Connect with us

Eveniment

O zi până la debutul Festivalului Transilvania Fashion 2022. Cătălin Botezatu: „Este singurul eveniment de modă adevărat din România”

Stefania Heinz

Published

on

O zi până la debutul Festivalului Transilvania Fashion 2022. Cătălin Botezatu: „Este singurul eveniment de modă adevărat din România”

“Fashion” este cuvântul cheie pentru acest weekend la Cluj. Centrul de Cultură Urbană Casino din Parcul Central va fi gazda Festivalului Transilvania Fashion (FTF) 2022, un eveniment de calibru care pune orașul pe harta internațională a modei.
În weekend-ul 09-11 septembrie 2022, Parcul Central va găzdui Festivalul Transilvania Fashion – powered by Banca Transilvania. 

Cu o zi înainte de debutul celei de-a doua ediții a festivalului de modă, la sediul NTT Data din Cluj, unul dintre susținătorii evenimentului, a avut loc o conferință de presă la care au participat Dr. Matei Miko – Președinte și Producător General FTF, Alin Gălățescu – Art Director FTF, Anca Elena Bălan – Producător Asociat FTF, Președinte al Asociației Romanian Fashion Council și Președinte Executiv European Fashion Council, dar și creatorul de modă Cătălin Botezatu, care va avea două prezentări în cadrul festivalului (cu colecții pentru femei și bărbați) și va deschide prima seară a evenimentului.

„Ne bucură să anunțăm ediția a  doua a unui eveniment care sperăm să devină unul de tradiție la Cluj-Napoca, un eveniment de modă care se înscrie în peisajul a tot ce am făcut noi, aici, la Cluj-Napoca, în ultimii 30 de ani prin atâtea și atâtea evenimente, parțial datorită Universității de Artă și Design din Cluj și datorită unor operatori în zona artistică și zona culturală, care au promovat și promovează multe evenimente în care moda este inclusă.

Festivalul Transilvania Fashion se află azi la cea de a doua ediție în mod oficial, dar de fapt, este a treia ediție, deoarece am avut o ediție pilot la București pe care am organizat-o tot împreună cu European Fashion Council, în sala Unirii, la Palatul Parlamentului, eveniment care a avut un foarte mare succes. O personalitate excepțională, care din păcate nu mai este cu noi, doamna profesor Adina Nanu, care ne-a onorat cu o expoziție de costume românești, a făcut ca acel moment să devină unul oarecum istoric, pentru că a urcat pe scenă la vârsta ei venerabilă și a primit distincții pentru munca formidabilă pe care a depus-o”, a declarat Dr. Matei Miko, Președinte și Producător General al Festivalului Transilvania Fashion.

Acesta i-a invitat pe clujeni să descopere un decor mirific la acest ediție festivalului și a menționat faptul că organizatorii au făcut un efort dublu deoarece au montat scena și decorul atât în interiorul Centrului de Cultură Ubrană Casino, dar și afară, pe esplanadă, în cazul în care condițiile meteo vor fi nefavorabile pentru desfășurarea evenimentului în aer liber.

„Dacă va ploua, vom face în interiorul clădirii Casino, iar dacă nu, ceea ce sper, ca vremea să fie clementă cu noi, o să facem pe scena de afară. Toate pregătirile tehnice sunt finalizate. Sper să putem oferi începând de mâine seară, de la ora 20:00, trei seri de spectacol de neuitat în ceea ce privește fashion-ul”, a spus Dr. Matei Miko.

Cine e gata să investească în activitățile culturale din Cluj
La conferința de presă a luat cuvântul și Anca Elena Bălan – Producător Asociat FTF, Președinte al Asociației Romanian Fashion Council și Președinte Executiv European Fashion Council, care a vorbit despre evenimentele din afara scenei, care fac parte din festival.

„În paralel cu prezentările de modă, noi am hotărât ca și diminețile celor trei zile de festival să fie niște dimineți active, pentru că vom avea specialiști din domeniului design-ului vestimentar care doresc să își spună cuvântul, să gândească partea de educație a tinerei generații într-un mod și mai inovativ, și mai creativ, care doresc să discute cu actorii din piață care produc sau exportă confecții și să creeze o mare familie care să fie ghidonată de design-ul vestimentar. Pentru aceasta, în fiecare zi vom avea conferințe. Prima va fi alături de o echipă puternică de investitori și de reprezentanți ai regiunii Ningbo din China. Ei sunt gata să investească în activitățile culturale din România și în special din Cluj, această regiune urmând, de altfel, să se înfrățească cu Clujul.

În cea de a doua zi vom avea adunarea generală a celor 28 de țări membre ale European Fashion Council. Va fi o ședință importantă care ține de partea organizatorică a acestei asociații și care va trasa direcțiile pentru proiectele europene care se vor dezvolta în perioada 2022-2030. De asemenea, vom avea o conferință care va fi susținută de universitățile de artă din România. Vom avea reprezentanți din Cluj, UAD-ul fiind gazda conferinței, Timișoara, Oradea, Arad, București, Chișinău și Kiev”, a anunțat Anca Elena Bălan, Producător Asociat FTF, Președinte al Asociației Romanian Fashion Council și Președinte Executiv European Fashion Council.

Aceasta a dezvăluit că reprezentanții Ukraine Fashion Week vor fi prezenți în cadrul FTF 2022 și a spus că își dorește ca acesția să se simtă la Cluj ca la ei acasă.

Selecție strictă a designerilor prezenți la FTF 2022. Au fost acceptate patru colecții din Ucraina
Alin Gălățescu, directorul artistic al Festivalului Transilvania Fashion, a dezvăluit câteva detalii din culisele evenimentului.

„Susțin și eu că FTF este, de fapt, la cea de a treia ediție, pentru că festivalul are o componentă foarte originală pe care am relevat-o anul acesta. Ediția de toamnă este de trei zile, dar există și o ediție de primăvară, care este sub forma unei gale. E o formulă originală, nu s-a mai făcut nicăieri o astfel de inițiativă, iar în acest fel întregul an este acoperit. Mai mult decât atât, festivalul de la Cluj este unul internațional. Această componentă internațională cu care vom închide fiecare seară capătă amploare cu fiecare nouă ediție. Pe lângă deschiderile lui Cătălin Botezatu, care ne-a onorat cu două colecții – în prima zi, o colecție de băieți, iar în cea de a doua, o colecție de fete -, în finalul fiecărei zile de festival vom avea designerii străini. Asta după ce am făcut o selecție foarte strictă. Cele 44-45 de colecții au fost selectate din peste 200 de solicitări de a intra în festival. Designerii au trecut niște criterii foarte stricte, de creativitate, estetică și anvergură”, a declarat Alin Gălățescu, directorul artistic al FTF.

Acesta a ținut să laude cele patru colecții din Ucraina.

„Au făcut o chestiune extraordinară. Și-au “descompus” Kiev Fashion Week în mai multe țări. O parte a venit la noi, alta la Berlin, unde tocmai s-a terminat săptămâna modei acolo, o altă parte în Polonia”, a explicat directorul artistic al festivalului de fashion.

Cătălin Botezatu: Este un festival în adevăratul sens al cuvântului, nu o șusă doar pentru bani
Cunoscutul creatorul de modă Cătălin Botezatu a declarat că se simte onorat să se afle în prezențe organizatorilor.

“Domnul doctor Matei Miko îmi este prieten, tată, frate, deoarece începuturile mele în această zonă sunt alături de el, la cele mai frumoase evenimente, cele mai puternice, care au ceva de spus. Bunul meu prieten Alin Gălățescu, care este singurul care are ceva de spus în modul acesta, și el știe că nu îl laud, pentru că sunt mulți care uneori își aruncă cu pleavă. Și nu în ultimul rând doamna Anca (Bălan – n.n.), care vine cu o forță extraordinară, din toate punctele de vedere, atât pe plan național, cât și internațional. Cu toții facem o echipă bună.

Aș putea spune cu mâna pe inimă, chiar dacă voi fi criticat, că este singurul eveniment de modă adevărat din România la momentul acesta, care se desfășoară nu pe o zi sau două, în care organizatorii abia găsesc 10-20 de stiliști care doar să plătească o taxă de organizare și să fie la număr. Nu! Aici se fac selecții dure a celor care să intre în festival. Trei zile cu peste 45 de designeri naționali și internaționali înseamnă ceva. Înseamnă o desfășurare de forțe, înseamnă bani și multă muncă, în special cea din spatele scene, pentru că în backstage este o adevărată nebunie”, a declarat cunoscutul designer-ul.

Acesta susține că FTF este un festival în adevăratul sens al cuvântului, deoarece spectatorii pot admira în fiecare zi altceva.

„Nu e o șușă, cum spun eu. Poate cuvântul e greu, dar nu e o șușă de o zi sau maxim două în care ne îngrămădim să băgăm ceva acolo, orice numai să fie un festival… Sau anumiți organizatori cu niște orgolii ieftine, pentru că miza este foarte mică, fac acest lucru doar din dorința de a-l face și să treacă și anul acesta sau de a pune în buzunar o mie, două, trei mii de euro pentru zile negre. Nu! Aici întotdeauna e meritul lui Matei, care, orice eveniment a organizat, a vrut să fie de ținută și uite că reușește în fiecare an”, a spus Cătălin Botezatu.  

“Este lăudabilă participarea Ucrainei”
Cătălin Botezatu apreciază participarea designerilor din Ucraina la Festivalul Transilvania Fashion.

„Este lăudabilă și participarea colegilor din Ucraina, care au ales să se împartă și să vină și la noi, dar este lăudabil și faptul că noi avem degineri buni și celebri din toată lumea. Sunt onorat să prezint alături de ei pe același catwalk și să fac parte din această echipă minunată an de an. Sper ca aceste trei seri minunate pe care le veți vedea aici la Cluj să vă încânte ochiul”, a mai spus Cătălin Botezatu.

Dr. Matei Miko a ținut să sublinieze, în finalul conferinței, că Festivalul Transilvania Fashion nu percepe taxă de participare de la designeri, iar intrarea pentru toți cei care doresc să admire ținutele este, de asemenea, gratuită în limita locurilor disponibile.

“Nu vindem bilete, nu percepem taxe de participare, punem la dispoziția designerilor în mod gratuit coafura, machiajul și modelele. Acest lucru îl facem din adevărata noastră dorință de a crea un eveniment și o emulație prin care să stabilim un pol important la Cluj și în domeniul modei. Efortul este mare și vreau să le mulțumesc inimoșilor sponsori, printre care Banca Transilvania și NTT DATA România, dar și ceilalți pe care îi veți găsi pe afișul evenimentului și pe toată media, fără de care un asemenea eveniment nu poate avea loc, Mulțumesc și Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, pentru că ne-au creat posibilitatea desfășurării evenimentului într-un spațiul mirific”, a spus Dr. Matei Miko, Președinte și Producător General al Festivalului Transilvania Fashion.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom