Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, de către pesoane care au minimum 14 ani şi care poartă obligatoriu cască de protecţie dacă nu au împlinit 16 ani, arată un proiect lansat în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
entru creşterea siguranţei rutiere, MAI propune reglementarea juridică a circulaţiei trotinetelor electrice. Astfel, Ministerul Afacerilor Interne a lansat în dezbatere publică un proiect de Ordonanţă a Guvernului care va modifica şi completa Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prin introducerea unor prevederi referitoare la utilizarea trotinetelor electrice pe drumurile publice.
Prin proiect se propune ca trotineta electrică să fie definită că fiind vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roţi, articulat cu o bară în partea din faţă folosită ca dispozitiv de direcţie, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeşte 25 km/h şi care este echipat cu un motor electric.
„Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista pentru biciclete, iar în lipsa acestei piste, vor putea circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani. Transportul pasagerilor este interzis”, se menţionează în proiect.
Conform documentului citat, trotineta electrică oprită sau staţionată pe partea carosabilă trebuie aşezată lângă şi în paralel cu marginea acesteia. Trotinetele electrice pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.
Echiparea trotinetelor electrice care circulă pe drumurile publice cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente este obligatorie, fiind interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare, conform propunerii.
„Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete şi trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani”, precizează MAI.
Nerespectarea normelor privind circulaţia trotinetelor electrice constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă.
În procesul de elaborare al acestui proiect a fost consultată şi legislaţia altor ţări referitoare la trotinetele electrice. Circulaţia trotinetelor electrice nu este reglementată unitar la nivel european fiind permisă în ţări precum Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Franţa şi Olanda, dar interzisă în alte state printre care Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
În România, în perioada 2016 – 2019, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice, soldate cu un deces, 37 răniţi grav şi 156 răniţi uşor.
Source link