Connect with us

Eveniment

A intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor! Modificări din cauza lucrărilor pe linie între Cluj și Oradea/ Legături noi din Cluj-Napoca

Stefania Heinz

Published

on

A intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor! Modificări din cauza lucrărilor pe linie între Cluj și Oradea/ Legături noi din Cluj-Napoca


Începând de duminică, 10 decembrie, intră în vigoare noul Mers al trenurilor 2023-2024, care va fi valabil până la data de 14 decembrie 2024.
În noul plan de Mers al Trenurilor 2023-2024 vor circula zilnic în medie 1.100 trenuri operate de CFR Călători.

CR Călători susţine că s-au asigurat încă două relaţii noi pentru trenurile Intercity pe rutele pe care viteza şi condiţiile tehnice permit acest serviciu. Au fost proiectate pentru circulaţia în acest mers de tren nou un număr de 16 trenuri IC:

„Avram Iancu” Bucureşti Nord – Cluj Napoca, „Avram Iancu” Teiuş – Arad, „Avram Iancu” Cluj Napoca – Bucureşti Nord, „Avram Iancu” Arad – Teiuş, „Tomis Expres” Constanţa – Braşov, „Tomis Expres” Braşov – Constanţa, „Ştefan cel Mare” Bucureşti Nord – Suceava, „Ştefan cel Mare” Bacău – Piatra Neamţ, „Ştefan cel Mare” Paşcani – Iaşi, „Ştefan cel Mare” Suceava – Bucureşti Nord, „Ştefan cel Mare” Iaşi – Paşcani, „Ştefan cel Mare” Piatra Neamţ – Bacău, „Dunărea” Bucureşti Nord – Galaţi, „Dunărea” Galaţi – Bucureşti Nord, IC 581 Bucureşti Nord – Constanţa, IC 582 Constanţa – Bucureşti Nord.

De asemenea, în condiţiile demarării lucrărilor de „Electrificare şi reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”, pentru a răspunde mai bine cerinţelor şi pentru menţinerea relaţiilor internaţionale ce leagă principalele oraşe din România cu Europa, CFR Călători a planificat trenuri pe rute modificate, astfel:


Trenul internaţional IR 75 „Claudiopolis”, va circula în relaţia Budapesta Keleti – Cluj Napoca, având ramură trenul IR 76 în relaţia Simeria – Braşov;
Trenul internaţional IR 74 „Claudiopolis”, va circula în relaţia Cluj Napoca – Budapesta Keleti, având ramură trenul IR 77 în relaţia Braşov – Simeria;
Trenul internaţional IR 346 „Dacia” în relaţia Bucureşti Nord – Viena Hbf, va avea ramură trenul IR 404 în relaţia Cluj Napoca – Simeria;
Trenul internaţional IR 347 „Dacia” în relaţia Viena Hbf – Bucureşti Nord, va avea ramură trenul IR 405 în relaţia Simeria – Cluj Napoca;
Trenul internaţional IR 366 „Harghita” Braşov – Budapesta Keleti, va circula pe ruta Braşov – Deda – Jibou – Carei – Valea Lui Mihai;
Trenul internaţional IR 367 „Harghita” Budapesta Keleti – Braşov, va circula pe ruta Valea Lui Mihai – Carei – Jibou – Deda – Braşov;
Trenul internaţional IR 406 „Corona” Brasov – Budapesta Keleti, va circula pe ruta Braşov – Deda – Jibou – Carei – Valea Lui Mihai;
Trenul internaţional IR 407 „Corona” Budapesta Keleti – Braşov, va circula pe ruta Valea Lui Mihai – Carei – Jibou – Deda – Braşov;
Trenul internaţional IR 686 „Someş” Viena – Baia Mare, va avea ramură trenul IR 1842 în relaţia Valea lui Mihai – Oradea;
Trenul internaţional IR 687 „Someş” Baia Mare – Viena, va avea ramură trenul IR 1841 în relaţia Oradea – Valea lui Mihai.

Legături noi din Cluj-Napoca, Oradea și Satu-Mare

Oraşele Oradea, Cluj Napoca şi Satu Mare vor avea în continuare legătură feroviară pe timp de noapte cu Bucureştiul, respectiv litoralul românesc, prin introducerea unor trenuri/noi ramuri la trenurile IR 78, IR 79, IR 472, IR 1641, IR 1642 şi anume prin prelungirea trenurilor IR 1641, IR 1642 la şi de la Satu Mare şi IR 1920, IR 1922 la şi de la Oradea, astfel:


Trenul internaţional IR 78 „Muntenia” Bucureşti Nord – Budapesta Keleti, va avea ramură trenul IR 1741 în relaţia Arad – Oradea;
Trenul internaţional IR 79 „Muntenia” Budapesta Keleti – Bucureşti Nord, va avea ramură trenul IR 1744 în relaţia Oradea – Arad;
Trenurile sezoniere IR 1920 şi IR 1922 vor circula pe relaţia Constanţa – Bucureşti Nord – Arad – Oradea şi retur;
Trenurile IR 1641 şi IR 1642 vor circula pe relaţia Bucureşti Nord – Baia Mare – Satu Mare şi retur şi vor avea ramuri trenurile IR 1643 şi IR 1644 în relaţia Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca şi retur, ramuri R 4112 şi R 4116 în relaţia Beclean pe Someş – Sighetu Marmaţiei şi retur, ramuri R 4008 şi R 4007 în relaţia Sărăţel – Bistriţa Nord şi retur.

În sezonul estival între principalele oraşe din ţară şi litoral se asigură legătura cu trenuri directe, cu menţiunea că pe distanţa Constanţa – Mangalia şi retur trenurile circulă în regim de tren Regio şi la tarifele aferente acestui rang de tren.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom