Connect with us

Prin Oras

INTERVIU – Răzvan Cherecheș: „În continuare, vaccinurile anti-COVID-19 au eficiență, chiar pe Omicron, mult mai bună decât eficiența celorlalte vaccinuri care există. Vaccinul antigripal de dinainte de pandemie avea o eficacitate de 45%”

Alex Campian

Published

on

INTERVIU - Răzvan Cherecheș: „În continuare, vaccinurile anti-COVID-19 au eficiență, chiar pe Omicron, mult mai bună decât eficiența celorlalte vaccinuri care există. Vaccinul antigripal de dinainte de pandemie avea o eficacitate de 45%”

Referindu-se la pandemia de coronavirus, profesorul de sănătate publică (UBB) Răzvan Cherecheș a declarat, recent, că „guvernul ar trebui să își accepte incompetența în comunicare și să apeleze la profesioniști cu un buget semnificativ”.În cadrul unui interviu acordat pentru Ziar de Cluj, Răzvan Cherecheș a explicat care sunt mesajele care ar trebui comunicate populației, care este eficiența actualelor vaccinuri anti-Covid față de varianta Omicron și ne-a oferit perspectiva sa asupra anului pandemic 2022.Trebuie sau nu să vă vaccinați? E nevoie de două sau de trei doze? Scăpăm de pandemie anul acesta? Aflați punctul de vedere, documentat științific, al lui Răzvan Cherecheș, în interviul de mai jos:Ziar de Cluj: Ce credeți că ar trebui să se comunice? Sau cum credeți că ar trebui să se comunice acum, în mod oficial, către populație? Ce mesaje ar trebui să transmită Guvernul?Răzvan Cherecheș: Populația trebuie să continue cu vaccinarea. Acesta este un mesaj care trebuie comunicat în continuare pentru că nu a fost comunicat corespunzător până acum.Ziar de Cluj: Cum ar trebui să fie comunicat, pentru ca mesajul să aibă și efect? Către cei care sunt sceptici, bineînțeles, pentru că ceilalți s-au vaccinat deja.Răzvan Cherecheș: În grupul de sceptici avem multe subgrupuri. Avem grupul părinților care sunt îngrijorați pentru copiii lor. Avem grupul bătrânilor care nu înțeleg exact informațiile care sunt oferite. Avem grupul bătrânilor care s-ar vaccina, dar centrul de vaccinare e departe și e un efort mare pentru ei și nu știu unde să sesizeze. Avem grupul celor cărora le e frică de ace. Acesta, în toate celelalte țări a fost abordat ca un grup separat. Pentru fiecare subgrup diferit trebuie să existe un limbaj diferit, un mesaj diferit, care să abordeze narativul și frica subgrupului respectiv. O abordare generică nu are cum să funcționeze.Ziar de Cluj: Mulți sunt neîncrezători în vaccin pentru că acum li se și spune faptul că vaccinul nu mai este la fel de eficient față de Omicron.Răzvan Cherecheș: Și asta trebuie explicat suficient de clar. Trebuie explicat că nu mai e la fel de eficient în sensul că continuă să fie eficient, doar că i-a scăzut un pic eficiența. Dar, în continuare, vaccinurile anti-COVID-19 au eficiență, chiar pe Omicron, mult mai bună decât eficiența celorlalte vaccinuri care există. De exemplu, vaccinul antigripal de dinainte de pandemie avea o eficacitate de 45%.Ziar de Cluj: Doar atât?Răzvan Cherecheș: Da! Eficacități de 80-90%, acestea sunt eficacități stelare, deci sunt incredibil de bune! Când se anunța 95%, practic a fost multă neîncredere în lumea științifică, pentru că nu suna real, nu avea cum să fie! Dar, ideea e că așa de bune au fost! Deci, am avut noroc că am beneficiat de o tehnologie complet nouă și care întâmplarea face că era extrem de potrivită pentru vaccinare. Dar, în momentul de față, chiar contra Omicron, în condițiile în care eficacitatea a scăzut pe la 75-80%, tot e extrem de bună.Ziar de Cluj: Pentru cei cu 2 doze e de 75%? Sau doar pentru cei care fac doza booster, a treia?Răzvan Cherecheș: Pentru 3 doze.Ziar de Cluj: Și cei care se vaccinează acum, noii vaccinați, după primele două doze ar avea tot atât?Răzvan Cherecheș: Au mai puțin, cred că undeva la 50-60%. Ar trebui insistat foarte mult pe faptul că a treia doză chiar îți oferă un nivel de protecție suplimentar de care avem nevoie și care chiar poate să facă diferența în ceea ce privește infecția cu Omicron. Și nu se face chestiunea aceasta. La fel, nu e comunicat suficient de clar că a treia doză poate să fie confortabil cu oricare dintre tipurile de vaccin pentru că studiile de mix&match au demonstrat că combinațiile între tipuri de vaccinuri merg foarte bine și nu există efecte adverse sau riscuri semnificative.Ziar de Cluj: A treia doză trebuie administrată după 6 luni?Răzvan Cherecheș: Da, acuma se discută deja că a treia doză ar fi bine să se dea după 3 luni. Deocamdată avem studii preliminare, deci încă aș zice că la 6 luni e ok, ca interval.Ziar de Cluj: Cei nevaccinați acum ar trebui să aștepte aproape 7 luni ca să ajungă la o eficacitate de 70%?Răzvan Cherecheș: Ideea e că o persoană nevaccinată e complet vulnerabilă. Deja de la 14 zile după prima doză începe să se instaleze un nivel de protecție, care, da, nu e grozav, dar e protecție deja. E ca și cum ai ieși afară la -20 de grade și începi să-ți iei câte o haină pe tine. Și un tricou cu mânecă scurtă, dacă îți iei pe tine, când ești dezbrăcat, face diferența.Ziar de Cluj: E foarte interesant că se accentuează asupra faptului că a scăzut eficiența vaccinului față de varianta Omicron și nu asupra faptului că  vaccinul încă e cu mult mai eficient decât antigripalul în care lumea avea încredere.Răzvan Cherecheș: Absolut! Trebuie comunicat continuu. În momentul în care ai politicienii care comunică și o fac într-un mod ineficient și care e orientat mai degrabă către supraviețuirea lor politică și să nu îi deranjeze pe cei care au alte opinii, atunci ne lovim de probleme de genul acesta. Guvernul de la început, de acum 2 ani, nu a avut o echipă specială de comunicare, cu un buget care să fie foarte clar. Ceea ce e ridicol, ținând cont de faptul că oamenii aceștia au ajuns în funcții publice ca urmare a unor alegeri unde au avut angajați specialiști în comunicare care să convingă oamenii să voteze cu o grupare politică sau cu alta. Ei bine, când s-a ajuns să comunice cu populația legat de alte subiecte, nu au apelat la exact aceleași metode, ci au comunicat așa… uitați-vă la ultimele clipuri cu ministrul Rafila și cu ministrul Câmpeanu. Sunt ridicole, sunt filmate prost, nu se vede bine ce se întâmplă, textul e plictisitor, nu se adresează unui grup țintă extrem de clar.Ziar de Cluj: Vă gândiți să reveniți la minister? Ați demisionat în martie 2021 din funcția de consilier onorific al secretarului de stat în Ministerul Sănătății Andreea Moldovan.Răzvan Cherecheș: Nu. A fost o greșeală că am acceptat, am crezut că pot să contribui și pot să ajut, dar s-a demonstrat că nu și de-asta am și plecat. Nu intenționez. Treaba mea e în Universitate, asta e ceea ce fac eu și nu cred că ar trebui trecute liniile.Ziar de Cluj: Oare nu tot așa specialiștii competenți în comunicare evită mediul politic?Răzvan Cherecheș: Partea de comunicare poate să fie făcută prin contract. Sunt companii de publicitate și de comunicare, care cu asta se ocupă. Sunt exact cei care fac reclame la detergenți și la din-astea, doar modelul de comunicare nu e foarte diferit. Tot ce trebuie e ca la o echipă de specialiști în comunicare să adaugi specialiști în sănătate publică, care să se asigure că mesajul este unul bazat pe dovezi și nu unul oportunist sau care dă informații false. Dar, în rest, canalele, mesajul, momentul de comunicare sunt similare cu o campanie de publicitate, de marketing clasic.Ziar de Cluj: Cum vedeți acum anul 2022?Răzvan Cherecheș: Din nefericire, cred că până prin luna aprilie va fi extrem de rău, cred că nu am avut niciodată un val așa de mare și cred că numărul de morți va crește extrem de mult, numărul de cazuri va crește extrem de mult; chiar dacă simptomele sunt ușor mai blânde la Omicron, rata de infecțiozitate e așa de mare, că va ajunge extrem de repede la cei nevaccinați, la cei vulnerabili, inevitabil. În Statele Unite se văd creșteri foarte mari la numărul de copii internați în secțiile de terapie intensivă. Nu pentru că e mai severă tulpina, ci pentru că ajunge la mai mulți copii. Și atunci, chiar dacă procentul de copii rămâne la fel, în numere absolute, numărul de copii crește. Exact la fel se va întâmpla și la noi, din nefericire.Ziar de Cluj: Și, în logica aceasta, cum se justifică relaxările din perioada sărbătorilor? La noi părea că s-a terminat pandemia, de Crăciun și de Revelion.Răzvan Cherecheș: Problema e că de sărbători – și asta în toate țările s-a văzut – e foarte greu să menții restricții. Deci, un nivel de relaxare e normal să impui. Ce ar fi fost logic să facă, și cum s-a făcut în cele mai multe țări, ar fi fost introducerea de restricții severe înainte de sărbători, relaxarea în perioada sărbătorilor și, pe urmă, revenirea pe restricții. De exemplu, în Portugalia, acuma, în prima săptămână din an, e lockdown în toată țara. Lockdown-ul a demonstrat că produce mai multe efecte negative decât pozitive. Dar introducerea de restricții, de exemplu, să nu înceapă școala, să fie vacanță de o săptămână, să ținem o săptămână restricții de mișcare… practic, toate focarele care au apărut în petrecerile din familie, cu grupurile de prieteni, s-ar fi stins în grupurile respective. În loc, acuma, cu copiii la școală, practic avem o accelerare masivă a transmiterii intracomunitare.Ziar de Cluj: Spre sfârșitul anului avem șanse să ieșim din pandemie sau nimeni nu poate ști?Răzvan Cherecheș: Știu că sună rău, dar, la cât de prost s-au luat măsurile acum, noi, România, suntem în momentul de față într-un proces de imunizare naturală. Respectiv, o să plătim, cel mai probabil, cu mii de morți, dacă nu chiar zeci de mii, eu sper că nu o să se ajungă acolo, dar nu sunt foarte optimist, și cu rata de vaccinare care va începe să… din nou oamenii vor începe să se vaccineze când se va accentua, când va crește valul. Plus cei care se vor imuniza natural, este posibil să ajungem la imunitate de grup până la vară și atunci asta înseamnă că din toamna viitoare deja o să avem, chiar dacă o să mai apară cazuri noi, or să fie puține ca să mai fie nevoie de alte restricții. Deci, sunt șanse mari ca, din toamna viitoare, deja din vară vor fi restricții, dar, din toamna viitoare va fi din nou un val, unul mic și care să nu necesite restricții.Ziar de Cluj: Asta, dacă nu apare o nouă mutație.Răzvan Cherecheș: Exact. Da. Dar asta nimeni nu are cum să anticipeze.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom