Connect with us

Actualitate

Canalul Morii: Punct central în proiectele de modernizare, începând cu Parcul I. L. Caragiale – VIDEO

Tudor Calinescu

Published

on

Primăria Cluj-Napoca își consolidează angajamentul pentru reintegrarea Canalului Morii în peisajul urban al orașului, demers început deja și continuat în mai multe proiecte planificate de administrația locală. Unul dintre primele eforturi în acest sens este renovarea Parcului I. L. Caragiale, un proiect care aduce în prim-plan cursul de apă ca element central.

Sursă: Youtube/ Legat de Cluj

Canalul Morii, inițial acoperit cu o placă de beton la finalul anilor ’80, a fost adus la lumină în Parcul I. L. Caragiale, devenind astfel un punct de atracție major în centrul Clujului. Procesul de decopertare a canalului face parte din proiectul de reabilitare a parcului și a străzii Octavian Petrovici, parțial strada Barițiu, prin scoaterea la iveală a Canalului Morii.

Decizia de a readuce acest curs de apă în atenția publicului a fost rezultatul unei dezbateri publice din 2020, unde reacția comunității a fost extrem de pozitivă. Arhitecții au propus și realizat decopertarea Canalului Morii, care străbate o porțiune a parcului și urmează traseul trotuarului de pe strada George Barițiu, reprezentând una dintre cele mai radicale schimbări propuse în proiectul de modernizare.

Reintegrarea Canalului Morii în peisajul urban aduce schimbări esențiale și în destinația parcului, transformându-l dintr-un spațiu de promenadă și sport (precum skateboarding-ul) într-un loc de relaxare și odihnă, dar și într-un obiectiv turistic. Descoperirile arheologice din zonă vor fi expuse la suprafață, contribuind la atracția turistică a zonei.

Asocierea între S.C. Nord Conforest S.A. și S.C. Costin și Vlad Birou de Proiectare S.R.L. este responsabilă atât de proiectare, cât și de execuția lucrărilor, estimată la o durată de 14 luni.

Primarul Emil Boc a subliniat că politica de reintegrare a Canalului Morii în peisajul urban este deja în curs și va continua prin alte proiecte planificate de administrația locală. Concursurile de soluții vor rămâne o practică în Cluj-Napoca, iar reintegrarea Canalului Morii va continua treptat în oraș, cu planuri deja conturate și pentru alte zone, precum cea de pe strada Bălcescu, unde se va organiza o dezbatere publică în 2024.

Un alt proiect important al municipalității vizează modernizarea Liceului Teoretic Nicolae Bălcescu, aducând revitalizarea zonei străzii Argeșului și a zonelor adiacente. Chioșcurile neestetice de pe strada Argeșului vor fi demolate după expirarea contractelor de concesiune, iar o parte a Canalului Morii va fi expusă în acest spațiu.

Pe lângă aceste inițiative, se desfășoară și proiecte ample care includ integrarea Canalului Morii în spațiile verzi și recreative ale orașului, inclusiv în Parcul Rozelor. Planurile tehnico-economice pentru acest proiect au fost aprobate de consilierii locali în 2021, iar lucrările estimative se ridică la suma de 32.636.355 lei cu TVA inclus. Parcul, proiectat de arhitecții de la Planwerk, urmărește să ofere clujenilor un spațiu verde și de relaxare pe malurile Canalului Morii, transformând o zonă neamenajată într-un parc atractiv și funcțional.

De-a lungul anilor, locuitorii orașului și-au exprimat dorința pentru revigorarea malurilor Canalului Morii, transformându-le în spații verzi și de recreere, mai ales în zonele unde acesta a fost neglijat sau acoperit în trecut. Proiectul a fost inclus inițial în procesul de bugetare participativă din 2019, obținând sprijinul comunității și a autorităților locale. Astăzi, acest proiect este parte a unui efort mai amplu al municipalității, reflectând preocuparea pentru dezvoltarea durabilă a orașului.

Canalul Morii, cu o lungime actuală de 7,2 kilometri, reprezintă un potențial turistic și recreativ imens pentru Cluj-Napoca, fiind un element definitoriu al orașului încă din secolul al XVI-lea. Cu aceste proiecte, municipalitatea vizează transformarea acestui curs de apă într-o oază de liniște și agrement pentru comunitatea locală și vizitatori.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Când se redeschide Ștrandul Clujana din Cluj-Napoca – Tarifele rămân aceleași ca în 2024

Alex Campian

Published

on

Clujenii vor putea din nou să se bucure de una dintre cele mai populare zone de agrement acvatic din oraș. Ștrandul Clujana își redeschide porțile în weekendul 13–15 iunie 2025, marcând începutul sezonului estival. Într-un oraș cu opțiuni limitate pentru relaxare la piscină, ștrandul rămâne o alegere de top pentru familii, tineri și copii.

Piscine pentru toate vârstele

  • Bazinul pentru adulți are o adâncime de 1,56 m și o temperatură constantă de 26°C, fiind ideal pentru înot și relaxare.

  • Piscina pentru copii (20×10 m, adâncime 40 cm) include trei tobogane de apă și este amplasată în apropierea a două locuri de joacă.

  • Bazinul pentru bebeluși (10×3 m, adâncime 15 cm) este dotat cu o ciupercuță cu apă și spațiu de joacă, perfect pentru cei mai mici vizitatori.

Facilități de recreere și alimentație

Zona verde din incintă oferă:

  • Gazon pentru relaxare

  • Loc de joacă cu nisip, tobogane, hinta și un mini-parc destinat copiilor

Pe partea de alimentație, clujenii au la dispoziție:

  • Grill Bar în aer liber

  • Pizzerie și bar interior, pentru gustări și băuturi răcoritoare

Program și tarifare

Ștrandul Clujana va funcționa zilnic, în intervalul 08:00–20:00, de luni până duminică.

Prețul biletului de intrare include:

  • Acces auto și parcare

  • Șezlong

  • Umbrelă

  • Acces complet la toate piscinele

Preturi :

Copii 0-2 ani
Gratuit
luni-duminică

Copii 2-14 ani
50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Adulți
60RON
luni-vineri
50 RON după ora 17:00

Adulți
70RON
sâmbătă, duminică și sărbători legale
50 RON după ora 17:00

Peste 65 ani

50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom