Connect with us

Prin Oras

Situaţie de “Radio Erevan” în cazul Marius Balo, clujeanul încarcerat pentru corupţie în China: nu a fost condamnat pentru un ou, ci pentru un bou, iar statul român a tergiversat extrădarea, până când acesta a renunţat

Alex Campian

Published

on

Situaţie de “Radio Erevan” în cazul Marius Balo, clujeanul încarcerat pentru corupţie în China: nu a fost condamnat pentru un ou, ci pentru un bou, iar statul român a tergiversat extrădarea, până când acesta a renunţat

O decizie din 1 noiembrie 2021 a Curţii de Apel Cluj „ia act de revocarea de către persoana condamnată B.M. (Balo Marius – n. Red.) a consimţământului la transferare în vederea executării pedepsei de 8 ani închisoare aplicată prin hotărârea de condamnare nr.(2015) HEZ 49 din 24.03.2016 a Tribunalului Popular Intermediar II din Shanghai, rămasă definitivă prin neapelare”.Ca urmare, Curtea de Apel Cluj “anulează mandatul de executare a pedepsei închisorii nr. 228/25.10.2019 emis în baza s.p.195/01.10.2019 a Curţii de Apel Cluj, rămasă definitivă prin neapelare şi îl obligă pe condamnat la plata cheltuielilor judiciare avansate de către stat în cuantum de 1.500 lei.Sentinţa CA Cluj este definitivă.”Profesorul clujean Marius Balo a fost închis în China în 2014, după ce a fost acuzat de corupţie. Acesta a susţinut în faţa opiniei publice, prin avocaţii săi, că în necunoştinţă de cauză a luat de la un chinez suma de 80 de USD, prin aceasta intrând sub incidenţa legii penale a Republicii Chineze.Urmare a presiunii opiniei publice, în special pe condiţiile de detenţie, s-a convenit cu partea chineză transferul în România a deţinutului penttru a-şi ispăşi restul de pedeapsă.Acest lucru nu s-a întâmplat niciodată (şi nici nu are să se mai întâmple dat fiind ultima decizie a Curţii de Apel Cluj – oricum pedeapsa este ca şi ispăşită), chiar dacă avocaţii clujeanului susţin că au făcut apel, fără nici un rezultat, la toţi miniştrii Justiţiei care s-au succedat în ultimii ani.Ultimii miniştri ai Justiţiei, Cătălin Predoiu, Stelian Ion şi (din nou) Cătălin Predoiu, au motivat că românul nu a putut fi adus în ţară din cauza restricţiilor cauzate de pandemia de COVID-19.Avocatul lui Marius Balo, Eugen Iordăchescu, acuză indolenţa şi nepăsarea statului român.„Aducerea în ţară a numitului Marius Balo nu s-a realizat din cauza nepăsării autorităţilor române, şi nu a restricţiilor impuse de pandemia de COVID-19. După cum am mai precizat şi cu ocazia comunicatelor anterioare, Curtea de Apel Cluj a recunoscut în data de 1 octombrie 2019 hotărârea de condamnare nr. (2015) HEZ 49 din 24.03.2016 a Tribunalului Popular Intermediar II din Shanghai, rămasă definitivă prin hotărârea nr. (2016) HXZ a Curţii Supreme Populare din Shanghai. Curtea de Apel Cluj a dispus transferarea persoanei condamnate Marius Balo din Penitenciarul Quinpu din Republica Populară Chineză într-un penitenciar din România în vederea continuării executării pedepsei de 8 ani de închisoare. La data de 15.01.2020, Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională – Biroul Naţional Interpol, ca urmare a solicitării societăţii de avocatură SCA „Iordăchescu şi Asociaţii” din data de 13.01.2020, a comunicat că demersurile pentru preluarea cetăţeanului român Marius Balo au fost iniţiate, data transferării efective în ţară urmând să fie stabilită în colaborare cu partea chineză”, susţine avocatul Eugen Iordăchescu.Din luna octombrie 2019 şi până în martie 2020, de când s-a declanşat pandemia COVID-19, autorităţile competente au avut timp suficient pentru transferarea în România a cetăţeanului român Marius Balo, susţine Iordăchescu.„Mai mult, inclusiv după luna martie 2020 transferarea cetăţeanului român se putea realiza cu respectarea măsurilor impuse de pandemia COVID-19, respectiv testarea persoanelor din cadrul escortei române şi carantina pentru o perioadă de 7 zile. Dacă se dorea aducerea în ţară a numitului Marius Balo acest lucru se putea realiza, având în vedere relaxarea restricţiile impuse de pandemia COVID-19, viaţa revenind la normal din primăvara anului 2020 în China. Restricţiile au fost din nou impuse doar în luna octombrie 2021”.Minsiterul român al Justiţiei a explicat, într-un comunicat de presă emis recent, că între România şi Republica Populară Chineză nu există tratat privind transferul persoanelor condamnate, astfel încât aceste proceduri au la bază alte instrumente internaţionale la care ambele state sunt părţi sau în virtutea curtoaziei internaţionale, cu asigurarea reciprocităţii, iar corespondenţa se poartă prin intermediul Ministerelor de Externe, pe cale diplomatică.„Transferarea (n.red. – lui Marius Bolo în România) a fost aprobată atât de autorităţile române, cât şi de cele chineze, dar aducerea în ţară a persoanei condamnate nu s-a putut efectua din cauza restricţiilor impuse de pandemia de COVID-19, RPC impunând restricţii dure. Finalizarea procedurii de transfer, inclusiv oferirea  garanţiilor solicitate de partea chineză anterior transferării persoanei condamnate, a coincis cu izbucnirea pandemiei în China şi apoi în Europa”, menţionează comunicatul citat.Ministerul Justiţiei mai susţine că, deşi nu avea atribuţii în acest sens, s-a implicat, alături de MAI şi MAE, „în limita competenţelor”, şi a solicitat părţii chineze să comunice „dacă se pot face excepţii de la carantină şi alte proceduri medicale impuse de acest stat pentru escorta română”.„Au fost evaluate mai multe opţiuni pentru o eventuală preluare, prin intermediul Ambasadei României, a fost avansată şi propunerea de a fi organizat un transfer în România sub o escortă Interpol CN, cu suportarea costurilor de către partea română, dar partea chineză a transmis că propunerea este foarte dificil de pus în practică, dată fiind situaţia epidemică „foarte serioasă şi în evoluţie negativă” atât din Europa, cât şi din RP Chineză”, se mai arată în documentul MJ.Sursa citată mai menţionează că, în pofida afirmaţiilor lui Marius Balo şi ale avocaţilor săi că acesta a fost condamnat pentru un prejudiciu de 80 USD, din hotărârea de condamnare reiese că acesta a fost condamnat pentru un prejudiciu de 2.200.000 RMB (renmimbi chinezesc), adică aproximativ 350.000 USD.„În plus, dl. Balo a informat ambasadorul român că va renunţa la transfer încă din luna mai a anului trecut (2021), aşa cum Excelenţa Sa a informat Ministerul Justiţiei. Scrisoarea d-lui Balo poartă data de 28 septembrie 2021, astfel că instanţa română a pronunţat deja hotărârea de anulare a mandatului de executare emis în baza hotărârii iniţiale prin care s-a recunoscut sentinţa chineză şi transferarea acestuia în România”, se mai arată în comunicatul citat.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom