Connect with us

Eveniment

CCR explică de ce carantina este neconstituţională: O veritabilă privare de libertate şi restrângere a drepturilor fundamentale

Stefania Heinz

Published

on

CCR explică de ce carantina este neconstituţională: O veritabilă privare de libertate şi restrângere a drepturilor fundamentale

Curtea Constituţională a României (CCR) declară că textele de lege privind internarea obligatorie şi carantina în timpul epidemiei sunt neconstituţionale.
Aceasta deoarece sunt lipsite de claritate şi previzibilitate, au un caracter incert şi dificil de anticipat şi nu oferă garanţii privind respectarea unor drepturi şi libertăţi fundamentale.

De asemenea, CCR susţine că instituirea carantinei în România prin OUG reprezintă o veritabilă privare de libertate şi o restrângere a drepturilor fundamentale.

Curtea Constituţională a publicat miercuri motivarea deciziei din 25 iunie, prin care a declarat ca fiind neconstituţională starea de carantină şi internarea obligatorie.

Concret, CCR a declarat ca fiind neconstituţionale dispoziţiile art. 25 alineatul (2) teza a doua din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi art. 8 alin. (1) din OUG 11/2020 privind stocurile de urgenţă medicală, precum şi unele măsuri aferente instituirii carantinei.

Conform CCR, dispoziţiile celor două articole atribuie ministrului Sănătăţii competenţa instituirii carantinei şi a internării obligatorii în vederea prevenirii răspândirii unor boli contagioase, măsuri care implică restrângerea unor drepturi fundamentale, fără a fi stabilite, la nivelul legislaţiei primare, condiţiile, procedura şi limitele în care autorităţile administrative pot acţiona în sensul restrângerii acestor drepturi, respectiv garanţiile care protejează cetăţenii de o eventuală aplicare ilegală, discreţionară sau abuzivă a acestor măsuri.

CCR a stabilit că sunt neconstituţionale dispoziţiile art 25 alin (2) teza II din Legea nr. 95/2006, care conferă ministrul Sănătăţii competenţa de a stabili bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii.

În acest caz, Curtea observă că aceste dispoziţii se referă în mod expres la măsurile care privesc obligarea persoanelor care au fost diagnosticate cu unele boli transmisibile să declare acest diagnostic, să urmeze tratament sau să fie internate, chiar şi fără consimţământul lor.

În opinia CCR, dispoziţiile art.25 alin.(2) teza a doua din Legea nr.95/2006 au un caracter lacunar şi dau în sarcina ministrului Sănătăţii complinirea omisiunilor legislative evidente în materia reglementată, prin emiterea de ordine.

“Curtea aminteşte că orice act normativ trebuie să îndeplinească anumite condiţii calitative, printre acestea numărându-se previzibilitatea, ceea ce presupune că acesta trebuie să fie suficient de clar şi precis pentru a putea fi aplicat. Astfel, formularea cu o precizie suficientă a actului normativ permite persoanelor interesate – care pot apela, la nevoie, la sfatul unui specialist – să prevadă într-o măsură rezonabilă, în circumstanţele speţei, consecinţele care pot rezulta dintr-un act determinat (…) Or, dând în sarcina ministrului de resort completarea reglementării referitoare la condiţiile în care persoanele cu boli transmisibile sunt obligate să declare, să urmeze tratament sau să fie internate, precum şi libertatea de a modifica oricând şi fără a respecta anumite limite aceste reglementări, dispoziţiile art.25 alin.(2) teza a doua din Legea nr.95/2006 dobândesc un caracter imprevizibil, incert şi dificil de anticipat”, spune CCR.

Curtea recunoaşte că o reglementare care se referă la o situaţie excepţională, aşa cum este cea generată de răspândirea iminentă a unei boli transmisibile, trebuie să se bucure de un grad mai sporit de generalitate, întrucât este dificil de anticipat evoluţia concretă a acesteia. Cu toate astea, generalitatea normei primare nu poate fi atenuată prin acte infralegale care să completeze cadrul normativ existent. De aceea, ordinul ministrului Sănătăţii, în cazul de faţă, trebuie să cuprindă doar măsurile care organizează executarea dispoziţiilor legale şi particularizează şi adaptează respectivele dispoziţii la situaţia de fapt existentă, fără a se abate (prin modificări sau completări) de la cadrul circumscris prin normele cu putere de lege.

“Efectele viciului de neconstituţionalitate constatat apar însă şi mai pregnante dacă se are în vedere că materia reglementată de art.25 alin.(2) teza a doua din Legea nr.95/2006 priveşte măsuri care aduc atingere drepturilor şi libertăţilor fundamentale, aşa cum este internarea obligatorie a persoanelor cu boli transmisibile”, mai spune CCR.

Curtea reţine că, în lumina dispoziţiilor art.5 din CEDO, detenţia legală a unei persoane susceptibile să transmită o boală contagioasă reprezintă o privare de libertate ce poate fi acceptată în cadrul unei societăţi în vederea asigurării sănătăţii şi securităţii publice, dar care este permisă doar cu îndeplinirea condiţiilor şi a procedurii stabilite prin lege, fiind exclus arbitrariul.

De asemenea, orice persoană trebuie să se bucure de posibilitatea contestării în justiţie a măsurii detenţiei de ordin medical social într-un termen scurt, astfel încât, în cazul constatării nelegalităţii măsurii dispuse, să poată fi eliberată. Altfel spus, persoana căreia i se aplică măsura detenţiei de ordin social medical trebuie să beneficieze de un drept de acces la justiţie efectiv, care să asigure judecarea într-un termen rapid a acţiunii şi să dispună eliberarea persoanei deţinute nelegal.

“Toate aceste garanţii sunt necesare, întrucât privarea de libertate este o măsură gravă care nu se justifică decât dacă alte măsuri mai puţin severe au fost considerate ca insuficiente pentru a garanta interesul public sau exigenţele publice ale detenţiei. Astfel, privarea de libertate trebuie să apară ca o măsură indispensabilă în circumstanţele date”, precizează CCR.

Curtea aminteşte că o măsură privativă de libertate să fie reglementată prin lege, însă simpla menţionare a unei măsuri privative de libertate, aşa cum este internarea obligatorie pentru prevenirea răspândirii unor boli transmisibile, nu poate fi considerată însă ca fiind suficientă pentru a întruni condiţia legalităţii.

În opinia CCR, legiuitorul trebuie să aibă în vedere că dispoziţiile referitoare la internarea obligatorie reprezintă ultima opţiune la care autorităţile pot recurge pentru a realiza obiectivul de prevenire a răspândirii unei boli transmisibile, astfel că este necesar să fie reglementate şi alte măsuri de o severitate mai scăzută, care să fie aplicate, dacă sunt eficiente.

De asemenea, Curtea consideră că, în reglementarea măsurii internării obligatorii, legiuitorul nu trebuie să omită efectele pe care internarea obligatorie le poate avea asupra persoanelor aflate în ocrotirea sau în îngrijirea persoanei internate.

CCR mai spune că internarea obligatorie implică, în mod subsecvent, şi restrângerea exerciţiului altor drepturi fundamentale, aşa cum este dreptul la liberă circulaţie şi, în anumite situaţii, dreptul la viaţă intimă, familială şi privată.

În legătură cu dispoziţiile art.8 alin.(1) din OUG11/2020, Curtea constată că acestea reglementează, în esenţă, instituirea carantinei şi competenţa ministrului Sănătăţii cu privire la această măsură.

În aplicarea acestor dispoziţii, ministrul Sănătăţii a emis un ordin privind instituirea măsurii de carantină pentru persoanele aflate în situaţia de urgenţă de sănătate publică internaţională determinată de infecţia cu COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în vederea prevenirii şi limitării efectelor epidemiei. Acest ordin a fost modificat prin mai multe ordine ulterioare ale ministrului Sănătăţii.

Curtea observă că, exceptând condiţiile care justifică intervenţia ministrului Sănătăţii în vederea instituirii carantinei, legiuitorul a lăsat în sarcina acestei autorităţi administrative stabilirea tipurilor de carantină, a condiţiilor de instituire şi de încetare a măsurii, ignorând necesitatea reglementării unor garanţii pentru respectarea drepturilor fundamentale ale persoanelor cărora li s-a aplicat această măsură.

“Reglementarea este, prin urmare, lipsită de claritate şi previzibilitate, astfel că, în mod rezonabil, o persoană nu poate anticipa modalitatea concretă şi gradul de extindere a măsurilor restrictive de drepturi. Prin urmare, Curtea constată că dispoziţiile art.8 alin.(1) din OUG 11/2020 nu întrunesc condiţiile referitoare la calitatea actelor normative ce derivă din prevederile constituţionale ale art.1 alin.(5)”, afirmă CCR.

Judecătorii susţin că, asemănător internării obligatorii pentru prevenirea răspândirii unei boli transmisibile, carantina pune în discuţie, în funcţie de forma pe care o îmbracă măsura, restrângerea, dacă nu chiar privarea de libertate a persoanei.

Examinând dispoziţiile Ordinului ministrului Sănătăţii nr.414/2020, se constată că, în prezent, carantina poate dobândi următoarele forme: a) carantină instituţionalizată în spaţii special amenajate; b) carantină la domiciliu; c) izolare la domiciliu; d) carantinarea unei comunităţi, care reprezintă carantină la o locaţie declarată, ca urmare a instituirii măsurii de carantină a unor clădiri, localităţi sau zone geografice.

Măsura, constând în interdicţia persoanei de a părăsi zona de carantină, se dispune pentru 14 zile şi se extinde şi asupra colocatarilor, membrilor familiei sau aparţinătorilor, atunci când aceştia locuiesc cu persoana pentru care instituie carantina.

Nerespectarea măsurii carantinei constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, în conformitate cu prevederile art.30 lit. h) din HG 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Deşi examinarea dispoziţiilor ordinelor emise de ministrul Sănătăţii nu revine competenţei Curţii Constituţionale, judecătorii susţin că reglementările Ordinului ministrului Sănătăţii nr.414/2020 sunt relevante pentru a constata că măsura carantinei dispusă în România în contextul epidemiei a putut fi calificată, în anumite situaţii, ca “o veritabilă privare de libertate, precum şi ca restrângere, implicită, a exerciţiului drepturilor fundamentale prevăzute de art. 25 şi art.26 din Constituţie, astfel că este imperativă reglementarea acesteia la nivelul legislaţiei primare, cu respectarea tuturor condiţiilor constituţionale şi internaţionale în materie, pe care Curtea le-a reţinut şi în ceea ce priveşte internarea obligatorie”.

CCR declară că se impune stabilirea printr-o lege a condiţiilor de instituire a carantinei, a formelor pe care această măsură le poate lua, în funcţie de necesităţi, şi a unei proceduri, chiar dacă aceasta este mai generală, astfel încât să reprezinte un cadru flexibil pentru o intervenţie adecvată a autorităţilor administrative.

De asemenea, Curtea consideră că este imperativă asigurarea unui drept de acces efectiv la justiţie, mai ales atunci când carantina dobândeşte toate caracteristicile unei privări de libertate.

În acest sens, Curtea aminteşte că măsura carantinei poate fi dispusă în mai multe forme, implicând grade diferite de restrângere a exerciţiului drepturilor persoanelor cărora li s-a aplicat această măsură, iar controlul judecătoresc trebuie să asigure nu doar posibilitatea verificării conformităţii actului administrativ cu dispoziţiile legale şi constituţionale, dar şi analizarea proporţionalităţii măsurii dispuse, în raport cu situaţia concretă avută în vedere.

CCR recunoaşte că, în situaţii excepţionale, aşa cum este cea determinată de răspândirea infecţiei cu virusul COVID-19, instituirea unor măsuri energice, prompte şi adecvate gravităţii situaţiei reprezintă, în realitate, un răspuns al autorităţilor la obligaţia prevăzută în art.34 alin.(2) din Constituţie, potrivit căreia “Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice”.

De asemenea, Curtea reţine că atât internarea obligatorie în vederea prevenirii răspândirii unor boli transmisibile, cât şi măsura carantinei sunt restrângeri aduse exerciţiului unor drepturi şi libertăţi fundamentale ce pot fi justificate în condiţiile în care raţiuni ce ţin de necesitatea asigurării siguranţei şi sănătăţii publice le impun.

“Cu toate acestea, Curtea observă că măsurile amintite au efecte severe asupra drepturilor şi libertăţilor persoanei şi de aceea reglementările în materie trebuie să îndeplinească, în mod strict, toate condiţiile constituţionale. Caracterul excepţional, imprevizibil al unei situaţii nu poate constitui o justificare pentru a încălca ordinea de drept, prevederile legale şi constituţionale referitoare la competenţa autorităţilor publice ori cele privind condiţiile în care se pot aduce restrângeri exerciţiului drepturilor şi libertăţilor fundamentale. Autorităţile naţionale – în mod special administraţia centrală şi locală – sunt cele mai în măsură să identifice şi să stabilească acel set de acţiuni necesare intervenţiei adecvate fiecărei etape de evoluţie a pandemiei, însă măsurile dispuse nu se pot întemeia decât pe un cadru legal primar, care se subordonează prevederilor constituţionale şi internaţionale referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Având în vedere că situaţia de criză generată de o pandemie, reprezintă premisa inevitabilă a unor astfel de restrângeri, legislaţia naţională trebuie însoţită de garanţii clare şi eficiente împotriva oricăror abuzuri sau acţiuni discreţionare ori ilegale”, este concluzia CCR

Source link

Facebook Comments Box

Eveniment

Un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. Cei mai talentați rideri din lume SuperEnduro World Championship – GP of Romania VIDEO

Diana Petrescu

Published

on

Pe 18 ianuarie 2025, Sala Polivalentă BTarena din Cluj-Napoca se transformă într-o arenă a adrenalinei și a performanței, găzduind pentru a doua oară o etapă din prestigiosul Campionat Mondial de SuperEnduro. Evenimentul promite să aducă laolaltă cei mai talentați rideri din lume, oferind spectatorilor un spectacol memorabil și încărcat de emoție.

Un test al celor mai buni: tehnică, rezistență și ambiție

SuperEnduro World Championship nu este doar o cursă – este o provocare extremă. Grand Prix-ul României, renumit pentru traseele sale dificile și obstacolele brutale din lemn, va împinge piloții la limita maximă a abilităților lor tehnice și fizice. Obstacolele spectaculoase, care includ bușteni, pietre și alte elemente concepute să testeze rezistența și coordonarea, transformă fiecare tură într-o adevărată luptă contracronometru.

Fiecare secundă contează, iar adrenalina va atinge cote maxime, deoarece cei mai buni rideri ai lumii se vor întrece pentru glorie și puncte importante în clasamentul mondial.

Mai mult decât o cursă: un spectacol complet

Etapa din România oferă mai mult decât competiția propriu-zisă:

  • Sesiuni de autografe: Fanii vor avea ocazia să întâlnească idolii acestui sport, să obțină autografe și să facă fotografii cu riderii de top.
  • Zone expoziționale: Descoperă cele mai noi echipamente, motociclete de ultimă generație și tehnologii avansate prezentate de branduri renumite din industria sporturilor motorizate.
  • Show-uri surpriză: Evenimentul va fi deschis cu spectacole speciale care vor pune în scenă cascadorii, demonstrații și momente unice de entertainment.

O experiență de neratat pentru toți iubitorii de sport

Indiferent dacă ești un fan devotat al sporturilor extreme sau cauți o activitate electrizantă pentru un weekend memorabil, Grand Prix-ul României din cadrul Campionatului Mondial de SuperEnduro este evenimentul pe care nu vrei să-l ratezi. Atmosfera explozivă din BTarena, energia mulțimii și spectacolul riderilor fac din această competiție o experiență unică.

Fii parte din spectacol!

Pentru a te asigura că nu pierzi niciun moment din această competiție spectaculoasă, cumpără-ți biletele din timp! Locurile sunt limitate, iar interesul pentru acest eveniment este uriaș.

  • Data: 18 ianuarie 2025
  • Locația: Sala Polivalentă BTarena, Cluj-Napoca

Vino să trăiești emoția Campionatului Mondial de SuperEnduro, să îți susții favoriții și să te bucuri de un spectacol pe care nu-l vei uita niciodată. România devine pentru o zi capitala mondială a sporturilor extreme – iar tu trebuie să fii acolo!

Pregătește-te pentru adrenalină, emoție și spectacol! Ne vedem la Cluj-Napoca!

 

CUMPARA BILETE din timp ->

 

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

DJ Bobo a electrizat Clujul: primul concert susținut în România s-a încheiat cu piesa “Freedom”

Stefania Heinz

Published

on

Seara trecută, Cluj-Napoca a fost epicentrul muzicii dance, găzduind unul dintre cele mai așteptate evenimente muzicale ale anului. DJ Bobo, legenda pop și dance din anii ’90, a susținut primul său concert în România, în cea mai mare Sală Polivalentă din țară. Evenimentul a reunit mii de fani din toate colțurile țării, care au cântat și dansat alături de artist pe ritmurile care au definit o generație.

Concertul a fost o explozie de energie și emoție, cu o producție spectaculoasă ce a inclus lumini, proiecții video captivante și coregrafii impresionante. DJ Bobo și-a purtat fanii printr-o călătorie muzicală memorabilă, interpretând hituri emblematice precum “There Is a Party,” “Love Is All Around,” “Somebody Dance with Me” și, desigur, piesa care a făcut înconjurul lumii, “Freedom.”

Momentul culminant al serii a fost chiar interpretarea piesei “Freedom,” care a închis spectacolul într-o atmosferă electrizantă. Fanii, cu telefoanele aprinse, au creat un val de lumină și emoție în întreaga sală, cântând la unison refrenul care a devenit un imn al libertății și bucuriei de a trăi.

Artistul a mulțumit publicului român pentru primirea călduroasă și a promis că acest concert este doar începutul relației sale cu fanii din România. “Voi, cei din Cluj, sunteți incredibili! Mulțumesc pentru energie și pentru faptul că ați făcut această seară specială,” a declarat DJ Bobo la finalul spectacolului.

Concertul a demonstrat încă o dată că Cluj-Napoca este una dintre cele mai importante destinații pentru evenimente culturale și muzicale de anvergură din Europa de Est, aducând pe scena locală artiști internaționali de renume.

Cei prezenți vor păstra această seară în amintire ca pe o experiență unică, iar DJ Bobo și-a cimentat locul în inimile publicului român.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

Magia luminilor „Garden of Lights” ajunge la Cluj-Napoca, iar expoziția „Small World” este prezentată în premieră în România.

Alex Campian

Published

on

Te așteptăm începând cu 15 noiembrie și nu uita de oferta PRE-SALE cu reduceri de 30% la abonamente! https://gardenoflights.com/ro/cluj-napoca #BuyTicketsNow #GardenOfLights #Cluj #ClujNapoca

Începând cu 15 noiembrie, locuitorii Clujului și cei din împrejurimi sunt invitați să participe la o experiență fascinantă, unde magia poveștilor întâlnește tehnologia și creativitatea. „Garden of Lights” își deschide porțile în Grădina Botanică „Alexandru Borza” a Universității Babeș-Bolyai, oferind o călătorie captivantă prin expoziția „Small World”.

Expoziția recreează o atmosferă de poveste, fiecare pas dezvăluind o nouă destinație culturală și geografică. De la orașe europene, peisaje exotice din America de Sud, până la misterele subacvatice ale Australiei, vizitatorii vor putea explora zeci de instalații tematice, copaci luminați, scene multimedia și spectacole de lumini. Printre punctele foto și reperele culturale iconice se numără câmpul de licurici, tunelurile de lumini, lampioanele japoneze tradiționale, urșii panda din China, morile de vânt olandeze, Big Ben, London Bridge, Turnul Eiffel, cafenelele pariziene, gondolele venețiene și atmosfera vibrantă a carnavalului brazilian.

Michal Chojnacki, CEO al Wonderful Lighting, a declarat: „Vizitatorii vor explora diverse continente și vor putea vedea peisaje emblematice și repere culturale remarcabile. Prin proiecțiile spectaculoase, expoziția aduce un sentiment autentic de aventură.”

Expoziția „Garden of Lights” va ilumina Grădina Botanică „Alexandru Borza” timp de trei luni, în fiecare seară după apus, oferind o experiență de poveste pentru întreaga familie. Cu instalații de lumină artistică în aer liber, expoziția combină frumusețea naturii cu narațiuni captivante.

Wonderful Lighting a intrat pe piața românească în 2023, când prima expoziție, inspirată din „Alice în Țara Minunilor”, a atras peste 180.000 de vizitatori în Grădina Botanică „Dimitrie Brândză” din București. Anul acesta, aceeași locație găzduiește o expoziție inspirată din „Frumoasa și Bestia”, deschisă publicului din 25 octombrie. „Succesul nostru ne motivează să continuăm să organizăm evenimente care inspiră și aduc oamenii împreună. Suntem încântați să aducem Garden of Lights și în Cluj-Napoca, aducând astfel magia luminii și publicului din această zonă”, a adăugat Michal Chojnacki.

Biletele pot fi achiziționate online sau direct la intrarea expoziției din Grădina Botanică, fiind disponibile și abonamente de sezon pentru acces nelimitat pe toată durata expoziției.

Despre Wonderful Lighting
Wonderful Lighting, fondată în 2020 și deținătoarea brandului „Garden of Lights”, a organizat prima sa expoziție de lumini în Cracovia, în Grădina de Experimente Stanisław Lem, atrăgând un număr record de vizitatori. Compania desfășoară acum expoziții tematice în orașe europene precum Riga, Budapesta, Dinant, Cluj-Napoca și București, și recent, în Ohio, SUA. Temele expozițiilor includ basme îndrăgite precum „Pinocchio”, „Peter Pan”, „Albă ca Zăpada” și „Animale din Africa”. Wonderful Lighting colaborează cu compania americană S4 Lights, lider în iluminatul multimedia decorativ, recunoscută pentru proiectele realizate împreună cu Disneyland, SeaWorld și Silver Dollar City.

Despre Grădina Botanică „Alexandru Borza”
Fondată în 1919 și deschisă oficial în 1925, Grădina Botanică „Alexandru Borza” din Cluj-Napoca este un centru important de cercetare, educație și conservare. Cu o suprafață de 14 hectare, grădina găzduiește aproximativ 10.000 de specii de plante organizate în sectoare tematice și oferă facilități speciale pentru persoanele cu deficiențe de vedere. Parte a Universității Babeș-Bolyai, grădina sprijină educația în domeniile botanicii, fitogeografiei și biodiversității plantelor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite