Connect with us

Eveniment

Afacerea „norocoasă” de miliarde de euro la Techsylvania Cluj. „Mi-am pariat casa la ipotecă pentru companie”

Stefania Heinz

Published

on

Afacerea „norocoasă” de miliarde de euro la Techsylvania Cluj. „Mi-am pariat casa la ipotecă pentru companie”

Sacha Dragic a explicat în cadrul Techsylvania 2022 care sunt provocările atunci când clădești o companie de miliarde de dolari și că majoritatea fondatorilor nu vorbesc despre asta.
Sacha Dragic este fondatorul Superbet, o companie din domeniul jocurilor de noroc, pariuri sportive etc. Acesta s-a stabilit în România în 1995. Iar grupul Superbet a luat viață în 2008, chiar la începutul crizei economice.

Sacha Dragic a fost întrebat în cadrul panel-ului de la Techsylvana 2022 – „Provocărille construiri unei companie de miliarde de dolari despre care majoritatea fondatorilor nu vorbesc” de către moderatorul Philipp Kandal, cum este să fii într-un club foarte exclusiv a fondatorilor de companii românești de tip unicorn (companie care are o valoare de piață mai mare de un miliard de dolari – n. red.).

„Nu pot să spun că am ajuns în România neapărat din greșeală. Sunt din fost Iugoslavie, acolo a fost război. După ce am călătorit prin Europa, afacerea pe care o conduceam atunci începea să aibă tot mai multă activitate în România. La vremea aceea trăiam în Budapesta, iar în 1995 am decis că este cea mai bună alegere să mă mut în București, deoarece aproimativ 70% din afacerea mea avea legătură cu România. În 1988, la 22 de ani, m-am lăsat de facultate pentru a-mi începe o afacere cu export în Belgrad, a fost o afacere de succes la vremea aceea. Am avut suișuiri și coborâșuri, dar pot spune că am fost mai eficient la coborâșuri. Mereu mi-am luat pe post de model, persoane care au avut succes mai târziu în viață. Eu am fondat compania Superbet la 42 de ani”, a spus Sacha Dragic la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, în cadrul Techsylvania 2022, ziua a doua. 

Fondatorul companiei unicorn din România a vorbit și despre cum ține pasul cu mediul de business și ce îl motivează să continue.

„Antreprenorii știu că trebuie să ai o pasiunea pentru asta, acel ceva special care te ține în priză, să nu renunți în anumite momente. Pentru că mereu au existat acele momente când antreprenorii au luat în considerare să nu mai continue și să se angajeze. Când vin greutățile, primele momente, atunci când nu mai ai bani de salarii, atunci e momentul în care trebuie să iei o decizie. Să renunți sau să continui cu dificultăți, să alegi calea grea”, mărturisește Dragic.

„Am ajuns în online mai mult decât aș fi putu visa vreodată”
Dragic a vorbit și despre inceputurile Superbet în România, atunci când a început pe stilul clasic, doar cu locații fizice, iar după a venit trecerea și în online.

„Când am început cu Superbet-ul în 2008, aveam o singură locație, am plănuit să ne extindem prin cât mai multe locații fizice în țară pentru a avea mai mulți clienți. În 2015, legislația s-a schimbat în România, iar digtalul online a devenit un punct de interes. Atunci a fost singurul moment când m-am gândit să vând Superbet, deoarece eram speriat, nu aveam expertiza suficientă în a deveni un jucător digital pe piață. Cum nu a găsit partenerul potrivit pentru a vinde, am decis să investim în tehnologie digitală. La început a fost o investiție mică, dar când am văzut în 2016 că Superbet e mai mult decât aș fi putu visa în mediul online, am decis că trebuie să dublăm sau chiar să triplăm investițiile în tehnologie digitală”, a mai spus Sacha Dragic.

Venituri de 800 de miloane de euro/Inspirați de Netflix
Dragic a aproximat că Superbet va genera venituri de 800 de milioane de euro din acest an din partea de online, care e aproximativ 85% din operațiunile companiei.

Acesta a vorbit și despre cât de greu are acces la finanțare o astfel de companie, datorită domeniului de activitate.

„Am fost foarte frustrat acum 10 ani pentru că eram, practic, pe o listă neagră a oricărei instituții de finanțare. Trebuia să facem rost de finanțări de la apropiați. Era imposibil să obținem atunci finanțare de la bănci sau de la VC (Venture Capitalist). Trebuia să avem mereu un echilibru între a crește rapid și a fi profitabili. Chiar am fost inspirați de Netflix, cum au finanțat partea digitală din providul obținut de pe urma vânzării DVD-urilor. Asta am făcut noi în 2016-2019. După acei patru ani m-am autoconcediat din funcția de CEO”, a mai spus Dragic.

Sacha Dragic spune că era inspirat de companiile mari din domeniul în care activa, companii precum Bet365 sau Betfair, dar asta nu era destul și s-a uitat la alte companii mari, din alte domenii, precum Amazon sau Netflix pentru a avea o rețetă de succes. Susține că trebuie mereu să fii atent și în afara ariei tale.

„Când am început cu Superbet, mi-am ipotecat casa pentru asta. Am pus totul în joc. E important să arăți potențialilor investitori faptul că ești dispus să pui la bătaie tot ce ai. Azi e diferit față de 2008. După ce am renunțat la funcția de CEO, m-am ocupat împreună cu o echipă, să căutăm investitori atipici”, mai spune Sacha Dragic.

Fondatorul companiei românești de miliarde de euro a vorbit și despre cum intră în legătură cu un posibil investitor. 

„Am o persoană care se ocupă cu observarea acestora, Andreea, iar dacă aceasta îmi spune că persoana resprectivă este interesantă, stabilim o întâlnire, fizic sau pe Zoom. Când mă văd cu persoana respectivă la o cafea, e important pentru mine să aflu dacă a pornit o afacere pentru a ieși de a acolo în profit sau au construit pentru că le place domeniul în care sunt. Însă acestea se pot schimba. La început și au am pornit Superbet pentru a-l vinde cu 20-30 de milioane de euro, dar după am înțeles ce fel de domeniu interesant este”, a mărturisit Dragic.

Întrebat despre impresia pe care și-a făcut-o despre domeniul antreprenoriatului din România, Dragic a spus că în ciuda lipsei de ambișie, există potențial.

„Sunt oameni extrem de talentați în România, însă cred că cea mai mare problemă este lipsa de ambiție. De obicei muți au ținte pre ușor de atins și ei cred că nu pot concura la nivel global. Ceea ce e greșit. Sunt foarte muți ingineri talentați. În loc să dezvolte un super produs, ajung să codeze ceva pentru o companie. Pare o irosire de talent”, crede Sacha Dragic.

Sfaturile lui Dragic pentru studenții care vor să pornească o afacere
Dragic a vorbit și despre opțiunile pe care le are un tânăr student care își dorește să înceapă o afacere după absolvire. 

„Eu am renunțat la facultate și mi-am fondat compania, dar diferă de la un individ la altul. Pentru mine a fost o cale fără întoarcere. M-am gândit la un moment dat că poate a fost o greșeală. Poate că dacă ar alege la început un job, ca să iși deprindă anumite abilități de muncă. Cu experiența dobândită de acolo poți evita multe greșeli în faza antreprenorială”, a mai spus Dragic.

Ce ar scrie Sacha Dragic pe un panou din Cluj-Napoca?
„Cum Zara a început să fie cel mai mare reatailer de haine din lume și a pornit din un oraș din nordul Spaniei, la fel am fost și eu cu Superbet, să fie cea mai mare agenție de pariuri din lume care să pornească din București, deci, mesajul meu pentru cei din Cluj este «De ce nu vă alăturați acestui trend»”?

 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Catedrala Națională – Măreția credinței, cea mai mare biserică ortodoxă din lume

Alex Campian

Published

on

Exteriorul grandios al Catedralei Naționale, simbol al credinței și unității românești

În inima Bucureștiului, pe Dealul Arsenalului, se înalță o capodoperă a credinței și a voinței românești: Catedrala Mântuirii Neamului. Cu o înălțime de 135 de metri și o lungime de peste 120 de metri, această biserică monumentală domină nu doar panorama capitalei, ci și întreaga lume ortodoxă. Este, fără îndoială, cea mai mare biserică ortodoxă din lume – un simbol al renașterii spirituale, al unității și al dăinuirii unui popor care și-a clădit identitatea pe temelia credinței.

O viziune născută din istorie și rugăciune

Proiectul Catedralei Mântuirii Neamului are o istorie care începe încă din anul 1884, atunci când regele Carol I a visat la o biserică națională care să fie simbolul unirii românilor de pretutindeni. Ideea a fost reluată după Revoluția din 1989, iar lucrările efective au început în 2010, sub binecuvântarea Patriarhului Daniel.

Catedrala nu este doar o construcție impresionantă, ci și o operă de artă închinată lui Dumnezeu. Cu o capacitate de peste 5.000 de credincioși și o cupolă centrală care atinge cerul, lăcașul reprezintă legătura dintre pământ și divinitate, dintre trecutul plin de jertfă al României și prezentul ei demn.

Un simbol al ortodoxiei universale

Într-o lume fragmentată de neînțelegeri și superficialitate, Catedrala Mântuirii Neamului devine un simbol al unității și al rezistenței spirituale. Este locul unde credința capătă dimensiuni arhitecturale colosale și unde lumina coboară printre mozaicuri, dând viață rugăciunii colective.

Interiorul său cuprinde peste 400 de icoane realizate în tehnica mozaicului bizantin, iar turlele aurite strălucesc în soare ca niște coloane ale eternității. Întregul edificiu a fost gândit pentru a dura secole, o fortăreață a credinței și a memoriei naționale.

Catedrala – între tradiție și modernitate

Dincolo de dimensiunile sale uriașe, Catedrala Mântuirii Neamului este o îmbinare perfectă între tradiția ortodoxă și tehnologia modernă. Dispune de un sistem complex de ventilație, iluminare inteligentă și protecție antiseismică, fiind una dintre cele mai sigure și avansate construcții ecleziale din lume.

Totodată, catedrala adăpostește și Altarul Național al Eroilor, un loc sacru în care se oficiază rugăciuni pentru toți cei care au apărat libertatea și demnitatea.

Citate care definesc măreția spirituală

„Catedrala Mântuirii Neamului nu este doar un monument de piatră, ci o mărturisire vie a credinței unui popor care nu a încetat niciodată să spere.”

„Aici, România își regăsește sufletul. În sunetul clopotelor, în lumina cupolelor, în tăcerea rugăciunii, se aude însăși respirația istoriei.”

„Această catedrală nu aparține doar prezentului – ea este o punte între veacuri, o promisiune a continuității spirituale a unui neam.”

Un reper al secolului XXI

Astăzi, Catedrala Mântuirii Neamului nu mai este doar un vis, ci o realitate care impune respect și admirație în întreaga lume. Este o expresie a credinței profunde, a demnității și a capacității oamenilor de a construi ceva etern.

Cei care îi trec pragul nu pășesc doar într-o biserică, ci într-un simbol viu al credinte ortodoxe, o poartă spre cer și o dovadă că spiritualitatea adevărată nu moare niciodată.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cultura

Concertul de Luminație 2025 aduce la Cluj-Napoca „Requiem”, de Johann Michael Haydn – o tradiție a emoției și reflecției continuă pentru al 11-lea an consecutiv

Alex Campian

Published

on

Concert de Luminație 2025 în Cimitirul Central din Cluj-Napoca, Requiem de Johann Michael Haydn, organizat de Scena Urbană

Pentru al unsprezecelea an consecutiv, Cluj-Napoca se pregătește să trăiască o seară de reculegere, artă și emoție profundă. Scena Urbană continuă tradiția Concertului de Luminație, un eveniment care, din 2015, aduce comunitatea împreună în Cimitirul Central – Házsongárd, pentru a comemora prin muzică viețile celor plecați dintre noi.

În 2025, tema aleasă este „Requiem (Missa pro defuncto Archiepiscopo Sigismundo)”, de Johann Michael Haydn, fratele celebrului compozitor Joseph Haydn. Lucrarea, de o sensibilitate aparte, va fi interpretată de corul și orchestra Claudiopolis, sub bagheta dirijorului Vlad Eniu, în regia Inei Hudea, cu scenografia semnată de arh. Daniela Maier, coordonatorul Scenei Urbane.

„De peste un deceniu ne strângem laolaltă în Cimitirul Central pentru a comemora viețile celor plecați dintre noi prin intermediul muzicii. Concertul de Luminație a devenit o tradiție la Cluj, iar anul acesta aducem publicului o lucrare cu rezonanță profundă – Requiem-ul lui Johann Michael Haydn”, spune arh. Daniela Maier, coordonatorul Scenei Urbane.

Pe scenă vor urca peste 50 de artiștisoliști, balerini și instrumentiști. Printre interpreți se numără soprana Sonia Ilincăi, mezzosoprana Anamaria Archiudean, tenorul Nicolae Ilincăi și bas-baritonul Claudio Zahan, acompaniați de corul și orchestra „Claudiopolis”.

„Requiem-ul este o lucrare care atinge sufletul. Prin muzică, dans și lumină, dorim să oferim publicului o experiență care unește recunoștința cu speranța”, a declarat Vlad Eniu, dirijorul concertului.

Evenimentul va avea loc pe 1 noiembrie 2025, de la ora 18:30, la intrarea dinspre strada Avram Iancu, și este organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Claudiopolis Youth Orchestra, Iulius Mall și Add PR.

În același spirit al solidarității, voluntarii Scenei Urbane și cei ai grupului „Șepcile Roșii” oferă ajutor persoanelor care nu pot ajunge la cimitir de Luminație, ocupându-se de curățarea mormintelor celor dragi.

„Este un gest mic, dar cu o mare încărcătură emoțională. Muzica, lumina și comunitatea dau sens acestei seri speciale”, spun organizatorii.

Prin această inițiativă, Clujul confirmă încă o dată statutul său de oraș al culturii, empatiei și memoriei colective.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Apusuri, muzică și street food pe malul Someșului: Picnic revine la Cluj pe Plaja Grigorescu

Alex Campian

Published

on

Zona de street food la Picnic Cluj 2025 cu preparate locale și internaționale

Apusuri spectaculoase, muzică bună și arome delicioase de street food — toate se întâlnesc între 10 și 12 octombrie pe Plaja Grigorescu, la o nouă ediție PICNIC | Riverside Celebration, evenimentul care aduce la Cluj vibe-ul relaxant al verii, chiar în mijlocul toamnei.

Festivalul promite un line-up energic, cu DJ și artiști locali care vor transforma malul Someșului într-un ring de dans sub cerul liber.
🎶 Vineri: Alex Bajzat, Julian M, Benz & Akos
🎨 Sâmbătă: Bob Ramanka (street performance) și ritmurile DNB ale Quite Lucky, MVST, NEXUS, DESCKSTER și MEMPHYS
🎤 Duminică: Timothy Kross, Nidal și om la lună (electro-acoustic set)

Zona de street food va fi un adevărat deliciu culinar, cu preparate de la branduri precum Crispyteria, Mexican Bizness, Piggy Wagon, Olivo și multe altele.

Intrarea este gratuită, iar programul festivalului este între 12:00 și 22:00, de vineri până duminică.
Un eveniment realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca, Consiliului Județean Cluj, și partenerii URSUS, Pepsi, Banca Transilvania, Absolut, Cramele Recaș, Iulius Mall și Street FOOD Festival.

Apus pe Plaja Grigorescu în timpul festivalului Picnic Cluj Riverside Celebration

Apus spectaculos pe malul Someșului, la Picnic Cluj – Riverside Celebration

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom