Connect with us

Economie

Analist Economic: Fondurile Europene, Singura Barieră Împotriva Recesiunii în România

Alex Campian

Published

on

Profesorul Bogdan Glăvan avertizează asupra creșterii economice parțial artificiale și necesității de sustenabilitate

Economia României se confruntă cu provocări semnificative, iar profesorul universitar Bogdan Glăvan aduce în atenție faptul că, fără infuzia de capital european și împrumuturile, țara ar fi în pragul recesiunii. Într-o analiză pentru „Adevărul”, Glăvan explică de ce creșterea economică actuală este parțial artificială, subliniind importanța asistenței Uniunii Europene.

În perioada „Epocii de Aur”, România înregistra creșteri economice impresionante pe hârtie, însă acum, autoritățile au renunțat parțial la lăudările exagerate. Cu toate acestea, periodic, românii sunt informați despre performanțele economiei, fără a simți îmbunătățiri în nivelul lor de trai. Profesorul universitar Bogdan Glăvan, expert în macro și microeconomie, a analizat creșterea economică recentă a țării într-un interviu pentru „Adevărul”.

Dependența de asistența UE

Glăvan pornește de la cifrele Comisiei Europene, care estimează o încetinire a creșterii PIB-ului real al României la 2,2% în 2023. Inflația ridicată, condițiile financiare aspre și cererea externă redusă sunt identificate drept factori restrictivi. Concluzia expertului este că, fără asistența Uniunii Europene, România ar fi intrat în recesiune.

Deci dacă noi ne considerăm unii pe alții proști și credem că ne putem păcăli reciproc, în realitate nu facem decât să ne furăm singuri căciula. Și de asta băltim. Și deocamdată, chiar dacă suntem aparent bine, noi nu vedem cât de prost stăm în realitate. Noi trăim sub un drog acum, suntem sub drogul banilor ieftini și al asistenței externe”, avertizează Glăvan.

Fără asistență externă, creșterea devine scădere

Profesorul argumentează că creșterea economică de aproximativ 2,2% în 2023, sub influența a peste 5% bani europeni, este de fapt o scădere. Fără această infuzie externă, România ar înregistra, conform lui Glăvan, o scădere economică de aproximativ -3%. Astfel, banii primiți de la Uniunea Europeană au jucat un rol crucial în menținerea aparentei stabilități economice a țării.

Păi de unde am fi finanțat noi construcțiile lui Umbrărescu? Și centuri și autostrăzi, toate construcțiile, lucrările care se fac acum. De unde le-am fi finanțat?”, adaugă Glăvan.

Creștere parțial artificială și nesustenabilă

Despre actuala creștere economică, Glăvan afirmă că este parțial artificială și nesustenabilă. El consideră că nu este rău să crești pe datorie, dar această creștere trebuie să fie sustenabilă și să nu se bazeze exclusiv pe împrumuturi. Investițiile în infrastructură sunt evidențiate ca una dintre cele mai bune modalități de a sprijini creșterea economică. În acest sens, Glăvan apreciază eforturile guvernului de a crește volumul investițiilor în infrastructură.

„Însă magnitudinea asistenței externe este foarte mare, este uriașă în comparație cu rezultatele. Prin urmare, îmi dă mie netul că e negativ”, concluzionează Bogdan Glăvan.

Expertul atrage atenția asupra necesității de a realiza investiții productive, care să genereze venituri continue și să asigure o creștere economică sustenabilă pentru România.

Facebook Comments Box

Actualitate

Viitorul sună ELECTRIC pentru elevii clujeni! Vezi noile microbuze!

Cosmin Ardelean

Published

on

Flotă verde pentru elevii clujeni! Încă 25 de microbuze electrice au ajuns în județ

Consiliul Județean Cluj a primit încă 25 de microbuze electrice noi, care vor fi distribuite primăriilor din județ pentru transportul elevilor. Aceste vehicule moderne și ecologice vor asigura condiții de deplasare sigure și confortabile pentru copii.

Vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu, a subliniat importanța investiției în educație, afirmând că aceste microbuze, alături de modernizarea drumurilor și școlilor, contribuie la apropierea satului de oraș și oferă noi oportunități pentru viitorul copiilor.

Această tranșă de 25 de microbuze electrice vine după ce, cu o lună în urmă, alte 34 de astfel de vehicule au fost livrate în județ, printr-un proiect finanțat din fonduri europene. “Cea mai bună investiție pe care o putem face este în copiii noștri. O investiție în educație este o investiție care nu falimentează”, a declarat Radu Rațiu.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Mândrie națională! Clujul, în centrul aviației mondiale! Ce performanță!

Cosmin Ardelean

Published

on

Succes clujean de talie mondială! O companie din Cluj va digitaliza Aeroportul O’Hare Chicago

O companie clujeană, AirportLabs, lider global în tehnologia aviatică, a fost selectată pentru a moderniza sistemele operaționale de bază ale Aeroportului Internațional O’Hare din Chicago, unul dintre cele mai mari și mai aglomerate aeroporturi din lume.

Acest parteneriat prestigios, anunțat de International Gate Control (IGC), entitatea responsabilă de coordonarea operațiunilor aeroportuare în numele Chicago Department of Aviation (CDA), marchează o recunoaștere a expertizei și inovației AirportLabs în domeniul aviației.

Modernizarea vizează platformele IT și digitale esențiale care susțin funcționarea zilnică a aeroportului, incluzând organizarea zborurilor, alocarea resurselor și coordonarea echipelor aeroportuare. Aceste soluții software, deși invizibile pentru pasageri, sunt cruciale pentru eficiența operațională a unui aeroport de talia O’Hare.

AirportLabs va implementa un ecosistem digital integrat, utilizând tehnologii avansate precum SkyCore AODB, Allegra RMS, aplicația Airport Community App și sistemul de integrare AirportLabs Data Router. Scopul este de a eficientiza operațiunile, de a îmbunătăți colaborarea între actorii aeroportuari și de a transforma datele în informații acționabile pentru o luare rapidă a deciziilor.

Selecția AirportLabs de către IGC subliniază încrederea industriei aviatice în soluțiile scalabile și fiabile ale companiei clujene, într-un domeniu unde precizia și eficiența sunt esențiale. În ultimul an, 25 de aeroporturi din întreaga lume au adoptat tehnologiile AirportLabs, confirmând poziția sa de lider în digitalizarea aviației.

AirportLabs dezvoltă soluții cloud-native care unifică operațiuni critice, optimizează colaborarea în timp real și valorifică date complexe pentru a îmbunătăți atât eficiența operațiunilor, cât și experiența pasagerilor. Cu peste un deceniu de inovații și un portofoliu ce include peste 60 de aeroporturi internaționale, AirportLabs demonstrează capacitatea României de a genera tehnologie de vârf la nivel global.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Tesla vine ACASĂ la clujeni! Noutate!

Cosmin Ardelean

Published

on

Tesla invadează Clujul! Primul service din afara Bucureștiului, deschis pentru clujeni!

Tesla, gigantul american al mașinilor electrice, își consolidează poziția în România și a ales Cluj-Napoca pentru a-și deschide primul centru de service din afara Bucureștiului. Această decizie strategică vine după inaugurarea showroom-ului Tesla din Cluj în iulie anul trecut, marcând un pas important în extinderea rețelei companiei în regiune.

Noul centru de service va oferi reparații complete pentru toate modelele Tesla, o veste excelentă pentru proprietarii din Cluj-Napoca care până acum aveau acces limitat la servicii specializate. Anterior, reparațiile mecanice și electrice se puteau efectua doar la unitatea Tesla Service din Voluntari, Ilfov, iar la Cluj exista doar un partener autorizat pentru reparații de caroserie (VADAUTO).

Prezența Tesla pe șoselele din România este semnificativă, cu 8457 de automobile înmatriculate, dintre care majoritatea (5773) sunt relativ noi, având o vechime de maximum doi ani. În județul Cluj, sunt înmatriculate 513 mașini Tesla, cu o distribuție similară în ceea ce privește vechimea.

Deși înmatriculările Tesla la nivel național au înregistrat o scădere în ultimul an, deschiderea noului service la Cluj demonstrează încrederea companiei în potențialul pieței locale și dorința de a oferi servicii mai bune clienților din zonă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite