Connect with us

Prin Oras

Legea care aprobă contractul de finanţare pentru Spitalul Regional Cluj, adoptată de Camera Deputaților. Scenariu optimist: Noul spital va oferi servicii medicale calitative în 2030

Alex Campian

Published

on

Legea care aprobă contractul de finanţare pentru Spitalul Regional Cluj, adoptată de Camera Deputaților. Scenariu optimist: Noul spital va oferi servicii medicale calitative în 2030

Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, legea privind aprobarea contractului de finanţare a Spitalului Regional de Urgenţă  (SRU) Cluj dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, semnat la Bucureşti la 11 noiembrie 2021 şi la Luxemburg la 15 noiembrie 2021. Propunerea urmează parcursul birocratic legislativ și trebuie să fie votată de Senat, în calitate de for decizional. Prin 2030, Clujul ar putea dispune de un spital de urgență nou, cu impact regional. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare aprobarea Contractului de finanţare (Spitalul Regional de Urgenţă Cluj) dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, semnat la Bucureşti la 11 noiembrie 2021 şi la Luxemburg la 15 noiembrie 2021.Conform contractului de finanţare, împrumutul B.E.I. în valoare de 305 milioane euro reprezintă aproximativ 67% din costul net aferent obiectivului Spital Regional de Urgenţă Cluj, după cum informează news.roDiferenţa de aproximativ 150,4 milioane euro (33%) din costul total net, la care se adaugă taxele şi impozitele aferente proiectului, se vor asigura de partea română din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat.Proiectul va fi realizat pe o perioadă de 7 ani, respectiv 2020-2026, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de până la 72 de luni de la data semnării contractului de finanţare. Conform contractului de finanţare, împrumutul poate fi tras în maxim 30 de tranşe, valoarea minimă a unei tranşe fiind de 10 milioane euro.Implementarea Proiectului va fi asigurată de Ministerul Sănătăţii, în calitate de agenţie de implementare (Promotor), acestuia delegându-i-se întreaga autoritate şi responsabilitate privind realizarea Proiectului şi utilizarea fondurilor alocate. Ministerul Sănătăţii va implementa Proiectul printr-o Unitate de implementare constituită în cadrul acestuia. Ministerul Finanţelor şi Ministerul Sănătăţii vor încheia un Acord Subsidiar, prin care vor stabili drepturile şi obligaţiile părţilor în ceea ce priveşte aplicarea prevederilor Contractului de finanţare şi realizarea Proiectului.Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege, în calitate de prim for sesizat, Senatul fiind for decizional pe această propunere legislativă.  2030 – Clujul ar putea beneficia de servicii medicale de nivel european După ani de discuții cu iz electoral, proiectul SRU Cluj a fost aprobat de Guvern. Dar mai e mult până departe. Cam până prin 2030, potrivit celor mai optimiste scenarii. „Sunt convinsă, mă rog, că termenul de execuție ar fi 7 ani de zile. Acesta este termenul de execuție al Spitalului Regional. Eu cred că până în 2030, cel târziu, îl vom vedea și funcțional”, a declarat recent Maria Forna, lidet TNL Cluj și fost candidat penelist pentru funcția de Prefect de Cluj.Deși sunt la guvernare din noiembrie 2019, iar la nivel de Cluj, PNL-iștii sunt la butoane din 2004 = 18 ani, proiectul Spitalului Regional de Urgență Cluj este rostogolit undeva spre anul 2030.„Este adevărat. Acest proiect a trenat foarte mult timp.Este inexplicabil de ce proiectul a trenat atâția ani de zile.Dar, repet, cred că, cu acest contract semnat și avizat de către Guvern, lucrurile vor fi mult mai acelerate”, a mai adăugat Forna.CITEȘTE ȘI: ȚINEȚI DE VIAȚĂ! Peneliștii clujeni nu au nici o explicație pentru ne-realizarea Spitalului Regional Cluj. DAR: „Eu cred că până în 2030, cel târziu, îl vom vedea și funcțional”Investiția de aproximativ 454,4 millioane euro constă în construcția unui nou Spital Regional la Cluj, cu un număr de 849 de paturi.Noul spital va înlocui/prelua în bună măsură rolul Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca.Obiectivul proiectului constă în îmbunătățire calitatății și eficientizarea serviciilor medicale pentru pacienții ce necesită intervenții acute, de nivel secundar și terțiar, ce implică tehnologie și experiență de nivel înalt. În contextul actual al crizei COVID-19, se preconizează că proiectul va contribui la sporirea capacității de pregătire și reacție împotriva unor viitoare pandemii.Spitalul Regional de Urgență Cluj presupune complex de clădiri cu 7 etaje, va avea 744 de paturi în secția de îngrijire acută cu spitalizare și 105 de paturi pentru terapie intensivă.Unul dintre termenele de finalizare înaintat este anul 2026. Sau 2030.Sau…

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom