Connect with us

Educatie

România în coada clasamentului european la educație online și competențe digitale

Dani Muresan

Published

on

România ocupă ultimul loc în clasamentul țărilor europene în ceea ce privește utilizarea internetului în scopuri educaționale. Conform datelor furnizate de Eurostat, în 2023, aproape o treime dintre utilizatorii de internet din Uniunea Europeană, cu vârste cuprinse între 16 și 74 de ani, au accesat cursuri sau materiale online de învățare, în creștere față de anul anterior.

Cu toate acestea, situația din România este alarmantă în acest domeniu, cu doar 10% dintre utilizatorii de internet declarând că au folosit mediul online în scopuri educaționale în 2023. Conform Eurostat, doar 9,2% dintre români au participat la cursuri online sau au utilizat materiale online de învățare în ultimele 3 luni anterior sondajului european. Aceasta reprezintă o creștere ușoară de puțin peste 1 punct procentual față de anul precedent, când procentul era de 7,8%.

Comparativ cu alte țări europene, România se află la o distanță considerabilă de celelalte state membre, ocupând ultimul loc în UE. Cipru, Bulgaria și Grecia se situează pe penultimele locuri, cu procente de 16%, respectiv 17%, iar Polonia cu 18%. De menționat că Grecia și Cipru au înregistrat scăderi semnificative față de anul 2022, în timp ce celelalte țări au înregistrat creșteri.

La polul opus al acestui raport, Olanda se clasează pe primul loc în ceea ce privește educația online, cu un impresionant procent de 54% dintre utilizatori, urmată de Finlanda, Suedia, Spania și Estonia. Media europeană este de 30%, în creștere de la 28% în 2022, iar creșterile semnificative s-au înregistrat în Olanda, Suedia, Malta, Estonia și Croația.

Analfabetismul digital în școlile românești

Explicația acestei realități nu este surprinzătoare, având în vedere un raport publicat în rețeaua Eurydice. În România, competențele digitale sunt introduse în programa școlară abia din clasa a V-a, spre deosebire de alte țări europene, unde acestea sunt integrate încă din primii ani de studiu. Astfel, tinerii și adulții români nu beneficiază de o educație suficientă în acest domeniu, iar școala românească nu promovează învățământul digital.

Situația este agravată de faptul că 4 din 10 elevi români sunt analfabeți funcționali, conform unui recent studiu național. Doar 11% dintre elevi au capacitatea de a înțelege pe deplin sensul unui text, în timp ce restul se împart între cei funcționali și cei cu analfabetism funcțional. Aceste constatări subliniază necesitatea unei reforme educaționale urgente pentru a aduce România la standardele europene în domeniul educației online.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Educatie

Elev clujean de aur: Bogdan Bora, 16 ani, a cucerit prima poziție la competiția internațională WYIIA 2025 din Indonezia

Alex Campian

Published

on

Un nou motiv de mândrie pentru Cluj-Napoca! Bogdan Bora, elev în clasa a X-a la Colegiul Național „Emil Racoviță”, a obținut medalia de aur la competiția internațională WYIIA 2025, desfășurată în Indonezia. Evenimentul este considerat unul dintre cele mai importante din lume pentru tinerii pasionați de știință și inovare.

La ediția din acest an, organizată de Indonesian Young Scientist Association (IYSA) împreună cu Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, au participat peste 250 de echipe din 26 de țări. Tinerii cercetători au prezentat proiecte cu aplicabilitate reală, menite să răspundă provocărilor actuale din domeniul științei, tehnologiei și mediului.

Proiectul cu care Bogdan a impresionat juriul a fost un sistem inovator pentru măsurarea radiațiilor solare și cosmice, cu potențial de utilizare în cercetarea spațială și protecția mediului. Originalitatea conceptului și nivelul tehnic ridicat i-au adus cea mai înaltă distincție – aurul competiției.

Succesul tânărului clujean se leagă de activitatea sa în Clusterul Magic Sciences, un centru dedicat formării elevilor cu abilități științifice de top. Mentorul său, Gabriel Teodorescu, spune că performanța lui Bogdan reflectă o combinație rară de inteligență, perseverență și dorință de cunoaștere.

„Bogdan muncește mult, experimentează și are o curiozitate autentică pentru știință. Este dovada că tinerii români pot concura cu succes la cel mai înalt nivel internațional”, a declarat acesta.

La doar 16 ani, Bogdan Bora adună deja numeroase premii naționale și internaționale, confirmând că România are un potențial științific tânăr remarcabil, iar Clujul rămâne un nucleu al educației de performanță.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

🎒 Excursiile, interzise în „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. ISJ Cluj impune restricții stricte în școlile din județ

Alex Campian

Published

on

Inspectoratul Școlar Județean Cluj a emis o nouă Instrucțiune adresată tuturor unităților de învățământ preuniversitar, prin care sunt impuse restricții stricte pentru desfășurarea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” în anul școlar 2025-2026.

Conform documentului semnat de inspectorul școlar general Marinela Marc, activitățile care implică costuri pentru părinți — inclusiv excursiile și vizitele în țară sau străinătate — sunt interzise pe durata acestor programe tematice.


🧭 Adio excursii, bun venit la ateliere și proiecte educaționale

Potrivit ISJ Cluj, „Școala altfel” și „Săptămâna verde” trebuie să aibă caracter educativ și aplicativ, fiind parte integrantă din procesul instructiv-educativ.
Activitățile trebuie să sprijine aplicarea practică a cunoștințelor, să fie corelate cu programele școlare și să contribuie la formarea competențelor elevilor.

În locul excursiilor, școlile sunt încurajate să organizeze:

  • ateliere practice,

  • experimente și proiecte interdisciplinare,

  • vizite de studiu relevante,

  • colaborări cu specialiști și instituții locale.


🌿 Teme prioritare: violența, drogurile și educația pentru mediu

În „Școala altfel” vor fi abordate teme legate de violență, consum de droguri și alte substanțe interzise, iar în „Săptămâna verde” accentul va fi pus pe educația ecologică și pe cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD), în special cele dedicate protejării mediului.

Pentru liceele tehnologice, profesionale și postliceale, ISJ prevede activități de instruire practică adaptate scopului celor două programe.


🏫 Directorii, obligați să respecte instrucțiunea

Documentul solicită directorilor să aprobe doar activități conforme cu aceste obiective educaționale.
De asemenea, se precizează că absențele elevilor vor fi consemnate la rubrica „Purtare”, iar toate proiectele tematice trebuie stabilite în cadrul consiliilor profesorale tematice.

„Contăm pe profesionalismul şi implicarea personalului didactic pentru elaborarea unor proiecte educaţionale relevante şi motivante pentru fiecare elev”, se arată în comunicatul semnat de Marinela Marc și Amalia Gurzău, inspector pentru educație permanentă și activități extrașcolare.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

Aur pentru România: Eleva din Cluj cucerește Olimpiada Internațională de Chimie Aplicată

Alex Campian

Published

on

O elevă din Cluj-Napoca a făcut România mândră, câștigând medalia de aur la Olimpiada Internațională de Chimie Aplicată (IAChO) din Indonezia, demonstrând excelența școlii românești în domeniul științelor.

Bianca Alexandra Buzaș, elevă în clasa a X-a la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca, a obținut medalia de aur la Olimpiada Internațională de Chimie Aplicată, desfășurată între 25 și 28 septembrie la Bandung, Indonezia.

România a fost reprezentată de doi elevi: Bianca și Alexandru Ioan Jicu, de la Colegiul Național „Gheorghe Vrânceanu” Bacău, însoțiți de profesoara Mihaela Mailat. La competiție au participat 72 de elevi din 59 de școli, provenind din 7 țări, inclusiv Vietnam, Filipine, Bangladesh, Thailanda și Mongolia.

Rezultatul remarcabil al Biancăi vine ca o confirmare a performanțelor obținute anterior: în 2024, ea câștigase medalia de argint la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori, iar Alexandru obținuse medalia de aur la aceeași competiție.

Eleva clujeană a subliniat că succesul său a fost posibil datorită efortului personal, pasiunii pentru chimie și sprijinului financiar al companiei BlueSpace Technology. „Acest rezultat este recompensa unui efort susținut și al pasiunii pentru chimie, pe care doamna profesoară mi-a descoperit-o și cultivat-o încă din clasa a VII-a”, a declarat Bianca pentru Cluj24.

Profesoara Mihaela Mailat a adăugat că experiența la Olimpiada din Indonezia a fost una extraordinară, oferindu-i șansa de a lucra alături de elevi dedicați științei: „Mă bucur că am reprezentat România la cel mai înalt nivel al competiției”.

Performanța Biancăi Alexandra Buzaș confirmă încă o dată valoarea elevilor români în domeniul științelor aplicate și poziționează Clujul ca un centru important de excelență academică.

foto: cluj24.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom