Connect with us

Prin Oras

Se modernizează Piața Karl Liebknecht, considerată centrul cartierului Iris. Valoarea lucrărilor este de 32,8 milioane lei

Alex Campian

Published

on

Se modernizează Piața Karl Liebknecht, considerată centrul cartierului Iris. Valoarea lucrărilor este de 32,8 milioane lei

Cartierul Iris, uitat de Primăria Cluj-Napoca, va fi modernizat pe alocuri. Deocamdată, Primăria începe cu Piața Karl Liebknecht. Proiectul de hotărâre care prevede aprobarea indicatorilor tehnico-economici va fi discutat în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare.Valoarea proiectului este de 32,8 milioane lei, iar sursele de finanțare sunt atât din bugetul local cât și din alte surse. Proiectul va fi depus spre finanțare din fonduri nerambursabile în perioada de programare 2021 – 2027.Durata de execuție a lucrărilor este de 15 luni.Zona studiată are o suprafață peste 2,3 hectare și este alcătuită din Piața Karl Liebknecht, strada Războieni, strada Puieților strada Gheorghe Asachi, strada Spiru Haret, strada Postăvarul, strada Nicolae Românul, strada Iris și Parcul Iris.Va fi amenajată o suprafață de 5857 mp de spațiu verde care cumulează cele două parcuri de cartier extinse (inclusiv alei acoperite cu materiale permeabile), fâșiile verzi, zonele acoperite cu gazon sau pietriș din Piața Karl Liebknecht.Va fi amenajată o suprafață pietonală de 8.934 mp, care include trotuarele, suprafața pietonală a Pieței Karl Liebknecht și aleile pavate din interiorul zonelor verzi.Vor fi amenajate și modernizate și piste pentru biciclete și trotinete, suprafața carosabilă a străzilor din zonă, chioșcuri de alimentație publică, 90 de locuri de parcare, 10 stații de încărcare mașini electrice, 40 de stații de încărcare biciclete și trotinete electrice.„Reorganizarea spațială, mobilarea (amplasarea unor zone de activități diverse pe spațiul stradal), iluminatul public, plantarea unui număr semnificativ de arbori, extinderea suprafețelor pietonale, crearea unor străzi rezidențiale (străzi preponderent pietonale cu acces auto pentru riverani) și suplimentarea trecerilor de pietoni sunt principalele măsuri propuse, care ar putea duce la creșterea semnificativă a beneficiilor sociale ale unei vecinătăți dinamice și complexe”, scrie în proiectul de hotărâre.Conform aceluiași document, prin amplasarea dotărilor urbane (chioșc alimentație publică cu toaleta publică integrată, cișmele, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpi de iluminat cu conexiune Wi-Fi) proiectul încearcă să răspundă exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească.Măsurile și caracterul fiecărei străzi/piațete cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație:străzile Puieților, Postăvarul, Nicolae Românul rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord-sud, iar strada Gheorghe Asachi pentru direcția est-vest. Circulația principală velo pe direcția nord-sud se va desfășura tot pe aceste străzi;străzile secundare (Războieni și Spiru Haret) sunt propuse să devină străzi cu statut de zonă rezidențială;străzile cuprinse în proiect sunt organizate într-un sistem de sensuri unice, care permite utilizarea mai eficientă a profilelor și obținerea suprafețelor necesare pentru îmbunătățirea mobilității pietonale și velo și pentru creșterea calității spațiului public;noile profile stradale includ piste pentru bicicliști, trotuare mai largi, plantații de aliniament, spații verzi și locuri de repaus și joacă;sunt propuse locuri de parcare integrate în noua amenajare a profilelor stradale, în număr mai mare decât cel existent;spațiile verzi (Piața Karl Liebknecht, Parcul Iris) sunt extinse și reorganizate pentru o mai bună accesibilitate și funcționalitate. Sunt propuse dotări noi de joacă, vegetație, mobilier urban smart și iluminat public pe bază de LED;latura estică a Pieței Karl Liebknecht este pietonalizată și transformată într-un scuar urban cu rol de centru de cartier, facilitând atât accesul la stațiile de transport public, cât și activitatea spațiilor comerciale de la parterul clădirii.Piața Karl Liebknecht – scuar pietonal –spațiu cu mobilier urban, cu locuri umbrite, o fântână. Locurile de parcare amenajate acum pe suprafața Pieței, în număr de aproximativ 35 sunt relocate pe străzile adiacente pe o rază ușor de parcurs pe jos.  Parcul Karl Liebknecht este reorganizat sub forma unui spațiu central înconjurat de spații verzi amenajate peisagistic.  Strada Războieni – zona rezidențială ce implică o limitare a vitezei de deplasare a mașinilor. Vor fi create semnificative zone pietonale pentru copii în special. Ținând cont de proximitatea Școlii Nicolae Iorga și a Grădiniței Floare de Iris, trotuarele vor fi lărgite iși se creează buzunare amenajate ca spații de interacțiune socială și joacă. Strada Puieților- legătura dintre Maramureșului și Oașului.  Prin reorganizarea spațiului stradal și diminuarea suprafeței dedicate traficului auto se introduce o pistă pentru biciclete. Se propune sens unic pentru autoturisme dinspre strada Oașului spre strada Maramureșului. Se creează locuri de parcare, azi inexistente.  Strada și Parcul Iris – tronsonul nordic al străzii Iris devine pietonal cu acces auto doar pentru riverani, carosabilul fiind restrâns la o singură bandă. Se amenajează un loc de joacă și un spațiu dedicat fitness-ului.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom