Connect with us

Economie

Eliminarea pensiilor speciale și reducerea TVA, amânate

Maria Costea

Published

on

Eliminarea pensiilor speciale și reducerea TVA, amânate


Comisia de muncă a adoptat, marţi, în unanimitate, propunerea de eliminare a tuturor pensiilor speciale, cu excepţia celor ale militarilor şi poliţiştilor, însă raportul nu a fost transmis plenului.
Votul din plen programat miercuri în Cameră, care e forul decizional în acest caz, a provocat reacţii din partea, CSM, a preşedintei ICCJ, dar şi din partea personalului auxiliar din Justiţie. Miercuri, la ora 10:00, grefierii au ieşti în faţa instanţelor şi parchetelor, blocând activitatea. ”Anomaliile generate de existenţa pensiilor de serviciu sunt de ordin social şi financiar şi influenţează negativ societatea românească. Astfel, în rândul majorităţii populaţiei există un sentiment de dezaprobare nemulţumire şi frustrare faţă de acest sistem de pensii de serviciu.

Un alt aspect negativ ce generează frustrare este şi cuantumul acestor pensii de serviciu. Astfel, în timp ce 5 milioane de pensionari a căror pensie a fost calculată pe baza de contributivitate au un venit lunar mediul de aproximativ 1.100 lei, pensia medie în rândul personalului ce beneficiază de pensie de serviciu este chiar revoltător: peste 17.000 RON pensia medie pentru procurori şi judecători, peste 10.000 RON pensia medie în rândul personalului aeronautic civil navigant, peste 5.000 RON pensia medie în rândul diplomaţilor şi personalului consular”, arată iniţiiatorii în expunerea de motive. 

Potrivit documentului, conform unei cercetări sociologice din perioada 27 noiembrie-5 decembrie 2018, peste 80% din populaţia României solicită eliminarea pensiilor de serviciu cunoscute ca pensii speciale. Iniţiatorii mai spus că, anual, statul român cheltuie un miliard de euro pentru plata acestor pensii de serviciu, fiind 200.000 de astfel de pensionari. Proiectul de lege a fost respins de Senat, în 19.06.2019.

Deputaţii au decis cu 137 de voturi “pentru” şi 136 de voturi “contra” retrimiterea la comisie, pentru două săptămâni, a propunerii pentru modificarea şi completarea articolului 291 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, care reduce TVA de la 19% la 16% iar TVA pentru alimente de la 9% la 5% de la 1 ianuarie 2020.

Deputatul PNL Florin Roman a declarat la dezbaterile din plen că reducerea cotei unice va îmbunătăţii rata colectării de către stat. ”Vreţi să vă răzbunaţi pe PNL. Greşit. Vă răzbunaţi pe România şi veţi plăti şi pentru această aroganţă. Spuneţi că vreţi dialog, dar de fapt nu vreţi decât să arătaţi pesediştilor că azi voi încă sunteţi tari în Parlament, că nu vor fi alegeri a primarilor în două tururi şi dinamitaţi România doar pentru a vă poziţiona în interiorul PSD.

Eu sunt iniţiatorul acestui proiect de lege şi mi-l asum, pentru că ceea ce nu înţelegeţi dumneavoastră este că liberalii au altă gândire economică ca şi dumneavoastră. Principiul liberal este foarte simplu, taxe mai mici. Sunt mai mulţi plătitori de taxe şi impozite. Atunci când am venit cu cota unică, tot dumneavoastră, înfieraţi, cu mânia proletară, cota unică. V-am demonstrat că având o cotă maim mică colectăm mai mult decât o cotă mai mare”, a spus Florin Roman, care ceruse retrimiterea la comisie pentru raport suplimentar a proiectului care prevede reducerea TVA.

Deputatul PSD Nicolae Bacalbaşa a catalogat discursul lui Roman ca un “delir” şi “mârlănie”. “Am fost ameninţat de data aceasta, după ce colegul meu a profanat injurii şi ca de obicei a ameninţat. Vreau să spun că data trecută când nu a vrut să plece 10 minute de la microfon, mirosea violent a alcool. Acum nu l-am mirosit, nu ştiu, dar, ca medic, apropo de discursul dumnealui pot să spun cu toată responsabilitatea că aceasta se numeste din punct de vedere psihiatric delir, iar din punct de vedere al lumii din care provin se numeşte mârlănie”, a spus Bacalbaşa.

În replică, deputatul PNL l-a numit pe Nicolae Bacalbaşa “bufon”. “Regele a murit, trăiască regele. Bufonul a rămas acelasi. Anul trecut, la legea bugetului, la o oră târzie ân noapte, îmi amintesc că bufonul se auzea: «Haideti să încheiem, nu mi-am luat pastilele». V-am adus pastilele! Poate vă liniştiţi”, a afirmat Florin Roman.

Proiectul de lege a primit raport favorabil, marţi, de la Comisia pentru buget a forului legislativ. Camera Deputaţilor este forul legislativ decizional în acest caz.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Factura la gaze explodează după 1 aprilie 2026: AFEER avertizează o scumpire inevitabilă

Alex Campian

Published

on

Potrivit Agerpres, factura la gaze ar putea crește cu aproximativ 5% începând cu 1 aprilie 2026, după expirarea schemei de plafonare-compensare, avertizează Laurențiu Urluescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

Acesta explică faptul că, în prezent, furnizorii achiziționează gazul pentru consumatorii casnici și sistemele de termoficare la un preț de 120 lei/MWh, la care se adaugă costurile de înmagazinare. Odată cu revenirea la prețurile pieței începând din aprilie, prețul ar putea urca spre 170 lei/MWh, ceea ce ar genera o majorare de cel puțin 5% a facturii finale.

Pentru a atenua impactul asupra populației, AFEER propune măsuri precum acordarea de vouchere pentru consumatorii vulnerabili și creșterea lichidității pe piața angro de gaze naturale, în ideea menținerii stabilității în sistem.

Prețul final al gazelor naturale este alcătuit din valoarea produselor standard (baseload), care oferă predictibilitate, costurile ajustărilor short-term pentru variațiile de consum și tarifele de înmagazinare necesare pentru sezonul rece și pentru siguranța aprovizionării.

Până la 31 martie 2026, rămâne valabilă plafonarea actuală: maximum 0,31 lei/kWh pentru clienții casnici și maximum 0,37 lei/kWh pentru clienții noncasnici cu un consum anual sub 50.000 MWh, precum și pentru producătorii de energie termică și consumatorii din parcurile industriale reglementate. După această dată, revenirea la prețurile de piață ar putea genera scumpiri treptate.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

650 de milioane de euro pentru cea mai mare fabrică Nokian Tyres din lume, construită în România

Alex Campian

Published

on

Investiție record în vestul țării: compania finlandeză Nokian Tyres ridică la Oradea cea mai mare fabrică a sa din lume, un proiect evaluat la aproximativ 650 de milioane de euro. Este una dintre cele mai mari investiții străine directe realizate în România în ultimii ani, scrie economica.net.

Uzina, construită pe o suprafață de 54 de hectare, are deja în jur de 530 de angajați, majoritatea din județul Bihor, iar planurile de dezvoltare sunt accelerate. Producția va continua să crească treptat până când unitatea va atinge capacitatea maximă de 6 milioane de anvelope anual, obiectiv prognozat pentru finalul anului 2027.

Pe lângă linia de producție, la Oradea funcționează și un centru modern de depozitare și distribuție, dedicat piețelor din Europa Centrală și Europa de Sud—un avantaj strategic pentru compania finlandeză într-un moment în care lanțurile logistice globale sunt în continuă transformare.

Deși Nokian deține fabrici și în Finlanda, și în Statele Unite, noua unitate din România este proiectată să devină cea mai mare fabrică a grupului, urmând să producă aproape 40% din volumul global al companiei.

„Fabrica noastră din România reprezintă una dintre cele mai strategice investiții pe care Nokian Tyres le-a făcut în ultimii 20 de ani. Aceasta combină tehnologii de ultimă generație, colegi extrem de calificați și operațiuni sustenabile. Ne așteptăm ca această unitate să asigure în curând peste 80% din vânzările noastre pe piața europeană și, până în 2028, să devină cea mai mare fabrică a noastră”, a declarat Paolo Pompei, Președinte și CEO Nokian Tyres.

Fabrica din SUA, inaugurată în 2020, va asigura până în 2027 aproximativ un sfert din producția globală de anvelope pentru autoturisme. Totuși, avantajele logistice, forța de muncă locală și investițiile în tehnologie fac ca România să devină centrul principal al operațiunilor europene Nokian în anii următori.

Prima anvelopa Nokian fabricata in Romania

sursa poza: oradeaindirect.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Afaceri Cluj

Studenți și elevi clujeni descoperă proiectul RIVUS: lecții reale de inginerie pe șantierul celei mai ample regenerări urbane din România

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca continuă să investească în formarea viitorilor profesioniști din domeniul construcțiilor, iar proiectul RIVUS – cea mai amplă regenerare urbană din țară – devine un adevărat laborator în aer liber pentru tinerii interesați de acest domeniu. 30 de studenți ai Facultății de Construcții din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca și alți 30 de elevi ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” au vizitat recent șantierul RIVUS, unde au descoperit etapele de dezvoltare ale proiectului și au aflat direct de la specialiști detalii tehnice aplicate.

Pentru studenții de la Inginerie Geotehnică, Inginerie Civilă și Căi Ferate, Drumuri și Poduri (CFDP), vizita a reprezentat o continuare a parteneriatului deja consolidat dintre UTCN și RIVUS. Aceștia au urmărit procesul de realizare a fundațiilor speciale, pereții mulați și pereții din piloți, conectând cunoștințele teoretice de la cursuri cu practica din teren. Pentru mulți, șantierul a devenit ocazia ideală de a vedea, în mod concret, cum ia naștere un proiect de asemenea complexitate.

La rândul lor, elevii din clasa a XI-a de la „Anghel Saligny” au avut primul contact direct cu un șantier de proporții majore, în cadrul programului „Școala Altfel”. Faptul că au putut observa în realitate structurile de rezistență studiate la ore a transformat vizita într-un moment definitoriu pentru orientarea lor profesională. Elevii trec zilnic pe lângă șantier și sunt foarte curioși. Faptul că au văzut în practică ceea ce învață la școală i-a ajutat enorm”, a declarat prof. ing. Aurica Rotund.

Sorin Guttman, managerul de proiect, a subliniat importanța educației practice: „Colaborarea cu mediul academic este esențială pentru noi. Vizitele acestea sunt parte din angajamentul RIVUS de a contribui la formarea următoarei generații de specialiști în construcții. Pe măsură ce proiectul avansează, vom continua să deschidem noi etape pentru studiu.”

RIVUS va aduce o premieră la nivel național: acces public direct la malul Someșului printr-o grădină urbană de peste 5,2 hectare, un spațiu generos dedicat comunității. Proiectul va include cea mai mare suprafață de retail din România – peste 400 de branduri –, dar și zone ample pentru sport, educație, cinema, cultură și relaxare. RIVUS conturează astfel un nou pol urban al Clujului, unde tehnologia, sustenabilitatea și dezvoltarea comunitară se împletesc într-un mod exemplar.

Pe măsură ce proiectul avansează, RIVUS nu doar transformă o zonă esențială a orașului, ci investește în formarea generației care va modela Clujul de mâine. Entuziasmul studenților și elevilor arată că viitorul construcțiilor este pe mâini bune, iar deschiderea proiectului către mediul educațional confirmă că dezvoltarea urbană poate merge mână în mână cu educația și inovația. Clujul crește, se reinventează și pregătește, pas cu pas, o nouă etapă a orașului — una mai modernă, mai verde și mai aproape de oameni.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe :www.rivus.ro și pe platformele social media: www.instagram.com/rivuscluj,www.facebook.com/rivuscluj!

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom