Connect with us

Economie

Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca și-a consolidat poziția de lider între aeroporturile regionale și în anul 2023, marcând un nou record

Dani Muresan

Published

on

Aeroportul Cluj a atins, în 2023, un nou apogeu în ceea ce privește numărul de pasageri, consolidându-și poziția de lider regional. Potrivit datelor oficiale, aeroportul se situează pe locul secund în țară, depășind alte facilități aeroportuare în ceea ce privește traficul de călători.

În cursul anului 2023, Aeroportul Cluj-Napoca a înregistrat un impresionant număr de 3.240.750 de pasageri, semnificativ în creștere cu 22,53% comparativ cu anul precedent, 2022. Această performanță remarcabilă demonstrează evoluția continuă și angajamentul aeroportului în a oferi servicii de calitate.

Pentru prima dată în istoria sa, Aeroportul „Avram Iancu” Cluj-Napoca a sărbătorit atingerea pragului de 3 milioane de pasageri într-un singur an. Momentul festiv a fost marcat de pasagerul cu numărul 3.000.000, care a fost transportat de operatorul aerian TAROM, pe zborul de la București la Cluj-Napoca.

În prima parte a anului, în perioada ianuarie-septembrie, Aeroportul Cluj a înregistrat deja 2,5 milioane de pasageri. Estimările reprezentanților instituției la finalul lunii octombrie indicau că acest număr ar putea să atingă 3,1 milioane de pasageri până la sfârșitul anului 2023.

Directorul Aeroportului Cluj, David Ciceo, a subliniat importanța acestei evoluții notabile în cadrul unui eveniment desfășurat la sfârșitul lunii octombrie. “Aeroportul a avut o creștere importantă a traficului. Dacă în 1996 am avut 32.000 de pasageri, la două zboruri interne Cluj-București, am reușit să devenim un aeroport internațional-regional important pentru această parte a Europei,” a declarat Ciceo. “Anul trecut am finalizat cu 2,6 milioane pasageri și în acest an vom depăși pentru prima dată 3,1 milioane pasageri. Suntem pe locul doi în România.

Prin această creștere semnificativă a traficului, Aeroportul Cluj-Napoca confirmă rolul său esențial în conectarea regiunii la rețeaua aeriană internațională, demonstrând reziliența și adaptabilitatea în fața provocărilor, precum criza COVID-19.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Factura la gaze explodează după 1 aprilie 2026: AFEER avertizează o scumpire inevitabilă

Alex Campian

Published

on

Potrivit Agerpres, factura la gaze ar putea crește cu aproximativ 5% începând cu 1 aprilie 2026, după expirarea schemei de plafonare-compensare, avertizează Laurențiu Urluescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

Acesta explică faptul că, în prezent, furnizorii achiziționează gazul pentru consumatorii casnici și sistemele de termoficare la un preț de 120 lei/MWh, la care se adaugă costurile de înmagazinare. Odată cu revenirea la prețurile pieței începând din aprilie, prețul ar putea urca spre 170 lei/MWh, ceea ce ar genera o majorare de cel puțin 5% a facturii finale.

Pentru a atenua impactul asupra populației, AFEER propune măsuri precum acordarea de vouchere pentru consumatorii vulnerabili și creșterea lichidității pe piața angro de gaze naturale, în ideea menținerii stabilității în sistem.

Prețul final al gazelor naturale este alcătuit din valoarea produselor standard (baseload), care oferă predictibilitate, costurile ajustărilor short-term pentru variațiile de consum și tarifele de înmagazinare necesare pentru sezonul rece și pentru siguranța aprovizionării.

Până la 31 martie 2026, rămâne valabilă plafonarea actuală: maximum 0,31 lei/kWh pentru clienții casnici și maximum 0,37 lei/kWh pentru clienții noncasnici cu un consum anual sub 50.000 MWh, precum și pentru producătorii de energie termică și consumatorii din parcurile industriale reglementate. După această dată, revenirea la prețurile de piață ar putea genera scumpiri treptate.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

650 de milioane de euro pentru cea mai mare fabrică Nokian Tyres din lume, construită în România

Alex Campian

Published

on

Investiție record în vestul țării: compania finlandeză Nokian Tyres ridică la Oradea cea mai mare fabrică a sa din lume, un proiect evaluat la aproximativ 650 de milioane de euro. Este una dintre cele mai mari investiții străine directe realizate în România în ultimii ani, scrie economica.net.

Uzina, construită pe o suprafață de 54 de hectare, are deja în jur de 530 de angajați, majoritatea din județul Bihor, iar planurile de dezvoltare sunt accelerate. Producția va continua să crească treptat până când unitatea va atinge capacitatea maximă de 6 milioane de anvelope anual, obiectiv prognozat pentru finalul anului 2027.

Pe lângă linia de producție, la Oradea funcționează și un centru modern de depozitare și distribuție, dedicat piețelor din Europa Centrală și Europa de Sud—un avantaj strategic pentru compania finlandeză într-un moment în care lanțurile logistice globale sunt în continuă transformare.

Deși Nokian deține fabrici și în Finlanda, și în Statele Unite, noua unitate din România este proiectată să devină cea mai mare fabrică a grupului, urmând să producă aproape 40% din volumul global al companiei.

„Fabrica noastră din România reprezintă una dintre cele mai strategice investiții pe care Nokian Tyres le-a făcut în ultimii 20 de ani. Aceasta combină tehnologii de ultimă generație, colegi extrem de calificați și operațiuni sustenabile. Ne așteptăm ca această unitate să asigure în curând peste 80% din vânzările noastre pe piața europeană și, până în 2028, să devină cea mai mare fabrică a noastră”, a declarat Paolo Pompei, Președinte și CEO Nokian Tyres.

Fabrica din SUA, inaugurată în 2020, va asigura până în 2027 aproximativ un sfert din producția globală de anvelope pentru autoturisme. Totuși, avantajele logistice, forța de muncă locală și investițiile în tehnologie fac ca România să devină centrul principal al operațiunilor europene Nokian în anii următori.

Prima anvelopa Nokian fabricata in Romania

sursa poza: oradeaindirect.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Afaceri Cluj

Studenți și elevi clujeni descoperă proiectul RIVUS: lecții reale de inginerie pe șantierul celei mai ample regenerări urbane din România

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca continuă să investească în formarea viitorilor profesioniști din domeniul construcțiilor, iar proiectul RIVUS – cea mai amplă regenerare urbană din țară – devine un adevărat laborator în aer liber pentru tinerii interesați de acest domeniu. 30 de studenți ai Facultății de Construcții din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca și alți 30 de elevi ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” au vizitat recent șantierul RIVUS, unde au descoperit etapele de dezvoltare ale proiectului și au aflat direct de la specialiști detalii tehnice aplicate.

Pentru studenții de la Inginerie Geotehnică, Inginerie Civilă și Căi Ferate, Drumuri și Poduri (CFDP), vizita a reprezentat o continuare a parteneriatului deja consolidat dintre UTCN și RIVUS. Aceștia au urmărit procesul de realizare a fundațiilor speciale, pereții mulați și pereții din piloți, conectând cunoștințele teoretice de la cursuri cu practica din teren. Pentru mulți, șantierul a devenit ocazia ideală de a vedea, în mod concret, cum ia naștere un proiect de asemenea complexitate.

La rândul lor, elevii din clasa a XI-a de la „Anghel Saligny” au avut primul contact direct cu un șantier de proporții majore, în cadrul programului „Școala Altfel”. Faptul că au putut observa în realitate structurile de rezistență studiate la ore a transformat vizita într-un moment definitoriu pentru orientarea lor profesională. Elevii trec zilnic pe lângă șantier și sunt foarte curioși. Faptul că au văzut în practică ceea ce învață la școală i-a ajutat enorm”, a declarat prof. ing. Aurica Rotund.

Sorin Guttman, managerul de proiect, a subliniat importanța educației practice: „Colaborarea cu mediul academic este esențială pentru noi. Vizitele acestea sunt parte din angajamentul RIVUS de a contribui la formarea următoarei generații de specialiști în construcții. Pe măsură ce proiectul avansează, vom continua să deschidem noi etape pentru studiu.”

RIVUS va aduce o premieră la nivel național: acces public direct la malul Someșului printr-o grădină urbană de peste 5,2 hectare, un spațiu generos dedicat comunității. Proiectul va include cea mai mare suprafață de retail din România – peste 400 de branduri –, dar și zone ample pentru sport, educație, cinema, cultură și relaxare. RIVUS conturează astfel un nou pol urban al Clujului, unde tehnologia, sustenabilitatea și dezvoltarea comunitară se împletesc într-un mod exemplar.

Pe măsură ce proiectul avansează, RIVUS nu doar transformă o zonă esențială a orașului, ci investește în formarea generației care va modela Clujul de mâine. Entuziasmul studenților și elevilor arată că viitorul construcțiilor este pe mâini bune, iar deschiderea proiectului către mediul educațional confirmă că dezvoltarea urbană poate merge mână în mână cu educația și inovația. Clujul crește, se reinventează și pregătește, pas cu pas, o nouă etapă a orașului — una mai modernă, mai verde și mai aproape de oameni.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe :www.rivus.ro și pe platformele social media: www.instagram.com/rivuscluj,www.facebook.com/rivuscluj!

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom