Connect with us

Prin Oras

Școlile, deschise cu orice preț, în plin val pandemic? Lucia Cojocaru, liderul Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Clujean: „Noi suntem o categorie de salariați sacrificați. Sunt foarte mulți profesori bolnavi”

Alex Campian

Published

on

Grevă de avertisment în școli, astăzi între orele 11 și 13. Lucia Cojocaru, liderul SLIPC: „Cred că în nicio țară din lume nu se mai luptă oamenii pentru a se respecta legea!”

De la începutul pandemiei, măsurile de combatere a răspândirii noului coronavirus au fost haotice, autoritățile schimbând regulile parcă arbitrar, bazându-se mai mult pe considerente politice, decât sanitare. Când varianta virală aflată în circulație era mai puțin infecțioasă, școlile treceau în online dacă rata de infectare depășea 3 la mie, iar mai mult de 40% dintre profesori erau nevaccinați (chiar dacă și cei vaccinați, și cei nevaccinați se pot infecta și pot răspândi infecția). Acum, când avem de-a face cu varianta Omicron, de care, vaccinat sau nevaccinat, e foarte greu să te ferești, când rata oficială a incidenței a depășit 25 la mia de locuitori în județul Cluj și 30 în Cluj-Napoca (astăzi județul înregistra 26,97, iar municipiul 34.79), nu se mai ține cont de incidență, ci de rata de ocupare a paturilor din spitale – și cu această rată autoritățile jonglând, pentru a da bine cifrele, pentru a rămâne școlile deschise. Cu ce preț? Lucia Cojocaru, liderul Sindicatului Liber din Învățământul Preuniversitar Clujean, a explicat pentru Ziar de Cluj:„Se iau decizii așa, de pe azi pe mâine și nefondate și destul de ciudate. Acum contează care este procentajul de ocupare a paturilor din spital, dacă urcă peste 75%. Și la Cluj era ultima statistică 68, dar, după spusele prefectului, era în jur de 80%. Și atunci cică s-a făcut un Comitet de Urgență, vezi Doamne, la nivelul Prefecturii, și s-a stabilit să mai aloce 300 de paturi de pe azi pe mâine și astfel au scăzut la 65. Se merge pe decizia care se ia la nivelul Comitetului acesta de Urgență, în care se spune că dacă nu este peste 75% ocuparea paturilor din spitale se merge fizic la școală.Foarte mulți colegi, cât și elevii, sunt în număr tot mai mare de infectări, astfel încât, sigur că suplinirile se fac foarte greu de către colegi și se fac supliniri colegiale, fiindcă, din păcate, aceste supliniri nu se plătesc. Deci, este o problemă, dar, mai mult de atât, multe școli și multe clase fac acel învățământ hibrid, jumătate online, jumătate cu prezență fizică a elevilor. Ori, nici lucrul acesta nu este benefic, de multe ori, la copiii care sunt în clasă nu vine un profesor de specialitate, ci personal auxiliar sau mai știu eu cine și atunci sigur că copiii doar stau fizic în școală. Totuși, știind că este valul acesta așa mare și este o problemă, trebuie avut în vedere că, mai ales, nu avem personal. Deci, nu mai avem în școli personal cu ce să suplinim. Și, atunci, măcar o săptămână, până când trece valul acesta, ar fi trebuit să se examineze și să se ia o decizie corectă, politică. Sunt cazuri, și aici iarăși nu este făcută procedura, fiindcă este procedura aceea, că la 3 cazuri de Covid în clasă se suspendă activitatea, dar nu este prevăzută pentru profesori, la ce număr sau la ce procentaj nu se mai poate efectua procesul instructiv-educativ în școală. Dacă, Doamne ferește, toți din școală sunt infectați, cine mai intră la suplinire? Că și așa am avut cazuri unde ziceau că sunt 35 de profesori și 6 absentează, deci aceia 6 foarte greu îi poți suplini. Sunt foarte tracasați și foarte surmenați, la momentul acesta, colegii. Vă dați seama, că trebuie să fii atent și la elevul care e online, și la elevul care e în clasă, plus să îi supraveghezi în pauză, plus alte atribuții care ți se dau, deci nu este benefică toată activitatea asta! Nu vedem unde se dă randament! Numai așa, ca să se spună la modul declarativ că, într-adevăr, școlile sunt deschise pentru a efectua activitățile didactice? Nu e concludent.Sunt foarte mulți profesori bolnavi, noi am tras un semnal de alarmă și am zis: poate se revine asupra deciziei care, într-adevăr, s-a luat la nivelul Comitetului acesta de Urgență, la nivel de Cluj, și poate se reexaminează situația, având în vedere că sunt atâtea cazuri de Covid în unitățile școlare. Noi suntem o categorie de salariați sacrificați, cei din învățământ. Probabil, numărul este mai mic, de a se da concediu medical acestei categorii, decât dacă s-ar intra online și atunci părinții, sigur, ar trebui să stea lângă copii și să își ia acele indemnizații sau acele concedii medicale. Ori, atunci ar fi mai mare efort financiar și atunci s-a zis că lasă să stea ăștia, să crape acolo!”

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom