Connect with us

Educatie

Excelență Educațională în Mediul Rural: Profesori din Cluj, Finaliști în Gala Teach for Romania

Alex Campian

Published

on

În mediul rural din România, mai mulți profesori, inclusiv cei din județul Cluj, primesc recunoaștere pentru dedicarea și eforturile depuse în sprijinul copiilor proveniți din medii defavorizate. Această apreciere vine în cadrul Galei „Profesorul Anului din mediul rural”, organizată de Teach for Romania, singurul eveniment din țară care pune în lumină și sărbătorește contribuția remarcabilă a profesorilor în domeniul educației rurale.

Prin această competiție ne dorim să aducem un plus de vizibilitate profesorilor, învățătorilor, educatorilor din mediul rural care cred în potențialul fiecărui copil, care se pregătesc și își folosesc toată creativitatea și resursele pentru a le oferi acestora șansa la un viitor mai bun prin educație modernă, de calitate, relevantă. Oameni care pot să inspire și care schimbă fața sistemului de educație din România”, au declarat organizatorii evenimentului.

Deși anunțul „Profesorului Anului din mediul rural” este programat abia pentru 15 februarie, Teach for Romania a finalizat jurizările pentru cea de-a treia ediție a Galei și a dezvăluit cei 22 de finaliști în cele 7 categorii distincte.

Dincolo de indicatorii vizibili privind nivelul ridicat de abandon școlar, performanţe academice foarte scăzute, violenţa, resursele limitate – invocate adesea când vine vorba despre școlile din medii vulnerabile, profesorii din medii dezavantajate reușesc să găsească soluții și să creeze școală relevantă pentru elevii lor. Lucrul acesta a fost identificat în cele 518 nominalizări făcute de către părinți, elevi, foști elevi, cadre didactice, directori, parteneri, la Gala Profesorul Anului din mediul rural, ediția a treia”, a transmis organizația Teach for Romania.

Cele șapte categorii de premiere includ educatori, profesori debutanți, prevenirea abandonului școlar, dezvoltarea literației, dezvoltarea abilităților socio-emoționale, dezvoltarea leadership-ului la elevi și implicarea în comunitate. La categoria „prevenirea abandonului școlar”, două cadre didactice din județul Cluj, Camelia Costantea (director, Școala Gimnazială Viișoara, Cluj) și Monica Nagy (învățător, Școala Gimnazială Cojocna, Cluj), au fost incluse pe lista celor 22 de finaliști, recunoscându-li-se astfel eforturile semnificative pentru menținerea elevilor în procesul educativ.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Cultura

Șantierul RIVUS devine sursă de inspirație artistică pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pe fosta platformă industrială Carbochim, unde proiectul de reconversie urbană RIVUS – dezvoltat de companiile IULIUS și Atterbury Europe – prinde contur într-un ritm accelerat, șantierul a devenit recent o veritabilă „scenă” creativă pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca. În cadrul unui parteneriat dedicat mediului educațional local, 15 tineri artiști au reinterpretat vizual acest amplu spațiu aflat în transformare, demonstrând că imaginația poate transforma chiar și un șantier într-o lume fantastică.

Studenții de la specializările Grafică, Foto-Video, Ceramică–Sticlă–Metal și Pictură au participat la un concurs special lansat de RIVUS, menit să aducă o perspectivă artistică asupra unuia dintre cele mai mari proiecte de regenerare urbană din România. Provocarea: utilajele, structurile tehnice și dinamica șantierului au fost tratate ca personaje, simboluri sau forme expresive care pot prinde viață.

„Această colaborare le oferă studenților șansa de a întâlni lumea reală a orașului și de a o privi critic și creativ. E important ca viitorii artiști să înțeleagă cum pot contribui la dinamica comunității și la reinventarea orașului”, a declarat Dan Alban, decanul Facultății de Arte Decorative și Design din cadrul Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca.

Participanții au primit imagini reale de pe șantier, pe care le-au animat prin ilustrații originale. Un juriu mixt, format din reprezentanți ai Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca și RIVUS, a selectat șase câștigători pe baza creativității, interpretării temei și impactului vizual. În perioada următoare, o selecție extinsă din lucrări va fi prezentată pe paginile de social media ale RIVUS.

„Ne-am dorit să aducem o dimensiune creativă șantierului și să le oferim studenților ocazia de a contribui cu perspectiva lor la felul în care prinde viață acest proiect”, a declarat Dora Andercău, Marketing Manager RIVUS.

RIVUS este cel mai mare proiect de reconversie urbană din România, integrând pentru prima dată un centru cultural dedicat comunității artistice clujene și o grădină urbană de 5,2 hectare cu acces la Someș. Proiectul include cea mai mare suprafață de retail din țară, peste 400 de branduri, zone de entertainment, cinema, sport, restaurante, cafenele și funcțiuni comunitare într-un concept family friendly.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

Vacanță magică pentru elevii clujeni în 2025-2026: cea mai lungă pauză a anului școlar

Alex Campian

Published

on

Atmosfera sărbătorilor de iarnă va fi și mai specială pentru elevii clujeni în anul școlar 2025-2026 conform digi24.ro, care se bucură de cea mai lungă vacanță din întregul an educațional. Perioada 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026 aduce 19 zile consecutive de relaxare, tradiții, colinde și momente petrecute în familie, fiind o adevărată invitație la bucurie și spirit festiv.

O pauză lungă, perfectă pentru sărbători

Vacanța de iarnă începe chiar în ajunul sărbătorilor, pe 20 decembrie 2025, când elevii încheie cel de-al doilea modul de cursuri și intră în atmosfera feerică a Crăciunului. Aceștia vor reveni la școală abia pe 8 ianuarie 2026, după ce se bucură de Crăciun, Anul Nou și de zilele tradiționale de Bobotează și Sfântul Ioan.

Cu aproape trei săptămâni de odihnă, elevii au timp să își încarce bateriile, să călătorească sau să se bucure de vacanțele de familie la munte sau bunici.

Revenire cu energie în modulul trei

Cursurile reîncep joi, 8 ianuarie 2026, odată cu debutul celui de-al treilea modul educațional. Acesta se desfășoară până în februarie, data exactă de final depinzând de decizia fiecărui inspectorat școlar.

Vacanța de schi – februarie 2026: zăpadă, distracție și peisaje de poveste

După magia sărbătorilor, elevii vor avea parte și de mult așteptata vacanță de schi, stabilită flexibil între 9 februarie și 1 martie 2026, în funcție de județ.

Iată perioada fiecărei regiuni, ca să-ți poți planifica deja concediul de iarnă:

9–15 februarie 2026

  • Bistrița-Năsăud

  • Cluj

  • Timiș

16–22 februarie 2026

  • Bihor, Sălaj, Arad, Hunedoara, Caraș-Severin

  • Vâlcea, Gorj, Olt, Dolj, Mehedinți

  • Argeș, Brașov, Dâmbovița, Teleorman, Prahova

  • Ilfov, București

  • Buzău, Ialomița, Călărași, Tulcea, Iași

23 februarie – 1 martie 2026

  • Satu Mare, Maramureș, Suceava, Botoșani

  • Alba, Sibiu, Mureș, Harghita, Covasna

  • Neamț, Bacău, Vrancea, Galați, Vaslui

  • Brăila, Constanța, Giurgiu

O perioadă ideală pentru pârtii, drumeții și o gură de aer proaspăt de munte!

Calendarul următoarelor module

  • 8 ianuarie – 6/13/20 februarie 2026

  • 16/23 februarie sau 2 martie – 3 aprilie 2026

  • 15 aprilie – 19 iunie 2026

Următoarele vacanțe ale anului școlar

  • Vacanța de Paște / primăvară: 4 – 14 aprilie 2026

  • Vacanța de vară: 20 iunie – 6 septembrie 2026

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

ATAC ȘOCANT LA UN COLEGIU DIN CLUJ! Elev de 9 ani a făcut prăpăd în școală – trei cadre didactice rănite, polițiști chemați de urgență

Alex Campian

Published

on

Un episod de violență extremă a avut loc marți la Colegiul Național „George Coșbuc” din Cluj-Napoca, potrivit Știri de Cluj. Un elev de doar 9 ani a declanșat un atac violent în timpul pauzei, creând panică în rândul profesorilor și elevilor și provocând mai multe răni cadrelor didactice.

Un profesor martor a transmis un mesaj profund tulburat părinților, scriind: „Astăzi, în școala noastră, am asistat la o scenă pe care sincer, doar în filme o mai vezi.” Acesta a subliniat că relatarea nu este un reproș, ci o descărcare emoțională după ceea ce a văzut: „un reproș sau un sfat, ci doar ceea ce simt după ce am văzut niște scene care m-au tulburat”.

Totul a pornit de pe terenul sintetic al școlii, unde copilul s-a împiedicat și a crezut că un coleg i-a pus piedică. În acel moment, reacția lui a devenit necontrolată. Prima învățătoare care a încercat să-l calmeze s-a ales cu umărul dislocat, după ce elevul s-a smucit brusc. A fost chemată încă o învățătoare, apoi directoarea adjunctă și psiholoaga școlii.

În încercarea de a-l opri, directoarea adjunctă a fost lovită cu capul în nas, iar psiholoaga s-a ales cu răni vizibile, fiind mușcată și zgâriată. Personalul auxiliar și profesorii de sport au intervenit, însă fără rezultat. Situația a escaladat atât de rapid încât nu s-a mai putut controla.

Profesorul martor a relatat că minorul amenința verbal un coleg, spunând că vrea să îl „omoare”. În cele din urmă, „Doar polițiștii au reușit să-l oprească.”

IPJ Cluj a confirmat desfășurarea incidentului, precizând că minorul a fost preluat de un echipaj medical și dus la o unitate de specialitate pentru evaluare, în timp ce polițiștii efectuează cercetări pentru loviri sau alte violențe.

Directorul instituției, Horațiu Popa Bota, a explicat pentru Știri de Cluj desfășurarea faptelor: „Toată lumea a acționat ferm, dar atunci când copilul nu a putut fi calmat, a fost apelat numărul de urgență 112.” Acesta a confirmat și rănile suferite de cadrele didactice: „Prima învățătoare, încercând să ia copilul în brațe pentru a-l calma, și-a dislocat umărul […] Doamna director adjunct a fost lovită cu capul în nas, iar psiholoaga școlii a fost mușcată și zgâriată de copil”.

Familia elevului – părinții și bunica – a fost chemată la școală. Conform conducerii, aceștia au precizat că minorul este deja în consiliere psihologică privată. Directorul a adăugat că nu este primul episod de acest fel: „În urmă cu doi ani, când copilul era în clasa I, a mai avut un astfel de episod violent.”

Incidentul a redeschis discuția despre rolul părinților în formarea comportamentului copiilor, profesorii avertizând că lipsa regulilor acasă se reflectă inevitabil în comportamente extreme la școală.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom