Connect with us

Sport

Incursiuni în istoria filmului românesc. Regizorul Iosif Demian, alături de prieteni, la Muzeul Cinematografiei din Cluj.

Stefan Petre

Published

on

Xantus Gábor, Iosif Demian, Dorel Vișan. Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca, 21 septembrie 2023/Foto: monitorulcj.ro

Artă & Cultură

Moment inedit în spațiul cultural clujean. Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca a fost gazda unui eveniment memorabil pentru cinematografia românească, prin prezența regizorului Iosif Demian și a maestrului Dorel Vișan, prilej cu care a primit noi exponate oferite de regizorul român, care a venit la Cluj-Napoca din Australia, pentru o seară alături de prieteni.

Xantus Gábor, Iosif Demian, Dorel Vișan. Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca, 21 septembrie 2023/Foto: monitorulcj.ro

  


Născut în 1941, la Oradea, Iosif Demian este un nume reprezentativ al cinematografiei, care a reușit să se impună în spațiul cultural românesc și internațional printr-o abordare vizuală originală, ce sparge convențiile și propune un univers optic provocator prin care incită și își captivează audiența. Regizorul și directorul de imagine Iosif Demian, operatorul filmului de referință în cinematografia românească, „Nunta de Piatră” și regizorul lungmetrajelor artistice  „O lacrimă de fată” și „Baloane de curcubeu” a venit tocmai din Australia, unde a emigrat la mijlocul anilor ’80, pentru a vizita Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca, dar și pentru a dona câteva obiecte care l-au însoțit în prodigioasa activitate de creație cinematografică: un exponometru folosit la filmările din Roșia Montana/«Nunta de Piatră» (1973), un aparat de fotografiat personalizat și o geacă de operator. 



Iosif Demian, despre procesul de filmare în anii ’70-’80Prezent la Cluj, regizorul și operatorul Iosif Demian a făcut o scurtă incursiune în istoria cinematografiei românești, rememorând secvențe din perioada colaborării sale cu regizorul Mircea Veroiu, a vorbit despre prietenia sa cu maestrul Dorel Vișan, dar și despre pasiunea cu care se realizau filmele în anii ’70-’80, perioadă marcată de cenzură și de condiții tehnice primare. „La acea vreme se muncea într-un mod primitiv, primar. Noi filmam, nu puteam vedea decât ce vedeam eu, care eram operator, adică cât vedeam prin aparat imaginea, ceilalți nu vedeau, presupuneau că știu, nu se putea verifica. Se trimitea materialul la developat, iar noi primeam copia peste două săptămâni. Gândiți-vă, venea cadru după cadru, după cadru, iar la al doilea cadru nu mai știai ce ai filmat înainte și trebuia să mergi mai departe. Iar seara, obosit, te întrebai: «Oare ce am filmat eu astăzi?». Și vedeam ce am filmat peste două săptămâni”, relatează Iosif Demaina. 



Filmările la „Nunta de piatră” și prietenia cu Mircea Veroiu„Stilul pe care l-am folosit la filmări, la „Nunta de piatră”, mă refer la „Fefeleaga”, ca etalon, pentru că acolo, într-adevăr, mi-am dat drumul și pentru că acolo era regizor Mircea Veroiu, care era un geniu la acea vârstă. Cu Dan Pița a fost puțin diferit: el nu se prea pricepea, dar se potrivea cu de toate.Iosif Demian, secvențe de la filmările filmului „Nunta de piatră”/Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roLa un moment dat, s-a spus, adică celor de la cameră: 
«Aveți grijă de Veroiu, pentru că el e un afurisit, pretinde tot felul de lucruri». 
El a venit cu hârtiile și scria perfect fiecare mișcare de aparat, fiecare mișcare de actor, tot era acolo. Când mi-a arătat și mi-a spus ce vrea, eu i-am zis: «Eu ce mai caut aici?». Mi-a răspuns: «Da, dar trebuie cineva să și facă ce i-am cerut». 
«Bine, dacă e așa, lasă-mă să fac ce ai vrut să faci tu» Când a văzut, a rămas perplex. 
«De unde ai știut ce vreau să fac?» Și, dintr-odată, s-a schimbat relația. Din acea clipă nu s-a mai uitat la aparat. De atunci, îmi spunea cu ochii închiși: 
«Știi ce vreau». 
«Da».
«Hai!». 
Am rămas foarte buni prieteni. La un moment dat, a fost momentul dificil, el era refugiat la Paris, eu eram în Australia, eram șeful catedrei de operatorie de la Școala Națională și s-a eliberat poziția șefului catedrei de Regie, un post cu totul deosebit. 



Iosif Demian, „Camera Cenzorului”, Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roȘi m-au întrebat: «Nu ai cumva o propunere?». Și am spus: «Ba da, am». L-am sunat, am vorbit, a confirmat că vine. Era pregătit să vină, însă, între timp, din București, l-au căutat pentru un film. Și s-a dus la București. A regretat”, își amintește regizorul Iosif Demian. Noi exponate la Muzeul Cinematografiei din ClujIosif Demian a oferit Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca câteva obiecte care l-au însoțit pe parcursul anilor de activitate, în calitate de operator. 


„Ar trebui să vă spun câteva cuvinte despre ce am adus pentru Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca.Sunt câteva lucruri speciale, deosebite. Am un exponometru, cu care am făcut primele mele filme, începând cu filmele de student și pe urmă cu filmul „Apa ca un bivol negru” (1971), pe urmă celelalte patru filme, după Ion Agârbiceanu, care au intrat două câte două pe ecrane. Noi exponate la Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca, oferite de regizorul Iosif Demian/Foto: monitorulcj.roȚineam mult la acest exponometru pentru că «ne înțelegeam foarte bine», adică eu știam ce-mi arată și știam cât trebuie să mai corectez. La ce folosea? La măsuratul luminii, a contrastului și măsurarea schimbării expunerii de la începutul și finalul cadrului. Acest instrument îl aveam mereu atârnat de gât. Nu ne puteam despărți, de parcă instrumentele ar fi fost o ființă vie. Acest instrument îl avem și astăzi, însă exponometrele electronice „se prefac” că fac ce trebuie să facă. Însă e nevoie de factorul uman”.-Deci, inteligența artificială nu are nicio șansă? „Nu, nu are cum, pentru că fiecare detaliu este diferit, nimic nu se repetă. Exact cum e mintea sau comportamentul nostru. Cu acest instrument, fiecare operator voia să se impună și să-și dovedească supremația, și inteligența, și de fiecare dată făcea greșeli mari, pentru că nu-l reprezintă pe regizor, nici măcar scenaristul. Este modul lui de a citi scenariul”.-Adică e nevoie de sensibilitatea, îndemânarea și inspirația operatorului?!„Cel care vede primul filmul este operatorul. Filme fără scenarii s-au făcut. Fără regizor s-au făcut. Fără actori s-au făcut. Dar fără operator?”, a explicat operatorul și regizorul Iosif Demian. -Să ne spuneți ce ați mai adus pentru muzeu?„La școală, la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, din prima zi, ni se dădea în mână un aparat foto (Zorki), al căui obiectiv trebuia scos și putea fi manevrat. Numai că la final trebuia predat. Ei, ce se întâmplă, nu pricep și văd că aici, pe aparat, este semnătura mea. Eu l-am predat școlii, dar când au venit aparatele noi, acestea au fost aruncate. Au fost găsite de un student, care a văzut numele meu inscripționat și m-a întrebat dacă nu vreau aparatul foto. Care e istoria acestui aparat foto? Prima dată trebuia să facem 12 fotografii în București, pe teme. Spre exemplu: portret-femeie, portret-bărbat, copac etc. Printre astea era un subiect cu numele „Se stropește strada”. Cum adică? Umbla o mașină pe străzi, cu tot felul de stropitori care, chiar dacă strada era curată, o stropea și făcea mizerie. Cum mai erau trei luni până la examen, m-am dus din prima zi să fac poze. Și am văzut la un moment dat această mașină trecând, stropea strada, o femeie cu o umbrelă, și ploua. Am făcut poza. Iosif Demian, Erika Józsa-Demian/Foto: monitorulcj.roPeste o săptămână, două a început să ningă. Ceilalți colegi nu apucaseră să-și facă pozele tematice. Le-am zis:  «Nu e nicio problemă. Uite, păstrez fotografia cu femeia și umbrela, iar restul pozelor, le puteți lua». Și-aul ales. La examen trebuia prezentat un dosar cu fiecare poză și negativul alăturat, dovadă că nu ai falsificat încadratura. Când să se uite la negativul meu, dispăruse. Nu au găsit negativul meu și era toată clasa acolo, toți aveau pozele făcute de mine pe această temă, dar niciunul n-a scos o vorbă. Și atunci am fost amânat cu examenul, până când mai fac altă poză, iar eu m-am dus la cămin, mi-am împachetat lucrurile și am plecat la Oradea. Atunci am zis: «Gata! Am terminat cu școala». Eram în anul I. La Oradea, mă întâlnesc cu cineva din întâmplare pe stradă, care voia să dea la IATC. I-am zis: «Acolo să nu te mai duci. Du-te la orice altă facultate, dar nu acolo». S-a uitat întrebător la mine. I-am răspuns: «Pentru că eu m-am lăsat». Și i-am spus pățania prin care trecusem. «Nu poți! Tu nu reprezinți acolo pe Iosif Demian, tu reprezinți Oradea. Habar n-ai câți se bucură și ce mândri sunt că tu ești orădean și ai ajuns acolo». M-a convins, n-am mai spus nimic și m-am întors la școală”, își amintește regizorul Demian. Iosif Demian, îmbrăcat în celebra geacă de operator, inscripționată „Josef Demian. Director of Filmography. International Cinematographers Forum 1993”, oferită Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roDe altfel, fiecare obiect pe care a acesta l-a oferit Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca are propria sa istorie. Prietenia cu maestrul Dorel Vișan Regizorul Demian a fost însoțit de maestrul Dorel Vișan, alături de care a rememorat modul în care au început să colaboreze. De fapt, spune Iosif Demian, nu a fost colaborare, ci pur și simplu prietenie. „Așa l-am cunoscut pe Dorel Vișan, cu care am realizat împreună trei filme („O lacrimă de fată”, 1980; „Baloane de Curcubeu”, 1982; „Lovind o pasăre de pradă”, 1983)”.-Cum ați colaborat cu actorul Dorel Vișan?Regizorul Iosif Demian și actorul Dorel Vișan,  Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.ro„Nu am colaborat. Am fost prieteni. A știut ce trebuie să facă. Nu voiam să fie el, interpretând un alt personaj. Voiam să fie personajul lui, iar Dorel Vișan știa foarte bine să dozeze și să creeze momente inedite, spontane. L-am întâlnit pe Aeroportul din Cluj. Îl știam pentru că îl mai văzusem înainte la Malvina Urșianu, unde făcea figurație pentru o scenă (pentru filmul „Trecătoarele Iubiri”, 1974) și mi-a plăcut expresia sa. Atunci când începea să vorbească, mai întâi începea gura să se miște și pe urmă vorbea. Și i-am spus: «Vrei rolul principal?». Și a spus, modest: «Da». („O lacrimă de fată”, 1980). Și așa am pornit la drum. Cu Dorel Vișan am avut o mică întâmplare: avea în scenariu cam vreo opt pagini de dialog. A trebuit să le învețe pe dinafară, dar mi-a zis: «Sper că mă lași să am hârtia în față, să mă uit din când în când». I-am spus să nu-și facă probleme. Când am ajuns la filmare, mi-a arătat pagina, l-am întrebat dacă știe textul, a confirmat. Atunci i-am zis: „Nu mai spui nimic. Doar acel «DA». Deci, cele opt pagini de dialog le-am schimbat cu un «DA»”, relatează Iosif Demian. Dorel Vișan: „Atunci m-am supărat. Am zis: «Cum, mă, joc în film și nu mă vede soacră-mea vorbind?».Iosif Demian a făcut imaginea. M-a surprins. Era o secvență în care avea loc un interogatoriu. Și a făcut lucrurile bine, pentru că eu vorbeam în acea scenă cu procurorul, șoptind la ureche, iar ceilalți erau speriați de discuția noastră. Iar la sfârșit, vine milițianul și îmi spune ceva la ureche, iar eu i-am răspuns: «DA»”, povestește maestrul Dorel Vișan. Prezența regizorului și directorului de imagine Iosif Demian, precum și a actorului Dorel Vișan, a fost posibilă prin amabilitatea profesorului și regizorului Xantus Gábor și a lui Aron Gábor, care au reușit prin pasiune și eforturi susținute să deschidă primul Muzeu al Cinematografiei, un spațiu unic în peisajul cultural românesc, situat pe strada Universității nr.6 din Cluj-Napoca. -Sunteți aici, la Cluj, printre prieteni. Cum regăsiți orașul și faptul că, prin eforturile lui Xantus Gábor, municipiul are acum un muzeu al cinematografiei?„Am apreciat acest demers din momentul în care mi-a povestit ce vrea să facă, iar eu i-am zis că este un utopic. Și, în general, utopicii, ori se regăsesc, ori se lasă de utopie și se apucă de lucruri practice, pentru a face bani. Am apreciat ideea, dar îl știu de mulți ani pe Xantus Gábor și îi cunosc pasiunea și dăruirea”, a explicat Iosif Demian. Filmele lui Iosif Demian au fost apreciate printr-o serie de premii, dintre care putem aminti: Premiul de Excelență TIFF 2012, Premiul „Laceno d’Oro”, Festivalul Internaţional de Film Neorealist şi de Avangardă, Avellino, Italia 1985, („Piciu”), Premiul OSCAR pentru imagine, Festivalul International Ciudad de Panama, 1974 („Nunta de piatră”). De altfel, filmul „Nunta de piatră” a fost achiziţionat de Muzeul de Artă Modernă New York.Mai multe informații despre Iosif Demian pot fi consultate pe pagina dedicată activității regizorului. Citiți monitorulcj.ro și pe Google New

CITEȘTE ȘI:



Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Dragoș Tuluc, minunea din Cluj care a cucerit raliurile României la doar 16 ani

Alex Campian

Published

on

Pilotul clujean Dragoș Tuluc, triplu campion național la doar 16 ani, în Campionatul Național de Raliuri 2025

Performanță de excepție pentru motorsportul românesc: Dragoș Tuluc, un adolescent din Cluj-Napoca, a devenit triplu campion național la doar 16 ani. Tânărul pilot, legitimat la AMC Driving Academy, a dominat sezonul 2025 din Campionatul Național de Raliuri, alături de copilotul său, Aurelian Hanea.

Triplu campion în primul sezon complet

Tuluc a impresionat în trei competiții distincte — Suzuki Swift Cup, clasa RO6 și categoria debutanți — unde a reușit câte cinci victorii din opt etape. Rezultatele l-au transformat în cel mai tânăr pilot care reușește o asemenea performanță în România.

În clasamentul dedicat piloților sub 26 de ani, echipajul Tuluc-Hanea a încheiat pe locul al treilea, depășind rivali cu experiență și mașini mult mai puternice.

Talent, disciplină și un mentor cu experiență

Dragoș Tuluc spune că succesul s-a datorat pasiunii și muncii susținute, dar și experienței copilotului său:

„A fost un an incredibil. Am învățat enorm de la fiecare cursă și de la echipa care m-a susținut. Nu m-am gândit la trofee, ci la cum să devin mai bun de la o etapă la alta”, a spus tânărul campion.

La rândul său, Aurelian Hanea, copilot și antrenor, consideră că performanța lui Dragoș este dovada seriozității și profesionalismului promovate de AMC Driving Academy:

„Aceste rezultate sunt rodul muncii în echipă și al unei pregătiri riguroase. Pentru noi, este o confirmare că investiția în tineri talentați dă roade.”

Cu o maturitate sportivă impresionantă, Dragoș Tuluc promite să fie una dintre revelațiile raliurilor românești din următorii ani.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Clujencele au adus României titlul balcanic la gimnastică ritmică, la Belgrad

Alex Campian

Published

on

Echipa CSM Cluj la gimnastică ritmică, campioană balcanică la Belgrad 2025

România a devenit campioană balcanică pentru al treilea an consecutiv la gimnastică ritmică, în cadrul competiției desfășurate între 17 și 19 octombrie, la Belgrad, Serbia. În clasamentul final, țara noastră a fost urmată de Grecia și Serbia.

Reprezentativa României a fost alcătuită din șase sportive, dintre care trei provin de la CSM Cluj: Izabela Petean, Maia Metea și Teodora Potfălean. Lotul a fost completat de Francesca Tătar și Maria Prodan, de la CSM Arad, și Elisabeta Corduneanu, de la CSS Unirea Iași.

Performanțele clujencelor au fost esențiale în cucerirea titlului balcanic. Maia Metea a obținut patru medalii: aur cu echipa României, aur în finala de la Măciuci, bronz în finala de la Minge și argint pe echipe Prejunioare, alături de sportiva din Iași.
Izabela Petean a urcat de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, câștigând aurul cu echipa României, la finalele de la Cerc și Minge, precum și la echipe Children, împreună cu sportiva din Arad.

„Mulțumim părinților care au susținut financiar participarea sportivelor noastre la această Balcaniadă. Continuăm să muncim și sperăm în orice sprijin posibil, care ar fi mai mult decât binevenit”, au transmis reprezentanții CSM Cluj-Napoca.

Echipa tehnică a sportivelor clujene este formată din antrenoarele Adriana Gîrbă, Corina Lupu și Magdalena Pintea, coregrafii Radu Grecov și Ariana Marcu, iar kinetoterapeutul Horațiu Ghejan.

Izabela Petean de la CSM Cluj, medaliată cu aur la gimnastică ritmică, Belgrad 2025

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom