Connect with us

Orasul Tau

“Transformarea terenului fostului ștrand din parc într-o zonă cu caracter economic: Perspectivele unui nou Plan Urbanistic Zonal (PUZ) propus de Primăria Cluj-Napoca”

Anamaria Ioana

Published

on

Primăria Cluj-Napoca a furnizat recent clarificări cu privire la integrarea terenului fostului ștrand municipal în cadrul Planului Urbanistic General (PUG). Acest teren este amplasat în zona Parcului Central, în apropierea stadionului Cluj Arena.

În cadrul discuțiilor recente privind viitorul terenului fostului ștrand municipal din zona Parcului Central din Cluj-Napoca, în fața stadionului Cluj Arena, s-a adus în atenție posibilitatea ridicării unei clădiri de până la 6 etaje. Această propunere vine în contradicție cu destinația inițială a terenului, care în Planul Urbanistic General este clasificat ca zonă verde, acoperind o suprafață de 8.000 de metri pătrați.

Această schimbare de destinație vine ca urmare a unei hotărâri a Curții de Apel din Timiș, care a dat câștig de cauză proprietarului terenului, firma Unita Turism Holding. Unul dintre argumentele care au condus la această decizie a fost absența terenului din registrul spațiilor verzi. Deși inițial, Tribunalul Timișoara a dat câștig de cauză municipalității clujene, situația s-a schimbat ulterior în favoarea proprietarului.

În cadrul unei ședințe a comisiei de urbanism a Primăriei de marți, 13 februarie 2023, arhitectul șef al orașului, Daniel Pop, a solicitat specialiștilor în urbanism o opinie cu privire la încadrarea teritorială potrivită pentru această parcelă de aproximativ 8.000 de metri pătrați, pentru a permite construcția.

Este de menționat că în apropierea acestui teren funcționează hotelul de cinci stele Radisson Blu, dezvoltat de Winners Park Invest, companie controlată indirect de Horia Ciorcilă. Hotelul a fost inaugurat în iunie 2022, reprezentând o investiție de 26 de milioane de euro. În toamna anului 2018, dezvoltatorul a achiziționat hotelul Sport din Cluj de la SIF Moldova, într-o tranzacție evaluată la 5,6 milioane de euro. Planurile de viitor includ extinderea hotelului cu un nou corp de clădire, adăugând 20 de apartamente și trei săli de conferințe.

Primăria Cluj-Napoca a furnizat un răspuns în legătură cu solicitarea referitoare la terenul asociat fostului ștrand municipal. Răspunsul oficial al primăriei este următorul:

Decizia Civilă nr. 833/2023 a emis o hotărâre în legătură cu Sentința civilă nr. 1093 din 15.12.2022 pronunțată de Tribunalul Timiș în dosarul 1733/30/2022. Această decizie, în urma rejudecării cauzei, a anulat parțial Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca nr. 493/22.12.2014 privind „Actualizare Plan Urbanistic General al Municipiului Cluj-Napoca” (cunoscută sub numele de „HCL nr. 493/2014 sau PUG Cluj-Napoca”), în ceea ce privește încadrarea funcțională a parcelelor înscrise în Cartea Funciară Cluj-Napoca nr. 263036, nr. cadastral 263036 și Cartea Funciară Cluj-Napoca nr. 324982, nr. cadastral 324982, în Unitatea Teritorială de Referință: Zonă Construită Protejată – Zonă Verde – Scuaruri, Grădini, Parcuri Publice (cunoscută sub denumirea de „UTR ZCP_Va”). Această decizie a fost definitivă.

În urma acestei hotărâri judiciare, autoritățile municipale au transmis că noile reglementări urbanistice pentru zona respectivă vor fi stabilite pe baza unui Plan Urbanistic Zonal, care va fi corelat și cu reglementările urbanistice din vecinătatea imobilului. Este important de menționat că această vecinătate este încadrată într-o zonă de activități economice cu caracter terțiar.

Ștrandul Municipal din Cluj-Napoca, odată o destinație populară pentru relaxare și distracție, a fost martorul unor transformări semnificative în ultimele decenii. Situat vizavi de Cluj Arena, acesta găzduia trei bazine, inclusiv unul mare cu trambulină, atrăgând numeroși vizitatori în perioada sa de glorie până în anii ’90. După Revoluție, ștrandul și-a continuat activitatea timp de aproximativ 10 ani, dar ulterior a fost considerat „nerentabil”.

Planurile pentru terenul ocupat anterior de ștrand au fost diverse, însă propunerea de a construi blocuri de 20 de etaje în zonă nu a fost aprobată de autoritățile locale. Proprietarul terenului, Unita Turism Holding, a închiriat terenul către diverse entități. Una dintre acestea, Mirela Beauty Solutions, a avut în 2018 un proiect de redeschidere a ștrandului, menținând cele trei bazine. Proiectul, elaborat de SAA Selart Proiect, includea și lucrări de reparații la instalații pentru readucerea bazinele la funcționalitate. În plus față de facilitățile de bază, proiectul prevedea și amenajări peisagistice, zone de joacă pentru copii, și spații de servire a mesei și relaxare pentru vizitatori.

Cu toate acestea, negocierile pentru achiziția terenului de către municipalitate nu au avut succes din cauza opoziției din partea proprietarilor privați.

Într-o altă dispută legală între Unita Turism Holding SA și Primăria Cluj-Napoca, firma s-a declarat nemulțumită de suma de peste 22,3 milioane de lei (aproximativ 4,5 milioane de euro) oferită de autorități ca despăgubire pentru exproprierea a două parcele de teren cu o suprafață totală de 3,1 hectare de pe Cetățuie. Cu toate eforturile lor, societatea a pierdut procesul împotriva municipalității.

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom