Pe lângă suspendarea permisului, potrivit proiectului, șoferii s-ar alege cu o amendă ce ar ajunge la zeci de mii de lei, dar şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului.
Un proiect de lege depus la Parlament prevede stabilirea unui nou prag de viteză la care să fie sancţionată circulaţia autovehiculelor cu depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv, această faptă urmând să fie sancţionată cu suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă de 180 de zile, pe lângă amenda între 1.305 lei şi 2.900 lei, dar şi cu reţinerea certificatului de înmatriculare a autovehiculului.
Proiectul, semnat de 28 parlamentari PNL, PSD, UDMR, USR, neafiliaţi, modifică şi completează în acest sens Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
“Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a faptei de depăşire cu mai mult de 100 km/h viteza maximă admisă pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic. În cazul în care conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai săvârşeşte, într-un interval de şase luni de la data restituirii permisului de conducere, o nouă faptă perioada de suspendare a exercitării dreptului de a conduce aplicată pentru săvârşirea faptei se majorează de drept cu încă 30 de zile. Perioada de suspendare majorată se comunică în termen de 15 zile de la data aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce”, prevede proiectul consultat de Agerpes.
De asemenea, depăşirea cu mai mult de 100 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic se sancţionează complementar cu reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului pe o perioadă de 6 luni.
“Poliţistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare cu drept de circulaţie pentru 15 zile. Dacă în perioada de 6 luni de reţinere a certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului, perioadă începută cu ziua imediat următoare celei expirării valabilităţii dovezii înlocuitoare, un agent constatator identifică în trafic autovehiculul care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut, acesta dispune sancţiunea contravenţională complementară a confiscării autovehiculului care are certificatul de înmatriculare sau de înregistrare reţinut”, mai prevede proiectul.
Totodată, mijlocul de transport confiscat se valorifică în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 274/2007.
Iniţiatorii arată, în expunerea de motive a proiectului, că, prin Ordonanţa Guvernului nr. l/2022, începând cu 27 februarie 2022, a fost introdus în OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice un nou prag de viteză, de peste 70 de km/h faţă de limita legală, încercându-se “temperarea” conducătorilor auto şi implicit a traficului, conştientizarea conducătorilor auto că trebuie să reducă viteza, însă “se pare că această modificare nu a avut rezultatul scontat”.
“De la data intrării în vigoare a acestei ordonanţe, respectiv 27 februarie, şi până la data de 30 august 2022 au fost peste 3.440 de conducători auto care au depăşit cu peste 70 km/h limită de viteză legală, iar numărul de accidente din cauza nerespectării regimului legal de viteză a fost foarte mare, fiind prima cauză a producerii de accidentelor rutiere grave”, menţionează aceştia.
“Viteza excesivă (viteze de peste 100 km/h faţă de normele în vigoare) ar trebui pedepsită mai aspru, deoarece consecinţele acţiunii voite ale conducătorului auto, în situaţia apariţiei unui accident rutier, sunt întotdeauna grave şi au drept rezultat, în cele mai multe cazuri, decesul unor participanţi la trafic. Fiecare conducător auto trebuie să conştientizeze că rezultate acţiunii sale de a conduce cu viteză de peste 100 km/h faţă de normele în vigoare nu vor avea consecinţe numai asupra sa, ci pot avea consecinţe şi asupra familiei sale. De asemenea, foarte mulţi conducători auto nu realizează amploarea gravităţii consecinţelor la care se expun în cazul unui impact la viteză ridicată, acestea mărindu-se în mod proporţional cu viteza. O viteză chiar şi cu câţiva km/h mai puţini poate face diferenţa dintre evitarea sau nu a unui accident ori dintre viaţă şi moarte”, mai arată iniţiatorii.
Ei au mai apreciat că este necesară crearea unei noi trepte în aplicarea sancţiunilor, respectiv depăşirea cu peste 100 km/h a limitei legale de viteză, şi deoarece “caracteristicile tehnicii auto s-au schimbat foarte mult în ultimii ani, în sensul că pot avea viteze de peste 200 km/h şi într-un timp foarte scurt”.
Proiectul va intra mai întâi în dezbaterea Senatului, Camera Deputaţilor fiind for decizional.
Source link