Connect with us

Prin Oras

Grevă de avertisment în școli, astăzi între orele 11 și 13. Lucia Cojocaru, liderul SLIPC: „Cred că în nicio țară din lume nu se mai luptă oamenii pentru a se respecta legea!”

Alex Campian

Published

on

Grevă de avertisment în școli, astăzi între orele 11 și 13. Lucia Cojocaru, liderul SLIPC: „Cred că în nicio țară din lume nu se mai luptă oamenii pentru a se respecta legea!”

Astăzi, între orele 11 și 13, profesorii afiliați celor două sindicate din învățământul preuniversitar (F.S.E. „SPIRU HARET” și F.S.L.I.) au intrat în grevă de avertisment, adică vor supraveghea elevii la ore, dar nu vor preda.  Protestul este provocat de refuzul guvernanților de a purta negocieri cu reprezentanții federaţiilor sindicale din educaţie, reprezentanți care cer, în esență, respectarea legii salarizării și alocarea procentului de 6% din PIB pentru finanțarea învățământului. Lucia Cojocaru, președintele Sindicatului din Învățământul Preuniversitar Clujean (SLIPC), a explicat pentru Ziar de Cluj care sunt revendicările sindicatelor din educație, ce presupune greva de avertisment, câți profesori clujeni participă și dacă se preconizează o grevă generală: „În baza rezultatelor care au parvenit din unitățile de învățământ, în urma referendumului care s-a desfășurat la inițiativa celor două federații reprezentative, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret”, a reieșit declanșarea unei greve de avertisment azi, 19 ianuarie, între orele 11-13. Această grevă, acest protest este determinat de refuzul guvernanților de a purta negocieri cu reprezentanții noștri, ai federațiilor sindicale, și de a adopta niște măsuri concrete, de fapt de a aplica legea care este prevăzută. Cred că în nicio țară din lume nu se mai luptă oamenii pentru a se respecta legea. Și aici ne referim la legea salarizării, Legea 153, care, de doi ani de zile, este tergiversată, din 2020 trebuia să ni se acorde niște creșteri salariale. Vedem că în anul 2022 acest lucru nu se întâmplă și ne raportăm la cei 16% care trebuiau să fie dați conform acestei legi a salarizării. Vedem că ni s-au acordat doar 4%, reprezentând doar 40, maximum 50 de lei, fapt  care îi nemulțumește pe colegii noștri, dar, mai mult decât atât, vedem că alte sectoare din țară, cum ar fi Ministerul Justiției, dintr-o lovitură… lor li se dă, acestor magistrați care, săracii, au și ei foarte mici salariile, între ghilimele, cu pensii speciale, li se dă 20%. Ori, dacă suntem toți în aceeași situație și toți avem de suferit, nu cred că este corect. Și lumea este foarte supărată, mai ales pe acest lucru.Sigur că am început cu pichetări și demonstrații la București, nu am fost luați în seamă. Dorim, la fel, pe lângă această majorare de 16%, care trebuie să ni se acorde conform legii, să se adopte anumite măsuri legislative de natură reparatorie pentru întreg personalul fiindcă, la momentul acesta, nu se calculează corect plata drepturilor salariale care ni se cuvin, conform unor tranșe de vechime și a unor reglementări tot conform Legii cadru 153. La fel, nu se acordă sporuri pentru condiții de muncă, nu se acordă pentru orele remediale care s-au făcut în perioada pandemiei. De asemenea, dorim suplimentarea numărului de posturi pentru personalul nedidactic sau auxiliar, care sunt foarte necesare în unitățile de învățământ, pentru a se desfășura activitatea în cele mai bune condiții. Nu în ultimul rând, protestăm pentru personalul nedidactic, care este la salariul minim brut pe economie și, săracii colegi ai noștri, tot timpul se plâng: dar, pentru noi, ce se face?Un profesor debutant intră cu un salariu între 2000-2500 de lei, iar la ieșire, peste 40 de ani, are maximum 4000-4300 de lei, cu grade și cu de toate! În urma referendumului pe care l-am avut, avem procentajul care trebuie îndeplinit, peste 50%. Pe plan județean suntem 5 600 de membri de sindicat, avem mai mult de jumătate, deci peste 4000 care au semnat pentru declanșarea grevei. În perioada acesta, lumea a fost anunțată, se face un comitet de grevă la nivelul fiecărei unități. Unitățile au fost anunțate, conform legii, și noi le-am dat toate documentele necesare liderilor de sindicat. Cu 48 de ore înainte trebuiau să anunțe unitatea că se va intra în această formă de protest. Se afișează la toate intrările forma noastră de protest, greva de avertisment, sau pe tablă, se va purta în piept sigla FSLI. Greva este pe plan național și toate școlile din țară astăzi vor protesta. Se va intra la clasă, se vor supraveghea elevii, dar nu se vor face activități didactice. Eventual, cum a venit sugestia unui coleg, se va face o educație civică, prin care le vom explica elevilor care sunt drepturile noastre. Pentru că și noi cred că avem niște drepturi… și elevii să fie astfel în asentimentul nostru, să ne înțeleagă. Deocamdată nu pot să mă exprim foarte categoric, dar sunt premisele unei greve generale dacă, tot așa, printr-un referendum și printr-o hotărâre la nivel național, se va lua decizia să se intre în această grevă generală, pe care nu ne-o dorim, de fapt. Așteptăm să fim invitați la negocieri cu reprezentanții Guvernului și sperăm să se dezamorseze această stare de neliniște și să fim băgați în seamă! La ora actuală, PIB-ul nostru este cel mai scăzut din ultimii ani. Nu se poate, produsul intern brut să fie 2,28%! Unde este acel 6%, pe care îl tot vehiculează politicienii, când sunt în campanie electorală?!”

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom