Pe strada Observatorului și Calea Turzii vor apărea încă 7 km de benzi pentru bicicliști, dar un expert al ONG-ului Asociația Pro Infrastructură susține că părțile pozitive sunt umbrite de faptul că siguranța pentru bicicliști este minimă.Zona unde vor fi aceste piste este extrem de circulată, ceea ce va însemna un risc mare pentru cei cu biciclete.
Analiza a fost făcută de Alexandru Corlea, voluntar în ONG-ul Asociația Pro Infrastructură.”Doresc să aduc în atenție viitoarele benzi velo pe blv. Observatorului și jumătatea superioară a Căii Turzii. Proiectul a fost votat în Consiliul Local în urma unei dezbateri din luna august. Am obținut planșele de la primărie în baza legii 544 pt. acces la informații și documente de interes public. Voi prezenta extrase.Sunt 7 km de benzi unidirecționale de 1,5 metri lățime și pante între 5,5% si 6,5%. Deci 3,5 km din bulevarde vor avea benzi pe ambele sensuri. Finanțarea e prin PNRR, deci trebuie să se construiască până în 2026.Sunt aspecte pozitive și negative, să începem cu cele bune. Apare infrastructură pentru mobilitate urbană unde astăzi nu este nimic. Se conectează cu pista velo de pe Făgetului și cu benzile velo de pe Bună Ziua. Sunt reconfigurate unele intersecții cu drumuri secundare și se introduc elemente de calmare a traficului, e.g. insulă de protecție, îngustarea benzilor auto la 3 metri. Traseul e direct și intuitiv pentru orientare. Vor fi două noi treceri pentru pietoni. Se integrează cu noul parc Zorilor, iar 6% din lungime reprezintă pistă separată fizic de traficul auto. Nu în ultimul rând, se plantează copaci noi pe marginea bulevardelor.Din păcate, marea majoritate a benzilor e din vopsea pe carosabil. Mai precis: 6,6 km din 7,1 km se realizează prin re-trasarea marcajelor pe bulevarde. Obiecțiile sunt:(1) lipsa siguranței: pe ambele bulevarde avem viteze de 70km/h, facilitate de pantele naturale mari. (2) lipsa confortului: gazele de eșapament sunt la câțiva centimetri de plămânii bicicliștilor, mai ales la urcare unde pâcla neagră ce o lasă în urmă unele mașini diesel e cancer curat.(3) lipsa siguranței: în 11 din totalul de 14 stații de autobuz banda velo e aruncată spre axul drumului, spre zona de viteză; această rezolvare deficitară a conflictelor de trafic bus-biciclist și pieton-biciclist nu funcționează în practică nici pe blv. 21 Decembrie, oamenii având instinctul firesc de-a se feri de trafic. (4) lipsa siguranței: noile treceri pentru pietoni nu au insulă de refugiu între sensuri, forțând pietonii să se asigure din ambele sensuri la traversarea a 4 benzi;Siguranța si confortul oamenilor sunt date doar de separarea fizică a pistei velo de traficul auto, printr-un scuar. O soluție Europeană pe bani Europeni. Blv Observatorului e larg, cum puține sunt in oraș, și avem șansa la piste dedicate pe care să le folosească inclusiv copiii si vârstnicii, nu doar curierii și alți temerari care se încumetă la o cursa ghidon la oglinda cu autobuze și mașini. Am semnalat aceste aspecte tuturor consilierilor locali din comisia urbanism, iar cei din opoziție le-au preluat si adus in dezbatere. Proiectantul susține că benzile rezolvă cât de cât problema mobilității ținând cont de constrângerile de buget, deși au dublat bugetul cand au venit la aprobare, mai mult schimbă și niște conducte subterane în acelasi proiect velo. Neoficial mai e un motiv: pentru separare fizică a benzilor e nevoie de mutarea cu 1 metru a câtorva scuaruri și copaci de pe Observator, iar în urma evenimentului public cu lanțul uman în jurul copacilor din centru nimeni nu se mai leagă la cap cu proiecte de mutat plante, fiindcă-și riscă disprețul public.Acest proiect se va construi pentru următorii 30 de ani. În forma actuală, din cauza lipsei siguranței, ia doar notă de trecere. În Olanda, de exemplu, ar lua nota 2 fiindcă în Vest siguranța înseamnă ceva. Voi ce credeți, merge și-așa? Ați fi de acord cu mutarea unor copaci de pe Observatorului pentru piste velo dezirabile si sigure?”, a explicat acesta.
Source link