Connect with us

Eveniment

Afacerea „norocoasă” de miliarde de euro la Techsylvania Cluj. „Mi-am pariat casa la ipotecă pentru companie”

Stefania Heinz

Published

on

Afacerea „norocoasă” de miliarde de euro la Techsylvania Cluj. „Mi-am pariat casa la ipotecă pentru companie”

Sacha Dragic a explicat în cadrul Techsylvania 2022 care sunt provocările atunci când clădești o companie de miliarde de dolari și că majoritatea fondatorilor nu vorbesc despre asta.
Sacha Dragic este fondatorul Superbet, o companie din domeniul jocurilor de noroc, pariuri sportive etc. Acesta s-a stabilit în România în 1995. Iar grupul Superbet a luat viață în 2008, chiar la începutul crizei economice.

Sacha Dragic a fost întrebat în cadrul panel-ului de la Techsylvana 2022 – „Provocărille construiri unei companie de miliarde de dolari despre care majoritatea fondatorilor nu vorbesc” de către moderatorul Philipp Kandal, cum este să fii într-un club foarte exclusiv a fondatorilor de companii românești de tip unicorn (companie care are o valoare de piață mai mare de un miliard de dolari – n. red.).

„Nu pot să spun că am ajuns în România neapărat din greșeală. Sunt din fost Iugoslavie, acolo a fost război. După ce am călătorit prin Europa, afacerea pe care o conduceam atunci începea să aibă tot mai multă activitate în România. La vremea aceea trăiam în Budapesta, iar în 1995 am decis că este cea mai bună alegere să mă mut în București, deoarece aproimativ 70% din afacerea mea avea legătură cu România. În 1988, la 22 de ani, m-am lăsat de facultate pentru a-mi începe o afacere cu export în Belgrad, a fost o afacere de succes la vremea aceea. Am avut suișuiri și coborâșuri, dar pot spune că am fost mai eficient la coborâșuri. Mereu mi-am luat pe post de model, persoane care au avut succes mai târziu în viață. Eu am fondat compania Superbet la 42 de ani”, a spus Sacha Dragic la Casa de Cultură a Studenților din Cluj-Napoca, în cadrul Techsylvania 2022, ziua a doua. 

Fondatorul companiei unicorn din România a vorbit și despre cum ține pasul cu mediul de business și ce îl motivează să continue.

„Antreprenorii știu că trebuie să ai o pasiunea pentru asta, acel ceva special care te ține în priză, să nu renunți în anumite momente. Pentru că mereu au existat acele momente când antreprenorii au luat în considerare să nu mai continue și să se angajeze. Când vin greutățile, primele momente, atunci când nu mai ai bani de salarii, atunci e momentul în care trebuie să iei o decizie. Să renunți sau să continui cu dificultăți, să alegi calea grea”, mărturisește Dragic.

„Am ajuns în online mai mult decât aș fi putu visa vreodată”
Dragic a vorbit și despre inceputurile Superbet în România, atunci când a început pe stilul clasic, doar cu locații fizice, iar după a venit trecerea și în online.

„Când am început cu Superbet-ul în 2008, aveam o singură locație, am plănuit să ne extindem prin cât mai multe locații fizice în țară pentru a avea mai mulți clienți. În 2015, legislația s-a schimbat în România, iar digtalul online a devenit un punct de interes. Atunci a fost singurul moment când m-am gândit să vând Superbet, deoarece eram speriat, nu aveam expertiza suficientă în a deveni un jucător digital pe piață. Cum nu a găsit partenerul potrivit pentru a vinde, am decis să investim în tehnologie digitală. La început a fost o investiție mică, dar când am văzut în 2016 că Superbet e mai mult decât aș fi putu visa în mediul online, am decis că trebuie să dublăm sau chiar să triplăm investițiile în tehnologie digitală”, a mai spus Sacha Dragic.

Venituri de 800 de miloane de euro/Inspirați de Netflix
Dragic a aproximat că Superbet va genera venituri de 800 de milioane de euro din acest an din partea de online, care e aproximativ 85% din operațiunile companiei.

Acesta a vorbit și despre cât de greu are acces la finanțare o astfel de companie, datorită domeniului de activitate.

„Am fost foarte frustrat acum 10 ani pentru că eram, practic, pe o listă neagră a oricărei instituții de finanțare. Trebuia să facem rost de finanțări de la apropiați. Era imposibil să obținem atunci finanțare de la bănci sau de la VC (Venture Capitalist). Trebuia să avem mereu un echilibru între a crește rapid și a fi profitabili. Chiar am fost inspirați de Netflix, cum au finanțat partea digitală din providul obținut de pe urma vânzării DVD-urilor. Asta am făcut noi în 2016-2019. După acei patru ani m-am autoconcediat din funcția de CEO”, a mai spus Dragic.

Sacha Dragic spune că era inspirat de companiile mari din domeniul în care activa, companii precum Bet365 sau Betfair, dar asta nu era destul și s-a uitat la alte companii mari, din alte domenii, precum Amazon sau Netflix pentru a avea o rețetă de succes. Susține că trebuie mereu să fii atent și în afara ariei tale.

„Când am început cu Superbet, mi-am ipotecat casa pentru asta. Am pus totul în joc. E important să arăți potențialilor investitori faptul că ești dispus să pui la bătaie tot ce ai. Azi e diferit față de 2008. După ce am renunțat la funcția de CEO, m-am ocupat împreună cu o echipă, să căutăm investitori atipici”, mai spune Sacha Dragic.

Fondatorul companiei românești de miliarde de euro a vorbit și despre cum intră în legătură cu un posibil investitor. 

„Am o persoană care se ocupă cu observarea acestora, Andreea, iar dacă aceasta îmi spune că persoana resprectivă este interesantă, stabilim o întâlnire, fizic sau pe Zoom. Când mă văd cu persoana respectivă la o cafea, e important pentru mine să aflu dacă a pornit o afacere pentru a ieși de a acolo în profit sau au construit pentru că le place domeniul în care sunt. Însă acestea se pot schimba. La început și au am pornit Superbet pentru a-l vinde cu 20-30 de milioane de euro, dar după am înțeles ce fel de domeniu interesant este”, a mărturisit Dragic.

Întrebat despre impresia pe care și-a făcut-o despre domeniul antreprenoriatului din România, Dragic a spus că în ciuda lipsei de ambișie, există potențial.

„Sunt oameni extrem de talentați în România, însă cred că cea mai mare problemă este lipsa de ambiție. De obicei muți au ținte pre ușor de atins și ei cred că nu pot concura la nivel global. Ceea ce e greșit. Sunt foarte muți ingineri talentați. În loc să dezvolte un super produs, ajung să codeze ceva pentru o companie. Pare o irosire de talent”, crede Sacha Dragic.

Sfaturile lui Dragic pentru studenții care vor să pornească o afacere
Dragic a vorbit și despre opțiunile pe care le are un tânăr student care își dorește să înceapă o afacere după absolvire. 

„Eu am renunțat la facultate și mi-am fondat compania, dar diferă de la un individ la altul. Pentru mine a fost o cale fără întoarcere. M-am gândit la un moment dat că poate a fost o greșeală. Poate că dacă ar alege la început un job, ca să iși deprindă anumite abilități de muncă. Cu experiența dobândită de acolo poți evita multe greșeli în faza antreprenorială”, a mai spus Dragic.

Ce ar scrie Sacha Dragic pe un panou din Cluj-Napoca?
„Cum Zara a început să fie cel mai mare reatailer de haine din lume și a pornit din un oraș din nordul Spaniei, la fel am fost și eu cu Superbet, să fie cea mai mare agenție de pariuri din lume care să pornească din București, deci, mesajul meu pentru cei din Cluj este «De ce nu vă alăturați acestui trend»”?

 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom