Connect with us

Eveniment

Clujul smart? Unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oraș circulă la orele de vârf

Diana Petrescu

Published

on

Clujul smart? Unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oraș circulă la orele de vârf 1

Autoritățile din Cluj Napoca au cumpărat de ani buni autobuze moderne pentru a reduce poluarea din oraș. Cu toate acestea, la orele de vârf, prin Cluj încă circulă unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oraș.„Ora de varf, unul dintre cele mai vechi si poluante autobuze din oras este programat pe cel mai lung traseu care trece prin centru. Degeaba sunt prize USB in bancile din statie pentru ca orasul nu asa devine smart”, a atenționat un clujean pe grupul Clujul Civic.De altfel, mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, anul trecut, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto diesel este format din autobuze Euro 3 vechi şi poluante.Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a achiziţionat autobuze electrice. „Adevărul” dezvăluia, zilele trecute, că din 41 de autobuze electrice, la orele de vârf, în trafic găsim doar jumătate dintre acestea.Într-un răspuns al Companiei de Transport Cluj-Napoca (CTP) pentru Adevărul, se arată că „la orele de vârf sunt utilizate, în medie, 24 de autobuze electrice”. De ce doar atâtea?„Programul de circulaţie al acestora este astfel stabilit, încât să poată  efectua numărul de kilometri planificaţi cu toate sistemele auxiliare funcţionale (iluminat interior, informare călători, încălzire, aer condiţionat, etc). Pentru aceasta, autobuzele trebuie ca pe lângă încărcarea lentă din timpul nopţii să fie încărcate şi în timpul zilei atât lent cât şi rapid în funcţie de consumul necesar pentru tracţiune şi pentru serviciile auxiliare”, a precizat compania.Cu alte cuvinte, CTP susţine că foloseşte de fapt toate autobuzele electrice (cu excepţia celor oprite pentru revizii, reparaţii sau accidente). Astfel, pentru a avea 24 de autobuze pe străzi în orele de vârf, CTP Cluj-Napoca are nevoie de un parc auto de circa 41 de autobuze. Deci, cele circa 20 de autobuze care rămân în garaje sunt fie la încărcat, fie sunt avariate (totuşi nu ar trebui să fie un număr semnificativ  de autobuze stricate întrucât autivehiculele sunt noi).Oraşul smart circulă pe motorinăAnul trecut, 54% din transportul public s-a realizat cu autobuze diesel în Cluj-Napoca, se arată într-un răspuns al CTP. Aceasta în contextul în care mijloacele de transport electrice nepoluante sunt folosite la jumătate din capacitate:– din 41 de autobuze electrice sunt folosite 22 la ora de vârf– din 28 de tramvaie de ultima generaţie sunt folosite 12 la ora de vârf– din 132 de troielibuze eficiente energetic sunt folosite 63 la ora de vârf.Mai mult, o mare parte din autobuzele diesel folosite – respectiv 44% – sunt vechi şi poluează mult – au standard de poluare Euro 3.  Astfel, conform unui răspuns al CTP, din cele 263 de autobuze diesel aflate în flota CTP, 145 sunt Euro 6, 2 sunt Euro 4, iar restul de 116 sunt Euro 3.Cluj-Napoca a înregistrat în mai anul trecut cea mai mare poluare din Europa în privinţa concentraţiilor ridicate de NO2 (dioxid de azot – emisii rezultate din noxele auto)Oraşul Cluj-Napoca a fost lider în România şi în Europa în privinţa concentraţiilor ridicate de NO2 (dioxid de azot – emisii rezultate din noxele auto) înregistrate în luna mai, 2021, potrivit unui clasament întocmit de Airly, compania care se ocupă de monitorizarea calităţii aerului, informează capital.ro.Datele Agenţiei Europene de Mediu (AEM) avertizează asupra faptului că poluarea aerului este cel mai mare risc pentru sănătate din Uniunea Europeană, cu aproximativ 379.000 de decese premature cauzate de expunerea la particule (PM10), în 2018, şi 54.000 la dioxid de azot (NO2), în 2018.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom