Connect with us

Prin Oras

Cum va realiza Primăria Cluj 300 de locuințe sociale până în 2024? Ca până acum: din vorbe

Alex Campian

Published

on

Cum va realiza Primăria Cluj 300 de locuințe sociale până în 2024? Ca până acum: din vorbe

Cum crește calitatea vieții pentru persoanele marginalizate, cu șanse tot mai reduse de a avea acces la propria locuință? Reprezentanții administrației locale propun, la nivel declarativ, ca până în 2030 zona Pata Rât să devină „istorie”. În ședința de Consiliu local de marți, reprezentanții Căși Sociale Acum au formulat o serie de întrebări pe marginea așa-numitei strategii integrate de dezvoltare urbană (SIDU) a Clujului pentru perioada 2021-2030 și au înaintat propuneri de îmbunătățire a politicii de acordare a locuințelor sociale. Aceștia au apreciat faptul că în noua direcție de dezvoltare a Clujului se recunoaște centralitatea temei locuirii. După cum observă reprezentanții Căși Sociale ACUM!, inițiativa civică care militează pentru creșterea accesului la locuințe sociale, deși clujenii sunt mulțumiți de oraș – cu un grad de satisfacție generală a populației față de orașul în care locuiesc de 97%, potrivit barometrului Băncii Mondiale din august 2020, același sondaj semnalează că gradul de satisfacție al clujenilor în ce privește locuirea este cel mai mic din țară: 72% dintre clujeni consideră că în orașul lor NU este posibil să găsească o locuință bună la un preț rezonabil. Potrivit strategiei de dezvoltare, autoritățile își propun ca până în 2030 să nu mai existe nici o zonă urbană marginalizată, precum zona Pata Rât.„De altfel, în strategia de dezvoltare 2014-2020 a existat un capitol dedicat incluziunii sociale și creșterii fondului de locuințe de acest fel, însă din păcate în acea perioadă nu s-a realizat nici o locuință socială”, a punctat Eniko Vincze în cadrul intervenției din ședința de Consiliu local. „Sper ca obiectivele și indicatorii propuși în SIDU 2021 – 2030, adică peste câțiva ani, să se vadă în câteva realizări concrete”, a adăugat reprezentantul Căși Sociale Acum. «Nimeni nu este uitat, nimeni nu este abandonat» – dezideratul social al municipalității clujene rămâne deocamdată un slogan. „În privința aprobării. Procedura legală este următoarea: municipiul Cluj-Napoca are obligația de a aproba în Consiliu local, iar AGA, Adunarea Generală a Zonei Metropolitane, cu mandatul dat de fiecare Consiliu local pentru primar, adoptă strategia în totalitate. Deci, noi, la Cluj, fiecare Consiliu local mandatează primarul ca în adunarea generală a ZMC (Zona Metropolitană Cluj) să adopte strategia, adică prin asta toți suntem legal implicați și această strategie devine obligatorie pentru toate comunitățile din zona metropolitană, prin acest mecanism legal. În al doilea rând, cum se vor atribui locuințele sociale? – Aici avem nevoie de ambele categorii menționate – orașul are nevoie și de eliminarea marginalizării sau diminuarea la maximum cu putință a marginalizării sociale, dar și de a oferi locuințe celor care dintr-un salariu obișnuit respiră greu financiar și nu pot face față greutăților cu care se confruntă. Stă în puterea noastră să facem și modificări legislative, iar prin criteriile pe care Consiliul local le va aproba în continuare să găsească acest mix legal în care ambele categorii să aibă susținere și implicare pentru a putea beneficia de locuințe sociale. Mesajul meu rămâne ca în regulaemntele subsidiare care vor urma acestei strategii, să ținem cont de ambele categorii, cu viziunea de integrare. (…).Iar cât vom putea și va ține de noi, la Cluj, acest principiu conform căruia «nimeni nu este uitat, nimeni nu este abandonat», va fi o prioritate a fiecăruia dintre noi și a fiecărui primar din această zonă metropolitană”, a explicat primarul Emil Boc. Astfel potrivit lui Emil Boc, realizarea/acordarea de locuințe sociale, precum și programele de reducere a disparităților sociale vor fi urmărite de către fiecare primar, conform cadrului legal existent. „În continuare, Asociația de Dezvoltare a Zonei Metropolitane Cluj (AD ZMC) reprezintă un rezervor de resurse pentru dezvoltare și care poate dezvolta proiecte în numele zonei metropolitane. Cum am dezvoltat până acum, de am construit locuințe sociale în diverse zone ale ariei metropolitane. La acestea se vor adăuga proiectele individuale ale fiecărei primării. Și legea zonelor metropolitane, cerință cuprinsă în PNRR, deci există această obligație a Guvernului României de a crea o lege a zonelor metropolitane. Acea lege va crea mecanismul acesta legal prin care strategiile acestea să aibă forță obligatorie și susținere financiară. Odată aprobată o strategie, ea să devină obligatorie pentru toată zona metropolitană, cu bugetele aferente. Fiecare primărie, ori își pune bani în buget și construiește, ori pune bani la comun ca împreună să contruim aceste lucruri. De aceea cred că mecanismele pe care zona metropolitană le va avea ne vor ajuta mai mult să implementăm aceste politici sociale”, și-a exprimat speranța edilul Emil Boc. „Da, este adevărat – 1500 de locuințe. Și cu asta cred că toți suntem de acord că anul 2030 să fie anul în care Pata Rât să devină istorie. Este acest obiectiv major pe care-l avem în continuare, un obiectiv ce nu poate fi atins peste noapte, dar în fiecare zi lucrăm pentru asta.Educație, locuire și loc de muncă potrivit abilităților. Calea de ieșire este educație”, a conchis Boc. Pe baza obiectivelor propuse de autorități pentru viitor, prin care provocările cu caracter social să fie reduse, reprezentanții Căși Sociale Acum au realizat un set de întrebări privind seriozitatea acestor demersuri administrative. Potrivit țintelor formulate de autorități, Primăria a propus crearea unui număr de 300 de locuințe sociale până în 2024, sau 100 de locuințe în anul 2022. „Este important că, măcar acum, printre altele și de pe urma insistențelor activismului nostru pentru dreptate locativă din ultimii 10 ani, se recunoaște că fără a se rezolva criza locuirii din punctul de vedere al locuitorilor cu venituri mici care nu își pot permite costurile mari ale locuirii în oraș, nu se poate vorbi nici de o calitate a vieții ridicată, și nici de competitivitatea dorită a orașului în comparație cu alte localități din România sau alte orașe europene. Reamintim că în perioada 2015-2019, administrația locală nu a realizat nicio locuință socială”, semnalează Căși Sociale Acum. „Mesajul nostru către Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca constă pe de o parte dintr-o apreciere, și pe de altă parte din câteva întrebări, unele dintre ele legate și de propuneri.Din documentul SIDU 2030 noi am urmărit analiza făcută despre Locuirea socială în Cluj-Napoca (capitolul 6.10.4.2), precum și despre Comunități marginalizate (capitolul 6.10.2), la ambele capitole regăsind multe din rezultatele studiilor noastre anterioare. Mai departe, am urmărit cum se definește Obiectivul nr. 4 (în capitolul 10), intitulat „Nicio persoană lăsată în urmă”, și în mod particular defalcarea acestui obiectiv pe problemele locuirii. La ședința de consiliu local din 18.01.2022 am detaliat aspecte observate în Capitolul 11, mai precis la Prioritatea de investiții 4.4.: Implementarea unei politici integrate a locuirii la nivelul municipiului și a zonei metropolitane (SIDU 2030, p. 1144). În tabelul cu măsuri, proiecte și bugete de la acea pagină am observat că s-au făcut două distincții: pe de o parte între locuințele sociale în orașul Cluj și cele din comunele Zonei Metropolitane Cluj; și pe de altă parte între locuințele sociale dedicate reducerii sărăciei/ marginalizării sociale și locuințele sociale în general.La ședință am formulat următoarele întrebări concrete la care pe loc nu am primit răspunsuri concrete. De aceea le lansăm acum în public, și în zilele ce vin le depunem la primărie, precum și la consilierii locali din toate partidele, așteptarea noastră fiind că decidenții locali vor reacționa cât mai repede posibil la ele. (1) Cine și când va elabora planul de măsuri în vederea realizării obiectivului ca până în 2030 să nu mai existe zone urbane marginalizate (Pata Rât, Traian, Stephenson, Meșterul Manole. Byron), și cine (ce structuri instituționale) sunt responsabile de implementarea acestuia? (2) Cine și când va elabora planul de măsuri în vederea realizării obiectivului privind creșterea fondului de locuințe sociale pentru locuitorii orașului care sunt eligibili la locuințe sociale conform legii locuinței, și cine (ce structuri instituționale) sunt responsabile de implementarea acestuia?(3) Este nevoie ca ambele planuri să aibă planuri defalcate pe ani pe perioada 2021-2030, atât în ceea ce privește indicatorii, cât și în ceea ce privește bugetul alocat. Astfel de planuri nu sunt incluse în SIDU 2030. Când se vor elabora ele, lăsând deoparte faptul că deja suntem în 2022? Sau: dacă astfel de planuri deja sunt elaborate, ele trebuie să fie făcute publice cât mai repede, și pentru ca locuitorii orașului să le poată urmări.  (4) Cum se va realiza integrarea planului de măsuri (1) în planul de măsuri (2), respectiv cum și unde se vor construi locuințele sociale și cum se vor repartiza pentru a atinge indicatorii ambelor planuri? Direcția bună ar fi aceea de realizare a unor blocuri de locuințe sociale în diversele cartiere ale orașului, unde să se repartizeze locuințe atât persoanelor marginalizate, cât și persoanelor eligibile din alte categorii sociale, astfel încât anual și pe toată perioada să se realizeze indicatorii propuși în vederea atingerii obiectivului ca până în 2030 zonele urbane marginalizate din oraș să nu mai existe.  (5) De ce nu sunt prevăzute ca resurse financiare ale măsurilor propuse, bugetul de stat și bugetul PNNR pentru creșterea fondului de locuințe sociale în Cluj-Napoca (ele fiind menționate doar în cazul locuințelor sociale ce se planifică a se realiza în comunele ZMC)?(6) Chiar dacă se va modifica legislația privind zonele metropolitane și, eventual, ZMC va avea atribuții administrative față de întreaga populație cu domiciliul din zonă, trebuie să se clarifice cine va avea acces la locuințele sociale, locuințele ANL și locuințele pentru tinerii specialiști din educație și sănătate care vor fi realizate în municipiul Cluj-Napoca, precum și cele realizate în comunele din ZMC.  (7) Dacă ținta de atins până în 2030 este de 1500 de noi locuințe sociale, iar până 2024 de 300 de noi locuințe sociale, s-ar impune ca în 2022 să se realizeze cel puțin 100 de locuințe sociale în Cluj-Napoca. Se prevăd costurile acestora în bugetul local pe 2022?”, notează reprezentanții Căși Sociale Acum. Potrivit acestora, este nevoie ca locuitorii Clujului, în mod particular cei care au nevoie de locuință socială, respectiv potențialii și actualii solicitanți de locuințe sociale, să fie informați corect despre toate planurile de mai sus. Unii dintre cei din urmă așteaptă să li se repartizeze o locuință socială de 20 de ani.„Autoritatea publică locală trebuie să acționeze chiar ACUM din 2022. Criza epidemiologică, criza energiei, criza economică caracterizată prin inflație majoră fac ca inegalitățile de venit, sociale și locative între oameni să continue să crească, împreună cu numărul celor care trăiesc în sărăcie chiar dacă au venituri. Cei 72% din populația orașului care știu că în Cluj-Napoca nu se poate găsi o locuință bună la un preț rezonabil, au mare dreptate. Locuințele sociale sunt în măsură să soluționeze problemele locative ale celor mulți”, consideră activiștii Căși Sociale Acum. 
          

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

Drive-Thru în Mănăștur: Gata să deschidă porțile! / “Au muncit până la 6 seara chiar și înainte de Florii

Stefania Heinz

Published

on

În ultimii ani, Mănășturul s-a transformat vizibil. Primăria a făcut investiții semnificative în zona de la Terenuri, iar apoi a demarat demolările chioșcurilor insalubre de la stația Minerva. Acum, atenția se îndreaptă către inaugurarea Drive-Thru, unde renovările au fost finalizate într-un timp record.

După ce chioșcurile de la stația Minerva din Mănăștur au fost demolate și zona a fost reamenajată de către municipalitate, lucrările de modernizare au început și la McDrive.

La începutul anului 2024, restaurantul McDonald’s din Mănăștur a intrat în șantier pentru a fi adus la standarde noi. “Am fost temporar închis, dar veți fi încântați de rezultat!”, au scris reprezentanții McDonald’s pe un banner.

Chiar și în Duminica Floriilor, muncitorii au lucrat intens la restaurant, pregătindu-l pentru deschidere.

Locuitorii din Mănăștur își exprimă îngrijorarea pe pagina de Facebook “Trăiesc în Mănăștur” în legătură cu impactul renovării asupra traficului din zonă, mai ales că zona se intersectează cu coborârea autovehiculelor din benzinăria Petrom, situată la câțiva metri distanță de Drive-Thru.

Municipalitatea se pregătește să modernizeze și Parcul Primăverii din Mănăștur, urmând să desființeze benzinăria MOL din zonă. Acest proiect include amenajarea și revitalizarea Parcului Primăverii și a străzilor adiacente, precum str. Ion Meșter, str. Emil Cioran și str. Almașului.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Surpare de Asfalt pe Strada Uliului din Grigorescu, Capturată într-o Imagine Fascinantă de pe Dronă

Stefania Heinz

Published

on

Într-o captură de senzație realizată de fotograful Sergiu Razvan, o imagine din dronă arată o surprindere neașteptată pe strada Uliului din cartierul Grigorescu. Un segment de asfalt și teren par a fi suferit o surpare spectaculoasă, evidențiindu-se impactul fenomenelor naturale sau al condițiilor de infrastructură asupra mediului urban.

Surparea, care pare să fi afectat și împrejurimile, este un semn al fragilității infrastructurii locale și poate avea consecințe asupra siguranței și confortului locuitorilor din zonă. Imaginile capturate de drone devin din ce în ce mai importante în detectarea și monitorizarea unor astfel de evenimente, oferind o perspectivă amplă și detaliată asupra situației.

Autoritățile sunt probabil alertate cu privire la această situație și se așteaptă să ia măsurile necesare pentru a remedia surparea și pentru a preveni astfel de incidente în viitor. În același timp, această imagine oferă o oportunitate de reflecție asupra importanței investițiilor în infrastructura urbană și în gestionarea adecvată a resurselor pentru a menține orașele noastre în siguranță și în stare bună de funcționare.

 

 

Foto: Constantin Covaliu

Foto: Constantin Covaliu

Foto: Constantin Covaliu

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Explorând Farmecul Primăverii: Culoare, Vitalitate și Relaxare într-o Galerie Foto Inspiratoare

Diana Petrescu

Published

on

Primăvara este momentul în care natura se trezește la viață, iar orașele se transformă în adevărate locuri de bucurie și energie. Străzile devin mai aglomerate, iar parcurile își deschid porțile pentru a primi oamenii dornici de relaxare și plimbare, sub razele calde ale soarelui.

În acest sezon, investițiile în zonele verzi din orașele României devin mai vizibile, iar pe rețelele sociale abundă postările cu cele mai frumoase parcuri. De exemplu, pagina de Facebook Iulius, companie cunoscută pentru implicarea în proiecte ce includ grădini urbane, invită la un tur virtual prin parcurile Palas Iași, Iulius Gardens din Iulius Town Timișoara și Iulius Parc din apropierea Iulius Mall Cluj.

La Iași, parcul din centrul orașului, parte integrantă a proiectului mixed-use Palas, strălucește în splendoarea primăverii, oferind un spectacol natural de neuitat. Verdele crud al vegetației, combinat cu albastrul cerului și culorile florilor, îmbracă peisajul într-un cadru pitoresc, atrăgând privirile și inimile vizitatorilor. Aici, prunii roșii, azaleele, cameliile și glicina transformă parcursul prin parcul Palas într-o experiență unică, potrivită atât pentru relaxare, cât și pentru sesiuni de fotografie creative.

În Iulius Parc din apropierea Iulius Mall Cluj, sălciile de pe malul lacului Gheorgheni și restul arborilor strălucesc în verdele lor cel mai frumos din an. Aici, pietonalul suspendat deasupra lacului, pista de ciclism, cea de alergare și aleile încântătoare devin destinații preferate pentru oamenii dornici de mișcare și recreere. Și câteva broaște țestoase și-au găsit aici un adăpost, bucurându-se de soare și liniște în timp ce ies din când în când să se bucure de razele sale blânde.

În Timișoara, Iulius Gardens strălucește în lumina primăverii, transformându-se într-o oază de frumusețe și energie. Culorile verzi dominate, atât în zonele amenajate cu gazon, cât și în jurul lacului sau pe alei, creează un cadru perfect pentru plimbări relaxante și momente petrecute în natură.

Potrivit site-ului www.iuliuscompany.ro, Iulius a investit în parcurile din Iași, Cluj-Napoca și Timișoara peste 18 milioane de euro, grădinile fiind elementul definitoriu al proiectelor sale. La Cluj-Napoca, o nouă grădină va fi amenajată în cadrul proiectului de pe fosta platformă Carbochim, acoperind peste 5 hectare de spațiu verde. Aici, peste 700 de copaci și 100.000 de plante decorative vor încânta privirile, iar o grădină japoneză va aduce aroma sakurei chiar în inima orașului, oferind un spațiu seren pentru plimbări și meditație.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite