Subiectul asfaltării străzii Petru Maior din Turda este readus periodic pe agenda publică de către locuitorii de pe acea stradă. Firesc, într-un fel, pentru că este un demers care îi privește personal. Așa reacționează cetățenii și de pe alte străzi.
Citește și: Știrea Cititorului: Strada Petru Maior din Turda, ar putea fi o bună rută de ocolire dacă nu ar fi cratere ca pe Lună!”
Problema vine în momentul în care trebuie găsită o sursă de finanțare pentru a realiza acest lucru. Iar banii nu sunt deloc puțini. De la bugetul local sunt slabe șanse, în condițiile în care au trebuit suportate cofinanțările pentru alte proiecte europene, dar și plata către STP a unor datorii care provin de dinainte de 2016. Din credit, s-ar isca din nou discuții că se îndatorează Turda (nu intru acum în dedesubturile opoziției față de găsirea soluțiilor de finanțare). Și atunci, care-i soluția?! Evident, fondurile europene!
Administrația locală a identificat o soluție de acest gen. Și a elaborat un proiect de hotărâre, menit să pună bazele acestei investiții pe bani europeni. În spatele acestui proiect este o muncă mai elaborată, prin intermediul căreia s-a ajuns la această soluție de finanțare. Practic, este vorba de accesarea unor fonduri care să vizeze mobilitatea urbană, pornind de la ideea dezvoltării unei rute de transport în comun și pe acea zonă. Pentru că, altfel, nu se pot accesa bani europeni doar pentru asfaltare.
Extras din Proiectul de hotărâre care vizează asfaltarea străzii Petru Maior
Astfel de ”chichițe” au fost găsite și pentru asfaltările din cartierul Băi (care mai întâi a fost declarat ”zonă turistică”, tocmai pentru a se permite asfaltările pe bani europeni) și arterele principale din Turda, pe unde circulă autobuzele electrice (care și ele au fost cumpărate tot pe bani europeni, în cadrul unui proiect mai amplu de mobilitate urbană). Pentru că, altfel, turdenii puteau aștepta mult și bine lucrările de asfaltare, pentru că nu ar fi existat banii necesari unor lucrări care, în mod normal, s-ar fi întins pe o perioadă investițională de 20-30 de ani.
Cum am spus mai sus, ”chichița” pentru a se putea finanța din fonduri europene este legată de ideea de mobilitate urbană. Pentru că Uniunea Europeană finanțează astfel de proiecte. Asta implică gândirea unui traseu/rută pentru o linie de autobuz, cu achiziționarea autobuzelor aferente care să deservească noua rută (în principiu, nepoluante, pentru că asta este direcția în care s-a dezvoltat compania locală TUP Turda), dar și prezentarea unor studii concrete privind traficul pe viitoarea stradă modernizată. iar pentru elaborarea acestora s-a apelat la o firmă de specialitate, care întocmește astfel de documentații pentru proiecte pe fonduri europene.
Și încă o precizare importantă: când îți dorești asfaltarea unei străzi, iar banii europeni sunt vizați pe proiecte de mobilitate urbană, este obligatoriu ca strada respectivă, odată modernizată, să fie gândită și pentru transport alternativ (gen: piste de biciclete). Că altfel n-ai șanse să primești banii!
Proiectul care a concretizat această strategie a fost pus în dezbaterea Consiliului Local Turda în 11 august 2023. Și, culmea, s-a găsit un consilier de la USR Turda care opus ideii, pe motivul pueril că ”nu vor trece așa mulți bicicliști pe acolo”. Așa că Adrian Teban a solicitat retragerea tuturor proiectelor de hotărâre care vizau asfaltările unor străzi, pe bani europeni. Dacă s-ar fi produs acest lucru… adio asfaltări! Din fericire, însă, opoziția sa nu a avut câștig de cauză la vot.
Extras din Procesul Verbal al ședinței Consiliului Local Turda din data de 11.08.2023, cu discuțiile purtate între consilierul USR Turda, Adrian Teban și Codruța Bungărdean – șef serviciu finanțări externe din cadrul Primăriei Turda.
Citește și: Un exemplu de discuții sterile, în Consiliul Local Turda: Până la urmă, ce contează?! Câți bicicliști trec pe o stradă sau că strada va fi asfaltată?! (VIDEO)
În cele din urmă, proiectul a fost adoptat, alături de mai multe care vizau asfaltarea unor străzi din municipiu, pe bani europeni.
În 30 august 2023, președintele USR Turda, Ciprian Rigman, se întreba de ce strada Brâncoveanu nu poate fi cuprinsă într-un proiect de asfaltare pe fonduri europene. Asta după ce, cu câteva zile înainte, colegul său de partid tocmai s-a opus acestei idei, din motive puerile. C-așa-i politica la Turda…
Extras din ordinea de zi a ședinței Consiliului Local Turda din 11.08.2023
Source link