Connect with us

Eveniment

Clujul, la sfârșitul secolului al XIX-lea

Stefania Heinz

Published

on

Clujul, la sfârșitul secolului al XIX-lea


Clujul la sfârșitul secolului al XIX-lea. Autor: András Killyény (fragment)
Între 1867 și 1914, imaginea modernă a Clujului s-a conturat între așezare și declanșarea Primului Război Mondial. În acest timp, orașul a crescut dintr-o mică așezare rurală într-un centru civic european și putem spune cu siguranță că au fost luate mult mai multe măsuri de modernizare decât cu secole înainte. Mulți factori au avut un efect pozitiv asupra dezvoltării Clujului în acest moment: aderarea la rețeaua de cale ferată și construcția universității sunt cu siguranță cele mai importante două momente.

Viața la Cluj în anii 1850 era caracterizată de înapoierea rurală. Traficul nedezvoltat, drumurile publice slab iluminate, pietruite în doar câteva locuri, unde nici măcar nu erau trotuare, iar micile întreprinderi industriale au sugerat această atmosferă. Dezvoltarea urbană a Clujului a fost determinată în primul rând de conexiunea la rețeaua feroviară. În toată țara, orașele de-a lungul căii ferate s-au transformat în centre de trafic și administrative, unde industrializarea a accelerat și populația urbană a crescut. Legea pentru construirea liniei de cale ferată Oradea-Cluj-Brașov a fost aprobată de rege la 6 decembrie 1868, iar construcția a fost câștigată de antreprenorul englez Charles Waring. Linia Oradea-Cluj a fost deschisă la 7 septembrie 1870, iar tronsonul dintre Cluj-Napoca și Teiuș la 14 august 1873.

Viața cetățenilor din Cluj-Napoca s-a schimbat radical după deschiderea liniei de cale ferată. Izolarea rurală a fost rezolvată prin noile mijloace de transport, cu ajutorul cărora oricine se putea deplasa ușor și ieftin în capitală sau în alte destinații. În timp ce înainte de calea ferată, trăsurile trase de cai circulau cu o viteză medie de numai 4-5 kilometri pe oră, trenurile de pasageri puteau circula cu o viteză medie de 30-35 kilometri pe oră, iar trenurile expres puteau călători cu o viteză medie de până la la 56 de kilometri pe oră.

Cel mai important efect al căii ferate a fost industrializarea, în urma căreia orașul a început să se extindă, suprafața sa a crescut, iar populația sa a crescut. Conform datelor recensământului, în oraș locuiau 26.382 de persoane în 1869, 29.923 în 1880, 32.753 în 1890 și 49.295 în 1900. Se remarcă creșterea dintre 1890 și 1900, care se explică prin locurile de muncă oferite de unitățile industriale și fabricile înființate la Cluj și atractivitatea stilului de viață urban.

Din punct de vedere al infrastructurii urbane, între anii 1867 și 1914 au fost realizate o serie de măsuri și modernizări, în urma cărora viața cetățenilor orașului s-a ridicat la nivel european. În 1868, a început înființarea oficiului de carte funciară, care până în 1869 a cartografiat proprietatea asupra loturilor și caselor pe 150 de străzi ale orașului. În 1871, a fost lansat noul sistem de iluminat public, iluminatul aer-spirit. Din 1894, un antreprenor italian a construit sistemul de canalizare al orașului, iar până la 11 septembrie 1896, rețeaua de apă potabilă prin conducte a fost finalizată. Acesta a fost urmat în 1898 de construcția unui nou bazin de captare între Cluj-Napoca și Florești, în urma căruia noul sistem a alimentat orașul cu apă dulce din 1901. La 27 noiembrie 1892, prima centrală telefonică a fost deschisă pentru 62 de abonați, iar până în 1896, 350 de abonați utilizau deja serviciul. Unele dintre străzi și piețe au fost redenumite în aprilie 1899, moment în care orașul avea 224 de străzi și piețe. Până în 1905, a fost finalizată centrala electrică și iazul de colectare din Someșu Rece , aproape de oraș, care a asigurat iluminat public pe 218 străzi ale orașului din 1906. Până în 1908, au fost asfaltate 120 de străzi, iar în 1914 suprafața orașului depășea 1.000 de hectare.

Textul este tradus și adaptat pentru pagina Clujul și clujenii.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom