Connect with us

Administratie

Primăria Cluj Anunță Refacerea Podului Nemților: Crearea unui Circuit Pietonal între Centrul Istoric și Cetățuie

Dani Muresan

Published

on

În inima Clujului, în zona Casei Tranzit, o relicvă istorică își așteaptă renașterea: Podul Nemților, un monument construit în secolul al XVIII-lea și utilizat de trupele imperiale pentru accesarea fortificației de pe Cetățuie. În ciuda inundațiilor care l-au distrus de mai multe ori, podul a fost refăcut, doar pentru a fi dezafectat în secolul XX. Cu toate acestea, planurile recente ale Primăriei Cluj indică refacere a acestei construcții istorice.

Fonduri au fost alocate în bugetul municipal pe anul 2024 pentru a iniția proiectul de restaurare a Podului Nemților. Această inițiativă face parte din Masterplanul pentru malurile Someșului. De-a lungul a cinsprezece ani, specialiștii locali au militat pentru crearea unui traseu pietonal care să conecteze Piața Muzeului și zona centrală a orașului cu Cetățuia, incluzând în circuit reconstrucția Podului Nemților din zona Casei Tranzit.

Planurile au fost concepute încă din 2008 de firma locală Planwerk, care propunea un circuit ce includea Casa Matei, Piața Muzeului, Parcul I. L. Caragiale, o trecere de pietoni pe strada Barițiu, Casa Tranzit (fosta sinagogă), noul pod, treptele și Cetățuia. Cu Primăria Cluj devenind proprietara clădirii băncii BCR de pe strada Barițiu, intenționează să transforme aceasta în sediul unei instituții și să revitalizeze zona prin reconstrucția Podului Nemților și crearea unui circuit pietonal între centrul istoric al orașului și Cetățuie.

Strada Barițiu este deja marcată de prezența clădirilor universitare, cu UTCN achiziționând Casa de Modă și UBB dobândind clădirea Albastră de la capătul străzii. De asemenea, Primăria are în desfășurare un proiect ambițios de reamenajare a Parcului I. L. Caragiale și dezvelire a Canalului Morii, care a fost betonat în această zonă.

Istoria acestui pod începe în 1735, când a fost construită fortificația imperială austriacă de pe Cetățuie. S-a considerat atunci necesar să existe un pod peste Someș dedicat exclusiv uzului garnizoanei imperiale. Podul Nemților, ridicat în zona Casei Tranzit, a fost un pod suspendat și acoperit, o realizare tehnică notabilă pentru acele vremuri. Devenind pietonal și fiind permanent păzit de soldații garnizoanei imperiale, Podul Nemților a fost primul și singurul pod acoperit din Cluj. Din cauza uzurii, a fost desființat la începutul secolului XX. Aproape 100 de ani mai târziu, aducem acest pod în istoria și harta turistică a orașului, contribuind la creșterea valorii turistice a întregii zone, care acum se află în plin proces de modernizare”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea.

Facebook Comments Box

Actualitate

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul va avea un parc GIGANTIC! 45 de hectare de natură urbană! Vezi cum va arăta și CÂND încep lucrările!

Cluj-Napoca se pregătește să-și mărească “plămânii verzi”! Un parc uriaș, cu o suprafață de 45 de hectare, va fi înființat în partea de est a orașului. Primăria a făcut un pas crucial în realizarea acestui proiect ambițios, după ce prima etapă a Parcului Est a primit aviz favorabil din partea Comisiei Tehnice de Urbanism.

Planul Urbanistic Zonal pentru Faza I, care acoperă aproape 38 de hectare, a fost analizat și aprobat în ședința din 15 aprilie. Această zonă include zona umedă naturală de pe valea Becaș, Lacul 3 și spațiile destinate viitoarei grădini urbane.

Proiectul Parcului Est este împărțit în două faze:

  • Faza I: 37,9 hectare, cu amenajarea zonei umede, a văii Becaș, Lacului 3 și a grădinii urbane.
  • Faza II: 16 hectare, extinderea lucrărilor spre restul zonei.

Primarul Emil Boc a anunțat că exproprierile sunt aproape finalizate, iar lucrările vor demara imediat ce vor fi obținute toate avizele și autorizațiile necesare.

Viitorul parc va fi un spațiu multifuncțional, oferind clujenilor:

  • Alei pietonale și pasarele
  • Piste pentru biciclete și alergare
  • Zone de relaxare
  • Săli de evenimente
  • Terenuri de sport (tenis, fotbal, baschet)
  • Grădini urbane
  • Pavilioane multifuncționale

În plus, proiectul prevede reabilitarea sistemului hidrotehnic, plantarea a peste 5.200 de arbori, conservarea vegetației existente și prioritizarea pietonilor prin limitarea traficului auto. Vor fi reconfigurate și zone importante din Gheorgheni, Între Lacuri și Calea Someșeni, pentru a facilita accesul la noul parc.

Valoarea estimată a întregului proiect este de peste 670 de milioane de lei, cu o perioadă de execuție de patru ani, în două faze. Primăria a atras deja 10 milioane de euro din fonduri europene, iar restul va fi finanțat din fonduri proprii și credite.

Parcul Est va include Lacul 3, fosta pepinieră RADP și o zonă umedă extinsă, transformată într-un ecosistem urban integrat.

Primarul Boc a descris proiectul ca fiind “cel mai important proiect verde din istoria Clujului, atât ca dimensiune, cât și ca importanță.”

Conceptul parcului este rezultatul unui concurs internațional de soluții, organizat de Primăria Cluj-Napoca și Ordinul Arhitecților din România. Biroul Metapolis Architects, împreună cu peisagiștii coordonați de Ana Horhat și specialiștii de la Atelier Mass, au câștigat concursul.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Cluj, blocat în trafic! Drumul salvator întârzie! Când vom scăpa de cozi?

Cosmin Ardelean

Published

on

Cluj-Napoca, tot mai departe de fluidizarea traficului: Drumul Tureni – Autostrada, gata abia în vară!

Clujenii care sperau la o rezolvare a problemelor de trafic din zona metropolitană vor mai avea de așteptat! Deși anunțat ca o soluție-cheie pentru decongestionarea traficului, drumul expres de la Tureni la Autostrada Transilvania nu va fi gata mai devreme de luna iunie 2025.

Acest “ciot” de doar 5 kilometri, dar de o importanță strategică pentru regiune, întârzie să fie finalizat, spre dezamăgirea experților și a șoferilor. Asociația Pro Infrastructură a criticat dur întârzierile, subliniind că antreprenorii nu și-au respectat termenele, în ciuda “circumstanțelor atenuante” de a fi la primul lor proiect de anvergură.

“Din păcate… constructorii ne-au dezamăgit și nu vedem cum vor putea să dea drumul la circulație mai devreme de sfârșitul lunii iunie 2025, în cel mai optimist scenariu”, precizează Asociația Pro Infrastructură.

Contractul pentru acest drum expres a fost semnat în 28.07.2023 cu asocierea Dimex-Con-A, cu ordin de începere emis în 21.08.2023. Termenul inițial de finalizare era februarie 2025, dar se pare că acest termen nu va fi respectat.

Proiectul, cu un cost estimativ de 568 de milioane de lei (fără TVA), presupune construcția a șapte poduri și viaducte, cel mai lung având 258 de metri și traversând Valea Racilor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Administratie

“Gemenii” din Cluj, victime ale modernizării? Ce se întâmplă cu istoria orașului?

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul, un oraș în transformare: “Gemenii” de pe strada Borzii și-au pierdut o parte din identitate

O imagine care a stârnit emoție și nostalgie în rândul clujenilor este pe cale să dispară: “gemenii” de pe strada Borzii, două clădiri vechi, dar pline de farmec, situate între blocuri moderne, se află într-o etapă de transformare. Una dintre ele, cu un aspect ce amintește de o casă de poveste, a fost deja demolată parțial, lăsând un gol în peisajul urban al zonei.

Fotografia postată de Vincze Zoltán pe Facebook a surprins perfect contrastul dintre vechi și nou, dintre tradiție și modernitate. Clădirea rămasă în picioare, cu arhitectura ei specifică începutului de secol XX, este acum umbrită de un imobil modern, cu fațadă din sticlă și metal, simbol al dezvoltării imobiliare accelerate din Cluj.

“Schimbarea la față a orașului: unul dintre gemeni a plecat…” a scris Vincze Zoltán, generând reacții nostalgice și îngrijorări privind pierderea identității arhitecturale a orașului. Clujenii au remarcat modul în care clădirile vechi, cu valoare istorică și sentimentală, sunt înlocuite treptat de construcții moderne, ștergând farmecul și specificul anumitor zone.

“Este trist să vedem cum se pierde o parte din istoria orașului”, a comentat un utilizator, în timp ce altul a adăugat: “Sperăm ca măcar una dintre ele să fie conservată”.

Demolarea parțială a uneia dintre clădiri ridică semne de întrebare privind viitorul celeilalte clădiri-gemene. Ce se va întâmpla cu ea? Va fi și ea demolată complet sau va fi conservată și integrată într-un proiect nou?

Această situație nu este singulară în Cluj, un oraș care se confruntă cu un boom imobiliar accentuat. Totuși, dezbaterea privind conservarea patrimoniului arhitectural versus dezvoltarea imobiliară continuă să fie un subiect sensibil pentru clujeni, care își doresc un oraș modern, dar care să-și păstreze identitatea și farmecul.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite