Connect with us

Administratie

Cluj-Napoca introduce semaforizare inteligentă cu senzori și AI pentru fluidizarea traficului

Alex Campian

Published

on

Semaforizare inteligentă cu AI la Cluj pentru trafic fluid

Municipiul Cluj-Napoca face un pas important spre transformarea în „oraș inteligent”, prin implementarea unui sistem de semaforizare bazat pe Inteligență Artificială, parte din proiectul european ZERO-MOVE – Zero Emission Mobility Initiatives. Noul sistem va utiliza senzori, algoritmi avansați, tehnologie 5G și IoT, cu scopul de a monitoriza și optimiza traficul rutier în timp real.

Tehnologie de ultimă generație pentru mobilitate urbană sustenabilă

Cu un buget de aproape 300.000 de euro, finanțat integral din fonduri europene nerambursabile, Clujul va instala sisteme inteligente de semaforizare în intersecții cheie și la intrările în oraș. Acestea vor culege date despre fluxul de trafic, viteza și tipul vehiculelor, transmițându-le în timp real către o rețea care va regla automat semafoarele pentru a reduce ambuteiajele și timpul petrecut în trafic.

Introducerea sistemului „Green Wave” pentru reducerea emisiilor

Una dintre componentele inovatoare este sistemul „green wave”, ce permite sincronizarea semafoarelor astfel încât șoferii să întâmpine mai puține opriri în trafic. Această abordare va duce la o reducere semnificativă a emisiilor poluante, contribuind la un aer mai curat și la o mobilitate urbană eficientă.

Cooperare internațională pentru orașe verzi

Cluj-Napoca derulează acest proiect în parteneriat cu orașele Pécs (Ungaria) și Velenje (Slovenia), în cadrul unei inițiative coordonate de Pécs, cu un buget total de 1,5 milioane de euro. Obiectivul: dezvoltarea unor modele replicabile de transport urban durabil la nivel european.

În Cluj, proiectul este susținut de Centrul de Inovare și Imaginație Civică, care va desfășura campanii de conștientizare, ateliere și consultări publice privind mobilitatea verde – promovând mersul pe jos, ciclismul și transportul public.

Un model pentru viitorul mobilității în Europa

ZERO-MOVE își propune să creeze o Coaliție pentru Mobilitate Durabilă și un Policy Lab pentru testarea și reglementarea politicilor de transport urban, inclusiv pentru transportul de marfă. Modelul dezvoltat va putea fi adaptat în alte orașe europene care urmăresc reducerea emisiilor și creșterea eficienței traficului.

Proiectul are o durată de 18 luni și va transforma Clujul într-un exemplu de mobilitate urbană modernă, sustenabilă și digitalizată, aliniat cu obiectivele climatice ale Uniunii Europene.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Adio haos în parcările magazinelor! Nou proiect de lege dă Poliției dreptul să intervină și pe domeniul privat 🚗⚖️

Alex Campian

Published

on

Parcarea unui centru comercial din România, înaintea aplicării noii legi

Se pregătește o schimbare importantă pentru șoferii din România! Un nou proiect de lege propune ca Poliția Națională și Poliția Locală să poată aplica legea rutieră și în parcările marilor magazine și centre comerciale – acolo unde, până acum, autoritățile aveau competențe limitate.

Scopul inițiativei este clar: eliminarea haosului și a comportamentelor iresponsabile din parcările private accesibile publicului, unde deseori regulile de circulație sunt ignorate, iar siguranța pietonilor este pusă în pericol.


⚖️ Lege pentru ordine și siguranță în parcările comerciale

Proiectul legislativ nr. 205/2025 a fost dezbătut recent în cadrul Comisiei de Transporturi și Infrastructură a Camerei Deputaților, după cum a anunțat deputatul Radu Moisin (PNL), unul dintre inițiatorii actului normativ.

„Propunerea vizează extinderea legislației rutiere și în parcările private accesibile tuturor, precum sunt cele ale marilor supermarketuri sau centre comerciale”, a transmis parlamentarul într-o postare publică.

Concret, legea ar permite polițiștilor să intervină și să sancționeze șoferii care:

  • parchează neregulamentar pe trecerile de pietoni,

  • blochează căile de acces,

  • nu respectă regulile de prioritate,

  • sau pun în pericol siguranța pietonilor.


🚨 De ce este necesară această modificare?

În prezent, polițiștii nu pot aplica sancțiuni în parcările private, chiar dacă acestea sunt accesibile publicului, fiind încadrate legal drept „proprietate privată”. Astfel, șoferii care blochează alei, locuri de urgență sau treceri pietonale scapă adesea nepedepsiți.

Noua lege urmărește alinierea acestor spații la regulile de circulație rutieră, așa cum se întâmplă deja în alte state europene.

„Scopul este eliminarea haosului din parcările marilor magazine. Vrem ca legea rutieră să fie aplicată acolo unde accesul este public, indiferent de natura proprietății”, a precizat Radu Moisin.


🗳️ Ce urmează?

Propunerea legislativă a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi – cu 25 de voturi „pentru” și doar 3 abțineri – și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților, care este forul decizional.

Dacă proiectul va fi adoptat, România ar putea face un pas important spre o circulație mai civilizată și mai sigură, inclusiv în parcările comerciale, unde regulile de bun-simț vor deveni și reguli de lege.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

A fost emisă autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca, parte a proiectului feroviar Cluj–Oradea

Ministerul Transporturilor a emis, în data de 8 octombrie 2025, autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului, parte a Lotului 1 Cluj-Napoca – Aghireș din cadrul Magistralei feroviare Cluj–Oradea–Episcopia Bihor.

📊 Valoarea lucrărilor autorizate se ridică la 78,54 milioane de lei (fără TVA).
Pasajul va fi construit de asocierea RailWorks (Alstom Transport și Arcada Company SA), aceeași echipă care derulează lucrările de modernizare și electrificare pe tronsonul Cluj-Napoca – Aghireș.

Tronsonul, cu o lungime de 30,41 kilometri, este închis circulației feroviare din 1 iulie 2024 până la 30 aprilie 2026, pentru lucrări ample de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare.

🔧 Lotul include:

  • 13 poduri modernizate și unul nou la Tăietura Turcului

  • 35 de podețe și un pasaj superior rutier nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj)

  • Un pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca

  • O pasarelă pietonală în stația CF Aghireș

Contractul, semnat pe 30 decembrie 2022, are o valoare totală de 1,6 miliarde lei și o durată de 42 de luni (6 luni proiectare + 36 luni execuție).

💡 Proiectul face parte din programul PNRR, care finanțează electrificarea întregii Magistrale 300 Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, cu o valoare totală de 9,36 miliarde lei.
După finalizare, viteza de circulație va crește la 120–160 km/h pentru trenurile de călători și 80 km/h pentru cele de marfă, contribuind semnificativ la modernizarea transportului feroviar din România.

Video: Youtube @caileferatetransilvanene9308

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom