Connect with us

Prin Oras

DACĂ NU POATE DA BANII PE STUDII, MAI BINE NU-I CHELTUIE: Peste 600 milioane de lei (cam 120 de milioane de euro), sunt blocaţi în conturile Primăriei Cluj pentru proiecte care au fost propuse, dar nu au mai fost implementate Cites

Alex Campian

Published

on

DACĂ NU POATE DA BANII PE STUDII, MAI BINE NU-I CHELTUIE: Peste 600 milioane de lei (cam 120 de milioane de euro), sunt blocaţi în conturile Primăriei Cluj pentru proiecte care au fost propuse, dar nu au mai fost implementate Cites

Peste 600 milioane de lei, echivalentul a mai bine de 120 de milioane de euro, sunt blocaţi  în conturile Primăriei Cluj pentru proiecte care au fost propuse, dar nu au mai fost implementate. Pe scurt, vorba activistului civic Szakats Istvan, ”în Marea Fanfaronadă numită “Cluj-Napoca va avea”, peste 600 milioane de lei din bugetul Primăriei nu au fost cheltuiți”.Primăria Cluj are un execedent de peste 600 de milioane de lei, bani cu care se puteau realiza o mulţime de proiecteConsiliera locală Adriana Cristian (USR) a atras atenţia că din banii respectivi s-ar fi putut face 22 de creşe şi de grădiniţe, în situaţia în care clujenii nu mai au unde să-şi trimită copiii preşcolari.”Avem un excedent de peste 600 de milioane de lei, care nu sunt cheltuiţi de anii precedenţi. Nu am reuşit să cheltuim banii de investiţii. S-ar fi putut face 22 de creşe şi grădiniţe. S-ar fi putut extinde şi supraetaja 10 şcoli, sau moderniza şi lărgirea a 20 de străzi similare cu strada Bună Ziua. Dacă nu putem cheltui nici măcar 40% din banii alocaţi atunci avem o probleme serioase. Fie să sunt legate de de managementul de proiect, fie că e vorba despre maturitatea proiectelor care intră în bugetare. Realitatea este că acum nu ştim şi în numele consilierilor USR PLUS vrem o analiză a problemelor care au dus la această realizare extrem de mică din bugetul de investiţii”, a afirmat Adriana Cristian.Boc vine cu explicații, doar e specialist în vorbePrimarul Emil Boc a recunoscut că informaţia este reală, dar a precizat că suma la care se face referire trebuie utilizată pentru proiecte multianuale. Din această perspectivă ar trebui privită şi execuţia bugetară, mai spune Boc, care dă asigurări că banii sunt alocaţi pentru proiecte care vor fi finalizate, dar a căror implementare este una de o mai lungă durată.”Vreau să se înţeleagă că bugetul nu este o chestiune care nu are continuitate cu viitorul, ci este multianual. Foarte puţine proiecte se încep şi se finalizează în acelaşi an. Din acest motiv, foarte multe proiecte au continuitate, se trece o sumă de bani, vedem cât se cheltuieşte, după care se continuă finanţarea în anii următori. Deci aş vrea să vedeţi proiectul de buget în viziunea lui multianuală şi nu strict birocratică”, susține Boc.cesta susține că din ”excedent” fac parte și sumele din proiecte incluse în programul Anghel Saligny, aprobate doar de curând şi pentru care s-a solicitat finanţare în urmă cu două sau trei luni.”În 2021 am avut câteva cauze obiective pe care trebuie să vi le spun. Cea mai importantă este cea legată de fondurile europene. Nelansarea ghidurilor şi a apelurilor de proiecte pentru perioada 2021 – 2027 ne-a pus în imposibilitatea de a cheltui banii europeni. Noi am fost obligaţi să punem pe 2021 bani pentru proiectele europene. Nu am ştiut că Guvernul nu îşi va onora promisiunea de a lansa ghidurile de proiecte. Vă dau ca exemple: achiziţie de autobuze electrice, achiziţie autobuze cu hidrogen, revitalizarea ansamblului Cetăţuie, amenajarea canalului Morii, revitalizarea parcului Feroviarilor. Dacă acestea s-ar fi putut depune, banii erau cheltuiţi. Din nefericire apelurile nu sunt deschise nici acum pentru a obţine finanţarea”, susține Boc.Printre proiectele care ar urma (”Clujul va avea, veșnic va avea, niciodată nu are”) să beneficieze de aceşti bani sunt: metroul, veșnica revitalizare a Cetăţuii şi veșnicia extinderii unor parcuri din oraş.Dar, totuși, ce s-ar fi putut face cu 600 de milioane (practic s-a ratat execuția unui kilometru din mult îndrăgitul metrou boccian)Pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca a realizat o simulare cu proiecte care ar fi putut fi realizate din cei peste 600 de milioane de lei. Banii ar fi putut fi utilizaţi pentru proiecte de infrastructură în unul dintre cele mai aglomerate oraşe din România.Astfel, s-ar fi putut realiza o nouă linie până în comuna Floreşti, cartierul-dormitor al Clujului unde trăiesc peste 80.000 de oameni. Pentru o nouă linie de tramvai s-ar fi cheltuit circa 64 de milioane de euro. Problema este că traficul DN1, în porţiunea în care face legătura între Cluj şi Floreşti, este cea mai aglomerată şosea din ţară, iar ambuteiajele se ţin lanţ în zonă din cauza traficului infernal. Şi tot un proiect de mobilitate urbană ar fi fost electrificarea liniilor de autobz 9, 24, 24B, 35, 46B şi 50, în condiţiile în care Primăria Cluj a ajunţat în mai multe rânduri acest proiect, însă nu l-a implementat. Asta deşi primarul Emil Boc nu a pierdut nicio ocazie de a se declara pentru un transport 100% verde, iar Clujul a investit sute de milioane de euro în tramvaie, troleibuze şi autobuze electrice.Totodată, s-ar fi putut realiza un coridor de metropolitan pe Someş, de la Gilău la Bonţida, trecând prin Cluj. Nu în ultimul rând, banii ajungeau pentru achiziţia unei flote de trenuri metropolitane care să transporte zeci de mii de pasageri şi să degreveze şosele atât de aglomerate care duc spre Cluj. Pentru acest proiect ar fi fost necesară suma de 37.5 milioane de euro, bani din care s-ar fi achiziţionat 10 trenuri metropolitane noi.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom