Connect with us

Prin Oras

Proiectul Filarmonicii s-a împotmolit în birocrația administrativă: „Anul acesta avem re-lansarea licitației, după noile condiții. Vom face un hub cultural puternic și important…”

Alex Campian

Published

on

Proiectul Filarmonicii s-a împotmolit în birocrația administrativă: „Anul acesta avem re-lansarea licitației, după noile condiții. Vom face un hub cultural puternic și important…”

Când se vor apuca autoritățile de proiecte concrete, precum realizarea unui sediu pentru Filarmonică? În 18 ani de când a fost anunțată intenția Primăriei de realizare a unui centru cultural, administrația locală rostogolește promisiuni mixate cu licitații. După 4 licitații eșuate, Primăria Boc va re-licita proiectul așa-numitului sediu al Filarmonicii clujene. În 2022, pentru realizarea sediului Filarmonicii din Cluj este alocată suma de 342.722.000 lei. Imobilul va fi realizat pe terenul pe care a funcţionat fosta cazarmă militară de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989.„Prima dată trebuie să facem licitația, acolo unde am făcut de 3 ori și nu a mai venit nimeni. Vom relua licitația, să vedem, dacă vin investitori care să facă pe terenul de acolo investiția necesară – hotel sau clădire de birouri. Ca după aceea, pe acea locație, să facem fundament, să se poate construi parkingul, de care depinde realizarea Filarmonicii. În acest sens, anul acesta avem re-lansarea licitației, după noile condiții. Chiar îmi este greu să înțeleg de ce nu vine pur și simplu nimeni, de 3 ori am licitat…”, a declarat primarul Emil Boc în cadrul unei intervenții radio locale. – Sunt bani puțini – a fost intervenția moderatorului.„Nu sunt bani puțini, sunt peste 1000 și ceva de metri pătrați, în buricul târgului, să construiești.Noi nu putem vinde terenul, putem doar să-l concesionăm pe perioade foarte lungi de timp. Dar în continuare vom lucra la acest proiect și, de asemenea, vom moderniza, pe fonduri bugetare sau pe fonduri europene, vedem ce formulă vom găsi până la urmă, vechea cazarmă, care se degradează, și vom face un centru cultural, un hub cultural puternic și important, acolo, pentru Cluj.Anul acesta va intra în etapa de modernizare”, a mai declarat edilul Emil Boc. Centrul Cultural Transilvania + hotel  de 8 etaje + parking = EȘEC LAMENTABILProiectul grandios care prevede construirea sediului pentru Filarmonică și a unui hotel cu 8 etaje (sau a unei clădiri de birouri) reprezintă un eșec răsunător pentru Primăria BOC.Sediul și hotelul fac parte din proiectul Centrul Cultural Transilvania, o idee veche din 2004. CITEȘTE ȘI: Manual de prezentare a eșecurilor drept succeseÎn 2019 și în 2020 au fost organizate licitații succesive – 4 LICITAȚII EȘUATE – pentru găsirea unui investitor privat care să intre în această afacere cu Primăria, dar nu s-a prezentat nimeni.Acum, Primăria vrea să mai facă o încercare – o nouă licitație, a CINCEA la număr. Licitația presupune concesionarea terenului și a lucrărilor de construcție a unui hotel de patru stele, cu opt etaje.Durata concesiunii va fi de 40 ani, din care 24 luni pentru proiectarea şi execuția investiției.Durata aferenta proiectării şi execuției este defalcată astfel: Proiect DTAC – 5 luni; proiect tehnic, detalii de executie şi caiete de sarcini – 3 luni; executie lucrari – 16 luni.Investiția pentru Centrul Cultural Transilvania este de peste 1,4 miliarde lei (aproximativ 303 milioane euro).Studiul de fezabilitate pentru realizarea hotelului și a Centrului Cultural Transilvania propune două variante:1. Construirea unui hotel de patru stele, cu 202 camere2. Construirea unui hotel de patru stele, cu 106 camere și 48 de apartamente de patru stele, care pot fi folosite atât ca locuri de cazare cât și ca spații de birouri.CITEȘTE ȘI: Nici un investitor nu este interesat să construiască sediu pentru Filarmonică și hotel cu 8 etaje pe bulevardul 21 Decembrie. Primăria mai lansează o licitațieIdeea realizării unui hotel de 4 stele pe terenul destinat viitorului sediu al Filarmonicii nu este una nouă: în 2016, Emil Boc anunța că Primăria Cluj-Napoca trebuie să găsească investitori care să realizeze acest obiectiv.Centrul Cultural Transilvania – un proiect ce nu se mai concretizeazăCentrul Cultural Transilvania este o idee veche din 2004, pe vremea când președinte de Consiliu Județean era Grațian Șerban. Atunci se dorea realizarea unui sediu în Parcul Central, dar ulterior s-a renunțat la proiect.În 2010 Primăria a readus în atenție ideea, dar cu altă locație: bulevardul 21 Decembrie 1989.Din 2010 și până în prezent, în afara de concursul de idei și adjudecarea proiectului, nu s-a mai întâmplat aproape nimic.În 2011, primarul de atunci, Sorin Apostu declara că în 2015, Centrul Cultural Transilvania va fi funcțional. La acel moment a fos încheiat chiar un contract de proiectare în valoare de 2,1 milioane de lei.Din 2014 Emil Boc susținea că are investitori interesaţi de acest proiect.În bugetul pe 2014, primarul a alocat din nou finanţare pentru plata proiectării Centrului Cultural Transilvania.În planul de investiții pe 2015 al Primăriei Cluj-Napoca, aproape 2 milioane de euro au fost puse la îndemâna investiției promise pe numele ei “Centrului Cultural Transilvania” – care conține, firește, și sediul Academiei de Muzică, și pe cel al Filarmonicii.La finalul anului 2017, presa ”de casă” a primăriei lui Boc anunța că pe terenul de pe Bdul 21 Decembrie 1989, va fi realizat un Centru European de Artă Contemporană.
 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom