Cluj-Napoca și Zalău se pregătesc să facă un pas semnificativ spre o conectivitate mai rapidă și eficientă, odată cu deschiderea celor două loturi lipsă ale Autostrăzii Transilvania. Primarul Emil Boc anunță că timpul de călătorie între cele două orașe va fi redus cu jumătate, permițând clujenilor să ajungă în Sălaj în doar 45 de minute.
“După ce terminăm autostrada, până la Sălaj vei face 45 de minute. Vei fi într-o zonă în care inclusiv județul limitrof va fi unul aproape ca arie de dezvoltare și ca arie de mobilitate. De aceea am pus accent pentru finanțarea în continuare a Autostrăzii Transilvania și finalizarea lucrărilor de la Sălaj,” a subliniat primarul Emil Boc.
Acest proiect major reprezintă, de asemenea, un punct de referință în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), deoarece este prima autostradă finanțată prin această inițiativă. Lucrările sunt în desfășurare în prezent pe cele două tronsoane din zona Cluj-Sălaj, Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poartea Sălajului, cu o lungime totală de aproximativ 42 de kilometri.
“Prima autostradă cu bani din PNRR,” reflectă situația actuală. Constructorul UMB a început lucrările pe tronsonul Zimbor-Poartea Sălajului în vara lui 2022, însă diverse obstacole, inclusiv întârzieri birocratice și alunecări masive de teren, au provocat întârzieri. Astfel, termenul de finalizare a fost revizuit la sfârșitul anului 2025.
Pe lângă impresionantele lucrări de infrastructură, cum ar fi poduri și viaducte, constructorul UMB se confruntă cu provocări majore în amenajarea dealului Zimbor, unde trebuie să realizeze un debleu major. Pentru susținerea acestei construcții, vor fi construite ziduri de susținere și 15 berme, evidențiind complexitatea proiectului.
Lucrările au demarat cu autorizația de construire emisă de Ministerul Transporturilor în august 2023. Emil Boc a anticipat finalizarea acestui drum expres la începutul anului viitor, aducând beneficii semnificative traficului.
“Anul viitor în ianuarie, cel târziu în februarie, vom avea legătura aceasta de la Tureni spre DN1, adică spre Cluj sau Turda, astfel încât traficul acela care astăzi vine dinspre Autostradă și se descarcă la Nădășel și vine prin Baciu și Cluj ca să meargă spre Baia Mare sau Bistrița nu va mai trece pe aici,” a explicat Boc.