 20-23 mai 2025

Compania de Apă Someș S.A. a început pregătirile pentru intervenția programată pe conducta de aducțiune DN 600 Cluj–Gherla–Dej, care va avea loc în perioada 20–23 mai 2025. Lucrările implică spargerea plăcii de beton care acoperă vechile vane de manevră.

📢 Recomandare pentru clienți:
Compania îndeamnă consumatorii să își asigure rezerve suficiente de apă pentru perioada întreruperii. După reluarea furnizării, este posibil ca apa să fie tulbure temporar – se recomandă lăsarea robinetelor deschise până la limpezire. Aceste turbidități nu afectează potabilitatea apei.

📲 Clienții pot primi notificări prin SMS despre întreruperile programate, dacă transmit un număr de telefon mobil pe adresa cassa@casomes.ro.


📍 Zone afectate din municipiul Cluj-Napoca:

🔹 Presiune scăzută a apei (20 mai, ora 6:00 – 23 mai, ora 6:00):
Cartiere și străzi din Someșeni, Iris, Borhanci și altele, inclusiv:
Traian Vuia, Calea Someșeni, Rodnei, Morii, Fanului, Cornului, Barbu Lăutaru, Ioan Goia, Rozelor, Ghimeșului, Valea Fânațelor, Barcă I-III, Lucernei, Vidrei, și multe altele.

🔹 Furnizare oprită complet (20 mai, ora 6:00 – 23 mai, ora 6:00):
Zone precum Doinei, Codrului, Breaza, Valea Chintăului, Terra Gardens, B-dul Muncii, străzile cu nume de compozitori (Chopin, Vivaldi, Strauss, etc.), Pădurii, Liliacului, Oașului, Ciucea, Vultureni, și multe altele.


🏘️ Comuna Chinteni:

🔻 Fără apă (20–23 mai):
Pădureni, Satu Lung, Feiurdeni (până la ora 6:00, 23 mai)
Chinteni, Dăușu, Măcicașu, Sânmărtin, Vechea (până la ora 23:00, 23 mai)


🌐 Localități rurale (Sucursala Cluj):

🔻 Fără apă (20 mai, ora 8:00 – 23 mai, ora 20:00):
Aproape 70 de localități, inclusiv: Apahida, Sânnicoară, Dezmir, Cojocna, Căianu Mic, Suatu, Frata, Geaca, Mociu, Jucu, Borșa, Bontida, Iclod, Iclozel, Cornesti, Tioltiur, Ghirolt, etc.


📍 Municipiul Gherla și localități din zonă:

🔻 Gherla:
Fără apă din 21 mai, ora 00:00 până în 23 mai, ora 20:00.

🔻 Localități rurale (Sucursala Gherla):
Fizeșu Gherlii, Nicula, Mintiu Gherlii, Sucutard, Țaga, Sic, Hasdate, Buza, Coasta, Sanmărtin, și altele – cu diferite intervale de întrerupere între 20–23 mai.


📍 Municipiul Dej și zonele limitrofe:

🔻 Dej:
Fără apă din 21 mai, ora 8:00 până în 23 mai, ora 20:00.

🔻 Localități rurale (Sucursala Dej):
Cășeiu, Rugășești, Vad, Cuzdrioara, Mica, Recea Cristur, Chiuiești, Nima, Nireș, Muncel, Boian, Elciu, și alte zeci de sate și cătune – afectate între 20–23 mai, în funcție de zonă.


📩 Pentru notificări în timp real, trimiteți numărul de telefon mobil la: cassa@casomes.ro

💧 Vă mulțumim pentru înțelegere și vă recomandăm să luați toate măsurile necesare pentru a trece cu bine peste această întrerupere majoră!

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite