Connect with us

Info

Primul „zgârie-nori” din Cluj apare lângă Cora. Turn de 40 de etaje și mall

Tudor Calinescu

Published

on

Primul „zgârie-nori” din Cluj apare lângă Cora. Turn de 40 de etaje și mall


Un proiect urbanistic de anvergură va fi realizat lângă hypermarketul Cora. Este vorba despre un ansamblu mixt care cuprinde un turn cu 40 de etaje, un mall, birouri și hotel.
Beneficiarul este Cluj-Napoca Estate SRL, firmă controlată de olandezii de la Delparro BV și Melford BV, cei care dețin lanțul de magazine Cora din România.

Pe terenul de peste 18 hectare se dorește realizarea unui ansamblu mixt cu funcțiuni comerciale, mall, birouri, servicii de interes public – hotel, parking, spații pentru loisir.

Proiectantul este firma Arhimobil a arhitectului Adrian Iancu, președintele Comisiei de Urbanism. Proiectatul propune 2 variante de ocupare a terenului, una cu 3 corpuri legate între ele, corpul din mijloc fiind un turn cu 40 de etaje și un bloc separat cu 12 etaje de care este lipit un parking cu 3 niveluri subterane și patru etaje.

Varianta 2 este cea în care blocul cu 12 etaje este inclus într-unul din cele 3 corpuri legate, care au la mijloc turnul cu 40 de etaje. În această variantă propusă, separat este prevăzut un imobil cu funcțiunea de parking tot cu 3 niveluri subterane și 4 etaje.

POT-ul maxim propus rămâne cel stabilit prin PUG, aferent UTR Ec, adică 60%, iar CUT-ul propus este de maxim 1,8.

Ce noutăți aduce proiectul pentru zonă: mall, pistă de biciclete și park and ride
Față de prevederile PUG-ului pentru această zonă se propune introducerea unei funcțiuni noi și anume ”cea de petrecere a timpului liber în spații denumite generic „Enterteinment Mall”. Aceasta funcțiune se dorește a fi magnetul investiției și are ca scop acoperirea necesităților populației de a petrece timpul liber în spații de dimensiuni mari în care să poată găsi funcțiuni diverse și de dimensiuni mari, inclusiv culturale sau sportive, pe lângă cele tradiționale. Activitățile din clădiri se vor extinde și în aer liber pe suprafața dintre râul Someșul Mic și construcțiile proiectate”, se arată în documentația depusă de proiectant.

Totodată se propune și o legătură pietonală și pentru bicicliști cu Floreștiul: ”propunere de amenajare a unei legături pietonale și a unei piste de bicicliști care să lege traseul actual din municipiul Cluj-Napoca de la Parcul Rozelor până în localitatea Florești. Astfel se va asigura accesul pietonilor și a bicicliștilor din cele două localități, devenind un punct de atracție pentru cei care practică deplasarea pe jos sau cu bicicleta (ori alte mijloace de deplasare precum role, skate, etc.)”.

În privința circulației în zona viitorului ansamblu, în studiul de circulație realizat de proiectanți se arată oportunitatea amenajării unui Park and Ride. ”Potențialul de autovehicule al zonei este de 4.200 de unități, din care existente circa 1000 unități. Din totalul maxim se propune repartizarea unui număr de aproximativ 500 de unități pentru realizarea unui sistem integrat de „Park and Ride”, parking unde vizitatorii din afara municipiului Cluj-Napoca pot să își lase autoturismul și apoi să viziteze orașul cu mijloace de transport în comun accesibile dintr-o stație din imediata apropiere”, se arată în studiul citat.

Dat fiind că în acestă zonă este posibil să apară o centură de legătură către Florești, circulațiile propuse țin cont de acest aspect, astfel că în interiorul parcelei mai apare un nou sens giratoriu. ”PUG Cluj-Napoca prevede realizarea unei legaturi auto din sensul giratoriu situat pe Bd. 1 decembrie 1918 spre comuna Florești. În viitor aici se poate realiza o conexiune o centură spre Florești, după cum este posibil ca această centură să nu fie realizată pe aici. Dar în prezenta documentație urbanistică a fost prevăzută amplasarea unei astfel de legături, care va deservi și propunerile de construire a viitorului ansamblu. Astfel studiul urbanistic prevede realizarea unei artere de circulație rutieră legată de sensul giratoriu existent pe Bd. 1 decembrie 1918 și realizarea a încă unui sens giratoriu spre limita nord-vestică a zonei studiate. Circulația auto se va desfășura pe patru benzi (două pe sens).

De ce un turn cu 40 de etaje
Cum justifică proiectanții amplasarea în mijlocul viitorului ansamblu a unui turn de 40 de etaje? Prin diferența de nivel a terenului față de cartierul Mănăștur, astfel că, turnul propus nu ar depăși cu foarte mult ca înălțime blocul cu 25 de etaje care se ridică în prezent lângă Nodul N. Aceasta din perspectiva oferită de pe E 60 la intrarea vestică în oraș.

 ” Este necesar ca propunerile viitoare să urmărească realizarea unei coerențe funcţionale şi spațial-volumetrice sporite în lungul axei Bulevardului 1 Decembrie 1918 şi în lungul râului Someş. Fondul construit pe zona studiată trebuie imbunătățit atât din punct de vedere al relaţiilor spaţiale cu zonele învecinate cât şi din punct de vedere volumetric, pentru a contura o siluetă bine definită a limitelor cartierelor învecinate şi a intrării în municipiul Cluj-Napoca dinspre Oradea. Se recomandă şi se propune realizarea unei construcţii înalte (echivalent a 25-28 niveluri), care va marca silueta oraşului la intrarea dinspre vest şi care va deveni un semn/semnal, echilibrând imaginea de ansamblu a situaţiei existente”, se mai arată în documentație.

Proiectul este în dezbatere publică până în 17 ianuarie, cei interesați putând trimite primăriei sugestii și observații.

Source link

Facebook Comments Box

Info

Un norvegian a primit un vapor în grădină: „Cam greu de mutat cu roaba”

Alex Campian

Published

on

Pentru un bărbat din Norvegia, dimineața de joi a început cu un peisaj nou în fața casei: un vapor cargo de 135 de metri lungime, eșuat tacticos în grădina din față, ca și cum ar fi căutat o parcare gratuită. Nava, încărcată cu containere, a ratat la mustață locuința lui Johan Helberg, oprindu-se la doar câțiva metri de casă, în jurul orei 05:00 (06:00 ora României), relatează BBC News.

Johan n-a apucat să-și bea cafeaua, pentru că vecinul său, panicat, a sunat la ușă cu un anunț demn de filmele cu dezastru: „Vine o navă spre tine!”
„A sunat soneria la o oră la care nu-mi place să deschid”, a povestit Helberg pentru postul TV2. Curios și probabil încă adormit, s-a dus la fereastră. „Am rămas uimit când am văzut o navă mare. A trebuit să-mi îndoi gâtul ca să-i văd vârful. Era atât de ireal!”, a spus el.

Vecinul său, Jostein Jorgensen, a fost trezit de zgomotul navei care venea cu viteză de croazieră direct spre țărm. „Am crezut că Johan e deja afară, dar casa era în beznă. Am tot sunat la ușă, nimic. Până la urmă, l-am prins la telefon”, a relatat și el pentru TV2.

Nava sub pavilion cipriot, NCL Salten, transporta 16 persoane și se îndrepta liniștit spre Orkanger, prin fiordul Trondheim, când a decis să-și ia o pauză de la drum și să admire peisajul… din grădina lui Johan. Din fericire, nimeni nu a fost rănit, informează agenția de presă AFP.

Poliția norvegiană a deschis o anchetă, iar cauza devierii de la traseu rămâne un mister — posibil GPS-ul avea chef de glume.
„Este un vecin nou, foarte voluminos, dar va pleca în curând”, a comentat Helberg, păstrându-și simțul umorului intact.

Interesant este că nava mai eșuase și în 2023, dar atunci reușise să se elibereze singură. Se pare că are tendințe de vizitat grădini. Data viitoare, poate trimite o carte poștală în loc.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Educatie

Zâmbete, povești și magie la „Hai-Hui printre povești” în inima Clujului

Alex Campian

Published

on

Ziua Internațională a Copilului va fi sărbătorită cu bucurie și culoare la Cluj-Napoca, printr-un eveniment de poveste care promite să le aducă celor mici o zi de neuitat! Sub titlul „1 Iunie – Hai-Hui printre povești”, Parcul Central se va transforma, duminică, într-un tărâm fermecat, unde copiii devin adevăratele personaje principale.

🎉 Distracție cât cuprinde, în inima orașului
Duminică, 1 iunie, toți copiii sunt invitați în Pădurea Fermecată din Parcul Central, pentru a sărbători copilăria cu spectacole captivante, muzică, jocuri, ateliere creative și multă voie bună.

Teatrul de Păpuși „Puck”, aflat sub egida Consiliului Județean Cluj, le-a pregătit celor mici o zi plină de surprize: teatru, improvizație, ateliere, mascote, gustări delicioase și momente artistice care vor face ca zâmbetele să nu lipsească de pe chipurile copiilor.

📍 Evenimentul se va desfășura în zona Casinoului din Parcul Central.


🎭 Programul complet al zilei de 1 iunie

🕙 10:00Degețica (RO, 3+), Anima Art
🕙 10:00Elsa și Paw Patrol (mascote), Royal Party
🕚 11:00Aventurile lui Plüm-Plüm (HU, 3+), Teatrul de Păpuși „Puck”
🕧 12:30Concert de muzică tradițională românească – Grupul „Flori din Apuseni”, coord. Nicolae Turcu
🕑 14:00Concert de muzică ușoară – Vocal Colors by Andrada Codorean
🕓 16:00Petarde și Pocnitori, după Florin Bican (RO, 7+), Cercul de Teatru – Palatul Copiilor Cluj
🕟 16:30Elsa și Paw Patrol (mascote), Royal Party
🕕 18:00Trei cadouri fermecate (RO, 5+), Teatrul de Păpuși „Puck”
🕡 18:30Forrest King și Forrest Queen – spectacol itinerant, Teatrul Magic Puppet
🕢 19:30Concert rock – Rock Academy

🎨 Ateliere și activități: face painting, meșteșuguri tradiționale, bibliotecă mobilă, standuri creative și interactive organizate de Editura Signatura, Rock Academy, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, Jandarmeria, ISU Cluj, Penitenciarul Gherla, Poliția Locală, Divizia 4 Infanterie „Gemina” și mulți alții.


👁 Screening oftalmologic gratuit pentru copii
Clubul Lions organizează în foișorul din parc un screening gratuit pentru depistarea timpurie a ambliopiei („ochiul leneș”) la copii. Cu ajutorul unui aparat oftalmologic profesional, personalul medical va efectua evaluări rapide și va oferi recomandări părinților, acolo unde este cazul. Participarea este gratuită!


Vino și tu alături de cei mici, pentru o zi plină de povești, aventuri și momente magice, în inima Clujului! 💫

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Premieră feroviară: trenul electric polonez care va circula pe ruta Huedin–Cluj–Bistrița

Stefania Heinz

Published

on

România face un pas important spre modernizarea transportului feroviar: primul tren electric regional produs de compania poloneză PESA a ajuns duminică în țară, în stația de frontieră Curtici. Acesta este primul dintr-o flotă de 62 de rame electrice care vor fi livrate în următorii ani, în baza unui contract semnat în ianuarie 2024 de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

Trenul a fost adus în România în stare „rece” (nealimentat), fiind tractat de o locomotivă a operatorului feroviar de stat din Austria, ÖBB, scrie Club Feroviar. Rama electrică, recent ieșită de pe linia de fabricație, urmează să fie prezentată oficial de președintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski.

Trenuri moderne pentru transport regional și suburban

Acest prim tren face parte dintr-un lot destinat transportului regional și suburban, un proiect major evaluat la 561 de milioane de euro. Noile trenuri vin cu dotări moderne menite să îmbunătățească semnificativ experiența de călătorie:

  • climatizare performantă,

  • conexiune Wi-Fi,

  • spații dedicate pentru biciclete și pentru persoanele cu dizabilități,

  • afișaje moderne și numere de scaune în relief, accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere.

Confort și performanță

Rama electrică are trei vagoane, oferă 238 de locuri pe scaune și 227 de locuri în picioare și poate atinge o viteză de până la 160 km/h. Trenurile vor fi utilizate pe rute precum Huedin–Cluj–Bistrița, aducând un plus de confort și rapiditate în transportul de zi cu zi al navetiștilor și călătorilor.

Primele 12 trenuri, livrate până la finalul anului

Reprezentanții companiei PESA au anunțat că până la sfârșitul anului 2025, cel puțin 12 trenuri vor fi livrate în România, marcând începutul unei noi ere în transportul feroviar regional din țară.

Sursa video: Trains by Yannis & TheRailFan

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite