Connect with us

Prin Oras

Clujul lui Boc, fără becuri. Conducerea Primăriei ar vrea să țină ascunsă lista străzilor pe care clujenii dau în gropi la lăsarea serii. La insistențele Ziar de Cluj, ni s-a comunicat lista

Alex Campian

Published

on

Clujul lui Boc, fără becuri. Conducerea Primăriei ar vrea să țină ascunsă lista străzilor pe care clujenii dau în gropi la lăsarea serii. La insistențele Ziar de Cluj, ni s-a comunicat lista

Iluminatul public în orașul catalogat ba “smart”, ba „de cinci stele” este de negăsit pe unele străzi. Primăria Cluj-Napoca se concentrează să instaleze iluminat inteligent pe anumite străzi, în timp ce altele nu au nici măcar un bec amărât care să le lumineze calea cetățenilor la lăsarea întunericului. Ziar de Cluj a scris de mai multe ori despre problema iluminatului public.Citește și:În Clujul ”smart”, iluminatul public merge prost – străzi întregi sunt cufundate în beznăPrimaria investeste 4,2 milioane lei in iluminat public modern pe 17 strazi, in timp ce alte strazi au probleme nerezolvate de mai bine de zece aniPe aplicația de sesizări la adresa Primăriei este plin de reclamații privind proasta funcționare a iluminatului public sau lipsa totală a acestuia. Redăm mai jos câteva exemple din ultimele zile:Pe malul Someșului, partea cu Parcul Rozelor nu este iluminat public. Se poate face ceva să avem străzile luminate? Am mai făcut o sesizare în legătură cu altă stradă. Nu mi se pare normal să mă plimb cu lanterna de la telefon pe stradă în mijlocul Clujului.Pe strada Spicului, la numărul 71 și la casele din zonă nu este iluminat public. Cu respect, se are în plan să se pună și în această zonă din Cluj-Napoca iluminat public? Dacă da, când? Strada este circulată constant de către mașini, iar circulația pietonilor devine riscantă pe timp de noapte sau seara.În stația de sus de pe Edgar Quinet nu există nici măcar în apropiere un stâlp de iluminare, asfel de când se înserează lumea așteaptă autobuzul pe întuneric și iarna e o adevărată problemă.La sfârșitul anului trecut, am solicitat conducerii Primăriei Cluj-Napoca o listă completă a străzilor pe care nu există iluminat public și, de asemenea, lista investițiilor pe anii 2020 și 2021. Inițial, reprezentanții Primăriei au evitat să ne transmită lista străzilor fără becuri. În loc de numele străzilor am primit un non-răspuns, deși întrebarea noastră a fost de interes public.„În prezent la nivelul municipiului Cluj-Napoca există corpuri de iluminat pe străzile din intravilanul municipiului care aparțin domeniului public sau privat al municipiului, acolo unde există și rețea aeriană/subterană de alimentare cu energie electrică”, spuneau reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca, în decembrie 2021.La a doua solicitare, ni s-a transmis totuși o listă a străzilor fără iluminat public. Suspectăm însă că nu este completă. Nu se regăsește strada Spicului care apare în sesizările enumerate mai sus. Așadar, oficial, lista străzilor pe care clujenii merg cu lanterna sau la lumina celor cinci stele căzătoare este următoarea:Străzile ce aparțin domeniului public și care în acest moment nu beneficiază de iluminat public sunt:Edgar Quinet,Nicolae Steinhardt,Colinei, Hameiului,Cheile Baciului,Colonia Hodai,Dumitru Braharu,Grigore Ureche,Nicolae Pătrașcu,Remenik Sandor,Septimius Severus,Ștefan Pascu,Radu Tudoran,Valea Caldă.Dacă mai cunoașteți și alte străzi fără becuri vă rugăm să ne scrieți care sunt acestea.Care este motivul pentru care nu au iluminat public? Iată ce ne-au răspuns reprezentanții Primăriei:”Modernizarea unei străzi și implicit a rețelelor edilitare și serviciilor de utilitate publică (inclusiv iluminat public) se poate realiza doar după determinarea informațiilor tehnice, juridice și economice în conformitate cu legislația incidentă, respectiv după înscrierea în sistemul integrat de cadastru și carte funciară”.Referitor la planurile care există acum pentru introducerea iluminatului public pe străzile respective, ma primit următorul răspuns:“Iluminatul public se poate extinde ca și parte a unui proiect intergrat care prespupune modernizarea integrală a străzii, cum s-a întâmplat în ultimii ani pe străzile Bună Ziua, Mozart, Moș Ion Roată etc. Doar în cadrul unui proiect integrat de modernizare stradă se poate stabili un profil de strada și poziția stâlpilor de iluminat pe acest profil”.Investiții care au fost realizate în 2020 și în 2021 la capitolul iluminat public sunt următoarele:Iluminat public 2020:Modernizare sistem de iluminat public str. Buna ziua – 51 stalpi + corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public Pod Fabricii – desfintare LEA pozare cabluri in lungime de 1118 mModernizare sistem de iluminat public Lac Gheorgheni – montare 24 stalpi si 24 aparate LEDModernizare sistem de iluminat public str. Mos Ion Roata zona cimitir – montare 17 stalpi si 17 aparate LEDModernizare sistem de iluminat public str Mos Ion Roata – in derulare 35 stalpi cu 35 aparate LEDModernizare sistem de iluminat public Parking Primaverii nr.20 – 15stalpi si 15 aparate din demontariModernizare sistem de iluminat public str. Depoului – desfintare LEA pozare cabluri in subteran , suplimentare 1 stalp +1 aparat din demontariModernizare sistem de iluminat public Parking Mogosoaia – reconfigurare iluminat public perimetral, montare 10 stalpi si 10 corpuri din demontariModernizare sistem de iluminat public Valea Fanatelor – 17 stalpi + 17 aparate din demontariModernizare sistem de iluminat public Calea Floresti între pod N și limita municipiului Cluj-Napoca pozare cabluri in subteran pe lungimea de 615 m, montare 10 stalpi cu aparate LEDIluminat public 2021:Modernizare sistem de iluminat public str. Mos Ion Roata – 40stalpi + 40corpuri iluminat LED  Modernizare sistem de iluminat public str.Gheorghe Sion- 21stalpi + 21corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Cardinal Iuliu Hossu- 8stalpi + 48corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.George Cosbuc- 23stalpi + 23corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Vasile Alexandri-5 stalpi + 5 corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Sindicatelor -8 stalpi + 8 corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Drumul Lombului CREIC- 90stalpi + 96 corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Lombului – 8stalpi + 8corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public str.Wolfgang Amadeus Mozart – 11 stalpi + 11 corpuri iluminat LEDModernizare sistem de iluminat public parc Diana – 8 stalpi+ 8 corpuri iluminat LEDRealizare iluminat arhitectural fantana arteziana Parc Central Simion Barnutiu – 20 aparete de iluminat submersibile montate in cuvele fantanii si 4 aparate pozitionate pe stalpii din jurul fantanii aflati pe directia statuilor      

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom