Connect with us

Prin Oras

ROMÂNIA MÂRLĂNESC EDUCATĂ: Ministerul Educației a introdus pe ascuns mai multe prevederi, printre care dezincriminarea vânzării de referate sau lucrări pentru licență, masterat sau doctorat

Alex Campian

Published

on

ROMÂNIA MÂRLĂNESC EDUCATĂ: Ministerul Educației a introdus pe ascuns mai multe prevederi, printre care dezincriminarea vânzării de referate sau lucrări pentru licență, masterat sau doctorat

Prima modificare a legilor Educației ar urma să aibă loc joi, 31 august, printr-o ordonanță de urgență care a fost introdusă de Ministerul Educației pe ordinea de zi a ședinței de Guvern la „analize”. Procedura este folosită de ministere atunci când proiectele de acte normative nu au toate avizele. În principal, această OUG copiază articolul 153 din alineatul 2 din Legea 1/2011 în locul articolului 57 alineatul 2, lucru pe care Edupedu.ro l-a semnalat încă din 25 august.

Această primă modificare a legii educației vine după 10 luni de dezbateri pe proiectele de lege – în versiunea inițială propusă de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, apoi în versiunea Deca – și după o trecere prin procedură rapidă în Parlament, care a durat mai puțin de două luni, în aprilie-mai a.c..
Edupedu.ro a scris săptămâna trecută că toate persoanele care au urmat studii superioare de lungă durată anterior introducerii sistemului Bologna ar putea fi afectate de o schimbare în formularea legislativă ce a permis, până acum, echivalarea studiilor lor în studii de master. Ordonanța actuală preia, practic, copy-paste formularea din legea Funeriu și o introduce în legea Deca-Iohannis, pentru a repara această eroare.
Pe lângă repararea acestui aspect, cei din Ministerul Educației au introdus în proiectul care a fost depus la Guvern, potrivit surselor Edupedu.ro, mai multe modificări care nu au fost supuse dezbaterii și care nu existau în forma inițială a proiectului pus în transparență. Este vorba despre dezincriminarea vânzării de lucrări de licență, master sau doctorat și eliminarea amenzilor și sancțiunilor drastice pentru site-urile care vând asemenea lucrări. Rămâne interzisă fără nicio sancțiune, doar cumpărarea de lucrări. Apare, în schimb, amendarea formărilor ilegale, fără autorizație ARACIS.
Ce prevede legea 199/2023 în prezent:
Articolul 259 (1) ”Autorii lucrărilor de licență, de disertație și de doctorat răspund pentru asigurarea originalității conținutului acestora. Îndrumătorii lucrărilor de licență, de disertație și de doctorat au obligația de diligență în ceea ce privește verificarea conformității lucrărilor științifice în raport cu cerințele specifice unei creații originale”.
(2) Este interzisă oferta de vânzare, vânzarea sau punerea la dispoziția persoanelor fizice, cu orice titlu, a unor lucrări cu scopul de a fi folosite ca lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă, de disertație sau de doctorat ori în vederea promovării unor evaluări.
(3) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă în cuantum de la 100.000 la 200.000 de lei fapta persoanei fizice sau juridice care pune la dispoziția studenților, studenților-doctoranzi, cursanților, contra cost, prin internet, prin rețele de socializare sau servicii de comunicare electronică, în scopul însușirii fără drept a calității de autor pentru lucrări științifice, referate, lucrări pentru examenele de evaluare pe parcursul anilor de studiu, precum și lucrări de finalizare a studiilor universitare de licență, masterat și/sau de doctorat.
(4) Se autorizează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații să identifice și să oprească imediat funcționarea site-urilor care promovează oferte de vânzare, vânzarea sau punerea la dispoziția persoanelor fizice, contra cost, a materialelor prevăzute la alin. (3).
(5) Redeschiderea site-urilor prevăzute la alin. (4) sub orice formă constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 300.000 și 600.000 de lei.
(6) Este interzisă cumpărarea unor lucrări cu scopul de a fi folosite ca lucrări științifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă, de disertație sau de doctorat ori în vederea promovării unor evaluări.
(7) Fapta de organizare și desfășurare de către orice persoană a unor activități de formare fără autorizare de funcționare provizorie emisă de ARACIS și desfășurarea de activități educaționale în cadrul unor specializări/programe de studii neautorizate constituie contravenție și se sancționează cu amendă în cuantum de la 50.000 la 100.000 de lei.
(8) Faptele prevăzute la alin. (6) constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 la 50.000 de lei.
(9) Constatarea contravenției și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (7) și (8) se fac de către ofițerii sau agenții de poliție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care au competențe în domeniu”.
Ce prevede proiectul de Ordonanță de urgență pregătit de Ligia Deca:
La art. 259 alin. (3) — (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
“(3) Este interzisă cumpărarea unor lucrări cu scopul de a fi folosite ca lucrări stiintifice, referate, proiecte, lucrări de absolvire, de licență, de diplomă, de disertatie sau de doctorat sau în vederea promovării unor evaluări.
(4) Fapta de organizare și desfăşurare de către orice persoană a unor activititi de formare fără autorizare de functionare provizorie emisă de ARACIS și desfăşurarea de activități educationale în cadrul unor specializări/programe de studii neautorizate constituie contraventie și se sanctioneazi cu amendă în cuantum de la 50.000 la 100.000 de lei.
(5) Faptele prevăzute la alin. (2) și (3) constituie contraventie si se sancționează cu amendă
de la 5.000 la 50.000 de lei.
(6) Constatarea contraventiei şi aplicarea amenzilor contraventionale prevăzute la alin.(4) – (5) se fac de către ofiterii sau agentii de politie din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care au competente în domeniu.
(7) În cazul faptei prevăzute la alin. (2) care se săvârșeşte prin mijloace electronice, agentii constatatori ai Ministerului Afacerilor Interne pot dispune si sanctiunea complementară a întreruperii, de îndată, a transmiterii într-o refea de comunicatii electronice a conținutului care face obiectul constatării unei confraventii.
(8) Nepunerea în executare a sancfiunii complementare de către contravenient, dispuse potrivit alin. (7), dă dreptul Ministerului Afacerilor Interne să solicite motivat Autorității Nationale pentru Administrare siReglementare înComunicatii, după caz:
a) să solicite Institutului N ational de Cercetare -Dezvoltare în Informatică -ICI Bucureşti să blocheze functionalitatea unui domeniu «ro» prin intermediul căruia continutul care face obiectul constatării contraventiei de la alin. (2) este disponibil online;
b) să solicite furnizorilor de servicii de Băzduire să întrerupă, transmiterea într-o retea de comunicatii electronice ori stocarea continutului care face obiectul constatării contraventiei
de la alin. (2), prin eliminarea acestuia Ia sursă;
c) în situatia în care eliminarea la sursă a continutului care face obiectul constatării contraventiei de la alin. (2) nu este fezabilă, să solicite furnizorilor de retele de comunicatii electronice destinate publicului blocarea accesului utilizatorilor din România la conţinutul respectiv.
(9) Solicitările prevăzute la alin. (8) contin elemente care să poată conduce la identificarea clară a continutului sau a domeniului «.ro» vizat, a furnizorilor de servicii de găzduire și sunt însoțite de o copie a procesului-verbal de constatare a contraventiei şi de aplicare a sanctiunii care cuprinde și sanctiunea complementară aplicată contravenientului precum și dovada faptului că aceasta nu a fost pusă în executare.
Pe lângă aceste modificări de la Articolul 259, niciuna făcută în proiectul inițial, introduse pe ascuns în proiectul de OUG și despre care niciun oficial din Ministerul Educației nu a vorbit până acum, apar șase noi alineate în acest articol 259:
La art. 259, după alin. (9) se introduc șase noi alineate, alin. (10) — (15), cu următorul cuprins:
„(10) Măsurile prevăzute la alin. (9) se dispun prin decizie a Autorității Nationale pentru Administrare și Reglementare în Comunicatii care se emite și se motivează în baza și în conformitate cu solicitările motivate ale Ministerului Afacerilor Interne.
(11) Deciziile prevăzute Ia alin. (10) pot fi atacate în contencios administrativ la instanta competentă potrivit art. 12 alin. (5) teza Idin Ordonanta de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorităţii Nationale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările si completările ulterioare, sub sanctiunea decăderii, în termen de 15 zile de la data comunicării, de către furnizorii de servicii de găzduire, furnizorii de conținut, furnizorii de retele de comunicatii electronice destinate publicului sau de Institutul National de Cercetare -Dezvoltare în Informatică -ICI Bucuresti, după caz, si, în termen de 30 de zile de la data întreruperii, de către orice altă Ppersoană care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim.
(12) Actiunea în contencios introdusă în temeiul alin. (11), respectiv plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenției si de aplicare a sanctiunii emis de către Ministerul Afacerilor Interne introdusă în conditiile art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic Ia contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, nu suspendă executarea deciziei ANCOM atacate.
(13) În cazul anulării procesului-verbal de constatare a contraventiei şi de aplicare a sancfiunii, indiferent de motiv, Autoritatea Natională pentru Administrare și Reglementare
în Comunicatii va dispune încetarea măsurii impuse potrivit alin, (10) pe baza informării transmise de către Ministerul Afacerilor Interne privind apariția unui caz de anulare.
(14) Constituie contraventie și se sanctioneazi cu amendă în cuantum de la 5.000 la 50.000
de lei nepunerea în executare de către furnizorii de servicii de găzduire sau furnizorii de retele de comunicații electronice destinate publicului a măsurilor dispuse potrivit alin. (10).
(15) Constatarea contraventiei prevăzute la alin. (14) se face de către personalul împuternicit
al Autorititii Nationale pentru Administrare și Reglementare în Comunicatii iar sanctiunea
se aplică de către presedintele ANCOM, prin rezolutie scrisă pe procesul-verbal de constatare a contravenției.”
SURSA: Edupedu.ro

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom