Connect with us

Prin Oras

De ce au fost dublate costurile METROULUI. Tarcea: Distanța a crescut de la 14 km la 21 km, așa a crescut și valoarea proiectului. În 2026 am putea avea o linie

Alex Campian

Published

on

De ce au fost dublate costurile METROULUI. Tarcea: Distanța a crescut de la 14 km la 21 km, așa a crescut și valoarea proiectului. În 2026 am putea avea o linie

Proiectul metroului din Cluj reprezintă cea mai bună soluție de transport, susțin reprezentanții autorităților, care fac trimitere la analizele realizate de specialiști. Potrivit celor mai optimiste estimări, anul 2026 ar putea reprezenta perioada în care Clujul să beneficieze de o linie de metrou. Până atunci însă, proiectul studiului de fezabilitate abia a trecut de votul consilierilor locali, urmând să parcurgă în continuare procedura birocratică a avizelor ministeriale, interministeriale și a hotărârilor de guvern. Viceprimarul Dan Tarcea s-a arătat optimist în privința proiectului megalomanic din Cluj. Acesta a explicat și modul în care valoarea proiectului a fost dublată de la un studiu la altul.„Toate calculele ne arată că municipiul Cluj-Napoca poate să suporte acest cost al metroului, dar am făcut propunerea ca Ministerul Transporturilor să acopere, de asemenea, din costuri. Nicăieri un asemenea proiect nu este sută la sută rentabil. Și funcționarea metroului din București este susținută cu bani din bugetul de stat.  Dar acest proiect al metroului din Cluj are beneficii extrem de mari: o componentă verde, componenta de mediu. Din Florești până pe Bdul Muncii vei putea face 20-25 min. Aceeași distanță, cu tramvaiul, ar fi parcursă într-o oră. Analizele au arătat de ce metroul e cea mai bună soluție: de departe, cea mai eficientă e cea a metroului ușor. Cea mai proastă e cea a tramvaiului. Studiile au fost făcute de cele mai mari firme internaționale în domeniu. Tramvaiul e cea mai proastă soluție. Trebuie să ne gândim la zona metropolitană, nu la municipiul Cluj-Napoca în mod singular”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea în cadrul unei intervenții la un post local de radio. Reprezentanții autorităților au prezentat și planul de desfășurare al acestui proiect în viitor. „Nu am făcut nici un pas fără să ne consultăm cu specialiștii. Așa cum arată studiile, am ales studiul de fezabilitate pentru metrou, care a trecut prin Consiliul local. Distanța a crescut de la 14 km la 21 km, așa a crescut și valoarea proiectului. De aici vine diferența de la studiul de prefezabiliatte la studiul de fezabilitate. Urmează o ședință ministerială, cu aviz de la Ministerul Transporturilor, apoi o ședință interministerială. Apoi o hotărâre de guvern și licitația. 2026 ar putea fi un an în care am avea o linie. Dar asta in cazul în care totul va merge bine, fără probleme”, a mai adăugat Tarcea. Proiectul metroului din Cluj a trecut de votul consilierilor locali din Consiliul local Cluj-Napoca, precum și de votul consilierilor locali din Florești. CITEȘTE ȘI: UNANIMITATE. Floreștiul a votat „pentru” metroul din Cluj. Pivariu: „Sunt fericit… Primul metrou care ar putea să existe altundeva în afară de Capitală”În ședința extraordinară a Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca de luni a fost aprobat proiectul privind Studiului de fezabilitate (documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” – componenta investițională Magistrala I de Metrou. Opțiunea de traseu recomandată prin acest studiu este: Florești – Piața Unirii – Piața Mărăști – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. Traseul va avea o lungime de 21,03 km și va dispune de 19 stații. Investiția totală: 2.052.196.984 EURO. Durata de realizare a investiției va fi de 128 de luni, iar finanțarea obiectivului va fi realizată din diverse surse: PNRR, POIM, Alocări de la bugetele naționale și locale, dar și alte surse de finanțare identificate pe parcurs.CITEȘTE ȘI: În an electoral, Boc semnează un contract de 7,4 MILIOANE EURO pentru studii în vederea realizării metroului și trenului metropolitan, două proiecte cu costuri exorbitante, care vor fi gata peste cel puțin 20 de aniValoarea inițială a investiției era estimată la 5,7 miliarde de lei, adică peste 1 miliard de euro. Iar lungimea inițială a obiectivului de investiții Magistrala 1 de Metrou era de 14,40 km și un număr de 14 stații. 

Source link

Facebook Comments Box

Eveniment

Zilele Clujului 2025: Patru zile de sărbătoare, culoare și emoție în inima Transilvaniei!

Stefania Heinz

Published

on

Cluj-Napoca își deschide larg porțile pentru una dintre cele mai așteptate sărbători ale anului: Zilele Clujului, un festival al comunității care aduce împreună mii de oameni, peste 100 de evenimente și mai mult de 40 de locații pline de viață.

🎭 Joi, 22 mai, startul se dă în Piața Unirii cu un spectacol de neuitat – „Chiritza în concert”, în interpretarea Teatrului Național Cluj-Napoca. În același timp, Strada Mihail Kogălniceanu devine gazda Festivalului Gastronomic Internațional, iar Strada Universității se transformă într-o galerie urbană.

🎶 Vineri, elevii din școlile clujene dau tonul cu „Kid’s Strythm”, iar seara, Piața Unirii răsună de acorduri clasice alături de instituțiile muzicale de prestigiu ale orașului. Gustările nocturne și multiculturalitatea se întâlnesc pe străzile Iuliu Maniu și Mihail Kogălniceanu.

🎉 Sâmbătă, de la ora 16:00, are loc Parada Zilelor Clujului, eveniment emblematic al festivalului. Iulius Parc devine scena marilor concerte – Compact, Delia, Subcarpați – urmate de un impresionant spectacol de drone și videomapping. Activitățile continuă în Parcul Central, Parcul Zorilor, Piața Muzeului și la Casino, unde se desfășoară Festivalul Național Science on Stage România.

👟 Duminică, ziua începe cu Crosul Universităților, iar apoi folclorul preia scena cu un regal autentic. De la ora 16:00, Heart Society aduce un takeover plin de muzică și artă în Iulius Parc. Parcul Central vibrează cu târguri, concerte, festivalul de vin, zone de aventură și activități pentru toate vârstele. Strada Potaissa reînvie istoria, iar malurile Someșului devin loc de relaxare urbană.

📍 Un oraș. 4 zile. Mii de inimi vibrând!
Vino să te bucuri de energia Clujului în peste 40 de locații!

🔗 Program complet și detalii: zileleclujului.ro/2025
📲 Urmărește și paginile oficiale Zilele Clujului pe Instagram și Facebook pentru ultimele noutăți.

Eveniment organizat de Primăria și Consiliul local Cluj-Napoca.

Parteneri oficiali: Terapia – o companie Sun Pharma, Iulius Mall
Parteneri principali: BCR, Ursus, Betfair, Vodafone
Parteneri: Moldovan Carmangerie, Coral Impex, msg systems, Narativo, Farmec, Autoworld, Alexandrion, Coca-Cola, PMA Invest

Ne vedem la Zilele Clujului! 💙

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

3 zile fără apă în Cluj! A fost nevoie să spargă drumul pentru a înlocui conducta veche

Stefania Heinz

Published

on

O intervenție amplă a avut loc astăzi în județul Cluj, pe conducta principală de aducțiune DN 600, care leagă Cluj-Napoca de Gherla și Dej. Pentru efectuarea lucrărilor, echipele au spart drumul și au îndepărtat placa de beton care acoperea vechile vane.

Ulterior, ansamblul de vane și robineți a fost tăiat și extras, urmând ca în locul acestora să fie montate componente noi.

„Operațiunea de tăiere și extracție a ansamblului de vane și robineți s-a încheiat. Urmează etapa de înlocuire și montare a noului grup de vane”, au declarat reprezentanții Companiei de Apă Someș.

Intervenția a dus la întreruperea furnizării apei potabile în mai multe localități din județ în perioada 20–23 mai. Din același motiv, zeci de școli au fost închise temporar, din considerente de igienă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Record pe piața imobiliară: IULIUS și Atterbury Europe atrag 400 milioane de euro pentru reconversia urbană RIVUS din Cluj

Tudor Calinescu

Published

on

Proiectul RIVUS Cluj-Napoca, dezvoltat de IULIUS și Atterbury Europe, marchează un moment istoric în industria imobiliară din România, prin obținerea unui credit sindicalizat record de 400 milioane de euro – cea mai mare finanțare acordată vreodată unei noi dezvoltări real-estate din țară. Finanțarea este asigurată de patru instituții de prestigiu: Erste Bank (Lead Arranger), Banca Comercială Română (BCR), Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și BRD Groupe Société Générale.

Un proiect mixt cu impact major pentru oraș

RIVUS redă comunității clujene 14 hectare de fostă platformă industrială (Carbochim), transformate într-un ansamblu multifuncțional cu o diversitate unică în România: spații de retail, office, cultură, entertainment și zone verzi. Valoarea totală a investiției depășește 500 de milioane de euro, iar proiectul este în prezent în faza de obținere a autorizației de construire.

Viziune urbană sustenabilă și integrată în oraș

Proiectul de reconversie urbană transformă un teren brownfield într-un nou pol de dezvoltare urbană, cu o arhitectură semnată de renumitul birou internațional UNStudio. Conceptul pune în valoare râul Someș, care va deveni accesibil publicului, și integrează armonios fosta zonă industrială în țesutul orașului.

RIVUS va include o grădină urbană de peste 52.000 mp, cu peste 700 de arbori (mulți salvați de pe platforma existentă) și 100.000 de plante decorative. Fațadele clădirii principale vor fi înverzite, cu acoperișuri verzi și chiar o grădină japoneză pe acoperiș.

Un proiect verde, certificat internațional

Creditul de 400 milioane de euro este o finanțare verde, acordată datorită respectării celor mai înalte standarde de sustenabilitate – LEED Platinum și EDGE Advanced. Întregul proiect este gândit pentru a respecta principiile de eficiență energetică, mobilitate alternativă și protejare a biodiversității.

RIVUS va include clădiri nZEB (nearly Zero Energy Buildings), materiale naturale, lumină naturală maximă, alei permeabile pentru apă, energie regenerabilă și infrastructură dedicată transportului ecologic. Se vor construi aproximativ 4.800 locuri de parcare, dintre care 900 vor avea stații de încărcare electrică, și 2.500 spații pentru biciclete.

Contribuții majore în infrastructura publică

Prin contract cu municipalitatea, IULIUS și Atterbury vor realiza investiții semnificative în infrastructură, inclusiv:

  • un nou pod rutier peste Someș,

  • două poduri pietonale,

  • modernizarea străzilor din zonă,

  • infrastructură pentru biciclete.

Toate acestea vor susține conectivitatea și mobilitatea verde a orașului.

Cifre-cheie RIVUS Cluj-Napoca

  • 142.000 mp suprafață totală de retail

  • Peste 400 de magazine (inclusiv premiere naționale și regionale)

  • Peste 30 de restaurante și cafenele orientate spre Someș

  • 15.000 mp de birouri premium

  • 2 clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și servicii

  • Cinematograf de ultimă generație & open-air cinema

  • Centru dedicat live arts – o premieră în România

Declarațiile partenerilor

„Suntem încântați să coordonăm această finanțare verde pentru un proiect atât de ambițios și sustenabil precum RIVUS. IULIUS este un partener de încredere, cu o viziune clară de regenerare urbană responsabilă.”
Marko Brekič, Senior Client Executive, Erste Group Bank AG

„Acest credit continuă seria premierelor pentru IULIUS în domeniul finanțărilor verzi. RIVUS reflectă misiunea noastră de a dezvolta proiecte cu impact economic și social pozitiv, care transformă orașele din România.”
Marius Perșenea, COO IULIUS


Despre RIVUS: Viitorul urban începe la Cluj

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, dezvoltat pe o platformă industrială utilizată anterior în proporție de doar 30%. Fabrica Carbochim a fost relocată și modernizată cu o investiție de peste 7 milioane de euro, pentru a face loc acestei dezvoltări urbane de ultimă generație.

Proiectul se află în faza de autorizare, după ce Planul Urbanistic Zonal a fost aprobat de Consiliul Local Cluj-Napoca în 2023.

Descoperă mai multe detalii pe www.rivus.ro și urmărește noutățile pe:
📷 instagram.com/rivuscluj
📘 facebook.com/rivuscluj

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite