Connect with us

Eveniment

Clujul, la sfârșitul secolului al XIX-lea

Stefania Heinz

Published

on

Clujul, la sfârșitul secolului al XIX-lea


Clujul la sfârșitul secolului al XIX-lea. Autor: András Killyény (fragment)
Între 1867 și 1914, imaginea modernă a Clujului s-a conturat între așezare și declanșarea Primului Război Mondial. În acest timp, orașul a crescut dintr-o mică așezare rurală într-un centru civic european și putem spune cu siguranță că au fost luate mult mai multe măsuri de modernizare decât cu secole înainte. Mulți factori au avut un efect pozitiv asupra dezvoltării Clujului în acest moment: aderarea la rețeaua de cale ferată și construcția universității sunt cu siguranță cele mai importante două momente.

Viața la Cluj în anii 1850 era caracterizată de înapoierea rurală. Traficul nedezvoltat, drumurile publice slab iluminate, pietruite în doar câteva locuri, unde nici măcar nu erau trotuare, iar micile întreprinderi industriale au sugerat această atmosferă. Dezvoltarea urbană a Clujului a fost determinată în primul rând de conexiunea la rețeaua feroviară. În toată țara, orașele de-a lungul căii ferate s-au transformat în centre de trafic și administrative, unde industrializarea a accelerat și populația urbană a crescut. Legea pentru construirea liniei de cale ferată Oradea-Cluj-Brașov a fost aprobată de rege la 6 decembrie 1868, iar construcția a fost câștigată de antreprenorul englez Charles Waring. Linia Oradea-Cluj a fost deschisă la 7 septembrie 1870, iar tronsonul dintre Cluj-Napoca și Teiuș la 14 august 1873.

Viața cetățenilor din Cluj-Napoca s-a schimbat radical după deschiderea liniei de cale ferată. Izolarea rurală a fost rezolvată prin noile mijloace de transport, cu ajutorul cărora oricine se putea deplasa ușor și ieftin în capitală sau în alte destinații. În timp ce înainte de calea ferată, trăsurile trase de cai circulau cu o viteză medie de numai 4-5 kilometri pe oră, trenurile de pasageri puteau circula cu o viteză medie de 30-35 kilometri pe oră, iar trenurile expres puteau călători cu o viteză medie de până la la 56 de kilometri pe oră.

Cel mai important efect al căii ferate a fost industrializarea, în urma căreia orașul a început să se extindă, suprafața sa a crescut, iar populația sa a crescut. Conform datelor recensământului, în oraș locuiau 26.382 de persoane în 1869, 29.923 în 1880, 32.753 în 1890 și 49.295 în 1900. Se remarcă creșterea dintre 1890 și 1900, care se explică prin locurile de muncă oferite de unitățile industriale și fabricile înființate la Cluj și atractivitatea stilului de viață urban.

Din punct de vedere al infrastructurii urbane, între anii 1867 și 1914 au fost realizate o serie de măsuri și modernizări, în urma cărora viața cetățenilor orașului s-a ridicat la nivel european. În 1868, a început înființarea oficiului de carte funciară, care până în 1869 a cartografiat proprietatea asupra loturilor și caselor pe 150 de străzi ale orașului. În 1871, a fost lansat noul sistem de iluminat public, iluminatul aer-spirit. Din 1894, un antreprenor italian a construit sistemul de canalizare al orașului, iar până la 11 septembrie 1896, rețeaua de apă potabilă prin conducte a fost finalizată. Acesta a fost urmat în 1898 de construcția unui nou bazin de captare între Cluj-Napoca și Florești, în urma căruia noul sistem a alimentat orașul cu apă dulce din 1901. La 27 noiembrie 1892, prima centrală telefonică a fost deschisă pentru 62 de abonați, iar până în 1896, 350 de abonați utilizau deja serviciul. Unele dintre străzi și piețe au fost redenumite în aprilie 1899, moment în care orașul avea 224 de străzi și piețe. Până în 1905, a fost finalizată centrala electrică și iazul de colectare din Someșu Rece , aproape de oraș, care a asigurat iluminat public pe 218 străzi ale orașului din 1906. Până în 1908, au fost asfaltate 120 de străzi, iar în 1914 suprafața orașului depășea 1.000 de hectare.

Textul este tradus și adaptat pentru pagina Clujul și clujenii.

Source link

Facebook Comments Box

Eveniment

🎓 Bal de absolvire ca-n povești la Cluj-Napoca!

Maria Costea

Published

on

Elevii Colegiului Național Unitarian „János Zsigmond” au strălucit într-o seară de neuitat

Magie, eleganță și emoții puternice la Cluj-Napoca! Absolvenții claselor a XII-a de la Colegiul Național Unitarian „János Zsigmond” au spus „adio” liceului într-un mod spectaculos: cu un bal de absolvire demn de poveștile regale! 👑

Evenimentul, devenit o adevărată tradiție a colegiului, a avut loc chiar în curtea liceului, transformată pentru o seară într-un cadru de vis. Decorurile rafinate, luminile calde și ținutele impecabile ale absolvenților au creat o atmosferă de basm.

💃 Cu emoțiile la cote maxime, tinerii au dansat valsuri vieneze, în aplauzele părinților, profesorilor și colegilor. Fiecare pas a fost încărcat de semnificație, marcând sfârșitul unei etape și începutul unei aventuri noi în viață.

❤️ Seara a fost nu doar un spectacol vizual, ci și un moment de reflecție și recunoștință — pentru anii petrecuți împreună, pentru lecțiile învățate și prieteniile legate.

📸 Imaginile care surprind eleganța și emoția serii au fost realizate de Varró-Bodoczi Zoltán.

Un bal ca-n povești, pentru niște tineri care au scris deja un capitol memorabil în povestea vieții lor! ✨

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

Program special de transport public în Cluj-Napoca cu ocazia „Nopții Muzeelor”, sâmbătă, 17 mai

Stefania Heinz

Published

on

Cu ocazia evenimentului „Noaptea Muzeelor” care are loc sâmbătă, 17 mai, Compania de Transport Public Cluj-Napoca (CTP) anunță un program special de transport în comun, destinat să faciliteze accesul publicului la muzeele din oraș și întoarcerea în siguranță spre cartierele rezidențiale.

Vor fi puse la dispoziție linii de noapte care vor conecta zona centrală cu principalele cartiere din oraș: Zorilor, Grigorescu, Mănăștur, Mărăști, Gheorgheni, Piața Gării și Aeroportul Internațional Cluj-Napoca.

Programul curselor de noapte:

  • Din cartierul Zorilor – Linia 54N:
    Plecări la orele: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00

  • Din cartierul Grigorescu – Linia 54N:
    Plecări la orele: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00

  • Din cartierul Mănăștur – Linia 25N:
    Plecări la orele: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00

  • Din cartierul Gheorgheni – Linia 25N:
    Plecări la orele: 23:00, 23:30, 00:00, 00:30, 01:00

  • De la Aeroport – Linia 5N:
    Plecări la orele: 22:50, 23:20, 23:50, 00:20, 00:50

  • Din Piața Gării – Linia 5N:
    Plecări la orele: 22:50, 23:20, 23:50, 00:20, 00:50

CTP încurajează publicul să utilizeze transportul public pentru a se bucura de eveniment într-un mod sigur și sustenabil. Accesul la muzeele din Cluj-Napoca este gratuit în cadrul „Nopții Muzeelor”, iar transportul de noapte va asigura o deplasare facilă în oraș pe tot parcursul serii.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

Video: România, printre primele 10 echipe la Campionatul Mondial de Cheerleading – Felicitări!

Stefania Heinz

Published

on

România a reușit o performanță remarcabilă la Cheerleading World Championship, clasându-se printre primele 10 echipe din lume! Este un moment istoric pentru sportul românesc, care confirmă progresul și dedicarea deosebită a sportivilor noștri în acest domeniu dinamic și extrem de competitiv.

Echipa națională a impresionat printr-o combinație spectaculoasă de tehnică, acrobație, sincronizare și energie, demonstrând că România are un cuvânt important de spus în cheerleadingul internațional. Participarea la această competiție de talie mondială a însemnat luni de antrenamente intense, sacrificii și o dorință uriașă de a reprezenta cu mândrie culorile țării.

Rezultatul obținut plasează România în elita mondială a cheerleadingului și oferă un exemplu de ambiție și perseverență pentru toți tinerii sportivi.

Felicitări sportivilor, antrenorilor și întregului staff pentru această reușită incredibilă! Ați demonstrat că, prin muncă și pasiune, visele devin realitate.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite