Connect with us

Economie

Centura Metropolitană, prioritate pentru prefectură. „Nu blocați investițiile majore în Cluj!”

Maria Costea

Published

on

Centura Metropolitană, prioritate pentru prefectură. „Nu blocați investițiile majore în Cluj!”


Proiectele prioritare ale județului vor fi Centura Metropolitană și Centrul de Management Integrat al Deșeurilor (CMID), a anunțat noul prefect Mircea Abrudean. El a avertizat șefii instituțiilor să nu blocheze proiectele publice pe fonduri europene și investitorii privați.
“Sunt două proiecte majore în județ care vor avea prioritate: Centura Metropolitană a municipiului Cluj-Napoca și CMID. Trebuie să avem toată deschiderea în colaborea cu instituțiile angrenate în aceste proiecte, să le tratăm cu celeritate și să ne dăm tot concursul. Aceste proiecte nu sunt ale mele, ale primarilor sau ale președintelui consiliului județean, iar dacă nu vom găsi soluții pentru ca ele să se concretizeze nu va fi bine deloc pentru noi toți, clujenii.

Fac apel la patriotismul dvs. local și la profesionalismul de care ați dat dovadă pentru a nu le bloca, desigur cu respectarea întocmai a legislației. Vă rog să nu apelați la termenele maximale, adică dacă trebuie un aviz în 30 de zile, să nu le lungim! Nu de multe ori m-am lovit de aceste aspecte birocratice”, a menționat Abrudean.

Primarii de comune, puși la cozi

“Aceste proiecte și cele de dezvoltare locală pe fonduri europene vor trebui să aibă prioritate în fața instituțiilor. Nu mi se pare normal ca un primar de comună cu 2.000 de oameni să fie pus la cozi și să fie tratat cu indiferență, mai ales că aceste unități-administrativ teritoriale au proiecte de milioane de euro, iar fondurile europene reprezintă unica lor șansă de a obține acești bani.

În loc să corespondăm luni de zile cu o primărie, mai bine îi dăm un telefon primarului și îi spunem față în față ceea ce are de făcut. Pe noi nu ne interesează culoarea politică a primăriei, ci să se concretizeze acele proiecte pe bani europeni. Rolul meu nu este să încurc, ci să mă ocup de aspecte de management și de viziune, eu nu intervin în problemele tehnice”, spune noul prefect.

Clujul cu 1 milion de locuitori își cere drepturile

“În relația cu structurile centrale, Clujul primește mult prea puțin față de ceea ce merită, fiind pe locul doi în România ca putere economică, după București. Tocmai de aceea nu este normal să lucrăm cu personal dimensionat la nivelul anilor 2000. Totuși, Clujul are neoficial aproape 1 milion de oameni și de aceea mă voi implica pentru a obține ceea ce merităm la nivel național.

Vreau să lucrez la nivel județean cu oameni profesioniști  care să găsească soluții la probleme, nu numai să le constate. Modul în care vă faceți treaba se răsfrânge până la urmă asupra tuturor cetățenilor, la instituțiile unde cifrele arată bine eu nu voi interveni. Pe de altă parte, instituțiile statului trebuie să aibă o mai mare aplecare asupra investitorilor privați.

Eu am activat în cadrul parcurilor Industriale Tetarom, am participat la negocierile cu marii investitori, inclusiv cu cei de la Nokia, iar principala problemă cu care aceștia se confruntă la noi este birocrația pe care ei nu o au în țările din care provin și spun că legislația nu le permite să se miște ca în statele respective. Vorbim aici despre mari companii care vin cu mulți bani și care au pretenția să fie tratate ca atare”, a spus Abrudean.

Colegiul Prefectural al Județului Cluj s-a reunit în ședință ordinară joi, la Palatul Administrativ. În cadrul ședinței au fost evaluate prioritățile privind acțiunile ce urmează a fi întreprinse de serviciile publice deconcentrate în vederea atingerii obiectivelor stabilite prin programul de guvernare. Cu acest prilej s-a întrunit și Comitetul Județean Pentru Situații de Urgență pentru a stabili măsurile care se vor lua în perioada sărbătorilor de iarnă.

Programată pentru 2023Centura Metropolitană poate fi terminată în 2023, dar totul depinde de Ministerul Transporturilor, beneficiarul proiectului, a menționat primarul Clujului, Emil Boc. În 30 octombrie Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a aprobat varianta 8 de traseu pentru Centura Metropolitană – Transregio Feleac. Ea va avea 38 km, leagă vestul comunei Gilău de Apahida şi are o alocare financiară de la Comisia Europeană de 150 de milioane de euro. Centura va porni de la centura Gilăului spre Florești, apoi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Carrefour România, preluat de frații Pavăl (Dedeman). Capital românesc la butoane

Alex Campian

Published

on

Potrivit informațiilor publicate de Ziarul Financiar, frații Dragoș și Adrian Pavăl, proprietarii Dedeman, au preluat operațiunile Carrefour din România, într-una dintre cele mai semnificative tranzacții din retailul autohton și o mutare majoră a capitalului românesc în sectorul alimentar.

Mutarea marchează una dintre cele mai mari preluări din retailul autohton și confirmă tendința accelerată de retragere a unor grupuri internaționale din Europa Centrală și de Est. Pentru România, tranzacția înseamnă trecerea unui business de miliarde de euro sub control românesc.

Mutarea marchează una dintre cele mai mari preluări din retailul autohton și confirmă tendința accelerată de retragere a unor grupuri internaționale din Europa Centrală și de Est. Pentru România, tranzacția înseamnă trecerea unui business de miliarde de euro sub control românesc.

Un gigant cu 460 de magazine, trecut în mâini românești

Carrefour România operează aproximativ 460 de unități la nivel național, în toate formatele relevante: hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate, discount, cash & carry și online. Anul trecut, rețeaua a generat vânzări de aproximativ 3 miliarde de euro, potrivit datelor publice.

Valoarea tranzacției este estimată de surse din piață între 750 și 900 de milioane de euro, în funcție de structura finală a activelor preluate și de includerea componentelor de real estate. În retail, evaluările se raportează în principal la nivelul vânzărilor, nu la profitabilitate, iar dimensiunea și diversitatea rețelei Carrefour au cântărit decisiv.

De ce a vândut Carrefour

Grupul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari din lume, traversează de mai mulți ani un proces amplu de restructurare. Presiunea discounterilor, schimbarea comportamentului de consum și declinul formatului de hipermarket au redus atractivitatea unor piețe considerate până recent strategice.

România se înscrie în acest context regional. Carrefour a decis să își reducă expunerea directă în Europa Centrală și de Est, după ce a ieșit sau a inițiat proceduri de exit din alte state, precum Italia sau Polonia. Vânzarea operațiunilor locale confirmă această strategie.

Dedeman face pasul decisiv în retailul alimentar

Pentru frații Pavăl, tranzacția reprezintă o mutare strategică majoră. Dedeman, lider incontestabil pe piața de bricolaj, intră astfel într-un sector complet diferit: comerțul alimentar, unul dintre cele mai competitive și mai sensibile segmente ale economiei.

Surse din industrie indică faptul că preluarea include atât rețeaua de magazine, cât și o parte importantă din activele imobiliare ale Carrefour România, unele hipermarketuri fiind deținute în proprietate. Operarea ar urma să continue sub brandul Carrefour, printr-un model de licențiere sau franciză, utilizat deja de grupul francez pe alte piețe.

Hipermarketurile, marea provocare

Deși Carrefour are un portofoliu diversificat, grosul veniturilor provine în continuare din hipermarketuri. Acest format se confruntă cu o scădere vizibilă de atractivitate, pe fondul orientării consumatorilor către magazine de proximitate și discounteri.

Noua conducere va trebui să gestioneze această tranziție, să optimizeze rețeaua și să adapteze modelul de business la realitățile actuale ale pieței. Miza este uriașă: menținerea unui business de miliarde într-un sector aflat în plină transformare.

Un semnal puternic pentru economia românească

Preluarea Carrefour România de către frații Pavăl transmite un mesaj clar: capitalul românesc nu mai joacă doar defensiv, ci își asumă rolul de actor principal în industrii-cheie. După ani în care marile rețele internaționale au dominat piața, una dintre cele mai mari vine acum sub control local.

Pentru consumatori, schimbarea ar putea trece inițial neobservată. Pentru piață, însă, este un moment de cotitură, care redesenează ierarhiile din retailul românesc.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Factura la gaze explodează după 1 aprilie 2026: AFEER avertizează o scumpire inevitabilă

Alex Campian

Published

on

Potrivit Agerpres, factura la gaze ar putea crește cu aproximativ 5% începând cu 1 aprilie 2026, după expirarea schemei de plafonare-compensare, avertizează Laurențiu Urluescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

Acesta explică faptul că, în prezent, furnizorii achiziționează gazul pentru consumatorii casnici și sistemele de termoficare la un preț de 120 lei/MWh, la care se adaugă costurile de înmagazinare. Odată cu revenirea la prețurile pieței începând din aprilie, prețul ar putea urca spre 170 lei/MWh, ceea ce ar genera o majorare de cel puțin 5% a facturii finale.

Pentru a atenua impactul asupra populației, AFEER propune măsuri precum acordarea de vouchere pentru consumatorii vulnerabili și creșterea lichidității pe piața angro de gaze naturale, în ideea menținerii stabilității în sistem.

Prețul final al gazelor naturale este alcătuit din valoarea produselor standard (baseload), care oferă predictibilitate, costurile ajustărilor short-term pentru variațiile de consum și tarifele de înmagazinare necesare pentru sezonul rece și pentru siguranța aprovizionării.

Până la 31 martie 2026, rămâne valabilă plafonarea actuală: maximum 0,31 lei/kWh pentru clienții casnici și maximum 0,37 lei/kWh pentru clienții noncasnici cu un consum anual sub 50.000 MWh, precum și pentru producătorii de energie termică și consumatorii din parcurile industriale reglementate. După această dată, revenirea la prețurile de piață ar putea genera scumpiri treptate.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

650 de milioane de euro pentru cea mai mare fabrică Nokian Tyres din lume, construită în România

Alex Campian

Published

on

Investiție record în vestul țării: compania finlandeză Nokian Tyres ridică la Oradea cea mai mare fabrică a sa din lume, un proiect evaluat la aproximativ 650 de milioane de euro. Este una dintre cele mai mari investiții străine directe realizate în România în ultimii ani, scrie economica.net.

Uzina, construită pe o suprafață de 54 de hectare, are deja în jur de 530 de angajați, majoritatea din județul Bihor, iar planurile de dezvoltare sunt accelerate. Producția va continua să crească treptat până când unitatea va atinge capacitatea maximă de 6 milioane de anvelope anual, obiectiv prognozat pentru finalul anului 2027.

Pe lângă linia de producție, la Oradea funcționează și un centru modern de depozitare și distribuție, dedicat piețelor din Europa Centrală și Europa de Sud—un avantaj strategic pentru compania finlandeză într-un moment în care lanțurile logistice globale sunt în continuă transformare.

Deși Nokian deține fabrici și în Finlanda, și în Statele Unite, noua unitate din România este proiectată să devină cea mai mare fabrică a grupului, urmând să producă aproape 40% din volumul global al companiei.

„Fabrica noastră din România reprezintă una dintre cele mai strategice investiții pe care Nokian Tyres le-a făcut în ultimii 20 de ani. Aceasta combină tehnologii de ultimă generație, colegi extrem de calificați și operațiuni sustenabile. Ne așteptăm ca această unitate să asigure în curând peste 80% din vânzările noastre pe piața europeană și, până în 2028, să devină cea mai mare fabrică a noastră”, a declarat Paolo Pompei, Președinte și CEO Nokian Tyres.

Fabrica din SUA, inaugurată în 2020, va asigura până în 2027 aproximativ un sfert din producția globală de anvelope pentru autoturisme. Totuși, avantajele logistice, forța de muncă locală și investițiile în tehnologie fac ca România să devină centrul principal al operațiunilor europene Nokian în anii următori.

Prima anvelopa Nokian fabricata in Romania

sursa poza: oradeaindirect.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom