Connect with us

Sport

Emil Boc despre pista de biciclete de la Gilău la Apahida pe malul Someșului: „Trebuie să avem și mijloace alternative la mașină”

Stefan Petre

Published

on

Un culoar de mobilitate alternativă pe malul Someșului va conecta localitățile Gilău - Florești - Cluj-Napoca - Apahida. FOTO: Facebook/ Someșul Nostru

Administrație

Viitorul culoar velo dintre Gilău și Apahida va scoate mai multe mașini din trafic, potrivit primarului municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc.

Un culoar de mobilitate alternativă pe malul Someșului va conecta localitățile Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Apahida. FOTO: Facebook/ Someșul Nostru

  


Joi, 19 octombrie, va avea loc o nouă dezbatere publică având ca temă „Someșul metropolitan – culoar verde-albastru de mobilitate sustenabilă”. 


Potrivit primarului Emil Boc, acest proiect va adăuga un mijloc de transport alternativ.CITEȘTE ȘI:
Culoar pe malul Someșului, de la Gilău la Apahida. O firmă „abonată” la bani publici va realiza studiile necesare„Este un proiect care vine să aducă un plus de calitate a vieții, este vorba despre așa numitul proiect «Someșul Metropolitan, culoarul Verde – Albastru de mobilitate sustenabilă». Adică mobilitate velo și pietonală.
În prima etapă vom avea un culoar de mobilitate pe malul Someșului Mic, între comunele Gilău și Apahida cu pregătirea extinderii lui spre Jucu, Bonțida, și de ce nu, spre Gherla și Dej.
Obiectivul acestui culoare de mobilitate fără mașină este de a conecta municipiul Cluj-Napoca în zona metropolitană, adică de a oferi o alternativă viabilă la transportul cu mașina și de a fi un mod de petrece timpul liber într-o metodă plăcută, de a transforma Someșul într-un element natural valoros, care să pună în valoare dimensiunea ecologică și dimensiunea de mobilitate a orașului nostru. Prin acest proiect venim să adăugăm încă un mijloc suplimentar de mobilitate alternativă la mașină.
Așa cum am spus, mașina face parte din viața noastră, dar nu trebuie să ne controleze viața în oraș și trebuie să avem și mijloace alternative la mașină, transportul în comun, car sharing, bicicleta, acum și acest culoar verde de mobilitate, mai avem proiectul trenului metropolitan, a centurii metropolitane cu piste de biciclete, metroul”, a declarat edilul la un post de radio local.


Emil Boc a mai spus că trebuie făcute dezbateri în toate localitățile, pentru a fi realizat acest culoar de mobilitate mult promis. „Vom face dezbateri și la Gilău, Florești, Apahida și Jucu, pentru că noi trebuie să corelăm toate aceste primării, pentru a ne asigura că acolo nu ne trezim cu blocuri pe malul Someșului, cu construcții care să distrugă acest culoar verde de mobilitate alternativă la mașină”, a adăugat edilul.



Pista, finanțată de Ministerul MediuluiPista ar urma să primească finanțare de la Ministerul Mediului. Într-o conferință de presă susținută la Cluj în septembrie 2022, primarul Emil Boc și ministrul Mediului Tanczos Barna au discutat despre finanțarea din banii Ministerului Mediului a culoarului velo Gilău-Apahida de-a lungul malului Someșului.Proiectul pistei de biciclete, de aproximativ 75 km lungime, ar urma să primească finanțare de la Ministerul Mediului:


„Așteptăm să fie depus în sesiunea pe care o vom deschide la AFM – Administrația Fondului pentru Mediu. Avem bugetul aprobat, avem ghidul în consultare deja. Trimitem și la ARM – Asociația Română de Mediu. Avem un buget consistent pentru pistele de biciclete finanțate prin AFM. Dar prima dată trebuie să facem reorganizare și creștere de capacitate instituțională în AFM ca să poată să și gestioneze proiectul ulterior. Banii sunt pregătiți, ghidul este pregătit, și anul acesta cu siguranță se scoate și la licitație acel buget pentru pistele de biciclete”, a declarat Tanczos Barna.Culoarul de mobilitate verde, alternativă la mașinăClujenii vor putea ajunge cu bicicleta din Gilău în Apahida, pe un culoar dedicat ce va fi amenajat între patru localități de-a lungul râului Someș, în următorii ani. Pe lângă promovarea unui stil de viață sănătos și a activității fizice, proiectul își propune să reducă traficul rutier între aceste localități.Proiectul a demarat la propunerea Asociației Societatea Organizată Sustenabil – SOS, care a depus un amendament la bugetul pe 2022 pentru realizarea documentației tehnice pentru pista de biciclete la nivel metropolitan:„Unul dintre amendamentele Asociației Societatea Organizată Sustenabil SOS la bugetul local pe 2022 a fost acceptat: documentație tehnică pentru pista de biciclete la nivel metropolitan (Gilău, Florești, Cluj, Apahida). Așa cum arată acum va fi una dintre cele mai lungi din țară și, mai important, dintre cele mai circulate. (…) Documentația tehnică nu este garanție pentru executie si astfel sa ne apropiem mai tare de apă în weekenduri, să circulăm si altfel decât cu mașina la lucru, să avem în viitorul apropiat un culoar verde albastru, dar e un inceput important. Noi ne vom mobiliza primavara asta și in cadrul Someș Delivery la Apahida, alături de Asociația Mini Mass, Clujul Sustenabil, Clubul de Cicloturism Napoca, Pro Apahida și alți parteneri pentru a vedea cât de important e să fim aproape de apă sau chiar în apă.Vom fi cu biciclete, la plimbare și alergare, cu caiace și canoe, la amenajările provizorii ale studenților la arhitectură, la discuții despre cum vrem să arate acest culoar la nivel metropolitan, pentru că pista e doar un liant ca să ne apropie de râu, de spatii verzi care se pot crea, de posibile arii naturale urbane viitoare, în fine de locuri pe care le putem numi acasă”, au transmis reprezentanții Asociației SOS, la începutul lunii martie.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:



Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Dragoș Tuluc, minunea din Cluj care a cucerit raliurile României la doar 16 ani

Alex Campian

Published

on

Pilotul clujean Dragoș Tuluc, triplu campion național la doar 16 ani, în Campionatul Național de Raliuri 2025

Performanță de excepție pentru motorsportul românesc: Dragoș Tuluc, un adolescent din Cluj-Napoca, a devenit triplu campion național la doar 16 ani. Tânărul pilot, legitimat la AMC Driving Academy, a dominat sezonul 2025 din Campionatul Național de Raliuri, alături de copilotul său, Aurelian Hanea.

Triplu campion în primul sezon complet

Tuluc a impresionat în trei competiții distincte — Suzuki Swift Cup, clasa RO6 și categoria debutanți — unde a reușit câte cinci victorii din opt etape. Rezultatele l-au transformat în cel mai tânăr pilot care reușește o asemenea performanță în România.

În clasamentul dedicat piloților sub 26 de ani, echipajul Tuluc-Hanea a încheiat pe locul al treilea, depășind rivali cu experiență și mașini mult mai puternice.

Talent, disciplină și un mentor cu experiență

Dragoș Tuluc spune că succesul s-a datorat pasiunii și muncii susținute, dar și experienței copilotului său:

„A fost un an incredibil. Am învățat enorm de la fiecare cursă și de la echipa care m-a susținut. Nu m-am gândit la trofee, ci la cum să devin mai bun de la o etapă la alta”, a spus tânărul campion.

La rândul său, Aurelian Hanea, copilot și antrenor, consideră că performanța lui Dragoș este dovada seriozității și profesionalismului promovate de AMC Driving Academy:

„Aceste rezultate sunt rodul muncii în echipă și al unei pregătiri riguroase. Pentru noi, este o confirmare că investiția în tineri talentați dă roade.”

Cu o maturitate sportivă impresionantă, Dragoș Tuluc promite să fie una dintre revelațiile raliurilor românești din următorii ani.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Clujencele au adus României titlul balcanic la gimnastică ritmică, la Belgrad

Alex Campian

Published

on

Echipa CSM Cluj la gimnastică ritmică, campioană balcanică la Belgrad 2025

România a devenit campioană balcanică pentru al treilea an consecutiv la gimnastică ritmică, în cadrul competiției desfășurate între 17 și 19 octombrie, la Belgrad, Serbia. În clasamentul final, țara noastră a fost urmată de Grecia și Serbia.

Reprezentativa României a fost alcătuită din șase sportive, dintre care trei provin de la CSM Cluj: Izabela Petean, Maia Metea și Teodora Potfălean. Lotul a fost completat de Francesca Tătar și Maria Prodan, de la CSM Arad, și Elisabeta Corduneanu, de la CSS Unirea Iași.

Performanțele clujencelor au fost esențiale în cucerirea titlului balcanic. Maia Metea a obținut patru medalii: aur cu echipa României, aur în finala de la Măciuci, bronz în finala de la Minge și argint pe echipe Prejunioare, alături de sportiva din Iași.
Izabela Petean a urcat de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, câștigând aurul cu echipa României, la finalele de la Cerc și Minge, precum și la echipe Children, împreună cu sportiva din Arad.

„Mulțumim părinților care au susținut financiar participarea sportivelor noastre la această Balcaniadă. Continuăm să muncim și sperăm în orice sprijin posibil, care ar fi mai mult decât binevenit”, au transmis reprezentanții CSM Cluj-Napoca.

Echipa tehnică a sportivelor clujene este formată din antrenoarele Adriana Gîrbă, Corina Lupu și Magdalena Pintea, coregrafii Radu Grecov și Ariana Marcu, iar kinetoterapeutul Horațiu Ghejan.

Izabela Petean de la CSM Cluj, medaliată cu aur la gimnastică ritmică, Belgrad 2025

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom