Connect with us

Sport

Circulația cu bicicleta ar putea fi interzisă sub 16 ani. „Impact negativ în mediul rural. Forțează adolescenții să recurgă la autostop”

Stefan Petre

Published

on

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” - Facebook

Actualitate

Tinerilor sub 16 ani li s-ar putea interzice să circule cu bicicleta, printr-un proiect de lege. Astfel, în mediul rural, riscurile privind abandonul școlar sau recurgerea adolescenților la autostop ar putea să crească.

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” – Facebook

  Un proiect de lege aflat la Camera Deputaților prevede ca tinerilor din România cu vârste mai mici de 16 ani să li se interzică să folosească bicicleta. Proiectul (PL-x 526/2019) care datează din 2019 viza inițial circulația cu trotinetele electrice, care nu prea era reglementată la acea dată.  Acum, comisia juridică a Camerei Deputaților a adăugat trei amendamente aberante la proiect, în ședința din 7 noiembrie 2023, printr-un „raport preliminar”. Prin acesta se vrea modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, astfel: 
– interzicerea oricărei persoane care nu a împlinit 16 ani, fără nici o excepție, să circule cu bicicleta;
– bicicletele trebuie să aibă tot timpul farul aprins spre față și lumina roșie aprinsă orientată spre spate, chiar și ziua în amiaza mare, pe timp însorit
– toți bicicliștii să fie obligați să poarte oriunde, tot timpul, cască specială de protecție.
CITEȘTE ȘI:
La pedalat 60 km, pe Valea Căpușului! Bicicliștii clujeni verifică starea mediului și dacă sunt deșeuri pe Someș Problema a fost adusă în față de către Radu Mititean, prin Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN): „Nu prin interdicții halucinante la adresa bicicliștilor se promovează sănătatea publică, siguranța rutieră și mobilitatea sustenabilă în România! Comisia juridică și Comisia pentru apărare și ordine publică a Camerei Deputaților au introdus recent, într-un proiect de lege, ce nici nu viza de fapt bicicliștii, o serie de restricții și interdicții șocante la adresa acestora, unice pe continentul european, în gravă discordanță atât cu unele reforme adoptate sau în curs de adoptare pe plan național, cât și cu politicile publice la nivel european de promovare a mobilității sustenabile și a sănătății publice prin încurajarea utilizării bicicletei în scop de transport, recreativ, turistic sau sportiv”, a transmis Clubul de Cicloturism „Napoca”, unde director executiv este Radu Mititean, care deține și funcția de președinte al Federației Bicicliștilor din România.
Bicicleta va fi văzută ca un vehicul periculosDacă aceste amendamente vor fi adoptate, proiectul de lege va avea efecte negative în societatea românească, iar numărul de bicicliști va scădea semnificativ. „O cauză va fi efectul indirect al portretizării ei ca vehicul periculos pentru viața și sănătatea utilizatorilor (din moment ce se impune în toate cazurile utilizare de echipament special de protecție și lumini de avertizare diurnă – deși în nici o țară de pe continentul european nu se impune așa ceva la biciclete). O altă cauză va fi efectul direct al obligării unor milioane de persoane să achiziționeze ”peste noapte” echipament special de protecție, ceea ce va fi tehnic imposibil pentru o perioadă apreciabilă de timp (…) Mai mult, va fi efectul direct definitiv prin interzicerea utilizării bicicletei de către întregi categorii de vârstă, contrar angajamentelor statului român de promovare a mobilității sustenabile și de combatere a sedentarismului. Un impact specific suplimentar negativ va fi în mediul rural, unde se adăugă astfel o cauză suplimentară de abandon școlar și creșterea riscurilor prin forțarea adolescenților de 14-16 ani să recurgă la autostop din moment ce li se interzice circulația cu bicicleta”, se precizează într-un apel CCN, transmis la București pentru a împiedica adoptarea acestui proiect de lege în noua sa formă. 
CITEȘTE ȘI:
3,6 km de piste de biciclete pe Calea Turzii și Observatorului. Emil Boc: „Nu luăm benzi de circulație pentru a crea piste de biciclete” De ce sunt măsurile aberante?Despre interdicția tinerilor cu vârste sub 16 ani de a folosi bicicleta, Radu Mititean a susținut că este o „prevedere halucinantă” care, probabil, ar fi unică în Europa și în lume: „Este un veritabil atentat la sănătatea publică și dezvoltarea armonioasă a tinerei generații într-o epocă în care sedentarismul și supraponderalitatea sunt amenințările cele mai mari la adresa sănătății tinerelor generații în țările mai dezvoltat, inclusiv România”. În ceea ce privește folosirea luminilor în mod constant, Mititean susține că măsura este „nerezonabilă tehnic și mai ales inutilă”:  „Este tehnic aproape imposibil de asigurat energia pentru tot timpul zilei (ar consuma cantități uriașe de baterii sau ar necesita încărcare zilnică a acumulatorilor pentru asemenea lumini și ar genera costuri mari), dar mai ales este o măsură total inutilă, pentru că intensitatea pe care o pot atinge luminile pentru biciclete este mult mai redusă ca cea pentru vehicule motorizate, deci luminile unei biciclete oricum nu sunt vizibile ziua”. CITEȘTE ȘI:
Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice. Victimele trotinetiștilor, despăgubite Iar măsura prin care toți bicicliștii să poarte cască în orice context, Radu Mititean zice că a fost gândită în logica eronată că „nu strică așa o măsură, tot face ea și bine” și susține că raportat la numărul accidentelor rutiere grave în care victimele au avut leziuni la nivelul capului, la fel de bine s-ar putea propune ca toți șoferii, pasagerii și pietonii să poarte cască de protecție. „E indubitabil că ar reduce cu ceva gravitatea unora dintre accidente, dar este evident că este aberant de disproporționat raportul cost-beneficiu și efort social-beneficiu. La fel de aberant este și cu privire la bicicliști! Deplasarea cu bicicleta în scop utilitar sau recreativ este un mod la fel de firesc de deplasare ca mersul pe jos și nu necesită, prin natura ei, purtarea vreunui tip de echipament special, nici de protecție nici de altă natură și nu este asimilabilă, din acest punct de vedere, cu deplasarea cu vreun tip de vehicul motorizat”, a mai explicat Mititean. Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Cluj Arena primește un gazon hibrid performant înainte de UNTOLD

Alex Campian

Published

on

Cluj Arena modernizată cu gazon hibrid pentru evenimente și meciuri

Stadionul Cluj Arena se pregătește pentru un upgrade important înaintea festivalului UNTOLD și a sezonului competițional. Consiliul Județean Cluj a lansat în SEAP procedura de achiziție pentru montarea unui gazon hibrid pe stadion. Nu este vorba despre înlocuirea completă a gazonului existent, ci despre întărirea acestuia printr-o tehnică modernă, folosită pe marile arene din lume – „coaserea” fibrelor sintetice în gazonul natural.

„Ne dorim să îmbunătățim suprafața de joc a stadionului Cluj Arena, iar alegerea unei structuri hibride a reprezentat cea mai bună opțiune, conform specialiștilor. Viitorul gazon va fi unul performant și de cea mai bună calitate, adaptat tuturor activităților sportive găzduite, în orice condiții meteo”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

Gazon durabil, stabil și ideal pentru sport și concerte

Tehnologia de întărire verticală prin inserarea fibrelor sintetice va aduce mai multă stabilitate și o durată de viață extinsă, de până la 15 ani. Sistemul garantează o calitate constantă a jocului, o acoperire cu iarbă mai rezistentă și o suprafață stabilă chiar și în condiții de utilizare intensivă – esențială pentru un stadion care găzduiește atât meciuri de fotbal, cât și concerte de anvergură, precum UNTOLD.

Consiliul Județean a scos la licitație contractul pentru furnizarea și montarea a aproximativ 7.900 de metri pătrați de gazon hibrid, cu o densitate de minimum 98%, conform standardelor FIFA și UEFA. Valoarea estimată a investiției este de 1.935.000 lei fără TVA.

Avantajele gazonului hibrid:

  • Suprafață de joc naturală cu rezistență sporită

  • Stabilitate și uniformitate excelente

  • Teren fără gropi sau pete umede

  • De 3–4 ori mai multe ore de joc anual față de un gazon clasic

  • Uzură minimă

  • Adaptabilitate rapidă între sporturi și evenimente

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Lovitură Financiară pentru CFR Cluj! Nume Nou de Stadion și Milioane de la Can Holding

Alex Campian

Published

on

CFR Cluj semnează cu Can Holding, noul sponsor principal și redenumirea stadionului

CFR Cluj dă lovitura! Noul sponsor aduce milioane de euro și schimbă numele stadionului

CFR Cluj va avea, începând din sezonul viitor, un nou sponsor principal care va aduce milioane de euro clubului și va da numele stadionului din Gruia. Potrivit informațiilor GSP.ro, echipa ardelenilor este aproape de a semna un parteneriat extins cu Can Holding, una dintre cele mai importante companii din Turcia.

Can Holding, deținută de omul de afaceri Murat Can, are activități în domenii precum aparatură electrocasnică, energie, petrol, logistică, sănătate, educație și turism. Compania produce anual peste 8 milioane de produse electronice și electrocasnice.

Sursele din anturajul clubului susțin că această înțelegere va aduce CFR Cluj mai multe milioane de euro anual, deschizând astfel noi oportunități pe piața internațională pentru echipa lui Nelu Varga.

În urma acordului, stadionul „Dr. Constantin Rădulescu” va primi un nou nume, inspirat de Can Holding. De asemenea, numele companiei va apărea pe fața noilor tricouri, în partea centrală, alături de un alt sponsor important – casa de pariuri Don.ro.

Până acum, CFR Cluj a avut ca sponsor principal compania Player, un alt brand din industria pariurilor sportive.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

🕯️ Ne-a părăsit Mihai Leu – campionul care a inspirat o generație

Alex Campian

Published

on

Fostul mare sportiv român, Mihai Leu, s-a stins din viață marți seară, la vârsta de 56 de ani, după o luptă grea cu boala. A fost internat în stare gravă la Spitalul Fundeni din București, începând cu data de 21 iunie 2025, suferind de insuficiență pulmonară și metastaze pulmonare, pe fondul unui cancer de colon diagnosticat în urmă cu zece ani.

🥊 Un campion în ring și în viață

Născut la 13 februarie 1969, Mihai Leu a început boxul în 1978, la clubul Metalul Hunedoara. A fost legitimat și la Dinamo, Steaua, apoi la Bayer Leverkusen în Germania. A câștigat titlul de campion mondial WBO în 1997, la Hamburg, fiind unul dintre puținii sportivi români neînvinși în cariera de profesionist (28 victorii din 29 de meciuri, 10 prin KO).

A fost campion mondial la juniori și campion al Germaniei, fiind membru al prestigiosului club Universium Box Promotion.

🏁 De la ringul de box la cursele de raliuri

După retragerea din box, Mihai Leu s-a reinventat ca pilot de raliuri. A debutat în 1994 la Raliul Banatului, conducând un Volkswagen Golf GTI 16V. A devenit campion național absolut la raliuri și a câștigat de trei ori titlul de campion la viteză în coastă. A fost desemnat între primii 10 sportivi ai anului 2003.

⚕️ Lupta cu cancerul

În 2014, Mihai Leu a fost diagnosticat cu cancer de colon. A trecut prin multiple intervenții chirurgicale și tratamente dificile. Ultima operație a avut loc în primăvara lui 2025. A fost internat și în decembrie 2024 și mai 2025, din cauza unor complicații.

Pe 21 iunie 2025, a fost transportat de urgență cu elicopterul la Spitalul Fundeni, în stare gravă, din cauza unei hemoragii. A fost internat la terapie intensivă, dar din păcate, organismul său nu a mai rezistat.

🕯️ Mesaj emoționant al familiei

„Cu profundă durere, anunțăm trecerea în neființă a lui Mihai, în această seară. Un adevărat campion, atât în ringul de box, cât și pe circuitele de motorsport, Mihai a fost mult mai mult decât un sportiv excepțional, a fost un simbol de voință, curaj și pasiune. Nu te vom uita niciodată.” – mesaj postat pe pagina oficială de Facebook a sportivului.

👨‍👩‍👦 Viața personală

Mihai Leu a fost căsătorit timp de peste 30 de ani cu Ana Leu și a avut un fiu, Marco Leu. A fost un tată și soț devotat, un om iubit și respectat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom