Connect with us

Economie

Autostrada Sebeş – Turda se construieşte în ritm de melc

Maria Costea

Published

on

Autostrada Sebeş - Turda se construieşte în ritm de melc


Imaginile din dronă arată că, pe cele două sectoare din A10 aflate încă în lucru, progresul este foarte mic.
Jurnaliştii de la “Unirea” au realizat 2 filmări aeriene de final de sezon pe loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, care, deși se află într-o fază avansată de construcție, nu se pot lăuda cu progrese semnificative, lucrările evoluând foarte foarte lent.

Asociația Pro Infrastructură, împreună cu membrii comunității, monitorizează prin filmări aeriene și reportaje de la sol, marile șantiere de infrastructură din România, în special construcția de autostrăzi. Scopul acestor acțiuni este de a demonstra modul în care se derulează contractele pentru obiectivele majore de investiții și de a aduce transparența în relația dintre autorități, constructori și societatea civilă.

Așadar, pe lotul 1, aflat la un procent fizic de 82%, constructorii de la Pizzarotti lucrează la producerea grinzilor pentru nodul rutier Sebeș, la armarea și betonarea elevațiilor din cadrul acestui nod, dar și la rigole, stâlpi de iluminat, asfaltare sau înierbare de taluze pe corpul autostrăzii.

În nodul rutier Alba Iulia Nord de la granița cu lotul 2 au început într-un final să ridice stâlpii de înaltă tensiune care au blocat continuarea lucrărilor la pasajul peste calea ferată. Volumul de muncă rămas în special la cele 2 noduri rutiere din capetele tronsonului (Sebeș și Alba Iulia Nord), coroborat cu mobilizarea deficitară a italienilor, îi face pe specialişti rezervați cu privire la finalizarea acestui sector de 17 kilometri de autostradă în anul 2020.

Tronsonul 2 construit de grecii de la Aktor, aflat la 62%, evoluează într-un ritm chiar mai lent, după ce principalii subcontractori (Marcu Company pe terasamente și Retter la structuri) sunt demobilizați datorită plăților extrem de lente făcute de Aktor. Mobilizarea este mediocră, concentrându-se în câteva puncte răzlețe a celor 24 de kilometri ai lotului, la câteva structuri care supratraversează autostrada sau la umpluturi. Cei câțiva kilometri de balast stabilizat au fost acoperiți cu balast ca măsură de protecție peste iarnă, însă există mari șanse ca balastul stabilizat să fie deja compromis după ce a stat neprotejat cu asfalt chiar și 2 sezoane de iarnă. În condițiile actuale șansele de finalizare în 2020 sunt practic nule.

La sensul giratoriu provizoriu de la Lancrăm se pare că a fost finalizată supratraversarea pe care DN 7 o va avea la autostradă pe podul metalic, dar probabil se așteaptă avizele de la Poliție pentru a se putea muta circulația.

Cea mai mare problemă a lotului rămâne viitorul nod rutier Alba Iulia Nord. Exceptând faptul că s-au ridicat 2 grinzi de tablier metalic, lucrările înaintează extrem de greu, stâlpii de înaltă tensiune nefiind relocați nici acum.

Asociația Pro Infrastructră solicită ministrului Transporturilor Lucian Bode și a unei potențiale viitoare conduceri profesioniste a CNAIR să facă pe cele 2 contracte un audit foarte serios cu toți actorii implicați (echipele responsabile de proiect din CNAIR, inginer consultant și constructor) și să își asume deciziile cele mai avantajoase pentru finalizarea cât mai rapidă a acestor șantiere de autostradă atât de întârziate.

 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Bosch concediază 13.000 de angajați până în 2030. Restructurări și în România

Alex Campian

Published

on

Bosch anunță concedieri masive – 13.000 de locuri de muncă vor fi desființate în Germania până în 2030

Grupul german Bosch, lider mondial în producția de componente auto, a anunțat oficial un amplu plan de restructurare prin care va desființa circa 13.000 de locuri de muncă în divizia Mobility din Germania, până la sfârșitul anului 2030.

Măsura vine pe fondul scăderii cererii pentru componente auto tradiționale, al presiunii concurențiale și al transformărilor tehnologice care impun adaptări majore.

„Trebuie să lucrăm de urgență la competitivitatea noastră și să reducem costurile în mod durabil. Este un pas foarte dureros, dar necesar”, a declarat Stefan Grosch, directorul de resurse umane al Bosch.

Pierderi de miliarde și folosirea inteligenței artificiale

Bosch estimează un deficit anual de 2,5 miliarde de euro la divizia Mobility, pe care intenționează să îl acopere prin reduceri masive de costuri. Printre măsurile vizate se află:

  • disponibilizări etapizate,

  • eficientizarea logisticii și a lanțului de aprovizionare,

  • reducerea cheltuielilor cu materiale și echipamente,

  • scăderea investițiilor în clădiri și facilități,

  • integrarea inteligenței artificiale pentru creșterea productivității.

Zonele cele mai afectate vor fi departamentele Power Solutions și Electrified Motion, dar și funcțiunile corporative, de vânzări, administrare și producție, în locații precum Stuttgart-Feuerbach, Schwieberdingen, Waiblingen, Bühl și Homburg.

În ciuda concedierilor, conducerea Bosch afirmă că Germania va rămâne un centru important de producție pentru grup.

Reacția sindicatelor

Sindicatele și reprezentanții angajaților critică planul de restructurare. Frank Sell, președintele consiliului lucrătorilor la Bosch Mobility, a transmis că nu va accepta concedierile „în forma actuală” fără negocieri și garanții pentru angajați.

Compania a precizat că va încerca să facă schimbările cât mai „acceptabile social” și să colaboreze cu reprezentanții angajaților.

Concedieri și în România

Valul restructurărilor ajunge și în România. Compania Ductil din Buzău, parte a grupului american Lincoln Electric, a anunțat concedierea a 35 de angajați din cei 476. Decizia a fost justificată prin contextul economic internațional dificil, inflația ridicată și problemele locale din industrie.

Ductil, cu o tradiție de peste 55 de ani în producția de materiale pentru sudură, rămâne un furnizor important, dar afectat de tendințele negative din piață.

În paralel, România se confruntă cu o creștere a ratei șomajului la aproape 6%, iar numărul locurilor de muncă vacante a scăzut la doar 0,6% în primul trimestru din 2025 – cel mai mic procent din Uniunea Europeană.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Proprietarii care închiriază locuințe, obligați să aibă casă de marcat din 2026

Alex Campian

Published

on

Proprietari care închiriază apartamente sau camere vor avea casă de marcat din 2026

Începând cu anul 2026, toți proprietarii care închiriază apartamente, garsoniere sau camere – fie în regim hotelier, fie pentru perioade mai lungi de 30 de zile – vor fi obligați să dețină casă de marcat și să elibereze bon fiscal chiriașilor.

Cine intră sub incidența noii legi?

  • Cei care închiriază o locuință sau doar o cameră pentru câteva zile ori mai multe luni consecutive aceleași persoane.

  • Cei care închiriază în regim hotelier (1–7 nopți sau mai mult).

Impozitare diferențiată

De anul viitor, impozitele vor fi diferențiate:

  • Proprietarii cu 1–5 camere vor avea un nivel de impozitare;

  • Cei cu peste 7 camere vor avea un alt nivel de impozitare.

Toate veniturile trebuie declarate la ANAF, iar impozitul va fi aplicat corespunzător. În prezent, impozitul este de 10%, dar acesta urmează să fie ajustat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

25 de Ani de Povești Urbane cu IULIUS – Cum s-au Transformat Orașele în Scene pline de noi Experiențe

Alex Campian

Published

on

Acum 25 de ani, la Iași se deschidea primul mall din afara Capitalei. Era începutul unei povești care avea să schimbe felul în care oamenii se întâlnesc, se distrează și creează amintiri. Astăzi, rețeaua IULIUS înseamnă opt proiecte regionale, peste 1.000 de branduri, 320.000 mp de retail și mai mult de 73 de milioane de vizite anual. Dar dincolo de cifre, IULIUS înseamnă viață urbană, cultură, artă și emoție.

De la Shopping la Comunitate

Palas Iași, Iulius Town Timișoara, Iulius Mall Cluj și Suceava nu sunt doar centre comerciale – sunt locuri care prind viață: grădini care vibrează sub ritmul orchestrelor vara, patinoare pline iarna, scene de festival, piețe cu târguri de Crăciun, săli unde arta imersivă se întâlnește cu tehnologia. Aici, fiecare vizită devine o experiență: un concert ascultat sub stele, o expoziție care îți aprinde curiozitatea, o seară de film în aer liber cu prietenii.

Evenimente Care Rămân în Istorie

În Iași, Romanian Creative Week, Campionatul Mondial de eSports și concertele „Cei trei tenori ieșeni” sunt deja repere culturale. La Timișoara, Timișoara Fashion Week și Check Art Festival adună comunitatea în grădinile Iulius Town. În Cluj, Movie Nights și Transylvania Coffee Fest au devenit tradiții urbane, iar la Suceava, festivalurile caritabile și târgurile „Produs în Bucovina” scriu povești locale.

Privind Spre Următorul Capitol

„Experiențele sunt parte din semnătura noastră”, spune Roxana Cruceanu, Group Event Manager IULIUS. „Nu ne dorim doar vizitatori, ci oameni care se întorc pentru că aici trăiesc momente cu adevărat speciale.” Iar povestea continuă: RIVUS, viitorul proiect din Cluj, va aduce primul centru de arte performative din oraș și noi spații dedicate culturii și comunității.

Ce Urmează în Rețeaua IULIUS

În această toamnă, grădinile și mall-urile IULIUS vor găzdui concerte multisenzoriale, expoziții de dinozauri și artă interactivă, festivaluri culinare, ateliere pentru copii și seri de film în aer liber în Iași, Timișoara, Cluj și Suceava.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom