Connect with us

Sport

Circulația cu bicicleta ar putea fi interzisă sub 16 ani. „Impact negativ în mediul rural. Forțează adolescenții să recurgă la autostop”

Stefan Petre

Published

on

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” - Facebook

Actualitate

Tinerilor sub 16 ani li s-ar putea interzice să circule cu bicicleta, printr-un proiect de lege. Astfel, în mediul rural, riscurile privind abandonul școlar sau recurgerea adolescenților la autostop ar putea să crească.

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” – Facebook

  Un proiect de lege aflat la Camera Deputaților prevede ca tinerilor din România cu vârste mai mici de 16 ani să li se interzică să folosească bicicleta. Proiectul (PL-x 526/2019) care datează din 2019 viza inițial circulația cu trotinetele electrice, care nu prea era reglementată la acea dată.  Acum, comisia juridică a Camerei Deputaților a adăugat trei amendamente aberante la proiect, în ședința din 7 noiembrie 2023, printr-un „raport preliminar”. Prin acesta se vrea modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, astfel: 
– interzicerea oricărei persoane care nu a împlinit 16 ani, fără nici o excepție, să circule cu bicicleta;
– bicicletele trebuie să aibă tot timpul farul aprins spre față și lumina roșie aprinsă orientată spre spate, chiar și ziua în amiaza mare, pe timp însorit
– toți bicicliștii să fie obligați să poarte oriunde, tot timpul, cască specială de protecție.
CITEȘTE ȘI:
La pedalat 60 km, pe Valea Căpușului! Bicicliștii clujeni verifică starea mediului și dacă sunt deșeuri pe Someș Problema a fost adusă în față de către Radu Mititean, prin Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN): „Nu prin interdicții halucinante la adresa bicicliștilor se promovează sănătatea publică, siguranța rutieră și mobilitatea sustenabilă în România! Comisia juridică și Comisia pentru apărare și ordine publică a Camerei Deputaților au introdus recent, într-un proiect de lege, ce nici nu viza de fapt bicicliștii, o serie de restricții și interdicții șocante la adresa acestora, unice pe continentul european, în gravă discordanță atât cu unele reforme adoptate sau în curs de adoptare pe plan național, cât și cu politicile publice la nivel european de promovare a mobilității sustenabile și a sănătății publice prin încurajarea utilizării bicicletei în scop de transport, recreativ, turistic sau sportiv”, a transmis Clubul de Cicloturism „Napoca”, unde director executiv este Radu Mititean, care deține și funcția de președinte al Federației Bicicliștilor din România.
Bicicleta va fi văzută ca un vehicul periculosDacă aceste amendamente vor fi adoptate, proiectul de lege va avea efecte negative în societatea românească, iar numărul de bicicliști va scădea semnificativ. „O cauză va fi efectul indirect al portretizării ei ca vehicul periculos pentru viața și sănătatea utilizatorilor (din moment ce se impune în toate cazurile utilizare de echipament special de protecție și lumini de avertizare diurnă – deși în nici o țară de pe continentul european nu se impune așa ceva la biciclete). O altă cauză va fi efectul direct al obligării unor milioane de persoane să achiziționeze ”peste noapte” echipament special de protecție, ceea ce va fi tehnic imposibil pentru o perioadă apreciabilă de timp (…) Mai mult, va fi efectul direct definitiv prin interzicerea utilizării bicicletei de către întregi categorii de vârstă, contrar angajamentelor statului român de promovare a mobilității sustenabile și de combatere a sedentarismului. Un impact specific suplimentar negativ va fi în mediul rural, unde se adăugă astfel o cauză suplimentară de abandon școlar și creșterea riscurilor prin forțarea adolescenților de 14-16 ani să recurgă la autostop din moment ce li se interzice circulația cu bicicleta”, se precizează într-un apel CCN, transmis la București pentru a împiedica adoptarea acestui proiect de lege în noua sa formă. 
CITEȘTE ȘI:
3,6 km de piste de biciclete pe Calea Turzii și Observatorului. Emil Boc: „Nu luăm benzi de circulație pentru a crea piste de biciclete” De ce sunt măsurile aberante?Despre interdicția tinerilor cu vârste sub 16 ani de a folosi bicicleta, Radu Mititean a susținut că este o „prevedere halucinantă” care, probabil, ar fi unică în Europa și în lume: „Este un veritabil atentat la sănătatea publică și dezvoltarea armonioasă a tinerei generații într-o epocă în care sedentarismul și supraponderalitatea sunt amenințările cele mai mari la adresa sănătății tinerelor generații în țările mai dezvoltat, inclusiv România”. În ceea ce privește folosirea luminilor în mod constant, Mititean susține că măsura este „nerezonabilă tehnic și mai ales inutilă”:  „Este tehnic aproape imposibil de asigurat energia pentru tot timpul zilei (ar consuma cantități uriașe de baterii sau ar necesita încărcare zilnică a acumulatorilor pentru asemenea lumini și ar genera costuri mari), dar mai ales este o măsură total inutilă, pentru că intensitatea pe care o pot atinge luminile pentru biciclete este mult mai redusă ca cea pentru vehicule motorizate, deci luminile unei biciclete oricum nu sunt vizibile ziua”. CITEȘTE ȘI:
Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice. Victimele trotinetiștilor, despăgubite Iar măsura prin care toți bicicliștii să poarte cască în orice context, Radu Mititean zice că a fost gândită în logica eronată că „nu strică așa o măsură, tot face ea și bine” și susține că raportat la numărul accidentelor rutiere grave în care victimele au avut leziuni la nivelul capului, la fel de bine s-ar putea propune ca toți șoferii, pasagerii și pietonii să poarte cască de protecție. „E indubitabil că ar reduce cu ceva gravitatea unora dintre accidente, dar este evident că este aberant de disproporționat raportul cost-beneficiu și efort social-beneficiu. La fel de aberant este și cu privire la bicicliști! Deplasarea cu bicicleta în scop utilitar sau recreativ este un mod la fel de firesc de deplasare ca mersul pe jos și nu necesită, prin natura ei, purtarea vreunui tip de echipament special, nici de protecție nici de altă natură și nu este asimilabilă, din acest punct de vedere, cu deplasarea cu vreun tip de vehicul motorizat”, a mai explicat Mititean. Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Dragoș Tuluc, minunea din Cluj care a cucerit raliurile României la doar 16 ani

Alex Campian

Published

on

Pilotul clujean Dragoș Tuluc, triplu campion național la doar 16 ani, în Campionatul Național de Raliuri 2025

Performanță de excepție pentru motorsportul românesc: Dragoș Tuluc, un adolescent din Cluj-Napoca, a devenit triplu campion național la doar 16 ani. Tânărul pilot, legitimat la AMC Driving Academy, a dominat sezonul 2025 din Campionatul Național de Raliuri, alături de copilotul său, Aurelian Hanea.

Triplu campion în primul sezon complet

Tuluc a impresionat în trei competiții distincte — Suzuki Swift Cup, clasa RO6 și categoria debutanți — unde a reușit câte cinci victorii din opt etape. Rezultatele l-au transformat în cel mai tânăr pilot care reușește o asemenea performanță în România.

În clasamentul dedicat piloților sub 26 de ani, echipajul Tuluc-Hanea a încheiat pe locul al treilea, depășind rivali cu experiență și mașini mult mai puternice.

Talent, disciplină și un mentor cu experiență

Dragoș Tuluc spune că succesul s-a datorat pasiunii și muncii susținute, dar și experienței copilotului său:

„A fost un an incredibil. Am învățat enorm de la fiecare cursă și de la echipa care m-a susținut. Nu m-am gândit la trofee, ci la cum să devin mai bun de la o etapă la alta”, a spus tânărul campion.

La rândul său, Aurelian Hanea, copilot și antrenor, consideră că performanța lui Dragoș este dovada seriozității și profesionalismului promovate de AMC Driving Academy:

„Aceste rezultate sunt rodul muncii în echipă și al unei pregătiri riguroase. Pentru noi, este o confirmare că investiția în tineri talentați dă roade.”

Cu o maturitate sportivă impresionantă, Dragoș Tuluc promite să fie una dintre revelațiile raliurilor românești din următorii ani.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Clujencele au adus României titlul balcanic la gimnastică ritmică, la Belgrad

Alex Campian

Published

on

Echipa CSM Cluj la gimnastică ritmică, campioană balcanică la Belgrad 2025

România a devenit campioană balcanică pentru al treilea an consecutiv la gimnastică ritmică, în cadrul competiției desfășurate între 17 și 19 octombrie, la Belgrad, Serbia. În clasamentul final, țara noastră a fost urmată de Grecia și Serbia.

Reprezentativa României a fost alcătuită din șase sportive, dintre care trei provin de la CSM Cluj: Izabela Petean, Maia Metea și Teodora Potfălean. Lotul a fost completat de Francesca Tătar și Maria Prodan, de la CSM Arad, și Elisabeta Corduneanu, de la CSS Unirea Iași.

Performanțele clujencelor au fost esențiale în cucerirea titlului balcanic. Maia Metea a obținut patru medalii: aur cu echipa României, aur în finala de la Măciuci, bronz în finala de la Minge și argint pe echipe Prejunioare, alături de sportiva din Iași.
Izabela Petean a urcat de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, câștigând aurul cu echipa României, la finalele de la Cerc și Minge, precum și la echipe Children, împreună cu sportiva din Arad.

„Mulțumim părinților care au susținut financiar participarea sportivelor noastre la această Balcaniadă. Continuăm să muncim și sperăm în orice sprijin posibil, care ar fi mai mult decât binevenit”, au transmis reprezentanții CSM Cluj-Napoca.

Echipa tehnică a sportivelor clujene este formată din antrenoarele Adriana Gîrbă, Corina Lupu și Magdalena Pintea, coregrafii Radu Grecov și Ariana Marcu, iar kinetoterapeutul Horațiu Ghejan.

Izabela Petean de la CSM Cluj, medaliată cu aur la gimnastică ritmică, Belgrad 2025

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom