Connect with us

Prin Oras

Noul automotor Transferoviar Călători de pe ruta Cluj-Aghireș – un prim pas al proiectului trenului metropolitan

Alex Campian

Published

on

Noul automotor Transferoviar Călători de pe ruta Cluj-Aghireș – un prim pas al proiectului trenului metropolitan

Societatea Remarul 16 Februarie și Grupul Transferoviar Călători au inaugurat noul automotor TFC care va circula în zona metropolitană, pe ruta Cluj-Napoca – Aghireș. „Automotoarele Bombardier Talent sunt destinate, în principal, traficului regional metropolitan. Trenurile asigură un grad ridicat de confort, sunt prevăzute cu aer condiționat, wi-fi, toalete ecologice și au un nivel sporit de siguranță, fiind echipate cu camere de supraveghere”, arată reprezentanții celor două societăți.Trenul pleacă la ora 08:50 și circulă pe ruta din zona metropolitană, Cluj-Napoca – Aghireș.„Noi, echipa Transferoviar, avem misiunea să asigurăm mobilitatea călătorilor într-un mod confortabil și în condiții de siguranță, iar trenul automotor reflectă compania noastră și ceea ce vrem să facem.Trenurile sunt prevăzute cu aer condiționat, wi-fi, toalete ecologice și sunt echipate cu camere de supraveghere.Acest automotor, de tip Bombardier Talent, este o premieră în România. Iar astfel de automotoare rulează doar în Austria, Norvegia, Germania și Canada. Viteza este de 100-120 km/h și dispune de 120 de locuri pentru călători”, potrivit reprezentanților societății. Pentru început sunt disponibile 15 automotoare de acest tip, iar altele urmează să fie achiziționate. „O mare parte din aceste trenuri vor rula în zona metropolitană a Clujului, precum și în zona metropolitană București. Inclusiv pe trasee precum București-Aeroport, Ploiești-București și București-Brașov, începînd din martie 2022. Automotoarele au fost achiziționate din Germania. Prețul unui asemenea automotor este de peste 1 milion de euro”, a declarat Călin Mitică, reprezentant al Grupului Transferoviar. Edilul Emil Boc a salutat această investiție, apreciind calitatea automotoarelor, și a declarat că acesta reprezintă un prim pas pentru implementarea viitorului proiect al trenului metropolitan:„Salut această investiție privată, care reprezintă primul pas în realizarea trenului metropolitan! 
Putem spune că, de astăzi, un mic pas în realizarea acestui proiect major pentru comunitatea noastră se realizează. Felicit Transferoviar pentru această inițiativă! E bine că privatul vine și deschide această linie primul. Va fi și un test!Îi felicit și pe toți cei care au făcut această investiție posibilă, întrucât reprezintă un efort comun – o investiție privată în colaborare cu statul român”, a declarat și primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, prezent la inaugurarea noului automotor TFC. Potrivit edilului, acest demers inițiat de Grupul Transferoviar va fi integrat proiectului trenului metropolitan, care se află într-o fază avansată de pregătire. Documentația pentru trenul metropolitan Cluj ar urma să fie definitivată anul viitor, conform reprezentanților autorităților.Odată cu inaugurarea noilor automotoare ale Grupului Transferoviar, care se înscriu în viziunea europeană asupra mobilității, cetățenii vor avea la dispoziție trenuri cel puțin din 30 în 30 de minute către zona metropolitană. Astfel, cele mai însemnate stații ale proiectului trenului metropolitan Cluj vor fi în zona IRA, unde va fi realizată o conexiune cu metroul, respectiv la Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj, unde va fi realizată și o legătură cu zona Gării.Dezvoltarea infrastructurii feroviare metropolitane va permite ca oamenii să poată munci pe o rază de 50 de kilometri față de municipiu și să revină acasă, seara, în timp util.„Vom asista la o dezvoltare urbană prin care oamenii vor avea posibilitatea ca pe o rază de 50 km să ajungă în 15 minute la Cluj-Napoca, să lucreze, iar seara să ajungă acasă cu un tren care circulă din 30 în 30 de minute, după cum se întâmplă peste tot în Europa. Acum lucrăm la integrarea trenului metropolitan cu transportul public din oraș. Astfel, cu un singur bilet cu care vei circula pe ruta Cluj-Nădășel sau Cluj-Aghireș, vei putea circula întreaga zi cu tramvaiul, cu autobuzul, cu troleibuzul și cu metroul, după ce va fi gata, în Cluj-Napoca”, a explicat Emil Boc. De altfel, un alt proiect care vizează modernizarea liniei de cale ferată se află în licitație la Ministerul Transporturilor – proiectul de electrificare Cluj-Oradea. Iar primele două tronsoane – Cluj-Aghireș și Aghireș-Poieni, care includ și Pasajul de la Tăietura Turcului, sunt în licitație, cu șanse considerabile ca acest proiect să fie realizat cel mai rapid la nivel național.Investiția realizată de Transferoviar reprezintă un prim pas în dezvoltarea circuitului trenului metropolitan Cluj. Pentru început a fost inaugurată ruta Cluj-Aghireș, care va fi completată cu proiectul trenului metropolitan. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom