Categories: Sport

România nu reușește sa treacă „pragul mediocrității” la construcția de autostrăzi. Mai puțin de 50 km de drum, construiți în 2023

Economie

România reușește cu greu să dea în folosință aproape 50 de km de drumuri în 2023. Până în prezent au fost inaugurați doar 13 km, pe A3, secțiunea Nuşfalău – Suplacu de Barcău.

Secțiunea Chețani-Câmpia Turzii A3/Foto Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

  Potrivit Asociației Pro Infrastructura (API), în 2023 România ar putea avea un plus de câțiva zeci de kilometri de drum. În condiții ideale, ar putea fi inaugurați aproape 100 de km, dar instalarea iernii și condițiile meteo prea puțin prielnice lucrărilor de șantier reprezintă un impediment substanțial în acest sens.  În septembrie 2023, lungimea totală a autostrăzilor din România a trecut de pragul psihologic de 1000 km. CITEȘTE ȘI: 
Autostrada Transilvania. România atinge borna de 1.000 km de autostradă, prin deschiderea segmentului Nușfalău-Suplacu de Barcău.În prezent, potrivit datelor oficiale, România are contracte de execuție semnate pentru mai bine de 800 de km de drum expres.  Informațiile au fost confirmate și de reprezentanții API, potrivit cărora România va reuși să dea în circulație sub 50 de km la final de an. „România are momentan 1008 kilometri de autostradă și drum expres în exploatare, alți 834 km contractați și încă 95 km în licitație lucrări. Suma totală contractată este de 10,8 miliarde euro la care adăugăm alte 2,1 miliarde euro estimate pe cele 4 proiecte aflate în procedură de achiziție, din care 1,37 miliarde euro pentru lotul cu Tunelul Meseș, perla coroanei. Prețuri fără TVA”, semnalează Asociația Pro Infrastructura. 48,75 kilometri de autostradă în 2023, „media mediocră” a ultimilor cinci aniCompaniile românești lucrează pe circa 53% din lungimea contractată a rețelei și 45% din suma tuturor proiectelor.  „Dacă îi socotim și pe cei de la Coni, Erbașu și Dimex, vedem că românii au 60% din cei 834 km parafați și 50% din valoarea totală a loturilor”, arată sursa citată. Oricum, constructorul UMB pare să întâmpine probleme pe secțiunile de drum contractate, unde volumul de muncă este peste capacitatea de gestionare a firmei. Pe circa 20% din rețeaua de infrastructură aflată în execuție operează mai multe companii din Turcia, italienii construiesc aproape 13% din lungime, iar cele două companii de origine austriacă, Strabag și Porr, sunt responsabile cu 4,6% din rețea.„Miercuri, 29.11.2023, se va deschide primul segment din A0 însă doar între nodurile cu DN1 și A3, adică 9,5 km. Următorul sector cert este tot pe A0, dar pe sud, între DN5 și DN6, probabil că în jur de 10 decembrie, tot aproximativ 10 km.Șanse foarte bune sunt și pe A3 Chețani-Câmpia Turzii, un record național: deschidere cu 8 luni și ceva înainte de termen. 15,7 kilometri dar la limită, în perioada 15-20 decembrie.Deci dacă adunăm loturile certe/cu șanse foarte bune, avem 48,75 kilometri noi de autostradă în 2023, media mediocră a ultimilor 5 ani”, arată specialiștii în infrastructură. De altfel, sunt șanse și pentru deschiderea primului drum expres din Ardeal, centura Oradea-A3, însă doar dacă condițiile meteo o va permite, iar antreprenorii se vor mobiliza exemplar. CITEȘTE ȘI: 
Primul drum expres din Ardeal. Drumul de legătură Autostrada Transilvania-Oradea, cu o lungime de 19 km, deschis circulației în decembrie„Pe cei 13 km de drum expres ai legăturii A3-Centura Oradea antreprenorul Strabag are termen martie 2024 și vrea să-i dea în trafic în decembrie, la limită, dar mai are multă treabă de făcut, iar vremea și ultimele livrări necesare pot pune bețe în roate.Deci DOAR DACĂ se aliniază toate planetele la sfârșit de an vom avea 93,5 kilometri noi de autostradă și drum expres pe care putem circula, plus 10 kilometri de autostradă muzeu pe A0 Nord 2 fiindcă iresponsabilii CNAIR nu au făcut descărcarea provizorie promisă de peste un an”, semnalează Asociația Pro Infrastructura. În prezent, singurul segment din Autostrada Transilvania fără contract rămâne secțiunea ce include și tunelul Meseș (Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău). Considerat drept cel mai dificil lot de pe A3 Cluj – Oradea, secțiunea de 41 de km a Autostrăzii Transilvania, care include și Tunelul Meseș, avea estimat un termen de realizare de 6 ani și jumătate.Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar fără viaductele de 3,2 km de la Nădășelu și Topa Mică. din județul Cluj. Potrivit unei analize realizate de cercetătorii UBB, județele care au cel puțin un tronson de autostradă au un PIB pe cap de locuitor semnificativ mai ridicat decât județele fără autostradă.Din nefericire, până în prezent, România a reușit să realizeze în medie mai puțin de 45 de kilometri de autostradă pe an.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Stefan Petre

Recent Posts

Cel mai mare glob de zăpadă din România va fi atracția principală la un târg de Crăciun inedit din Cluj-Napoca.

În perioada 23 noiembrie – 8 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui cea de-a șaptea ediție a…

2 days ago

Un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. Cei mai talentați rideri din lume SuperEnduro World Championship – GP of Romania VIDEO

Pe 18 ianuarie 2025, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca se transformă într-o arenă a adrenalinei…

3 days ago

Impact violent pe strada București din Cluj-Napoca: Scuterist proiectat câțiva metri după coliziunea cu un SUV

Un grav accident de circulație a avut loc astăzi, pe strada București din Cluj-Napoca, implicând…

4 days ago

DJ Bobo a electrizat Clujul: primul concert susținut în România s-a încheiat cu piesa “Freedom”

Seara trecută, Cluj-Napoca a fost epicentrul muzicii dance, găzduind unul dintre cele mai așteptate evenimente…

5 days ago

Dispeceratul Termoficare Napoca: Tehnologia și modernizarea aduc eficiență și siguranță pentru clujeni (P)

Termoficare Napoca trece printr-un amplu proces de modernizare, aducând în prim-plan tehnologia de ultimă generație…

1 week ago