Connect with us

Prin Oras

Centura ocolitoare a Clujului, un proiect tot mai complicat: Cu metroul te duci pe sub pământ și acolo nu mai ai nici un fel de opreliște. În cazul centurii avem un delay, dar care nu este imputabil Primăriei

Alex Campian

Published

on

Centura ocolitoare a Clujului, un proiect tot mai complicat: Cu metroul te duci pe sub pământ și acolo nu mai ai nici un fel de opreliște. În cazul centurii avem un delay, dar care nu este imputabil Primăriei

Centura metropolitană continuă să ridice probleme autorităților, din cauza multiplelor diferențe de nivel înregistrate pe cei peste 40 km ai traseului de ocolire. Este foarte probabil ca întârzierile de proiectare în cazul centurii ocolitoare să persiste ori să fie recuperate în etapele ulterioare ale proiectului. În acest răstimp, autoritățile consideră că metroul, întrucât este un proiect dezvoltat subteran, merge ca pe roate. „Revenind la centura metropolitană, s-a spus că este «prioritatea priorităților». Așa este. Niciodată, Bucureștiul nu ne-a întrebat pe noi ce prioritizați între metrou și centură. Sunt două proiecte care merg în paralel, care nu se exclud unul pe celălalt”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea în cadrul unei intervenții online. Multă lume consideră, totuși, că centura ar fi prioritară – a fost intervenția moderatorului.„Sunt 100% de acord. Doar că proiectele au intrat în furci caudine diferite: dacă în cazul metroului, pe o anumită componentă, a fost mai ușor să faci studiul de fezabilitate, pentru că nu am avut atâtea opreliști, având în vedere că te duci pe sub pământ și acolo nu mai ai nici un fel de opreliște. Dar la centura metropolitană discutăm de 41 km de centură ocolitoare, de încă vreo 60 km în total, ca drumuri de legătură, din care o parte vor intra acum în proiect, iar cealaltă parte va reveni în sarcina UAT-urilor să le rezolve, discutăm de piste de biciclete ce au trebuit proiectate pe această centură metropolitană, discutăm de diferențe de nivel – la fiecare 500 m sunt diferențe de nivel. Ori, la metrou nu avem aceste diferențe de nivel. Este clar că componenta de proiectare pentru centură a fost mult mai complicată decât pentru metrou”, a clarificat viceprimarul Dan Tarcea. Proiectul metroului ar urma să fie finanțat prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar centura metropolitană ar putea fi susținută financiar prin fondurile disponibile din Programul Operațional de Transport. Dincolo de ușurința cu care discută autoritățile atunci când se referă la proiectul metroului clujean, acesta presupune lucrări majore la nivel suprateran, deloc neglijabile. „Orice investiție de acest gen are și niște costuri ascunse, care, tot bugetul local le plătește. Chiar dacă banii vin de altundeva.Trebuie să racordezi toate aceste elemente, nodurile de metrou, acestea vor reprezenta o presiune extraordinară: acolo trebuie să aduci celălalt tip de transport, iar la suprafață totul trebuie să fie refăcut, să faci nodurile, gurile și stațiile de metrou compatibile cu transportul în comun, cu taximetrele, cu bicicletele, cu autoturismele personale și parcări. Altfel, nu ai făcut niște noduri bune.Și se vor întâmpla niște lucruri pe care nu ni le dorim.Iar cea mai mare nefericire a noastră este, după părerea mea, după mobilitate, problema centurii”, explica Șerban Țigănaș, fost președinte OAR, pentru Ziar de Cluj încă din iunie 2020. CITEȘTE ȘI: INTERVIU – Șerban Țigănaș, despre „estetica arhitecturii”: Clujul primește notă de trecere, chiar dacă lucrurile se schimbă în bine „extrem de încet”. Despre METROU: „E o beție cu apă rece”Stadiul actual al elaborării proiectului centurii metropolitane Recent proiectul centurii metropolitane a primit avizul siguranței circulației din București, context în care proiectul ar putea înainta. Însă, după cum recunosc autoritățile, proiectul continuă să înregistreze întârzieri:„Avem un delay, o întârziere la centura metropolitană în componenta de proiectare. Nu este imputabilă Primăriei, pentru că noi am pus la dispoziție toate elementele, dar cred că acest termen (3 luni de întârziere – n.r.) îl vom putea recupera în etapele următoare. Practic, la centura ocolitoare mai este necesar acordul de mediu, sunt depuse documentele, dar trebuie să treacă prin acele proceduri specifice – câteva zeci de zile, după care se poate emite acest aviz. Ulterior, mergem mai departe, pentru a obține aviz de la ministerul Transporturilor, avizul comisiei interministeriale, după care să fie aprobat studiul de fezabilitate și, evident, după aceea, vom lansa licitația”, potrivit viceprimarului Dan Tarcea.  Estimarea optimistă a autorităților este că anul acesta ar putea fi lansată licitația de proiectare și execuție a centurii metropolitane. Execuția propriu-zisă a lucrărilor ar putea rămâne pentru 2023-2024 în funcție de modul în care se vor derula etapele, cu eventuale contestații în cazul licitației. Proiectarea centurii metropolitane înregistrează o întârziere de 3 luni.Proiectul TR35 – Drum TransRegio – Centura Metropolitană Cluj – un proiect de importanță strategică pentru regiunea Cluj, se află în etapa de proiectare Studiu de Fezabilitate (partea finală).Proiectul Centurii Metropolitane este dezvoltat de asocierea EXPLAN (lider de asociere), CADSIL SRL – TRANSINVEST BUDAPEST kft. – SPECIÁTERV  ÉPITOMÉRNOKI kft.CITEȘTE ȘI: Metroul merge mai departe, chiar dacă proiectul centurii ocolitoare a rămas în urmă: „Din păcate, Centura Metropolitană are o întârziere de câteva luni…”

Source link

Facebook Comments Box

Actualitate

GALERIE FOTO: Noile grădini urbane unesc comunitățile – Un nou parc va fi realizat în nordul Clujului pentru evenimente culturale, relaxare și conectare cu natura

Dani Muresan

Published

on

Cluj-Napoca este cunoscut pentru dimensiunea sa culturală vibrantă și dinamică, pentru diversitatea sa istorică, pentru mediul academic de prestigiu, pentru inovația în diverse domenii și pentru faptul că este un important hub IT în Europa. În plus, Cluj-Napoca este un oraș aflat într-o continuă și rapidă dezvoltare. Orașul este bogat în spații verzi unde natura și urbanul se întrepătrund armonios, parcurile sale fiind adevărate oaze de liniște și frumusețe, perfecte pentru evenimente memorabile în aer liber și pentru relaxare.

Parcuri și spații verzi

Cel mai cunoscut parc este Parcul Central „Simion Bărnuțiu”, cu o vechime de peste 180 de ani, fiind unul dintre primele parcuri publice din Europa Centrală și de Est. Un alt parc foarte îndrăgit de clujeni este Iulius Parc, situat în proximitatea Iulius Mall Cluj. Acesta este renumit atât pentru zona sa de promenadă și pentru lacul Gheorgheni, unde se pot închiria hidrobiciclete, cât și pentru infrastructura sa bine pusă la punct pentru organizarea diverselor evenimente în aer liber.

Evenimente în aer liber

În luna iunie, Iulius Parc a găzduit Street Food Picnic, ediția specială de vară a Street Food Festival, un eveniment ce a atras mii de iubitori de experiențe culinare memorabile și distracție. Vara este plină de evenimente în aer liber, care continuă să atragă participanți dornici de interacțiuni spontane și autentice. De exemplu, de vineri, 5 iulie, Iulius Parc găzduiește cea de-a opta ediție a „Movie Nights”, unde, până în septembrie, cinefili de toate vârstele se bucură pe înserat de cele mai apreciate pelicule recente. În plus, spectacolele de teatru de păpuși, organizate în fiecare joi seara în lunile iulie, august și începutul lui septembrie, au devenit o tradiție îndrăgită. Accesul este gratuit, iar „scena” din parc este mereu ocupată de un spectacol, un concert, un târg, o expoziție sau o sesiune de yoga.

Regenerare urbană și noi parcuri

Proiectele de regenerare urbană au transformat spațiile betonate în parcuri moderne și spații de socializare. Orașele Iași și Timișoara, prin proiectele Palas și Iulius Town, au creat adevărate centre de socializare. Investițiile în aceste grădini urbane, dar și în Iulius Parc, realizate de compania Iulius, au depășit 18 milioane de euro, acoperind 130.000 mp de natură, cu mii de arbuști și arbori maturi aduși din Italia și aclimatizați în România.

Proiecte de viitor

În nordul Clujului, pe fosta platformă Carbochim, se conturează un nou proiect propus de grupul Iulius, ce include amenajarea de spații verzi de peste 5 hectare. Acestea vor integra cei peste 700 de arbori maturi pregătiți în pepinieră, relocați de pe fosta platformă și aduși din Italia. Printre atracțiile acestui nou parc se numără o grădină japoneză, un loc inedit unde vizitatorii se pot deconecta de ritmul cotidian. Pe lângă spațiile de relaxare, parcul va găzdui evenimente în aer liber, spectacole, seri de film și multe alte activități pentru întreaga familie, similare cu cele din Iulius Parc.

Acest proiect, cel mai amplu proiect mixed-use de reconversie urbană din România, va include și funcțiuni culturale, precum un centru de arte performative și o sală de spectacole. În plus, va oferi spații office, diverse magazine, facilități sportive și zone de entertainment. Investiția, estimată la peste jumătate de miliard de euro, va aduce și soluții moderne pentru infrastructura auto, velo și pietonală din zonă, inclusiv un nou pod rutier cu patru benzi și două pasarele pietonale peste râul Someș, piste velo, sensuri giratorii, și stații de transport public modernizate.

Cluj-Napoca continuă să se dezvolte rapid, oferind locuitorilor și vizitatorilor săi o combinație unică de cultură, natură și inovație. Parcurile și proiectele de regenerare urbană contribuie semnificativ la creșterea calității vieții, transformând orașul într-un spațiu vibrant și atractiv pentru toți.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Mișcarea ca mod de viață: Ciclismul câștigă tot mai mult teren în rândul clujenilor

Diana Petrescu

Published

on

În ultimii ani, tot mai mulți clujeni lasă mașina acasă și folosesc bicicleta pentru a se deplasa prin oraș. În timp ce unii aleg acest mijloc de transport alternativ pentru a nu pierde timpul zilnic în traficul aglomerat, alții fac această alegere pentru mișcare sau din plăcere, pentru a se relaxa. Oricare ar fi motivul, această tendință este în creștere și a dus la nevoia de a avea cât mai multe piste pentru biciclete amenajate în Cluj-Napoca.

În planul de Mobilitate Urbană 2021-2030 al municipiului Cluj-Napoca este prevăzut un proiect-fanion prin care orașul se va conecta de localitățile limitrofe printr-un culoar velo-pietonal. Acest proiect este cerut de clujeni pentru a încuraja cât mai mult folosirea mijloacelor de transport nepoluante.

Proiectele de reabilitare a străzilor din oraș cuprind crearea unei infrastructuri velo sau modernizarea celei existente. Conform unei analize care a circulat în social media în luna aprilie a acestui a, realizată de Andrei Florin, un locuitor din Cluj, cele mai apreciate piste de biciclete sunt, în prezent, cele de pe străzile Avram Iancu, Horea, George Barițiu, drumul Sfântu Ioan și Făgetului. Acestea oferă o siguranță sporită celor care le utilizează, pentru că sunt corect delimitate și marcate, dar și pentru că au fost construite între carosabil și trotuar, fără a diminua spațiul de deplasare pentru pietoni sau mașini.

În prezent, există piste de biciclete în aproape toate cartierele orașului, dar sunt prevăzute pentru viitor și proiecte pentru infrastructură velo acolo unde nu există conectivitate între piste.

Pe malurile Someșului și în zona Parcului Central au fost amenajate piste pentru deplasare, iar în Parcul Iulius, Armătura, Între Lacuri 1 și în Baza Sportivă Gheorgheni sunt piste pentru agrement.

Bicicletele clujenilor, parcate în siguranță

Primăria a găsit soluții și pentru parcarea bicicletelor în condiții de siguranță. În cartiere au fost construite aproape 1.000 de parcări securizate pentru biciclete, dotate cu echipamente de supraveghere video. Parcările se află în interiorul unor structuri metalice, independente energetic, care pot adăposti fiecare câte 50 de vehicule pe două roți, iar accesul se face cu ajutorul unor carduri emise de primărie.

Cel mai de anvergură proiect pentru infrastructura velo va cuprinde realizarea unui traseu pentru biciclete pe culoarul verde albastru, pe malul Someșului, de la Apahida și până la Gilău. Acest proiect are ca scop încurajarea mișcării pe două roți și renunțarea la mașină în oraș și localitățile din vecinătate.

 

Investiții private în infrastructură pentru biciclete

O parte dintre investitorii privați au înțeles necesitatea unei infrastructuri velo și au recurs la construirea de piste de biciclete în cadrul proiectelor lor.

Grupul Iulius este cunoscut pentru investițiile de utilitate publică făcute odată cu realizarea proiectelor din portofoliu. Compania a investit în ultimii ani aproximativ 170 milioane de euro în spații verzi, infrastructură, soluții de mobilitate și conectivitate, dar și piste de biciclete în cadrul proiectelor din Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava.

Viitorul proiect pe care grupul Iulius îl va realiza pe fosta platformă Carbochim va beneficia de peste 700 metri de piste de biciclete în interiorul proiectului și, totodată, vor fi amenajați 2.500 metri de piste pe întreg perimetrul, pe străzile adiacente.

Pista din interiorul proiectului va trece prin parc și va merge paralel cu râul Someș. Va fi o pistă de agrement și se va conecta cu restul pistelor care vor fi amenajate în proximitate. Experiența pe două roți în viitorul proiect mixed-use va fi una inedită, în special datorită modului în care va fi amenajat noul parc. Peste 700 de arbori maturi și aproximativ 100.000 plante decorative vor fi parte din cele 5,2 hectare de spații verzi ce vor fi amenajate în proiect.

În planul companiei este prevăzută și construirea a două pasarele pietonale, care vor lega proiectul de Parcul Armătura și strada Nădășel.

Strada Câmpul Pâinii va fi amenajată tot de cei de la Iulius, astfel încât se va transforma într-o stradă cu patru benzi și va dispune de piste de biciclete pe ambele sensuri, pe toată lungimea, până la intersecția cu strada Porțelanului, piste care vor face legătura cu strada Paris.

În zonă există deja piste pe strada Porțelanului, însă fără continuitate. Cartierul Iris este conectat de zona centrală prin străzile Nădășel și Alexandru Sahia. Prima dintre ele nu dispune momentan de infrastructură velo, iar pe cea de a doua există piste doar pe o porțiune. Așadar, investiția Iulius va realiza o infrastructură velo integrată și dezvoltată pentru zona de nord a orașului.

Planul companiei Iulius este acela de a reda clujenilor o zonă din oraș prea puțin valorificată în ultimele decenii, printr-un proiect care include funcțiuni multiple, de la mall la office și de la spații culturale la un nou parc, inclusiv prin crearea de soluții de mobilitate și conectivitate cu întregul oraș.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

CARBOCHIM, CIFRĂ DE AFACERI DE 34,2 MILIOANE DE LEI ÎN 2023

Stefania Heinz

Published

on

CARBOCHIM S.A., cel mai mare producător de abrazive profesionale din România, a încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 34,21 milioane de lei. Rezultatul este comparativ celui din 2022, în condițiile în care fabrica a parcurs anul trecut un proces amplu de relocare și retehnologizare. Demersul a presupus atât mutarea în hale noi, cât și achiziționarea de utilaje moderne și montarea de panouri fotovoltaice. Aproximativ 12% din cifra de afaceri reprezintă activitatea de export. CARBOCHIM S.A. continuă investițiile în eficientizarea liniilor tehnologice și estimează o creștere a valorii producției în următorii ani cu până la 20%.

 

În anul 2023, CARBOCHIM S.A. a înregistrat o cifră de afaceri de 34,21 milioane de lei (aproximativ 7 milioane de euro). Rezultatul reflectă o menținere a nivelului activității, în condițiile în care anul trecut s-a desfășurat un proces de relocare și modernizare, fără întreruperea producției. „În anul 2023, activitatea firmei s-a desfășurat într-un macromediu economic dificil, generat de o serie de factori externi, care au impactat piața la nivel general, nu doar pentru noi. În plus, pentru noi a fost un an complex, de recalibrare a activității ca urmare a procesului de relocare și retehnologizare. Rezultatele financiare ne confirmă anduranța pe care CARBOCHIM S.A. o are în piață, după o experiență de 75 de ani”, a declarat Viorel Popoviciu, Director General CARBOCHIM S.A.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

Producătorul clujean de produse abrazive profesionale deține o stabilitate pe piață, atât la nivel intern, cât și internațional. „La nivelul anului trecut, exportul a reprezentat circa 10% din totalul activității, însă noi considerăm că procentul este mai mare, deoarece am făcut și export indirect, prin firme multinaționale care au filiale în România și își fac o parte din achiziții de aici. În acest context, cred că ajungem undeva la 12% export din totalul cifrei de afaceri. Aproximativ 15% din exporturi merg către Elveția și cam tot atât în Polonia, țări în care avem clienți de peste 7 ani. În principal, produsele noastre ajung în industria prelucrătoare”, a explicat Viorel Popoviciu. Produsele CARBOCHIM S.A. ajung în cea mai mare pondere în Polonia, Ungaria, Germania, Anglia și Elveția, însă se exportă și către Italia, Belgia, Istrael, Irlanda și Canada.

 

Retehnologizare și energie verde

 

În prezent, secțiile de corpuri abrazive cu liant ceramic și corpuri abrazive cu liant organic și discuri de debitat funcționează în noua locație din Bulevardul Muncii nr. 18, în timp ce secția de abrazivi pe suport este în Strada Orăștiei. În ambele locații au fost instalate utilaje moderne, precum cuptoare pentru uscare și ardere automatizate, mult mai eficiente atât din punct de vedere al productivității, cât și al consumului de energie (consum redus cu până la 50%), instalații de dozare automată a granulelor abrazive și o presă de 300 de tone (înlocuiește patru prese vechi de peste 50 ani). Investiția în mutare și modernizare s-a ridicat la aproximativ 5 milioane de euro, iar alte 2 milioane de euro vor fi alocate în următorii ani spre eficientizarea liniilor de producție.

 

Ca parte a aceluiași demers, s-a implementat instalarea de panouri fotovoltaice, pentru diminuarea consumului și costurilor, dar și pentru a atinge noi parametri de sustenabilitate. Pe clădirea de pe Bulevardul Muncii au fost instalate aproximativ 920 de panouri, cu o producție anuală estimată de 448 MWh. Astfel, economia de energie ar urma să ajungă la aproximativ 18%, iar 230.000 kg de CO2 ar urma să fie eliminate în fiecare an.

 

„Procesul de relocare și retehnologizare este unul important pentru susținerea competitivității, permițând optimizarea întregului flux de producție, creșterea calității produselor, dar și o reducere semnificativă a costurilor de operare. Credem că vom înregistra un consum cu circa 40% mai redus. De asemenea, ne-am orientat spre dezvoltarea de produse abrazive care sunt folosite în industriile: auto, rulmenți, cuțite, metalurgie și altele. Pe baza îmbunătățirilor aduse pe toate planurile, anticipăm pentru următorii doi ani o creștere cu 20% a afacerii. Estimăm că vom putea ajunge la o creștere a profitului din activitatea de bază cu circa 50%, raportat la același volum de producție ca și în anii precedenți”, a spus Viorel Popoviciu.

 

Până în 2023, fabrica a funcționat pe fosta platformă industrială situată în Piața 1 Mai, un areal mult prea mare pentru nevoile actuale ale fabricii și care însemna o presiune financiară și de operare dificil de gestionat. Mutarea și retehnologizarea a fost un obiectiv îndelungat al CARBOCHIM S.A., pentru că vechea platformă necesita îmbunătățiri capitale și era utilizată doar în proporție de 30% din suprafața totală de aproximativ 14 hectare, restul fiind spații reziduale, care generau pierderi auxiliare.

 

Despre CARBOCHIM

Fabrica CARBOCHIM a fost înființată în anul 1949. După 1990, fabrica a fost privatizată prin cumpărarea acțiunilor de către management împreună cu angajații, iar din ianuarie 2020 aceasta a fost preluată de Grupul IULIUS, prin societatea Carbo Europe SRL (77,7% din acțiuni).

CARBOCHIM S.A. este, în prezent, cel mai mare producător de abrazive profesionale din România. Adresându-se unor piețe extrem de variate, CARBOCHIM S.A. urmărește să ofere cele mai bune produse, fabricate în baza unor tehnologii moderne, având implementat și certificat un sistem de management integrat calitate-mediu în conformitate cu cerințele standardelor ISO 9001:2015 și ISO 14001:2015.

CARBOCHIM S.A. produce corpuri abrazive cu liant ceramic, bachelitic, magnezitic și elastic, discuri abrazive de debitare și debavurare, dar și abrazivi pe suport de hârtie, pânză și nețesut, utilizate atât în industria prelucrătoare și construcții, cât și cu uz general.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite