Connect with us

Prin Oras

Ministerul Transporturilor a publicat proiectul Metroului din Cluj: Valoarea totală este de 10.112.816 lei, iar durata de execuție este de 128 de luni

Alex Campian

Published

on

Ministerul Transporturilor a publicat proiectul Metroului din Cluj: Valoarea totală este de 10.112.816 lei, iar durata de execuție este de 128 de luni

Cu o valoare totală a investiției de cca 2 miliarde de euro, proiectul metroului din Cluj devine temă de interes național: când vor putea să beneficieze clujenii de metrou? Termenul de realizare estimat este de 8 ani de zile. Recent, Ministerul Transporturilor a publicat proiectul de hotărâre de Guvern privind realizarea metroului din Cluj.Proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou”, județul Cluj poate fi consultat aici. Conform documentelor publicate, investiția va fi eșalonată, iar valoarea sumei alocate pentru primul an de execuție a lucrărilor este de 506.000 mii lei. Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum și de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca și al UAT Comuna Florești, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii, se arată în proiect.Prin proiectul de hotărâre al Guvernului, se propune:- construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran.Amplasamentul este în Județul Cluj, Municipiul Cluj-Napoca și Comuna Florești. Traseul liniei de metrou ușor (metro light MTR-L) este următorul:- Secțiunea Vest: Strada Șesul de Sus – Strada Teilor – Liziera pădurii (între Str. Eroilor și Str. Sub cetate) – Str. Abatorului – Cazarmă Florești – viitorul Spital Regional de Urgență – Str. Răzoare, cu stațiile: Țara Moților, Teilor, Copiilor, Sănătății, Prieteniei;¬ Secțiunea Centru: Drumul Sfântul Ioan – Str. Primăverii – Calea Mănăștur – Calea Moților – Str. Memorandumului – Piața Unirii – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Avram Iancu – B-dul 21 Decembrie 1989 – Piața Mărăști cu următoarele stații: Natura Verde, Mănăștur, Sfânta Maria, Florilor, Sportului, Piața Unirii, Piața Avram Iancu, Armonia, Piața Mărăști;¬ Secțiunea Est:
¬ Ramura Muncii: Piața Mărăști – Aurel Vlaicu – IRA – Strada Beiușului – Bulevardul Muncii, cu stațiile Transilvania, Viitorului, Muncii;¬ Ramura Sopor: Piața Mărăști – Strada Teodor Mihali – Strada Alexandru Vaida Voevod – Sopor, cu stațiile Cosmos, Europa Unită și cu Depoul Sopor.Interstațiile de metrou sunt proiectate ca tuneluri circulare gemene, executate cu mașini de forat tuneluri, cu menținerea presiuni în front, tip TBM EPB.Flota de material rulant este constituită din trenuri cu 3 (trei) vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord, se arată în proiectul Guvernului. M1 – Magistrala de metrou din Cluj Napoca, linie cu o lungime de 21 kilometri şi 19 staţii, va costa 10 miliarde de lei (2 miliarde de euro) şi are o durată de execuţie de 8 ani.Din cele 19 staţii, secţiunea centrală cu 9 staţii între Europa Unită şi Sfânta Maria (7,5 kilometri) este finanţată prin PNRR cu 300 de milioane de euro, însă cuprinde doar lucrări la structură, fără instalaţii, cale de rulare sau automatizări.Proiectul metroului din Cluj a trecut de votul consilierilor locali din Consiliul local Cluj-Napoca, precum și de votul consilierilor locali din Florești. Realizarea proiectului propus presupune transferul unor suprafețe din domeniul public sau exproprierea din proprietate privată, în baza Legii nr. 255/2010 cu modificările și completările ulterioare.Obținerea terenurilor necesare se va face conform procedurilor legale prevăzute în Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național.CITEȘTE ȘI: De ce au fost dublate costurile METROULUI. Tarcea: Distanța a crescut de la 14 km la 21 km, așa a crescut și valoarea proiectului. În 2026 am putea avea o linieÎn ședința extraordinară a Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca din noiembrie 2021 a fost aprobat proiectul privind Studiului de fezabilitate (documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” – componenta investițională Magistrala I de Metrou. Opțiunea de traseu recomandată prin acest studiu este: Florești – Piața Unirii – Piața Mărăști – Muncii / Europa Unită – Depou Sopor. Traseul va avea o lungime de 21,03 km și va dispune de 19 stații. Investiția totală: 2.052.196.984 EURO. Durata de realizare a investiției va fi de 128 de luni, iar finanțarea obiectivului va fi realizată din diverse surse: PNRR, POIM, Alocări de la bugetele naționale și locale, dar și alte surse de finanțare identificate pe parcurs.Valoarea inițială a investiției era estimată la 5,7 miliarde de lei, adică peste 1 miliard de euro. Iar lungimea inițială a obiectivului de investiții Magistrala 1 de Metrou era de 14,40 km și un număr de 14 stații. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

VIDEO:Copaci Căzuți pe Drumul Spre Muntele Băișorii Blochează Traficul

Maria Costea

Published

on

Traficul rutier spre Muntele Băișorii a fost serios perturbat în această dimineață, după ce mai mulți copaci au fost doborâți de vântul puternic și ploile torențiale din ultimele ore. Incidentul s-a produs pe DJ 107R, în apropiere de stațiunea montană, iar accesul autoturismelor a fost blocat complet pe anumite porțiuni de drum.

Potrivit autorităților, mai mulți brazi de mari dimensiuni au fost smulși din rădăcini și s-au prăbușit direct pe carosabil, blocând ambele sensuri de mers. Intervenția echipajelor de la Drumuri Județene și ISU Cluj a fost rapidă, dar în unele zone accesul utilajelor grele s-a dovedit dificil din cauza terenului accidentat și al cantității mari de lemn căzut.

Turiștii, blocați pe traseu

Mai mulți turiști care încercau să ajungă în stațiune sau să coboare spre Cluj-Napoca au rămas blocați pe marginea drumului, în așteptarea deblocării circulației. „Ne-am trezit cu un copac căzut la nici 50 de metri în fața mașinii. Nu am mai putut înainta. Noroc că nu s-a întâmplat în timp ce treceam exact pe acolo”, a povestit un șofer din Cluj surprins de eveniment.

Intervenția promptă a firmei de tractări auto Tudy din Cluj

În sprijinul șoferilor rămași izolați sau ale căror mașini au fost avariate de crengile căzute, a intervenit și firma Tudy Tractări Auto Cluj, una dintre cele mai cunoscute companii de profil din județ. Echipajele Tudy au ajutat la degajarea drumului, au tractat autoturismele avariate și au oferit asistență tehnică celor care nu au mai putut continua deplasarea din cauza drumului impracticabil.

„Suntem obișnuiți cu astfel de situații, mai ales în zonele montane. În astfel de cazuri, intervenim rapid nu doar pentru tractare, ci și pentru a sprijini oamenii să ajungă în siguranță la destinație. Azi am avut deja peste 10 solicitări în zona Băișoara”, a declarat Tudy, administratorul firmei.

Autoritățile recomandă prudență

Autoritățile recomandă șoferilor să evite, pe cât posibil, deplasările spre Muntele Băișorii în următoarele ore, până la degajarea completă a drumului și stabilizarea vremii. Meteorologii anunță că vântul și ploile vor continua pe tot parcursul zilei, existând riscul de noi căderi de arbori.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

A greșit, dar vrea să repare: Șoferul care își caută “victima” de la Glovo

Stefan Petre

Published

on

Nu vedem des astfel de mesaje în online, dar tocmai asta le face cu atât mai valoroase. Un șofer din Cluj-Napoca a postat recent o fotografie cu un livrator Glovo, în speranța că îl va putea găsi pentru a-și îndrepta greșeala față de el. Incidentul a avut loc ieri seară, pe 17.07.2025, în jurul orei 17:37, în binecunoscutul sens giratoriu din cartierul Mărăști.

Potrivit mesajului postat, șoferul recunoaște că l-a incomodat pe tânărul de la Glovo, cel mai probabil în trafic, iar acesta a rămas fără oglinda de la scuter sau bicicletă. Deși conducătorul auto a tras pe dreapta, în parcarea din zonă, să încerce să remedieze situația, până să apuce să vorbească cu livratorul, acesta plecase deja.

În loc să lase lucrurile așa, șoferul a decis să își asume greșeala public, postând un mesaj sincer:

„Salutare! Scriu pentru a mă ajuta să-l găsesc pe băiatul de la Glovo pe care l-am incomodat în sensul giratoriu din cartier Mărăști, ieri seară (17.07.2025, ora 17:37). Cred că ai rămas fără o oglindă. Am oprit în parcarea de pe dreapta, dar între timp tu ai plecat. Aș vrea să plătesc oglinda și să dau o bere, cred că ai avut o seară mai proastă decât ar fi trebuit! Te rog PM dacă vezi mesajul, mulțumesc!”

Un gest mic, dar care spune multe despre bun simț, asumare și respectul în trafic.

Dacă recunoști situația sau îl cunoști pe livrator, poate îl poți ajuta să vadă acest mesaj. Până la urmă, nu e vorba doar de o oglindă, ci de oameni care aleg să fie mai buni unii cu alții. 👏

Sursa: Info Trafic jud. Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Iulius Mall Cluj, lider pe piața locală cu o cotă de 28,3% – Clujenii preferă shoppingul și experiențele urbane

Alex Campian

Published

on

Clujeni vizitând Iulius Mall – centru comercial lider în 2025

Iulius Mall Cluj își consolidează poziția de lider regional pe piața centrelor comerciale, cu o cotă de 28,3%

Un nou studiu realizat de agenția MKOR Consulting, în mai 2025, confirmă faptul că Iulius Mall Cluj domină piața locală de retail și lifestyle. Cu o cotă de piață de 28,3%, centrul comercial își întărește poziția de lider regional într-un mediu urban matur și extrem de competitiv.

🔍 Tendințe de consum favorabile experienței offline

Potrivit studiului, 80% dintre clujeni aleg să-și petreacă timpul liber în oraș, optând pentru activități urbane precum shoppingul, ieșirile la restaurant sau plimbările în natură. Iulius Mall capitalizează această tendință prin oferta sa complexă, care include atât magazine specializate, cât și o zonă verde generoasă.

Magazinele fizice rămân preferate în fața comerțului online. Studiul arată că:

  • 95% dintre respondenți preferă hypermarketurile pentru cumpărături.

  • 46% aleg în continuare magazinele fizice, mai ales pentru produse alimentare, articole vestimentare, încălțăminte, bijuterii sau sport.

  • Cumpărăturile online au o creștere modestă (14%), în timp ce modelul omnichannel rămâne stabil (40%).

📊 Vizitatori mai fideli și mai activi

Iulius Mall înregistrează o medie de 1,4 vizite pe lună per persoană, iar segmentul de clienți fideli (care vizitează mall-ul săptămânal) a crescut de la 24% la 26%. Cei mai fideli sunt:

  • Millennials

  • Persoanele cu venituri peste medie

  • Clujenii cu stil de viață activ și urban

„Rata de vizitare peste medie și creșterea numărului de vizitatori fideli confirmă că Iulius Mall este un pol de atractivitate urbană”, a declarat Ștefan Roman, Shopping Center Manager Iulius Mall Cluj.

🏙️ O destinație urbană completă

Studiul subliniază că Iulius Mall este perceput drept o destinație completă și experiențială, diferențiindu-se prin:

  • Mixul comercial echilibrat

  • Oferta diversificată de restaurante și fast-food

  • Atmosfera socială și zona verde integrată

Datele arată că 16% dintre clujeni ies frecvent la restaurant, comparativ cu media generală de doar 11%.

Foto : Iosif Miclaus Photographer

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom