Connect with us

Turda

TurdaNews – Asfaltare pe strada Petru Maior?! Un consilier USR Turda a vrut să bage ”bețe-n roate” proiectului de asfaltare!

Calin Roman

Published

on

TurdaNews - Asfaltare pe strada Petru Maior?! Un consilier USR Turda a vrut să bage ”bețe-n roate” proiectului de asfaltare!

Subiectul asfaltării străzii Petru Maior din Turda este readus periodic pe agenda publică de către locuitorii de pe acea stradă. Firesc, într-un fel, pentru că este un demers care îi privește personal. Așa reacționează cetățenii și de pe alte străzi.
Citește și: Știrea Cititorului: Strada Petru Maior din Turda, ar putea fi o bună rută de ocolire dacă nu ar fi cratere ca pe Lună!”
Problema vine în momentul în care trebuie găsită o sursă de finanțare pentru a realiza acest lucru. Iar banii nu sunt deloc puțini. De la bugetul local sunt slabe șanse, în condițiile în care au trebuit suportate cofinanțările pentru alte proiecte europene, dar și plata către STP a unor datorii care provin de dinainte de 2016. Din credit, s-ar isca din nou discuții că se îndatorează Turda (nu intru acum în dedesubturile opoziției față de găsirea soluțiilor de finanțare). Și atunci, care-i soluția?! Evident, fondurile europene!
Administrația locală a identificat o soluție de acest gen. Și a elaborat un proiect de hotărâre, menit să pună bazele acestei investiții pe bani europeni. În spatele acestui proiect este o muncă mai elaborată, prin intermediul căreia s-a ajuns la această soluție de finanțare. Practic, este vorba de accesarea unor fonduri care să vizeze mobilitatea urbană, pornind de la ideea dezvoltării unei rute de transport în comun și pe acea zonă. Pentru că, altfel, nu se pot accesa bani europeni doar pentru asfaltare.

Extras din Proiectul de hotărâre care vizează asfaltarea străzii Petru Maior
Astfel de ”chichițe” au fost găsite și pentru asfaltările din cartierul Băi (care mai întâi a fost declarat ”zonă turistică”, tocmai pentru a se permite asfaltările pe bani europeni) și arterele principale din Turda, pe unde circulă autobuzele electrice (care și ele au fost cumpărate tot pe bani europeni, în cadrul unui proiect mai amplu de mobilitate urbană). Pentru că, altfel, turdenii puteau aștepta mult și bine lucrările de asfaltare, pentru că nu ar fi existat banii necesari unor lucrări care, în mod normal, s-ar fi întins pe o perioadă investițională de 20-30 de ani.
Cum am spus mai sus, ”chichița” pentru a se putea finanța din fonduri europene este legată de ideea de mobilitate urbană. Pentru că Uniunea Europeană finanțează astfel de proiecte. Asta implică gândirea unui traseu/rută pentru o linie de autobuz, cu achiziționarea autobuzelor aferente care să deservească noua rută (în principiu, nepoluante, pentru că asta este direcția în care s-a dezvoltat compania locală TUP Turda), dar și prezentarea unor studii concrete privind traficul pe viitoarea stradă modernizată. iar pentru elaborarea acestora s-a apelat la o firmă de specialitate, care întocmește astfel de documentații pentru proiecte pe fonduri europene.
Și încă o precizare importantă: când îți dorești asfaltarea unei străzi, iar banii europeni sunt vizați pe proiecte de mobilitate urbană, este obligatoriu ca strada respectivă, odată modernizată, să fie gândită și pentru transport alternativ (gen: piste de biciclete). Că altfel n-ai șanse să primești banii!
Proiectul care a concretizat această strategie a fost pus în dezbaterea Consiliului Local Turda în 11 august 2023. Și, culmea, s-a găsit un consilier de la USR Turda care opus ideii, pe motivul pueril că ”nu vor trece așa mulți bicicliști pe acolo”. Așa că Adrian Teban a solicitat retragerea tuturor proiectelor de hotărâre care vizau asfaltările unor străzi, pe bani europeni. Dacă s-ar fi produs acest lucru… adio asfaltări! Din fericire, însă, opoziția sa nu a avut câștig de cauză la vot.

Extras din Procesul Verbal al ședinței Consiliului Local Turda din data de 11.08.2023, cu discuțiile purtate între consilierul USR Turda, Adrian Teban și Codruța Bungărdean – șef serviciu finanțări externe din cadrul Primăriei Turda.
Citește și: Un exemplu de discuții sterile, în Consiliul Local Turda: Până la urmă, ce contează?! Câți bicicliști trec pe o stradă sau că strada va fi asfaltată?! (VIDEO)
În cele din urmă, proiectul a fost adoptat, alături de mai multe care vizau asfaltarea unor străzi din municipiu, pe bani europeni.
În 30 august 2023, președintele USR Turda, Ciprian Rigman, se întreba de ce strada Brâncoveanu nu poate fi cuprinsă într-un proiect de asfaltare pe fonduri europene. Asta după ce, cu câteva zile înainte, colegul său de partid tocmai s-a opus acestei idei, din motive puerile. C-așa-i politica la Turda…
Extras din ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Turda din 11.08.2023

Source link

Facebook Comments Box

Turda

Salina Turda se mărește cu încă 10.000 de metri pătrați, adăugând o nouă mină echipată cu 5 lifturi panoramice, un râu artificial și alei suspendate pentru o experiență inedită.

Diana Petrescu

Published

on

O nouă mină de 10.000 de metri pătrați va fi deschisă în curând pentru turiști. Este vorba despre Mina Iosif, care va include 5 lifturi panoramice, un râu artificial și mai multe alei suspendate. Cu o investiție de peste 25 de milioane de euro, autoritățile locale estimează că numărul turiștilor va fi dublat.

Mina Iosif, cunoscută și sub numele de Sala Ecourilor, a fost o sursă majoră de sare în zonă timp de 150 de ani.

„În prezent, mina poate fi vizitată doar de la nivelul balconului. Mina Iosif are o formă de clopot, a fost exploatată din 1740 și are o adâncime de 115 metri”, explică Mădălina Craiu, ghid la Salina Turda, pentru digi24.ro.

Lucrările de extindere sunt programate să înceapă anul viitor și vor dura doi ani, conform autorităților.

„Se va extinde pe aproximativ 10.000 de metri pătrați, iar finanțarea este estimată la 25,5 milioane de euro. Noua salină ar putea dubla numărul de vizitatori, atingând, conform estimărilor noastre, între 1,2 și 1,5 milioane de turiști anual”, a declarat Cristian Matei, primarul orașului Turda.

Reprezentanții Salinei Turda au anunțat revenirea la programul de toamnă pentru vizitatori. Astfel, obiectivul turistic va fi deschis zilnic între orele 9:00 și 17:00, cu ultima intrare permisă la ora 16:00.

„Toamna a sosit, iar școala începe!

Cu amintiri dragi din vara minunată care s-a încheiat, vă informăm că programul Salinei Turda, cel mai îndrăgit obiectiv turistic, va reveni la intervalul orar 09:00 – 17:00, cu ultimul acces în subteran la ora 16:00.

Vă așteptăm în continuare, zilnic, pentru momente de neuitat și experiențe fantastice!” au transmis oficialii Salinei.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Locuri de vizitat in Romania

FOTO – Lacul sărat din Cluj unde te poți scălda gratuit! Este o adevărată comoară, iar acum a fost curățat

Diana Petrescu

Published

on

Lacul Tarzan din Turda, un lac cu apă sărată renumit pentru proprietățile sale curative, a fost modernizat recent. Cu toate acestea, accesul rămâne gratuit, oferind astfel tuturor șansa de a beneficia de această comoară naturală.

La Turda, era de ceva vreme ”băltoaca”, extrem de sărată, dar abandonată de autorități, mai ales ca era ștrandul municipal lângă, cu taxă, și lacul ‘Tarzan’, cu acces general. Totuși, Tarzanul e mai pe nebuneală, aici pensionarii vor, firesc, liniște.

Lipseau dușuri, coșuri de gunoi, wc, foișoare, bănci, pontoane solide, nu improvizații, curățenie, gărdulețe care să delimiteze clar locurile de șezut de parcare.

În urma unui proiect câștigător de bugetare participativă, cu voturi online, dar mai ales offline, seniorii din toată țara se bucură de balta sărată, foarte sănătoasă pentru piele. Și nu doar ei, erau și destui copii din zonă si de vorbit se auzea în trei limbi, română, maghiară ori români. Lacul e decolmatat și mai adânc, curățenia exemplară, iar sarea, oricât de bună e ea, nu mai irită după ce te speli bine. Plus că nămolul în care ne distrăm constant vine mai ușor jos. Toaleta e de bun simt, mai ales când ai copii. Aș merge, dacă e buget, pe toaletă cu spălare automată, nu wc ecologic. Plus că aș mai pune explicații despre sărătura unde suntem, de ce e arie naturală protejată, iar mașinile le-aș muta si mai departe față de gărdulețul actual”, a explicat activistul Octavian Dohotaru.

Acesta a spus că proiectele de bugetare participativă ar trebui extinse.

Se pot face mult mai multe prin bugetare participativă si astfel de exemple să se multiplice cât mai tare, dar mai ales în adâncime. Discutăm cum putem face asta mâine, luni, ora 18, La Terenuri, în amfiteatrul cerut de mediul asociativ, alături de civici și candidați la alegerile locale. Mă bucur să moderez discuția de mâine, din partea Asociației Societatea OrganizatăSustenabil SOS, la invitația Consiliului Civic Local.

Mă bucur că am impulsionat introducerea bugetării participative în RO. Am ținut doar sa arăt un exemplu simplu, light, de vacanță, dar de care beneficiază anual zeci de mii de români, din vizita de azi la băi, pentru a arăta că merită revitalizat procesul la noi”, a mai spus Dohotaru.

Implicarea Directă a Comunității în Prioritizarea Cheltuielilor Locale: Bugetarea Participativă

Facebook Comments Box
Continue Reading

Info

România Primește Trei Avioane F-16 Achiziționate din Norvegia, Staționate la Baza Aeriană Câmpia Turzii

Stefan Petre

Published

on

România Primește Trei Aeronave F-16 Fighting Falcon Achiziționate din Norvegia, Aterizate la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii

Trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziționate de România din Norvegia au aterizat vineri, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, potrivit MApN

Prin executarea apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin intermediul Serviciului de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comanda NATO.

Prin sosirea graduală, pe parcursul acestui an și a celui viitor, a celor 32 de aeronave multirol F-16 Fighting Falcon, care vor înzestra încă două escadrile ale Forțelor Aeriene, România își consolidează capabilitățile de apărare aeriană la un nivel adaptat provocărilor de securitate din regiune. Aceste aeronave vor avea un rol important în menținerea unei posturi aliate credibile de apărare și descurajare a oricărei agresiuni pe flancul estic și, la fel de important, vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35, a declarat ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 20 aeronave F-16 achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Această este a doua serie de trei aeronave F-16 achiziționate de România de la Regatul Norvegiei și a pachetului de bunuri și servicii aferent, prima fiind recepționată la finalul lunii noiembrie 2023, în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” de la Borcea.

Conform Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, Guvernul României a atribuit Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii). Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de luptă norvegiene să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație (M6.X) cu avioanele F-16 din prima escadrilă, intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române. Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin compania Aerostar Bacău.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite