Connect with us

Actualitate

Extinderea Sistemului Electronic de Monitorizare în 20 de Județe, inclusiv Cluj: Supravegherea Agresorilor prin Brățări Electronice

Dani Muresan

Published

on

Din 1 ianuarie 2024, un număr de 20 de județe din România au intrat într-o nouă etapă a implementării Sistemului Electronic de Monitorizare. Printre aceste județe se numără Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea.

Pentru a se conforma cerințelor legale, au fost achiziționate 2.400 de kituri de monitorizare, extinzând astfel sistemul care, începând cu 1 octombrie 2022, a devenit operațional în București și județele Iași, Mureș și Vrancea. Această inițiativă a fost luată pentru a monitoriza cazurile care implică emiterea unui ordin de protecție provizoriu, unui ordin de protecție sau a unui ordin european de protecție prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronică.

În conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 1025 din 10 august 2022, implementarea sistemului într-un mod pilot a fost planificată să se desfășoare în trei etape, luând în considerare cazurile de aplicare și aria teritorială în care urmează să fie operaționalizat acest sistem.

Spațiile destinate monitorizării electronice au fost pregătite și echipate cu logistică necesară pentru a asigura desfășurarea corectă a activităților de supraveghere electronică. Utilizarea acestor sisteme electronice reprezintă o modalitate de monitorizare și supraveghere, fără a fi considerate măsuri coercitive, având rolul de a asigura respectarea măsurilor dispuse în procedurile judiciare, contribuind la asigurarea drepturilor persoanelor protejate.

Aceste sisteme nu garantează în mod direct integritatea fizică a persoanelor protejate, dar facilitează luarea unor măsuri pentru a preveni contactul direct între victimă și agresor în cazurile de violență domestică sau pentru a asigura respectarea regulilor privind arestul la domiciliu și supravegherea la distanță în viitor.

Cum funcționează sistemul de monitorizare?

Procesul de monitorizare se desfășoară automat, fără intervenție umană, pe dispozitive electronice în România, bazându-se pe identificatoarele acestora și respectând anumite reguli prestabilite. Informațiile privind identitatea persoanei supravegheate și a persoanelor protejate sunt accesibile doar organului de supraveghere care inițiază semnalarea.

Rolurile, regulile și procedurile de monitorizare, alertare și intervenție sunt stabilite clar pentru utilizarea sistemului de monitorizare electronică. Aceste informații sunt partajate astfel încât datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere să nu fie cunoscute în timpul monitorizării, păstrându-se doar identificatoarele dispozitivelor, și eliminând intervenția umană acolo unde este posibil.

Organul de supraveghere nu accesează inițial datele de localizare ale dispozitivelor, acestea fiind asociate doar în cazul generării unei alerte care semnalează încălcarea regulilor stabilite. Astfel de alerte sunt transmise automat către dispeceratul Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică și către Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112, pentru intervenție.

Dispozitivele electronice de supraveghere, utilizate în cazuri precum ordinul de protecție provizoriu, ordinul de protecție, ordinul european de protecție, controlul judiciar și arestul la domiciliu, constau în brățări care sunt fixate la gleznă sau, în anumite situații excepționale, la brațul persoanei monitorizate.

Aceste dispozitive emit avertizări în cazul producerii unor alerte specifice, precum apropierea de anumite zone, părăsirea neautorizată a locuinței, depășirea unor limite prestabilite, intrarea neautorizată în anumite zone sau atingerea unor niveluri critice ale bateriei.

Proiectul are un buget de peste 165 milioane de lei

Valoarea totală a proiectului se ridică la peste 165.000.000 de lei, iar Inspectoratul General al Poliției Române a semnat un acord-cadru la data de 1 septembrie 2022 pentru achiziționarea sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, pentru implementarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică.

Acest acord-cadru va fi implementat pe o perioadă de 48 de luni, având o valoare totală de 165.782.991 de lei fără T.V.A.

În primele 11 luni ale anului 2023, în cadrul Proiectului Pilot pentru implementarea Sistemului Informatic de Monitorizare Electronică la nivelul D.G.P.M.B. și al inspectoratelor de poliție județene Iași, Mureș și Vrancea, au fost emise 3.320 de instrumente de protecție pentru victimele violenței domestice. Acestea includ 2.174 de ordine de protecție provizorii și 1.146 de ordine de protecție, toate fiind emise de instanțele judecătorești.

De asemenea, în 428 de situații s-a impus obligarea agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere, ceea ce reprezintă 12,9% din totalul ordinelor

Facebook Comments Box

Actualitate

Dispeceratul Termoficare Napoca: Tehnologia și modernizarea aduc eficiență și siguranță pentru clujeni (P)

Dani Muresan

Published

on

Termoficare Napoca trece printr-un amplu proces de modernizare, aducând în prim-plan tehnologia de ultimă generație și o gestionare eficientă a rețelelor termice ale orașului. În dispeceratul modernizat al companiei, echipele de intervenție monitorizează non-stop parametrii centralelor și ai punctelor termice, asigurând astfel o furnizare constantă și sigură de căldură și apă caldă pentru locuitorii Clujului.

Tehnologia SCADA: Monitorizare în timp real și intervenții rapide

Sistemul SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) implementat în cadrul Termoficare Napoca permite monitorizarea continuă a tuturor echipamentelor și centralelor termice din oraș. Prin acest sistem, toate datele sunt colectate automat și transmise în timp real printr-o rețea securizată către dispecerat. Aceste informații includ valori critice, cum ar fi presiunea, temperatura și starea echipamentelor, asigurând că orice fluctuație este depistată imediat, iar echipele pot interveni rapid pentru a preveni avarii majore.

În plus, dispecerii au capacitatea de a controla și ajusta de la distanță echipamentele, optimizând funcționarea centralelor și reducând pierderile energetice. Automatizarea proceselor, posibilă datorită tehnologiei moderne, permite o gestionare eficientă a fluxurilor de energie și o reacție imediată în caz de disfuncționalități.

Modernizarea rețelei de termoficare: Investiții în digitalizare și sustenabilitate

Termoficare Napoca, în parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca, a inaugurat recent primul parc fotovoltaic al societății, amplasat pe strada Plevnei. Acest proiect are ca scop reducerea consumului de electricitate din surse convenționale, scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră și optimizarea proceselor prin utilizarea energiei solare.

Prin această inițiativă, compania devine un „prosumator”, adică un producător și consumator de energie în același timp. Energia produsă de parcul fotovoltaic este utilizată direct în procesele de funcționare ale sistemului de termoficare, contribuind semnificativ la sustenabilitatea și eficiența operațiunilor.


Eficiență economică și confort pentru clujeni

Datorită acestor îmbunătățiri, clujenii beneficiază de un sistem de termoficare sigur, eficient și capabil să reacționeze rapid la orice problemă. Automatizarea și digitalizarea nu doar că reduc costurile de operare și pierderile de energie, dar asigură și o furnizare continuă, minimizând riscul de întreruperi neprevăzute.

Ne asigurăm că parametrii centralelor sunt în limitele optime 24 de ore din 24. Astfel, suntem pregătiți să intervenim rapid și eficient pentru a menține confortul  Clujenilor”, a declarat un reprezentant al Termoficare Napoca.

Perspective pentru viitor

Termoficare Napoca continuă să investească în modernizarea și extinderea rețelei sale, având ca obiectiv pe termen lung reducerea emisiilor și creșterea eficienței energetice. Termoficare Napoca își propune să transforme întreg sistemul de termoficare într-un model de eficiență și sustenabilitate, asigurând un climat confortabil pentru toți clujenii, indiferent de sezon.

 

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Analiză: Candidații Independenți în Politică – Realitate sau Iluzie?

Calin Roman

Published

on

Ioan Hosu

Sociologul Ioan Hosu, despre independenții din politică: “Nu există!” Profesorul Ioan Hosu, expert în sociologie și profesor la Facultatea de Științe Politice și Comunicare din cadrul UBB, aduce în discuție perspectiva sa asupra conceptului de independență în politică, un subiect tot mai controversat în contextul electoral actual. În cadrul unui interviu la podcastul „Contraste,” realizat de Florin Danciu, sociologul subliniază că un candidat politic nu poate fi cu adevărat „independent.” „Vedem afișe în Cluj: Sunt independent. (…) Nu există așa ceva! Politica se construiește împreună cu comunitățile. Nu se face singură. Putin face politică singur!

Profesorul Hosu face o paralelă între politicile democratice și autocratice, arătând că, în democrație, politica necesită colaborare și negociere cu diverși actori, fie că sunt membri ai partidului sau comunități pe care aceștia le reprezintă. „Independent de ce?” întreabă retoric sociologul, punând în lumină contradicția între un discurs independent și complexitatea alianțelor necesare în politică.

Impactul unui „independent” în Parlament: Profesorul Hosu subliniază, de asemenea, că un candidat independent are puține șanse să aducă schimbări semnificative în structurile de putere actuale, în special în contextul legislativ. Un exemplu concret este Sabin Sărmaș, fost deputat PNL, care a ales să candideze recent ca independent pentru o funcție de deputat, mizând pe un discurs de independență față de partidele tradiționale. Articolul editorial continuă analiza critică a acestei candidaturi, subliniind că un deputat independent, având doar un vot din 332, nu poate influența semnificativ deciziile legislative.

Sociologul Hosu sugerează că acești independenți, de fapt, sunt în mod frecvent actori folosiți în mod tactic pentru a aduce un aer de noutate și neafiliere, dar care pot rămâne dependenți de diverse mecanisme de influență. În același timp, articolul arată că politica se desfășoară prin intermediul unor structuri bine definite, iar actorii din umbră sunt mereu prezenți.

Privilegii și riscuri: Sărmaș, precum alți independenți din România, atrag electoratul printr-un discurs orientat spre binele comunității, evitând afilierea la partide. Însă, odată ajuns în funcție, el devine unul dintre cei mai dezavantajați actori din Parlament: fără șanse de a coordona vreo comisie parlamentară, cu rare ocazii de a lua cuvântul în plen și, mai ales, cu o voce limitată în procesul decizional.

În schimb, avantajele financiare și de imagine pot fi mari. Potrivit legii, un deputat primește lunar beneficii precum salariu, sumă forfetară pentru cabinet, diurne și chiar pensii speciale – toate acestea motivând potențialul interes al unor candidați de a pretinde independența doar ca strategie.

Ce poate realiza cu adevărat un candidat independent? Într-o lume politică în care alianțele și afilierile contează, candidatul independent riscă să fie un simplu pion cu influență limitată. Așa cum profesorul Hosu concluzionează, „candidat independent nu există,” dar rolul acestor candidați poate atrage atenția asupra disfuncționalităților sistemului, oferind o perspectivă temporară, dacă nu pur și simplu strategică.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Viceprimarul Dan Tarcea critică dur acțiunile USR: „Ipocrizie și nerespectarea legii” – Video

Dani Muresan

Published

on

Viceprimarul, Dan Tarcea, a lansat un atac dur la adresa consilierilor USR, acuzându-i de nerespectarea legilor locale și de promovarea unei agende ipocrite sub masca transparenței și a luptei anticorupție. Într-o declarație publică, Tarcea a pus sub semnul întrebării motivele și acțiunile partidului, solicitând o clarificare imediată.

Aș fi apreciat dacă USR ar fi recunoscut că festivalul democrației, cu sloganul ‘Fără penali în funcții publice’, nu a fost decât o manevră pentru a câștiga voturi. Adevărul trebuie spus clujenilor: ce se ascunde în spatele acestor acțiuni?”, a afirmat viceprimarul.

Tarcea a continuat prin a critica ipocrizia partidului, subliniind că USR nu consideră legile locale și naționale obligatorii, ci facultative. „Dați dovadă de ipocrizie cu fiecare acțiune pe care o faceți. Vă ascundeți în spatele unor întrebări aparent inocente și folosiți o voce caldă și prietenoasă pentru a deruta și a devia subiectul”, a adăugat el.

 

„Cele 16 mesh-uri ilegale din oraș trebuie îndepărtate în 24 de ore”

Viceprimarul a ridicat și problema celor 16 mesh-uri amplasate ilegal pe clădirile din centrul Clujului, mesh-uri ce o prezintă pe lidera USR, doamna Lasconi. „De ce ați amplasat aceste mesh-uri știind că sunt ilegale? Dacă îmi amintesc bine, în consiliul local s-a votat această procedură, iar votul USR a fost pentru aplicarea legii, pentru a proteja estetica orașului. Cum se împacă aceste acțiuni contradictorii?”, a întrebat Tarcea.

El a cerut imperativ ca USR să înlăture aceste materiale publicitare în termen de 24 de ore, subliniind importanța respectării legii și a cetățenilor Clujului. „Vă cer să dați dovadă de respect față de clujenii care respectă legea și față de orașul care vă oferă atâtea oportunități. Este momentul să lăsați politica deoparte și să faceți ceea ce trebuie.

Viceprimarul: „Mai rău decât pesediștii lui Dragnea”

În finalul declarației, viceprimarul a comparat acțiunile USR cu cele ale PSD din perioada Dragnea, afirmând că partidul dovedește o ipocrizie și o lipsă de respect pentru lege mai mari decât cele ale fostului lider social-democrat. „Ați demonstrat că sunteți mai răi decât pesediștii lui Dragnea. Vă cer din nou să înlăturați aceste mesh-uri ilegale în 24 de ore”, a concluzionat acesta.

Rămâne de văzut cum vor reacționa consilierii USR la aceste acuzații și dacă vor respecta termenul impus pentru a îndepărta materialele publicitare ilegale.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite