Connect with us

Actualitate

România se așteaptă la o decizie nefavorabilă în procesul cu Gabriel Resources pentru Roșia Montană și se pregătește să plătească despăgubiri uriașe de 2 miliarde de dolari.

Dani Muresan

Published

on

Într-un context internațional tensionat, România se pregătește să primească o lovitură financiară majoră pe 10 februarie, când se va pronunța sentința în procesul intentat de compania canadiană Gabriel Resources. Dacă neoficial, surse guvernamentale au discutat despre o posibilă pierdere și așteptări de despăgubiri de cel puțin două miliarde de dolari, oficialitățile se pregătesc să facă față consecințelor procesului care implică controversatul proiect minier de la Roșia Montană.

La data de 10 februarie, România se pregătește să primească o lovitura dură, cu pierderea procesului intentat de compania Gabriel Resources privind exploatarea aurului de la Roșia Montană. Scandalul a izbucnit după ce locația a fost introdusă în patrimoniul UNESCO, iar surse guvernamentale au confirmat că subiectul a fost discutat într-o recentă ședință de Guvern.

Conform informațiilor furnizate de sursele guvernamentale, se așteaptă ca România să fie obligată să plătească despăgubiri în valoare de cel puțin două miliarde de dolari. Miercuri, în cadrul ședinței de Guvern, atât Marcel Ciolacu, cât și ministrul Finanțelor, au exprimat preocupări cu privire la impactul financiar asupra țării. Ei au evidențiat că principalii responsabili de această situație ar trebui să fie identificați în persoanele lui Dacian Cioloș și a celor care au generat scandalul Roșia Montană.

Procesul cu statul român a fost inițiat de Gabriel Resources în iulie 2015, la Centrul Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții al Băncii Mondiale (ICSID). Compania a revendicat despăgubiri inițiale de 3,3 miliarde de dolari, susținând că România a refuzat ilegal autorizarea proiectului minier la Roșia Montană.

Potrivit unui comunicat de presă emis de companie, tribunalul de arbitraj din cadrul ICSID a închis procedura pe 14 septembrie 2023. Sentința finală este programată pentru 10 februarie 2024, iar sursele indică faptul că România ar putea fi nevoită să facă o plată semnificativă.

Această dispută juridică are rădăcini în evenimentele din 2013, când zeci de mii de protestatari au ieșit în stradă, contestând vehement exploatarea aurului de la Roșia Montană. Oamenii au susținut că proiectul ar fi dus la distrugerea zonei. Guvernul de atunci, condus de Victor Ponta, a propus un proiect legislativ pentru exploatarea aurului, generând însă o mare opoziție și determinând oprirea demersurilor.

Compania canadiană Gabriel Resources, acționarul majoritar al Roșia Montană Gold Corporation, a inițiat ulterior acțiuni legale împotriva statului român, solicitând despăgubiri masive. În paralel, Roșia Montană a devenit un punct de referință pentru succesul politic al USR, iar mișcarea “Uniți Salvăm” a contribuit la creșterea notorietății partidului.

Zăcământul de la Roșia Montană, conform Gabriel Resources, adăpostește 300 de tone de aur și 1.600 de tone de argint, evaluându-le la peste 16 miliarde de dolari în 2013. Totuși, metoda de extracție cu cianuri a fost intens contestată de organizațiile ecologiste, care au atras atenția asupra daunelor potențiale aduse mediului și locuitorilor.

În 2014, Gabriel Resources a amenințat cu acțiuni legale, iar un an mai târziu, compania a dat în judecată România la Curtea de Arbitraj de la Washington. În același timp, Roșia Montană a fost inclusă în patrimoniul UNESCO în 2021, în ciuda obiecțiilor companiei miniere.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Când se redeschide Ștrandul Clujana din Cluj-Napoca – Tarifele rămân aceleași ca în 2024

Alex Campian

Published

on

Clujenii vor putea din nou să se bucure de una dintre cele mai populare zone de agrement acvatic din oraș. Ștrandul Clujana își redeschide porțile în weekendul 13–15 iunie 2025, marcând începutul sezonului estival. Într-un oraș cu opțiuni limitate pentru relaxare la piscină, ștrandul rămâne o alegere de top pentru familii, tineri și copii.

Piscine pentru toate vârstele

  • Bazinul pentru adulți are o adâncime de 1,56 m și o temperatură constantă de 26°C, fiind ideal pentru înot și relaxare.

  • Piscina pentru copii (20×10 m, adâncime 40 cm) include trei tobogane de apă și este amplasată în apropierea a două locuri de joacă.

  • Bazinul pentru bebeluși (10×3 m, adâncime 15 cm) este dotat cu o ciupercuță cu apă și spațiu de joacă, perfect pentru cei mai mici vizitatori.

Facilități de recreere și alimentație

Zona verde din incintă oferă:

  • Gazon pentru relaxare

  • Loc de joacă cu nisip, tobogane, hinta și un mini-parc destinat copiilor

Pe partea de alimentație, clujenii au la dispoziție:

  • Grill Bar în aer liber

  • Pizzerie și bar interior, pentru gustări și băuturi răcoritoare

Program și tarifare

Ștrandul Clujana va funcționa zilnic, în intervalul 08:00–20:00, de luni până duminică.

Prețul biletului de intrare include:

  • Acces auto și parcare

  • Șezlong

  • Umbrelă

  • Acces complet la toate piscinele

Preturi :

Copii 0-2 ani
Gratuit
luni-duminică

Copii 2-14 ani
50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Adulți
60RON
luni-vineri
50 RON după ora 17:00

Adulți
70RON
sâmbătă, duminică și sărbători legale
50 RON după ora 17:00

Peste 65 ani

50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom